AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Når er en spiller avhengig Når blinker varsellampene. Finne det noen som har vært avhengig forut, og kom ut av spiller avhengig syndromet? Hvilket lettelse fikk du? Anonymkode: 5761d...0a9
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Når det går utover andre deler av livet, jobb, skole, relasjoner, fysisk aktivitet og psykisk helse. En er avhengig når det er vanskelig å holde seg borte. Jeg sliter med å handtere avhengigheten min. Og det er ikke så mye hjelp å få om en ikke er avhengig av "den riktige tingen", men jeg jobber med det, alt handler om dopamin og flukt fra et liv som ikke fungerer på så mange områder. Anonymkode: 563b4...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni Hvis du tenker på det veldig mye, og ikke klarer å la være uten at det opptar tanker og energi. Anonymkode: 180f9...a78
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når det går utover andre deler av livet, jobb, skole, relasjoner, fysisk aktivitet og psykisk helse. En er avhengig når det er vanskelig å holde seg borte. Jeg sliter med å handtere avhengigheten min. Og det er ikke så mye hjelp å få om en ikke er avhengig av "den riktige tingen", men jeg jobber med det, alt handler om dopamin og flukt fra et liv som ikke fungerer på så mange områder. Anonymkode: 563b4...ca0 Synes du beskriver det særdeles bra. Stikkord: dopamin, flukt fra et liv som ikke fungerer. Når forstår en spiller avhengig at man er avhengig? hvilke punkter kunne bidratt til å komme seg ut av det raskere? f.eks der man opplevde man mislyktes eller ønsket forandring, hvem kunne kommet i bildet slik at man raskere kom seg ut av det ? ville det bidratt at man fikk andre interesser, eller oppgaver i livet der man forstod den spiller avhengigheten man har ikke passer lenger inn i livet mitt, dermed må jeg prioritere jobben min? Anonymkode: 5761d...0a9
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni Hololo skrev (Akkurat nå): spillavhengig som i videospill eller pengespill? Videospill Spill der det er flere aktive deltakere, deltakere er avhengig at dem støtter hverandre i spillet, og må komme sammen til avtalt klokkeslett. Anonymkode: 5761d...0a9
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når det går utover andre deler av livet, jobb, skole, relasjoner, fysisk aktivitet og psykisk helse. En er avhengig når det er vanskelig å holde seg borte. Jeg sliter med å handtere avhengigheten min. Og det er ikke så mye hjelp å få om en ikke er avhengig av "den riktige tingen", men jeg jobber med det, alt handler om dopamin og flukt fra et liv som ikke fungerer på så mange områder. Anonymkode: 563b4...ca0 Her beskriver du meg da jeg var alvorlig deprimert og med sterk unnvikelsesangst. Spillingen var aldri en avhengighet i seg selv, men spillingen klarte å oppta hodet mitt i en slik grad at jeg slapp å tenke på alt jeg var redd for. Så, de symptomene er ikke nødvendigvis pga spilleavhengighet. Spillingen kan være en trøst eller flukt fra det egentlige problemet. Jeg gamer fortsatt den dag i dag, men jeg betaler regningene mine, går på jobb, går ut med venninner og inviterer folk på middag. Spillingen var aldri problemet selv om de rundt trodde det. Anonymkode: e185e...95e 1 3
Whistler Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Videospill Spill der det er flere aktive deltakere, deltakere er avhengig at dem støtter hverandre i spillet, og må komme sammen til avtalt klokkeslett. Anonymkode: 5761d...0a9 Hvis det er en fast dag og et fast tidspunkt hver uke er det uproblematisk. Hvis det går ut over familie og sosialt liv fordi hver "ledige" stund innebærer en avtale er det problematisk. Jeg har en slik i familien. Avtaler skyves, og alt annet enn neste runde med spill må vike medspillerne er viktigere enn hva det nå måtte være. IMHO, handler det mer om å være avhengig av et snevert sosialt fellesskap enn å være spillavhengig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Whistler skrev (Akkurat nå): Hvis det er en fast dag og et fast tidspunkt hver uke er det uproblematisk. Hvis det går ut over familie og sosialt liv fordi hver "ledige" stund innebærer en avtale er det problematisk. Jeg har en slik i familien. Avtaler skyves, og alt annet enn neste runde med spill må vike medspillerne er viktigere enn hva det nå måtte være. IMHO, handler det mer om å være avhengig av et snevert sosialt fellesskap enn å være spillavhengig. Hva slags foreldre har tid til fast dag og fast klokkeslett?? Hverdagslivet surrer og går. Det er jo tilfeldig ledig tid som går til egen hobby. Man lar jo ikke oppvask, sykletrening, apotektur osv være fordi klokka sier at nå er det gaming😂 Anonymkode: e185e...95e
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Videospill Spill der det er flere aktive deltakere, deltakere er avhengig at dem støtter hverandre i spillet, og må komme sammen til avtalt klokkeslett. Anonymkode: 5761d...0a9 Som organisert idrett. Hva er problemet? Anonymkode: efb41...c47 2
Hololo Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Videospill Spill der det er flere aktive deltakere, deltakere er avhengig at dem støtter hverandre i spillet, og må komme sammen til avtalt klokkeslett. Anonymkode: 5761d...0a9 Dette er ikke avhengighet, har ofte hatt faste "spill avtaler" opp igjennom både med folk jeg har truffet online i spill eller vennegjeng, dette er på lik linje som om du har en fast vennegjeng som samles 1 dag i uka f.eks. Bruke du all fritid på spill og det i tillegg går utover jobb/skole, søvn og helsa f.eks så kan det kalles avhengighet.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Her beskriver du meg da jeg var alvorlig deprimert og med sterk unnvikelsesangst. Spillingen var aldri en avhengighet i seg selv, men spillingen klarte å oppta hodet mitt i en slik grad at jeg slapp å tenke på alt jeg var redd for. Så, de symptomene er ikke nødvendigvis pga spilleavhengighet. Spillingen kan være en trøst eller flukt fra det egentlige problemet. Jeg gamer fortsatt den dag i dag, men jeg betaler regningene mine, går på jobb, går ut med venninner og inviterer folk på middag. Spillingen var aldri problemet selv om de rundt trodde det. Anonymkode: e185e...95e Sånn kan det også være. For meg var det en negativ vekselvirkning mellom dem. Klart noen ganger var det godt å ha spillingen, det var en positiv ting i hverdagen, andre ganger tok det over så mye at jeg ikke fikk jobbet med noen ting, og problemet var en avhengighet i seg selv. Så helst skulle jeg jo ønsket at jeg fikk hjelp som tok høyde for begge sider av saken. I perioder jeg har det bedre, kan jeg også bruke det jeg er avhengig av på en sunn måte, men det tar fort overhånd fordi jeg er avhengig i bunn og fremdeles ikke er i mål med alt det andre. Anonymkode: 563b4...ca0
AnonymBruker Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Som organisert idrett. Hva er problemet? Anonymkode: efb41...c47 Avviser telefonsamtaler. Ringer ikke tilbake. Avviser de nærmeste. Anonymkode: 5761d...0a9
Whistler Skrevet 2. juni #14 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags foreldre har tid til fast dag og fast klokkeslett?? Hverdagslivet surrer og går. Det er jo tilfeldig ledig tid som går til egen hobby. Man lar jo ikke oppvask, sykletrening, apotektur osv være fordi klokka sier at nå er det gaming😂 Anonymkode: e185e...95e Siden du ikke er TS, og ikke vet om det dreier seg om en forelder, eller et barn/voksent barn, kan jeg fortelle deg at om det er fast dag og klokkeslett så fungerer det aldeles utmerket om det er fotballtrening, korpsøving eller noe annet. Sykletrening og apotektur kan man jo også planlegge.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #15 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Avviser telefonsamtaler. Ringer ikke tilbake. Avviser de nærmeste. Anonymkode: 5761d...0a9 Akkurat som vedkommende sikkert ville gjort om h*n var på fotballtrening også… Anonymkode: a2c0b...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #16 Skrevet 7. juni Her er diagnose kriteriene til Gaming disorder i ICD 11: " Essential (Required) Features: A persistent pattern of gaming behaviour (‘digital gaming’ or ‘video-gaming’), which may be predominantly online (i.e., over the internet or similar electronic networks) or offline, manifested by all of the following: Impaired control over gaming behaviour (e.g., onset, frequency, intensity, duration, termination, context); Increasing priority given to gaming behaviour to the extent that gaming takes precedence over other life interests and daily activities; and Continuation or escalation of gaming behaviour despite negative consequences (e.g., family conflict due to gaming behaviour, poor scholastic performance, negative impact on health). The pattern of gaming behaviour may be continuous or episodic and recurrent but is manifested over an extended period of time (e.g., 12 months). The gaming behaviour is not better accounted for by another mental disorder (e.g., Manic Episode) and is not due to the effects of a substance or medication. The pattern of gaming behaviour results in significant distress or impairment in personal, family, social, educational, occupational, or other important areas of functioning." (ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics) Anonymkode: 2556e...e4c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå