Gå til innhold

Ble du overrasket over hvor travelt livet med større barn er?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ble jeg. Husker alltid jeg sa når barna var små at «det er så travelt med små barn», men skjønte ikke hvordan i alle dager det kunne være så travelt med de større. De steller seg selv og gjør mye selv. Men jomen sa jeg smør- det er jo dødstravelt. Før var livet hente i bhg, lage i middag, leke og så kveldsstell og så natta kl 1900-1930. Jovist var det stress med at de kunne våkne osv, men ofte sovnet de. 
Liv med barn med på ungdomsskolen og barneskole er helt vilt travelt! Hadde aldri trodd det. Er lekser, og kjøring hit og dit. Og med kjøring hit og dit står fortsatt middag på bordet når du kommer hjem 2100. Så må du uffe litt før ut igjen. 
Ja, barna lan komme seg mange steder selv, men langt nær alle steder. 
Og å følge opp skole, noe helt annet nå enn å lære de alfabet og abc. 
Flere som ble litt sjokka over at det ble så travelt? 

Anonymkode: 586cc...ca5

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Jeg synes ikke livet med den velfungerende nå tenåringen har vært spesielt travelt.

Livet med det yngre søskenet med en bråte diagnoser er travelt, selv om barnet verken går på skole, deltar i fritidsaktiviteter eller har venner.

Anonymkode: e4a02...eb9

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Travelt hele veien, men det går over i nye faser etter alder, fra 16 og oppover er det mest kjefting og diskusjoner og å prøve å få de til å forstå, eller la de få gå på men smell eller 2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes det har blitt mindre og mindre travelt. Fra andre klasse har de syklet til venner og til treninger. Lekser går som regel greit, og jeg synes uansett det er mer givende å hjelpe med lekser enn å lese barnebøker igjen og igjen. 

Anonymkode: 5d507...ffa

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette styrer du jo til en viss grad selv ved å begrense antal fritidsaktiviteter. Man MÅ ikke ha det så travelt

Anonymkode: e6d38...df7

• Liker 5
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Kjøre ungene hit og dit? Jeg ble aldri kjørt noe sted da jeg var liten, måtte gå eller sykle til speider, fotball og korps. Nå fikk jeg heller ikke velge fritt av fritidsaktiviteter, valget var mellom det som var tilgjengelig i bygda.

Anonymkode: bdc32...53a

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette med at det er så travelt med store barn er foreldreskapt. Fullt mulig å begrense antall aktiviteter og barna må ikke kjøres i hytt og pine hele tiden med mindre dere bor i indre gokkstad.

Anonymkode: b4063...057

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bor i Oslo og kjører aldri 10-åringen noe sted. Han har gang- eller sykkelavstand til alle fritidsaktiviteter og alle kompiser. Han kommer og går nærmest som han vil frem til leggetid.

Ser dog for meg at det blir mer travelt for søsteren min og mannen hennes når barnehagebarna deres blir store, de bor på bygda og har over 10 km til sentrum.

Anonymkode: 31817...262

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Synes ikke det er spesielt travelt

Anonymkode: 078bb...725

• Nyttig 1
Skrevet

Synes store barn er lettest. Synes det er gøy følge han i det sosiale og travle livet han lever. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke travelt i det hele tatt, tvert imot. Har aldri hatt så mye fritid og alenetid som jeg har nå; tenåringene er jo såpass selvdrevne at jeg ikke MÅ være tilstede hele tiden.

Anonymkode: 7b5ac...80a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt jobb når de rundt 4–6 år. Fra de er ca. 8-9 er det lettere. Etter 12-13 år klarer de seg veldig mye selv. Fra de er 15–16 er de nesten voksne og ordner egentlig alt selv. 

Anonymkode: c326d...d87

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det ble jeg. Husker alltid jeg sa når barna var små at «det er så travelt med små barn», men skjønte ikke hvordan i alle dager det kunne være så travelt med de større. De steller seg selv og gjør mye selv. Men jomen sa jeg smør- det er jo dødstravelt. Før var livet hente i bhg, lage i middag, leke og så kveldsstell og så natta kl 1900-1930. Jovist var det stress med at de kunne våkne osv, men ofte sovnet de. 
Liv med barn med på ungdomsskolen og barneskole er helt vilt travelt! Hadde aldri trodd det. Er lekser, og kjøring hit og dit. Og med kjøring hit og dit står fortsatt middag på bordet når du kommer hjem 2100. Så må du uffe litt før ut igjen. 
Ja, barna lan komme seg mange steder selv, men langt nær alle steder. 
Og å følge opp skole, noe helt annet nå enn å lære de alfabet og abc. 
Flere som ble litt sjokka over at det ble så travelt? 

Anonymkode: 586cc...ca5

Større barn kan gå på do selv, dusje selv, vaske egne klær, ordne tv, ordne seg mat, fortelle hva de trenger. De kommer seg mange steder selv. De kan bli hentet av venner i blant. Her er det noen dager med lekser før sfo på skolen, så avlaster man ettermiddagen. 

Det er ikke så krevende når de er store, syns jeg. 

Anonymkode: adf0a...70f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må ikke skrive at store barn er travelt her inne, her er det åpenbart ingen som følger opp barna sine og derfor er det ikke travely

Anonymkode: a643c...b54

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må ikke skrive at store barn er travelt her inne, her er det åpenbart ingen som følger opp barna sine og derfor er det ikke travely

Anonymkode: a643c...b54

På seg selv kjenner man andre eller?😂

Jeg skriver jo feks at det er gøy å FØLGE barnet i alt som skjer. Enten det er skolen, idretten, huset fullt av kompiser, matlaging eller å kjøre han. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns livet er mye mer travelt med store barn en barn i barnehage/småskole. Slitsomt, men ye mer gøy syns jeg.

De går på aktiviteter som skal følges opp. Det er kamper, cuper, dugnader. 

For å ikke snakke om helgene. Man kommer seg jo aldri i seng.. Selv om "alle" her på kg har ungdommer som ikke trenger oppfølging, så er det ikke slik hos oss. Vi henter på fest, og sørger for at de kommer seg trygt hjem. Skal de ikke hentes, så ligger man våken og venter på at de kommer innfor døren. 

Anonymkode: bed06...271

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig interessant å lese for meg som ikke har store barn ennå men er kjempestressa pga alle innlegg om hvor grusomt hektisk det er, men nesten ingen her syns det er noe stress 🤣😅

Anonymkode: e5c29...918

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg! Dugnader, kjøring til kamper, kakebaking til skoleavslutning, kjøre hit og dit! Også får man jo aldri egentid lenger. Barna legger seg etter oss 🫣 

Jeg vil være tilstede på kamper og slikt, og da blir det mye kjøring:) 

Anonymkode: 91370...61b

• Liker 4
Skrevet

Ja, opplever det likt som deg, TS. Har ett barn i barneskole og ett på ungdomsskole, og det er mer travelt enn noen gang. 
Lekser, mye sosialt/besøk omtrent hver dag, fritidsaktiviteter (idrett) flere dager i uka, kamper/cuper i helger, dugnader and the list goes on… og de legger seg selvsagt senere, og trenger tilstedeværelse og emosjonell omsorg/oppfølging på et mer krevende nivå. Mye oppfølging rundt skole, og selvsagt en del testing av grenser osv for tenåringen… livet er utrolig hektisk akkurat nå. Og dette er selvsagt på toppen av fulltidsjobber og å holde hus og hage noenlunde i orden…. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns perioden nå de siste 2 åra har vært værst. Da de 2 åra på videregående.  Pga avstander kjøre til praksis plasser, fritidsaktiviteter ca 1 time kjøre for å komme til,  ingen buss etter kl 16. Så da må en kjøre.

Bare teller ned til billapen er på plass  selv med traktor lapp er det ikke alle steder en får kjørt til med det

Anonymkode: 2c2aa...a38

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...