Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar skal skilles. Hun satt hos meg i hele går og gråt, og prøvde å regne ut hvor mye hun har å leie bolig for. Hun har ingen sparepenger, bare gjeld. 

De skal ha barna 50-50. Hun mener at han må betale henne høyt barnebidrag fordi han tjener mer enn dobbelt så mye som henne. Stemmer det? Han har et barn fra før som han forsørger, selv om barnet er 23 år og arbeidsfør. Men mannens forbruk er jo også veldig høyt siden han tjener så godt.

Jeg mener at hun regner med fantasitall når hun tror at han vil måtte betale et så høyt barnebidrag for de to barna (12 og 18 år). Hun tror at han omtrent skal betale hele husleien for henne, fordi hun mener at hun har rett på bolig av lik standard og i samme skolekrets.

Kan dere realitetsorientere? 

Anonymkode: 03e1d...709

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om du kjenner til inntektene deres, kan du jo regne det ut? 

https://www.nav.no/barnebidrag

Anonymkode: 41715...0e3

Vi testet det i går, men hun mener at den ikke tar hensyn til alt så det ble altfor lavt. Hun er fast bestemt på at hun har rett på bolig av samme standard og i samme skolekrets, og at han skal betale det. 

AnonymBruker
Skrevet

Den skal vær ganske spot on den kalkulatoren, de kan jo lage hva de vil ved privat avtale, 18åringen får hun ikke barnebidrag for, barnet der kan ha rett på barnebidrag selv om hun fortsatt går på vgs. 

Om det er fantasi tall eller ikke er vanskelig for oss og si, men nei, hun har ikke rett på bolig av samme standard eller samme skolekrets.

Anonymkode: 6e105...919

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Et vennepar skal skilles. Hun satt hos meg i hele går og gråt, og prøvde å regne ut hvor mye hun har å leie bolig for. Hun har ingen sparepenger, bare gjeld. 

De skal ha barna 50-50. Hun mener at han må betale henne høyt barnebidrag fordi han tjener mer enn dobbelt så mye som henne. Stemmer det? Han har et barn fra før som han forsørger, selv om barnet er 23 år og arbeidsfør. Men mannens forbruk er jo også veldig høyt siden han tjener så godt.

Jeg mener at hun regner med fantasitall når hun tror at han vil måtte betale et så høyt barnebidrag for de to barna (12 og 18 år). Hun tror at han omtrent skal betale hele husleien for henne, fordi hun mener at hun har rett på bolig av lik standard og i samme skolekrets.

Det er vel mer enn ungene som skal deles? Hus, gjeld, formue? Alt som er skaffet etter de giftet seg, skal kanskje deles i to hvis intet annet er avtalt. 

Anonymkode: f86eb...3ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun er fast bestemt på at hun har rett på bolig av samme standard og i samme skolekrets, og at han skal betale det. 

Var hun en golddigger som ble avslørt eller?

Anonymkode: 5c750...ad2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi testet det i går, men hun mener at den ikke tar hensyn til alt så det ble altfor lavt. Hun er fast bestemt på at hun har rett på bolig av samme standard og i samme skolekrets, og at han skal betale det. 

Da vil realitetene treffe henne hardt, hun er 20 år for sent ute med slike forestillinger hun her legger til grunn, og så må hun huske på at hun ikke lever i USA, men i Norge. Her beregner NAV etter samvær og inntekt etter en vis "brøk" og det er alt.  Det standard greiene hun har for seg kan hun bare glemme. Dette må hun bare innse, og i beste fall skaffe seg en advokat som kan se på saken. Det kommer neppe ut i henhold til hennes forestillinger uansett. Og godt er det !  Far skal bidra ja, men ikke som minibank for henne. De tidene er slutt i Norge i alle fall. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ved 50 50 så betales det jo ikke barnebidrag. Da betaler man for kostnadene ved barna den tiden man har de.

Barnebidrag er for å dekke barnets kostnader den tiden man ikke har barna. En forelder som ikke har barna mer enn 10 % f.eks skal være med å dekke kostnader for mer enn de 10% hen har samvær.  Om man har de like mye er jo ikke dette relevant. 

Anonymkode: 3df29...462

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som hun har sett for mye på amerikansk TV? 😄

Så lenge man skal ha barna 50/50, skal det mye til for at det skal bli veldig høyt barnebidrag.

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun har sikkert sett på desperat housewifes eller noe sånt😆 I England så kan de forlange samme standard som skilt, vet ikke hvordan det er i Usa. 
Hun høres naiv ut, hun må realitetsorientere seg.
Nav sin utregning tar ikke hensyn til hennes tidligere standarer.

Endret av Jadaomatte
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var hun en golddigger som ble avslørt eller?

Anonymkode: 5c750...ad2

Goldigger fungerer ikke i Norge heldigvis, ved skilsmisse er skjevdeling noe som trer inn med en gang ved skilsmisse.  Og er det innen få år ? Lett å finne ut av. Barnebidrag enda lettere. Det handler om samvær prosent og inntekt og så regner NAV det ut. Og det er så langt man kommer med den saken. "Standard" kan man egentlig bare drite i, det når man aldri frem med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved 50 50 så betales det jo ikke barnebidrag. Da betaler man for kostnadene ved barna den tiden man har de.

Barnebidrag er for å dekke barnets kostnader den tiden man ikke har barna. En forelder som ikke har barna mer enn 10 % f.eks skal være med å dekke kostnader for mer enn de 10% hen har samvær.  Om man har de like mye er jo ikke dette relevant. 

Det kan bli barnebidrag om det er store forskjeller mellom de to foreldrenes inntekter.

Jeg regnet kjapt ut at hvis en tjener 500 000 og den andre 1 000 000, og de har et barn på 12 år 50/50, skal den som tjener mest betale den andre 1620 kroner.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan bli barnebidrag om det er store forskjeller mellom de to foreldrenes inntekter.

Jeg regnet kjapt ut at hvis en tjener 500 000 og den andre 1 000 000, og de har et barn på 12 år 50/50, skal den som tjener mest betale den andre 1620 kroner.

Og det er helt greit ! Men det betyr ikke noe angående samme standard og at livet skal forsette for den andre i sus og dus på den ene sin bekostning. Slik er det i USA i stor grad,  men i Norge er den tiden slutt for mange år siden. på 1990 tallet var det ekstremt urettferdig, og den ene som ofte far måtte betale "skjorten" og mer til for å dekke barnebidrag. De tider er slutt for lenge siden. Og igjen ! Far skal betale sin andel helt klart ! Men ikke som en forbannet minibank for mor, eller at mor skulle gjort det for far om han tjente minst. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hun har nok sett for mye på amerikanske filmer. Vi betaler barnebidrag i Norge, ikke underhold til fraskilt ektefelle (spousal maintenance). Dvs det forventes at ektefelle skal forsørge seg selv. 

Anonymkode: dd3b0...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tror hun at hun bor i England i år 2000? 

Anonymkode: 05f3f...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hun er fast bestemt på at hun har rett på bolig av samme standard og i samme skolekrets, og at han skal betale det. 

🤣🤣🤣

Anonymkode: 05f3f...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja sant nok. Ved store inntektsforskjeller så kan det bli et lite bidrag. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun bør jo ikke belage seg på å leve av barnebidrag. De barna er så store, at det bare er snakk om noen få år med bidrag. Hun må kjøpe bolig ut fra hva hun har råd til å betale når yngste blir 18 og bidrag forsvinner helt.

Anonymkode: 4adaa...ec7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er ikke riktig, jeg betaler min ex barnebidrag på lønnsforskjellen da jeg tjener mest. Jeg tjener ca dobbelt så mye, men bidraget er ganske lite synes jeg, ca 2000 i mnd... (Jeg er kvinnen da, overraskende mange er overrasket over at man må betale bidrag når man er mamma og )

Anonymkode: 842a7...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis bidragspliktig  tjener 1.100.000  og mottaker tjener 550.000. De har delt bosted blir bidraget til 12 åringen 1620kr og til 18åringen 2050kr. 

Men bidraget til 18åringen skal utbetales til hen, ikke mor.

Anonymkode: 82b0a...02f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...