AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Jeg har tidligere skrevet i frustrasjon om katten min på snart 6 år, som de siste årene har markert inne. Han begynte da han var 3 år gammel å markere inne pga fremmed katt i reviret utenfor. Har vært til dyrlege pga dette tidligere og prøvd ut mye, men rundt nyttår orket jeg ikke mer og tok han til full utredning hos dyrlege som sjekket han fra topp til tå i narkose (kostet meg et femsifret beløp) uten å finne noe fysisk og konkluderte med at det var psykisk. Jeg ble anbefalt å gi han Anxietane s, som er et reseptfritt middel for engstelige dyr, og det har ikke vært noe markering uansett hva som har skjedd på hjemmebane siden 3 januar, og jeg har tenkt at problemet er borte. I går oppdaget jeg at han hadde markert i vinduskarmen på kjøkkenet og kommet seg inn under kjøkkenvasken om natten og pisset på alt som var der inne, så nå er det pisselukt på kjøkkenet 🤨 Ingen vil ha en katt som er nervøs og markerer inne i tide og utide, så alternativet er da å la han bo på landet med ingen andre katter i nærheten eller hva? Dyrlegen sa at katter som markerer inne, ikke har det godt og at jeg måtte vurdere hva som var best for katten. Reiser jeg bort har jeg alltid kattepassere boende hos meg som katten kjenner, eller naboer som katten kjenner veldig godt som slipper han ut og inn hver dag og koser med han, kun for at katten skal ha det trygt og være hjemme hos seg selv. Han koster meg ganske mye hver måned da han selvfølgelig er forsikret, går på fast medisin og får det beste foret som en katt kan få. Jeg elsker katten og ser på han nesten som min lille sønn, men det at jeg ikke vet når han tisser inne gjør meg stresset og sliten. Hva gjør jeg? Avliver, sender han ut på landet og lar han bo på bondegård eller finner meg i at katten er slik?😔 Anonymkode: 33956...200
Tabris Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Hva med å forsøke et reseptbelagt middel for engstelige dyr? Kan være ordentlig angstdempende medisin kan hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni Tabris skrev (3 minutter siden): Hva med å forsøke et reseptbelagt middel for engstelige dyr? Kan være ordentlig angstdempende medisin kan hjelpe. Ja det kan hjelpe, eventuelt et for med det samme i. Men han kan være syk og. Anonymkode: ad3f0...918
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni Tabris skrev (7 minutter siden): Hva med å forsøke et reseptbelagt middel for engstelige dyr? Kan være ordentlig angstdempende medisin kan hjelpe. Det finnes ikke for katter,kun hunder, sa dyrlegen Ts Anonymkode: 33956...200
Tabris Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes ikke for katter,kun hunder, sa dyrlegen Ts Anonymkode: 33956...200 Jo, det finnes, men du må kanskje gå til en dyrlege som har mer spesialkompetanse innenfor angstmedisinering til hund og katt.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det kan hjelpe, eventuelt et for med det samme i. Men han kan være syk og. Anonymkode: ad3f0...918 Han ble sjekket fra topp til tå med ultralyd, blodprøver og urinprøver for 5 måneder siden, så tror ikke han har blitt alvorlig syk på så kort tid. Han har fått ormekur og flåttmedisin også Ts Anonymkode: 33956...200
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni Tabris skrev (1 minutt siden): Jo, det finnes, men du må kanskje gå til en dyrlege som har mer spesialkompetanse innenfor angstmedisinering til hund og katt. Jeg går hos Evidensia i Bergen. Skulle tro de hadde kompetanse? Ts Anonymkode: 33956...200
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja det kan hjelpe, eventuelt et for med det samme i. Men han kan være syk og. Anonymkode: ad3f0...918 Spesialfor prøvde vi for to år siden sammen med Feliway, uten noe positiv respons fra katten. Det eneste som har fungert er Anxitane, som nå tydeligvis ikke fungerer lenger. Ts Anonymkode: 33956...200
Tabris Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg går hos Evidensia i Bergen. Skulle tro de hadde kompetanse? Ts Anonymkode: 33956...200 Jeg har vært på foredrag hvor de gikk inngående inn på angstdempende medisin til hund og katt. Følgende kan også brukes til katt: Sarotex (produktnavn) - Amitryptolene (legemiddel) Bonqat (produktnavn) - Pregebalin (legemiddel) Xanor (produktnavn) - Alprazolam (legemiddel) Ser for meg Xanor kan være mest aktuell her, da det brukes netopp til markeringsproblemer hos katt. Det er forøvrig som regel ikke klinikker som har spesialkompetanse, men spesifikke veterinærer. Hvilken kompetanse de har avhenger av hva de selv har valgt å fordype seg i. Endret 2. juni av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Tabris skrev (2 timer siden): Jeg har vært på foredrag hvor de gikk inngående inn på angstdempende medisin til hund og katt. Følgende kan også brukes til katt: Sarotex (produktnavn) - Amitryptolene (legemiddel) Bonqat (produktnavn) - Pregebalin (legemiddel) Xanor (produktnavn) - Alprazolam (legemiddel) Ser for meg Xanor kan være mest aktuell her, da det brukes netopp til markeringsproblemer hos katt. Det er forøvrig som regel ikke klinikker som har spesialkompetanse, men spesifikke veterinærer. Hvilken kompetanse de har avhenger av hva de selv har valgt å fordype seg i. Skal gå innom dyrlegen i morgen og snakke med de. Takk for tips😺 Ts Anonymkode: 33956...200
AnonymBruker Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ble det bedre? Anonymkode: 8b0f9...fa9 Han har ikke pisset inne på en uke nå, men han har vært mye ute pga fint vær. Jeg får ikke noe annen hjelp hos dyrlegen enn at de vil utrede han hver gang han pisser inne for å se om han har urinveisinfeksjon, men det har han ikke. Jeg kan ikke betale 6000,- hver gang han skal utredes etter pissing inne. Får det ikke på forsikringen heller når det er adferdsproblemer. Har spurt de to dyrlegene som jobber på Evidensia om reseptbelagt angst medisin, og de sier hver gang at det ikke finnes for katter. Ts Anonymkode: 33956...200
Lengz00 Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni Han er kastrert regner jeg med?😅 Har en tilsvarende case her også med kastrert hannkatt som plutselig finner ut at i dag er tissedassen ved verandadøra, ved kjøkkenvinduet eller under bordet.... Uten åpenbar grunn annet enn trass. Avliving er uaktuelt her, men hadde jo vært nice om budsjettet til ajax og tørkepapir kunne blitt redusert🙃
Helene Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni Har ikke noe svar til deg, kun erfaring. En tidligere katt var ekstrem. Tørr som fy, bortsett fra hvis jeg tok fram en koffert. Tror jeg har kastet 6 kofferter som hun tisset i. Siste gang jeg flyttet med henne, hun tisset ut esker og alt. Hun ble usikker. Når flyttingen var gjennomført, ikke en dråpe kom ut i huset. Jeg lærte meg å gjemme kofferten om jeg skulle reise. Nå er dette fortid. Katten ble 16 år. Måtte ta henne pga sykdom. Men lærte mye underveis. Denne katten var sær. Ikke koste om vi ikke var alene. Samtidig, om noe skjedde, alltid tilstedet. Nysgjerrig som fy. Men hun tisset når hun var misfornøyd.
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni Kan du ha katteluke så den kan gå ut og inn som den vil? Anonymkode: b944b...41f
Tabris Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 1.18): Har spurt de to dyrlegene som jobber på Evidensia om reseptbelagt angst medisin, og de sier hver gang at det ikke finnes for katter. Ts Anonymkode: 33956...200 Har du andre klinikker du kan gå til?
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du ha katteluke så den kan gå ut og inn som den vil? Anonymkode: b944b...41f Bor i tredje etasje i bygård, så katteluke er uaktuelt dessverre. Ts Anonymkode: 33956...200
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni Tabris skrev (1 time siden): Har du andre klinikker du kan gå til? Ja kan gå til to andre, der én er privat og den andre enden annen kjede enn Evidensia. Kom nettopp på at jeg kan snakke med dyrlege gratis via Agria forsikringen min. Kanskje jeg kan få litt hjelp der Ts Anonymkode: 33956...200
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni Ekstra kattedo i rommet han tisser? Anonymkode: 8b0f9...fa9
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ekstra kattedo i rommet han tisser? Anonymkode: 8b0f9...fa9 Han tisser i flere rom Ts Anonymkode: 33956...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå