Gå til innhold

Klage på apoteket, er dette innafor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hentet ut en pakke medisin på et (for meg) nytt apotek for en liten stund siden og oppdaget etterpå at farmasøyten hadde registrert at jeg hadde hentet ut begge pakkene av en medisin jeg hadde fått av legen (smertestillende, B-preparat).

Jeg dro innom i dag morges for å høre hva som hadde skjedd og viste frem kvittering. Farmasøyten sa han skulle se på det og da så jeg at han skrev ned personnummeret mitt på et ark (var en faktura på enesiden og masse skriblerier på den andre). 
Han la det bare på skranken der hvor kunder står også sa han «neste» 🙊 

Jeg synes det var litt ubehagelig. Han ville ikke ha telefon nummer eller noe, og det har ikke vært noe endring inne på Helsenorge. Er dette innafor? 

Anonymkode: 5d12a...558

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke skrevet en tråd om dette tidligere?

Du må jo si at du ikke fikk ut to pakker, men én. 

Anonymkode: 6776a...bcb

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg skrev en tråd tidligere men jeg finner den ikke under mine innlegg. Muligens fordi jeg er anonym? 
Jeg forklarte hele saken, viste frem ID og viste kvittering på at jeg bare betalte for en pakke :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ventet du ikke til han hadde sjekket?

Og hvis det var så ubehagelig at lappen med ditt personnummer lå på disken, som du så, hvorfor sa du ikke i fra?
Det hjelper ingenting å lage masse innlegg her inne om denne resepten.

Anonymkode: c3ccd...86e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ikke gå, du må jo stå der og si at du bare fikk én pakke, men at det er registrert ut to! 

Anonymkode: 6776a...bcb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Feilrettingen blir nok gjort etter at farmasøyen har stengt kassa. De vet alt om deg når de har fnr. Men send dem en epost og følg opp.

Anonymkode: 739cc...6f3

AnonymBruker
Skrevet

At reseptøren blottlegger personnummeret ditt er ikke greit. Selv om det er mindre sensitivt nå som "alt" krever tilgang til personnummer og "alle" kan få tilgang til det, er det jo noe man - spesielt profesjonelle - skal unngå. 

Hvis det ikke er endring på HelseNorge; kan du ta kontakt med fastlegen din i stedet og se om vedkommende kan gjøre noe.

Anonymkode: 0c094...05e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hentet ut en pakke medisin på et (for meg) nytt apotek for en liten stund siden og oppdaget etterpå at farmasøyten hadde registrert at jeg hadde hentet ut begge pakkene av en medisin jeg hadde fått av legen (smertestillende, B-preparat).

Jeg dro innom i dag morges for å høre hva som hadde skjedd og viste frem kvittering. Farmasøyten sa han skulle se på det og da så jeg at han skrev ned personnummeret mitt på et ark (var en faktura på enesiden og masse skriblerier på den andre). 

Jeg synes det var litt ubehagelig. Han ville ikke ha telefon nummer eller noe, og det har ikke vært noe endring inne på Helsenorge. Er dette innafor? 

Hvorfor tok du dette muntlig? At to pakker registreres ut men én leveres deg er en ting som tilsier behov for skriftlig eskalering.
Bruk sikker post ut, gi fulle info om apotek, vedkommende som leverte ut, kopi av kvittering og be om skriftlig svar snarlig. Vær høflig, men bestemt.

Du bør anta det som har skjedd er at vedkommende «i andre enden» kan ha hentet ut medisinen og brukt dem selv. Misbruk av reseptbelagte midler er utrolig vanlig i alle lag, kriker og kroker av helsevesenet. 

I så fall vil din muntlige beskjed bli «mistet» og intet skje.

Anonymkode: 2adf3...2d0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

hei jobber i apotek. Har vært borti det samme at det hadde blitt satt siste gang på resepten ved utlevering av første pakke. I vårt apotek har vi for ikke så lenge siden fått nytt data system og mange er ikke helt stø på det enda. Men det skal gå an å gå inn å rette det opp sånn at du får ut siste pakken. Jeg og en til fikk det nå til en dag før her. 

Det å legge navn og f.nr åpent for publikum er ikke så bra det prøver i hvertfall jeg å unngå det står i kvalitetssystemet at man skal hele tiden tenke på det at man ikke lar noe av sånne informasjon ligge åpent i apoteket for innsyn. Men det er bare mennesker som jobber og feil skjer.  Beklager så mye for at du har måttet oppleve det. 

Klag gjerne så får apoteket lagt inn ett avvik i sine systemer. Skriv det  skriftelig. 

Anonymkode: d02fb...a17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne reseptekspederingen har du hatt en tråd om tidligere. Der fikk du òg forklaring på hva som hadde skjedd da du tok ut en pakke fra en resept på to pakker B preparater. 

Er det personnummeret ditt du nå reagerer på, eller andre forhold?

Personnummer er ikke sensitivt, det kan du om nødvendig undersøke hos Datatilsynet. 
Så hva er egentlig problemet her? 

Anonymkode: 99203...c21

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

hei jobber i apotek. Har vært borti det samme at det hadde blitt satt siste gang på resepten ved utlevering av første pakke. I vårt apotek har vi for ikke så lenge siden fått nytt data system og mange er ikke helt stø på det enda. Men det skal gå an å gå inn å rette det opp sånn at du får ut siste pakken. Jeg og en til fikk det nå til en dag før her. 

Det å legge navn og f.nr åpent for publikum er ikke så bra det prøver i hvertfall jeg å unngå det står i kvalitetssystemet at man skal hele tiden tenke på det at man ikke lar noe av sånne informasjon ligge åpent i apoteket for innsyn. Men det er bare mennesker som jobber og feil skjer.  Beklager så mye for at du har måttet oppleve det. 

Klag gjerne så får apoteket lagt inn ett avvik i sine systemer. Skriv det  skriftelig. 

Det går ikke an å endre i ettertid. 
Jeg har prøvd/bedt apoteket ordne opp med en blå resept på et «uskyldig» legemiddel, der en av to bokser ble utlevert og resepten satt som oppbrukt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det går ikke an å endre i ettertid. 
Jeg har prøvd/bedt apoteket ordne opp med en blå resept på et «uskyldig» legemiddel, der en av to bokser ble utlevert og resepten satt som oppbrukt.

Vel vi fikk det nå til vi. Står oppskrift i kvalitetssystemet men en må klare å finne oppskrifta så er det enkelt. Vi var to som samarbeidet så løste seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...