AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni En hører altid at temu er fy fy. Men nå viser svensk test på barneklær i vanlige klesbutikker også har høye verdier https://dinside.dagbladet.no/fritid/forskere-maper-kreftalarm/83165163 Anonymkode: 4ce2e...76a 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Nei dette kan ikke stemme for i følge KG så er det bare Temu som er farlig Anonymkode: 62135...302 5
Hololo Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni forskerne tar selvfølgelig feil, ekspertene på KG er de du må stole på. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni Sjekk ut det danske forbrukerrådet på Instagram. De har gjort tester hvor det er tydelig at klær fra f.eks. temu og shein hevhelt andre verdier enn hm og andre kjedeklær. Anonymkode: f206b...0e6 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekk ut det danske forbrukerrådet på Instagram. De har gjort tester hvor det er tydelig at klær fra f.eks. temu og shein hevhelt andre verdier enn hm og andre kjedeklær. Anonymkode: f206b...0e6 De heter «Forbrugerrådet tænk». Anonymkode: f206b...0e6
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni Artikkelen var noe uoversiktlig, men det ser ut som det bare var noen få tilfeller der giftnivåene oversteg EUs grenseverdier. Testene av klær fra Temu viser ofte verdier som er langt over grenseverdiene. Så kan man sikkert diskutere om grenseverdiene burde vært lavere, men nå som så mye blir importert utenom kontrollsystemene er det ikke sikkert man oppnår så mye med det. Anonymkode: 3daa7...7bf 1 2
jegerrinne Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Artikkelen var noe uoversiktlig, men det ser ut som det bare var noen få tilfeller der giftnivåene oversteg EUs grenseverdier. Testene av klær fra Temu viser ofte verdier som er langt over grenseverdiene. Så kan man sikkert diskutere om grenseverdiene burde vært lavere, men nå som så mye blir importert utenom kontrollsystemene er det ikke sikkert man oppnår så mye med det. Anonymkode: 3daa7...7bf Men viser uansett at en ikke kan være trygg på å handle i klesbutikk heler slik sett. At en like gjerne kan få klær i vanlig butikk også med kjemikaler. Og at det er jo like skummelt å tenke på tenker jeg Tenker det er mer å ta tak i, og ikke kun bare temu, wish osv 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni Ja og det er også farlig med visse type tannkremer, deodoranter,solkrem osv osv osv. Lista er lang, og for hver ting man tar bort fra lista så har det dukket opp 10 nye farlige stoffer. Vi kommer til å ødelegge menneskeheten og jordkloden med det forbruket vi har i dag. Anonymkode: f7fa0...400
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni jegerrinne skrev (2 minutter siden): Men viser uansett at en ikke kan være trygg på å handle i klesbutikk heler slik sett. At en like gjerne kan få klær i vanlig butikk også med kjemikaler. Og at det er jo like skummelt å tenke på tenker jeg Tenker det er mer å ta tak i, og ikke kun bare temu, wish osv Nei, ikke like gjerne. Det er langt større sannsynlighet for å få produkter som inneholder forbudte stoffer om man handler fra utenlandske nettbutikker. Anonymkode: 3daa7...7bf 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni jegerrinne skrev (5 minutter siden): Men viser uansett at en ikke kan være trygg på å handle i klesbutikk heler slik sett. At en like gjerne kan få klær i vanlig butikk også med kjemikaler. Og at det er jo like skummelt å tenke på tenker jeg Tenker det er mer å ta tak i, og ikke kun bare temu, wish osv Nei, ikke "like gjerne". Men selvsagt bør man kjøpe sertifiserte klær. At folk handler på h&m til barna sine er for meg litt forunderlig, når det finnes så mange som selger Øko-tex og GOTS sertifiserte barneklær. Anonymkode: cbad5...f0c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): En hører altid at temu er fy fy. Men nå viser svensk test på barneklær i vanlige klesbutikker også har høye verdier https://dinside.dagbladet.no/fritid/forskere-maper-kreftalarm/83165163 Anonymkode: 4ce2e...76a Dette har jeg skrevet igjennom igjen, Temu er ikke alene om å ha kjemikalier i ting. Vanlige butikker kan ha like mye eller mer helseskadelige produkter i sine salgsvarer som Temu. Da blir jeg pepet ut, får tilbakemelding om at jeg er du og uvitende, ikke forstår osv. Artikkelen underbygger det jeg har skrevet, det ene er ikke nødvendigvis farligere enn det andre. Masse kommer fra samme landet og de samme råstoffene. Anonymkode: 6fde7...6c1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, ikke "like gjerne". Men selvsagt bør man kjøpe sertifiserte klær. At folk handler på h&m til barna sine er for meg litt forunderlig, når det finnes så mange som selger Øko-tex og GOTS sertifiserte barneklær. Anonymkode: cbad5...f0c Og du er sikker som amen i kirken på at sertifiserte klær er trygge? Hvordan tror du denne typen sertifisering skaffes? Selv Kattnakken har solgt produkter med forbudte kjemikalier i. Anonymkode: 6fde7...6c1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni Jeg vasket alt av nytt babytøy 2 ganger før bruk. Vasker alltid alt av nytt tøy og foretrekker å prøve klær bestilt fra nettbutikken rett før dusj. Dette er ikke en nyhet for de som har sensetiv hud og en del allergier. Forskjellen på klær i vanlig butikk og temu er at på temu er det enda mere frislipp av kjemikalier da det er null kontroll, null maks verdier osv. Utfordringen med det europeiske markedet er at EU er et tungt og seigt organ og de følger ikke opp regulering av nye kjemikalier raskt nok. Det som også er verdt å tenke på at en del kinesiske varer med kvalitet, ikke temu, har 2 ulike standarder for varene sine De produserer egne varer for det europeiske markedet som da er tilpasset det europeiske lovverket og separate varer for det kinesiske da de ikke har samme regulering rundt kjemikalier i Kina. Vært flere artikler tidligere om hvordan Kina har ofret og ødelagt flere 100 innsjøer og dyreliv grunnet kjemikaliene brukt til farging av tekstil. Finnes merkevarer som merker klærne sine med trygg kjemikal bruk, blandt annet Janus. Nøstebarnet selger også tryggere tekstiler dette står det skrevet om på nettsiden dems. Vanlig fast fashion forholder seg til eu lovgivningen, det gjør det ikke automatisk helt trygt men begrenser en del skadelige stoffer på det europeiske markedet. Merker med fokus på økologisk og naturlig produksjon koster mere fordi de fleste foretrekker 3 bodyer for 100 lappen. Det er et lite marked og produksjonskostnadene er betydelig høyere. Anonymkode: 0d716...490 2
jegerrinne Skrevet 2. juni #14 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei, ikke like gjerne. Det er langt større sannsynlighet for å få produkter som inneholder forbudte stoffer om man handler fra utenlandske nettbutikker. Anonymkode: 3daa7...7bf Klønete skrevet. Men mente en da ikke kan være 100% sikker hva en får ikke vanlige butikker en kan risikere å få klær som har miljø gifter
AnonymBruker Skrevet 2. juni #15 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette har jeg skrevet igjennom igjen, Temu er ikke alene om å ha kjemikalier i ting. Vanlige butikker kan ha like mye eller mer helseskadelige produkter i sine salgsvarer som Temu. Da blir jeg pepet ut, får tilbakemelding om at jeg er du og uvitende, ikke forstår osv. Artikkelen underbygger det jeg har skrevet, det ene er ikke nødvendigvis farligere enn det andre. Masse kommer fra samme landet og de samme råstoffene. Anonymkode: 6fde7...6c1 1. Artiklen underbygger ikke dette, da sliter du litt med leseforståelsen? Ingen sier vel at det er garantert trygt fra vanlige butikker i Norge. Men forskjellige tester gjort viser jo at risiko for farlige kjemikaler og også høyere verdier er høyere i klær fra feks TEMU som ikke har gått gjennom noe form for sertifisering. Man velger jo helst det som sannsynligvis er minst farlig. Fordi om alt er potensielt farlig så er det jo ikke sånn at man da bare velger det med mest risiko for "alt kan jo være litt farlig likevel"..? Merkelig resonnement. Anonymkode: aeab6...be3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #16 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og du er sikker som amen i kirken på at sertifiserte klær er trygge? Hvordan tror du denne typen sertifisering skaffes? Selv Kattnakken har solgt produkter med forbudte kjemikalier i. Anonymkode: 6fde7...6c1 Du kan google, så kan du lese deg opp på dette. Anonymkode: cbad5...f0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå