Gå til innhold

Verdensdagen for psykisk helse 2025

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.verdensdagen.no/tema-2025

Min mening er at andre verdenskrig ikke bør brukes som årets tema. 

Helt forferdelig sammenligning. Dessuten var de tipsene dårlige. 

Sjekkliste for psykisk beredskap

1

Stopp katastrofetankene

Ikke la hodet kjøre seg fast i en loop. Bytt spor - gå ut, ta en telefon eller gjør noe praktisk.

2

Hold på minst én rutine

Frokost, dusj, leggetider. Rutiner i hverdagen gir fotfeste når alt annet vakler.

3

Oppsøk andre

Du trenger ikke føle deg sosial for å være sosial. Å møte opp viser at du er der – og at du ikke vil stå alene.

4

Hold kroppen i gang

Gå en runde, ta noen knebøy eller strekk deg litt. Bevegelse hjelper hodet og humøret - og all bevegelse teller.

5

Gi hodet pause

Legg bort telefonen og ta ti minutter uten å gjøre noe som helst. Det gjør en forskjell.

6

Bruk tid på det som gir deg driv

Hva gir deg energi og motivasjon? Jobb, hobby, frivillighet - du vet best hva som gir mening for deg.

7

Si nei før det sier stopp

Sett grenser for deg selv, tør å avlyse og bruk kreftene dine klokt. Det er ikke latskap - det er beredskap.

8

Snakk om det før det blir krise

Øv deg på å være ærlig om hvordan du har det. Du trenger ikke ha alle ordene. «Jeg sliter litt» er mer enn nok.

9

Le litt – hver dag

Se noe morsomt. Del et klipp, eller le av et felles minne. Latter kan løsne på trykket i kroppen og gi lettelse, selv når alt føles tungt.

10

Bruk det som har hjulpet deg før

Du har stått i stormer før. Hva hjalp deg da? Bruk dine egne erfaringer - de er ditt viktigste verktøy.

11

Skriv ut sjekklisten som plakat!

Last ned og skriv ut sjekklisten som plakat

Anonymkode: 1710a...9cf

Skrevet (endret)

Vi  lever i en urolig tid hvor øyevitne fra 2. verdenskrig dør ut. Så det er ikke feil tema, det er krig i Europa som blir styggere og styggere. Vi lever tett på det. Det er rekkordtall på mennesker som ringer inn til kirkens sos og andre hjelpelinjer, fordi de er urolige av det det som foregår i verden nå

Når det gjelder tipsene, synes jeg de er gode. Det er slik jeg kom meg på beina igjen etter 2 år med helvetet av angst og depresjon, og det er forebyggende. Jeg vet det gjelder fler, fordi de rådene fikk jeg av fagfolk samtidig som jeg motok behandling. Og det er forskningsbasert. 

Hva tenker du er gode råd? 

Endret av Stoltskeiv
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke det spor redd for krig. Lite jeg kan gjøre med andre lands politikk. Syns jeg egentlig vårt samfunn er verdt å kjempe for? Nei, i grunn ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...