Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 17. mars 2006 #1 Skrevet 17. mars 2006 Hei, jeg har fått meg type, vi har vært sammen i 7mnd np og bodd sammen i 3mnd ca. Han jobber og jeg studerer. Han gjør veldig lite i huset, dvs ingenting. Tar kanskje oppvasken en gang i mnd... Jeg har sagt fra om dette, og han har sagt at han skjønner det, men ingenting skjer... Jeg har et barn fra før, så det blir en del rot etter henne... Men slik som støvsuging og oppvask må man da dele litt på..Jeg har sagt til han at jeg forventer ikke så mye, men i og med at jeg lager middag og vasker klærne hans, så sa jeg at jeg syntes det hadde vært hyggelig at han viste at han satte pris på meg en gang i blant..Kanskje rydde av bordet (noe som skjer sjelden) og vaske opp... Et annet problem er at jeg gir han veldig mye oppmeksomhet, med massasje og kosing o.l men han gjør lite av dette, når han gjør det varer det veldig kort tid(han har litt problemer med hendene sine). Han sier at han føler at han ikke strekker til, men hva skal jeg gjøre???? Jeg vet at han er veldig glad i meg, så det er ikke det det står på---
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #2 Skrevet 17. mars 2006 Skal jeg snakke ut fra egen erfaring vil jeg påstå at det ikke kommer til å bli noe bedre i allefall. Hva du skal gjøre med det må jo bli en vurdering du tar. Men dersom det fungerer sånn i starten av et forhold, hvordan tror du selv det vil utvikle seg?
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 17. mars 2006 #3 Skrevet 17. mars 2006 Ja, du ser noe...Men han er egentlig veldig flink, men sier at han ikke har noe energi når han kommer fra jobb... Dette er jo mannen jeg vil dele livet mitt med... Har vært inne på tanken om å la alt flyte til han gjør noe, men vet ikke om jeg hadde orket å se på alt rotet så lenge... Han hjelper jo til viss jeg spør han om det, men veldig sjelden på eget initiativ...
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #4 Skrevet 17. mars 2006 Og det blir ikke bedre med årene nei. Du har blitt "mamma" igjen ser jeg...
Ladyen Skrevet 17. mars 2006 #5 Skrevet 17. mars 2006 Mamma til ett stort barn til, ja... Og det kommer neppe til å gå over noen sinne. Huff så triste greier.
Pusekatt Skrevet 17. mars 2006 #6 Skrevet 17. mars 2006 Det her er en veldig klassisk greie da, vi kvinner har ofte en mye lavere terskel for hvor rotete (og hvor lenge det kan være rotete....) det kan være før vi setter igang og rydde. Det blir veldig bekvemt for mannen, som nok ikke mener noe vondt med det, men rett og slett ikke er like opptatt av støv, oppvask og klesvask som kvinnen. Når det er sagt, er det langtfra rettferdig at du skal gjøre alt, men dere må nok fordele oppgavene bedre. F.eks. at du har ansvar for matlaging og klesvask, han har ansvar for å rydde av bordet og oppvask. Støvsuging og gulvvask deler dere på. Poenget er at du da må akseptere at han gjør ting i sitt tempo også - selv om det betyr at middagen fra tirsdag blir stående på benken og blir grønnere og grønnere. Han trenger nok å se dette med egne øyne, og det får han ikke gjort dersom du iler til og rydder og vasker med en gang det er behov for det. Dersom det er vanskelig for deg å leve med, må du innfinne deg med å gjøre en vesentlig større andel av husarbeidet enn ham. (nå høres jeg sikkert veldig kategorisk ut her, og presenterer en veldig bombastisk løsning. I virkeligheten er jeg en klassisk vane-rydder som gjør husarbeid hver eneste dag - og mannen min bidrar med husarbeid sånn i ny og ne )
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #7 Skrevet 17. mars 2006 Har vært inne på tanken om å la alt flyte til han gjør noe, men vet ikke om jeg hadde orket å se på alt rotet så lenge... ← Denne teorien satte jeg ut i praksis. Gjett hva? Den fungerte overhodet ikke! Da vi var tom for tallerkener og bestikk så han hjelpeløst på meg og sa; vi har visst ikke noe å spise av? Så tok han en brukt kniv, skylte den under springen, og laget seg noen brødskiver til middag. Hybelkaninene som løp forskremt til alle kanter når han gikk over stuegulvet registrerte han ikke i det hele tatt. Konklusjonen ble at jeg bare skaffet ris til egen bak ved å forsøke denne fremgangsmåten. Jeg klarte aldri å oppdra ham. Skilsmissen var et faktum da han hadde samme tilnærming til sine barn som til husarbeid.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 17. mars 2006 #8 Skrevet 17. mars 2006 uff, deprimerende lesing..... Ja, det kan bli skikkelig rotete her.... Men klesvasken får han ikke røre...(Han putter ALT i tørketrommelen...) Oppvaksen får han gjerne ta, men han skyller ikke av såpen...Hva er det med menn???? Han måkte bilen min for snø her en morgen når han dro på jobb, det er sånn som betyr mye.... Han skiftet også på sengen (etter at jeg ba han om det) ikke noen vits i å la alt flyte altså.. jeg har sagt at når jeg får jobb så er det full arbeidsdeling i hjemme...Kan jo bli gøy etter et par uker...
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #9 Skrevet 17. mars 2006 Sett deg ned med ham, skriv en liste over alt som må gjøres og fordel oppgavene. Gi ham en uke. Hvis har ikke har gjort oppgavene sine, gir du ham valget mellom enten å ta oppgavene sine alvorlige eller å betale en hushjelp selv. En annen ting er at jeg ikke fatter hvorfor så mange kvinner ikke er konsekvente på dette området fra begynnelsen av. Ikke rart mennene sluntrer unna da...
the Sun Skrevet 17. mars 2006 #10 Skrevet 17. mars 2006 Jeg fikk raskt følgende medling fra sambo rett etter at han flytta inn: "Ska' du diktere hvilken vei moppen skal snurre får'u vaske gølva sjæl" Etter at jeg gikk litt i meg selv fant jeg ut at i grunn var det bedre at han vasket på sin måte enn at jeg må gjøre alt selv. Resultatet er en sambo som tar sin del av ansvaret for rengjøring hjemme.
Mossa Skrevet 17. mars 2006 #11 Skrevet 17. mars 2006 Det dummeste man kan gjøre er å bare ta det for man orker ikke se på rotet..det blir fort en vane som man ikke klarer å snu!! Fordel arbeidet. Sett dere ned begge to og bli enige om hva som skal gjøres, når, og av hvem. Og forsøk å ikke på noe tidspunkt blande seg borti hva/hvordan den andre gjør tingene..for det blir det bare tull av. (Jeg hadde iaffall blitt rimelig sur dersom han hadde kommet å sagt til meg at jeg støvsugde på den gale måten, med den gale tuten!!)
Gjest gjesta Skrevet 17. mars 2006 #12 Skrevet 17. mars 2006 Å, dette kjenner jeg til Jeg ble samboer med en mann som hadde bodd alene med barn i flere år. Selvfølgelig visste han at det var noe som het husarbeid. Jeg har prøvd å fordele arbeidet. Jeg har prøvd å streike. Ingenting nytter. Badet har blitt vasket en gang på de siste 15 uker. Jeg gremmes. Jeg vet alt om min og hans standard. Jeg har ikke støv på hjernen og heller ikke legger jeg meg borti hvordan han gjør det. Men uansett så blir ting ikke gjort. Enten må jeg godta at jeg gjør mesteparten eller så må jeg bare kvitte meg med hele type. Det eneste området hvor han trår til er å lage middag. Fordi han er matglad og sulten.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #13 Skrevet 17. mars 2006 Jeg skjønner at jeg er heldig når jeg leser dette. Men vi har fra dag en av vært enige om at husarbeid må deles "likt". Vi lager middag annen hver dag og vasker opp annen hver gang. Så dette er hvertfall likt. Når det gjelder andre ting er nok jeg den som gjør mest, men ber jeg han gjøre noe så tar han i et tak (problemet er at han som oftes ikke ser at ting må gjøres, så jeg må si det til han). Jeg tror det viktigste er å si fra at dette må deles og fordele oppgaver. Min mann er hvertfall veldig flink å jobbe bare jeg forteller han akkurat hva han skal gjøre (at en mann med høyere utdanning ikke klarer å finne ut hva som trengs å gjøres i et hus forundrer meg hver gang)
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #14 Skrevet 17. mars 2006 Jeg har prøvd å fordele arbeidet. Jeg har prøvd å streike. Ingenting nytter. Badet har blitt vasket en gang på de siste 15 uker. Jeg gremmes. Jeg vet alt om min og hans standard. Jeg har ikke støv på hjernen og heller ikke legger jeg meg borti hvordan han gjør det. Men uansett så blir ting ikke gjort. Enten må jeg godta at jeg gjør mesteparten eller så må jeg bare kvitte meg med hele type. ← Dette kjenner jeg igjen ja! Det er ikke alle som kan oppdras i voksen alder selv om enkelte finner løsninger som fungerer.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #15 Skrevet 18. mars 2006 1) Ikke forvent at han har samme standard for når et hus trenger rengjøring. Ikke bestem at "din standard" er den eneste rette. 2) Ikke forvent at han er tankeleser. Fortell han i klartekst at du nå vil han skal gjøre noe. 3) Ikke bland deg inn i på hvilken måte han utfører oppgaven på. Om han ikke får tatt alle hybelkaninene bak ledningsspaghettien under pc-bordet, så ikke bry deg om det. Du kan ta det nøye selv neste gang, og inntil da er det bra nok. 4) Ikke tro at han alltid vet hvordan ting gjøres. Gi en kort (KORT!) briefing om du mistenker han for å ikke vite hvordan man teknisk sett vasker en do.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #16 Skrevet 18. mars 2006 1) Ikke forvent at han har samme standard for når et hus trenger rengjøring. Ikke bestem at "din standard" er den eneste rette. 2) Ikke forvent at han er tankeleser. Fortell han i klartekst at du nå vil han skal gjøre noe. 3) Ikke bland deg inn i på hvilken måte han utfører oppgaven på. Om han ikke får tatt alle hybelkaninene bak ledningsspaghettien under pc-bordet, så ikke bry deg om det. Du kan ta det nøye selv neste gang, og inntil da er det bra nok. 4) Ikke tro at han alltid vet hvordan ting gjøres. Gi en kort (KORT!) briefing om du mistenker han for å ikke vite hvordan man teknisk sett vasker en do. ← Dette er og blir noe av det dummeste jeg ser... man fremstiller menn som barn og kvinner som mødrene deres... Jeg har enda ikke møtt en mann som "ikek vet" hvordan man vasker en dass, eller lar hybelkaninene han ikke ser være. Og gjør han det slik, ja så gjør han det fordi han rett og slett driter i det, og eller vet at det blir gjort av kvinnen hvis han "gjør seg dum". Ikke et hyggelig utgangspunkt for et godt samarbeid mellom to som respekterer hverandre og SER hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #17 Skrevet 18. mars 2006 Og gjør han det slik, ja så gjør han det fordi han rett og slett driter i det, og eller vet at det blir gjort av kvinnen hvis han "gjør seg dum". Ikke et hyggelig utgangspunkt for et godt samarbeid mellom to som respekterer hverandre og SER hverandre. ← Der er vi enig.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #18 Skrevet 18. mars 2006 ja dette er en av grunnene til at jeg er særboer,takk og pris
Ladyen Skrevet 18. mars 2006 #19 Skrevet 18. mars 2006 Det hjelper ikke å sette seg ned og skrive lister, når partneren ikke har tenkt å gjøre sin del i det hele tatt. Noen menn rydder ikke, vedlikeholder ikke og ser overhodet ikke behovet for det. Og man kan bruke alle sine krefter på prosjektet, men det hjelper ikke. Man er helt tom for energi og han bidrar fremdeles ikke. Et uløselig problem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå