Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 20.08):

Den er på 13000. Har 25000 i måneden etter skatt.  men det er før jeg har betalt husleie og strøm og forsikring. 

Anonymkode: b4a53...aa1

Da jeg fikk 15000 i baksmell og hadde 14000,- i mnd, gikk de direkte inn på kontoen min ( uten noen form for godkjenning eller tanke på husleie eller livsopphold, strøm osv og trakk 7500 i 2 omganger. Ikke noe jeg kunne gjøre noe med. 

Anonymkode: 543f2...7c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg fikk 15000 i baksmell og hadde 14000,- i mnd, gikk de direkte inn på kontoen min ( uten noen form for godkjenning eller tanke på husleie eller livsopphold, strøm osv og trakk 7500 i 2 omganger. Ikke noe jeg kunne gjøre noe med. 

Det har de altså ikke gjort. 

Anonymkode: 49048...76b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hørtes ikke riktig ut at de skulle gjøre det. Hadde du utleggstrekk fra før?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har de altså ikke gjort. 

Nei, hørtes litt rart ut.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer brev til sjefen din at den ikke er betalt. Så får sjefen beskjed om å trekke det fra lønnen din. 

Anonymkode: 40c43...9e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kommer brev til sjefen din at den ikke er betalt. Så får sjefen beskjed om å trekke det fra lønnen din. 

Anonymkode: 40c43...9e7

Ok. Men nå lurte jeg på hvordan de gjør det hvis man har utleggstrekk fra før?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 14.31):

Ok. Men nå lurte jeg på hvordan de gjør det hvis man har utleggstrekk fra før?

De kommer til å trekke deg og har første pri. Om du har trekk fra før bryr staten seg lite om. Du kan risikere å få dobbelt opp med trekk om du ikke stopper det. Du kan be om en betalingsavtale med Skatteetaten før du får tvangstrekk. Dersom de kommer deg i forkjøpet så kan de ta så mye som 46% av inntekten din etter skatt. 

Anonymkode: 363c7...02e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kommer til å trekke deg og har første pri. Om du har trekk fra før bryr staten seg lite om. Du kan risikere å få dobbelt opp med trekk om du ikke stopper det. Du kan be om en betalingsavtale med Skatteetaten før du får tvangstrekk. Dersom de kommer deg i forkjøpet så kan de ta så mye som 46% av inntekten din etter skatt. 

Kommer i forkjøpet?  De har ikke lov å trekke uten å sende ut skjema for utfylling av boutgifter/ barn etc.  Så hvis den som skal ha trekk passer på å få det ordentlig fylg ut så trekker de ikke mer enn at vedkommende har til livsopphold og boligutgifter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kommer i forkjøpet?  De har ikke lov å trekke uten å sende ut skjema for utfylling av boutgifter/ barn etc.  Så hvis den som skal ha trekk passer på å få det ordentlig fylg ut så trekker de ikke mer enn at vedkommende har til livsopphold og boligutgifter. 

Hva de har lov og ikke gjelder ikke i praksis. Jeg har hjulpet folk med slike problemer, og jeg skal love deg at det har skjedd flere ganger at vedkommende ikke satt igjen med nok til livsopplevelse gang. Namsmannen behandler sine saker, og SI sine, uten å ta hensyn til hverandres trekk. De fleste med slike problemer har ikke oversikt selv, og det er en grunn til at det har gått så langt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden har du satt deg selv i den her situasjonen? Idiotisk

Anonymkode: a5c11...255

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det tråden handler om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva de har lov og ikke gjelder ikke i praksis. Jeg har hjulpet folk med slike problemer, og jeg skal love deg at det har skjedd flere ganger at vedkommende ikke satt igjen med nok til livsopplevelse gang. Namsmannen behandler sine saker, og SI sine, uten å ta hensyn til hverandres trekk. De fleste med slike problemer har ikke oversikt selv, og det er en grunn til at det har gått så langt. 

Men det er uansett ikke sånn det skal være. Mange ganger sier du. Du har nok opplevd det mange ganger. Men det er nok ikke det som er normalen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde en del problemer. Men det hører fortiden til nå. Og jeg kommer ikke til å diskutere det noe mer i denne tråden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men det er uansett ikke sånn det skal være. Mange ganger sier du. Du har nok opplevd det mange ganger. Men det er nok ikke det som er normalen.

Ja. I forbindelse med tidligere jobb. Normalen eller ikke, det skjer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. I forbindelse med tidligere jobb. Normalen eller ikke, det skjer.

Ok. Jeg ringte akkurat til namsmann nå. Hun sa at SI ved restskatt ofte tok over trekket hos namsmann og trekte det samme. Men får se. Måtte vente til SI hadde besluttet trekk. Overlever nok uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...