Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (52 minutter siden):

Hun hadde vel allerede oppdaget at du ikke orket å bidra med noe som helst da?

Ja, det er min feil, at ansatte i kommunen yter minst mulig for borgerne. 
Har jobbet min del i hjemmetjenesten og vært kommunalt ansatt i flere tiår. Jeg kjenner lusa på gangen, det er mye av disse holdningene i kommunal sektor, ikke bare i hjemmetjenesten. 
Knyt nå for den posen, sett i en ny, åpne et vindu. Det koster så vanvittig lite. 

Det er ikke sånn at de eldre ikke betaler for hjemmehjelp. Det er temmelig heftige egenandeler ute å går. Uten at det spiller en rolle. Det har med verdighet å gjøre. Man går ikke fra et eldre menneske som ikke er i stand til å gjøre jobben selv, i en leilighet som stinker av boss, fordi det ikke står i et vedtak. 

Du vet ingenting om hva jeg gjorde, ikke gjorde for min bestemor.
Det er ikke mine holdninger som bør endres, det er holdningen til betalte offentlige ansatte som har «gå sakte aksjoner» i møtet med de trengende de får betalt for å ivareta.

Noen av de som kommer evner det, andre av de som går rundt til de eldre evner, eller gidder ikke gjøre det som skal til. 
Vi har vel alle hørt holdninger om den ansatte som må bremse det å være på tilbudssiden, for ikke å sette sine kollegaer i et dårlig lys 🤔

Anonymkode: ed250...840

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mine holdninger som bør endres, det er holdningen til betalte offentlige ansatte som har «gå sakte aksjoner» i møtet med de trengende de får betalt for å ivareta.

At du ikke engang hjalp med søpla sier vel sitt om hva du gjorde. Det er innlysende for ethvert oppegående menneske at om hjemmetjenesten bare skal gjøre litt ekstra på hvert besøk ender de opp med å bli forsinket til alle de påfølgende besøkene. 

Trist

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg svarte ut hvorfor mange av oss ikke bare kan komme og bære ut søpla for våre pårørende.

Jeg synes det var en utrolig sneversynt uttalelse av deg. 

Anonymkode: deaf3...e9f

Du stilte spørsmål om din mor skulle sitte i ett stinkende hjem og se i veggen som ett svar på at pårørende forlanger mer enn det hjemmehjelpen har tid og kapasitet til.

Jeg synes det er utrolig snerversynt av deg å mene at hjemmehjelpen skal bruke mer tid hos din mor enn hos andre som trenger medisinsk hjelp og at du ikke klarer å skille ansatte fra systemet. Selfølgelig mener ingen at eldre mennesker skal leve under uverdige forhold, men du må da forstå at dette ikke er hjemmehjelpen som legger linjene her. Ja, om det bare er å slå på TVen er en ting. Om noe er galt med TVen eller man må gå med nøkkel og laste søppel som tar fem minutter hos mange brukere i løpet av en dag sitter det noen igjen på slutten av dagen som ikke får medisinen på tiden. Det burde være enkelt å forstå. Rett kritikken der den burde rettes, ikke på overarbeidede mennesker i ett stressende yrke. Hvis du mener det er sneversynt av meg å kritisere systemet og ikke enkeltmennesker i hardt arbeid så får du mene det.

Endret av Hannabanna
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Var forresten en ting jeg syns var rart med hjemmesykepleierne som var hos min mor i 7 år for å lage frokost/gi medisin. De klarte ikke å lage kaffe 🙂. En sånn moderne maskin som man enten kan lage en kopp på, eller bruke filter og trakte. Svært få av dem klarte det. Resten av dem orket ikke å prøve. Hun ville så gjerne ha en kopp kaffe fra termos etter frokost.

En bagatell sikkert, men kaffe er jo litt viktig for en som skal sitte der i en stol hele dagen, og med for dårlig syn til å lese noe særlig.

Nå løste vi det da, pga at pårørende hadde mulighet til å stikke innom hver formiddag å ordne en kanne. Men forferdelig pussig at en hjemmesykepleier ikke klarer med en ganske enkel kaffemaskin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stakkars for et press for deg.

Anonymkode: ecdf5...58c

Så nå er det at hjemmesykepleiere har dårlig samvittighet fordi de ikke har tid til å gi mer omsorg noen å gjøre narr av? Ikke rart at mange blir overgitt over pårørende om det er folk som deg de treffer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Viki6 skrev (9 minutter siden):

Var forresten en ting jeg syns var rart med hjemmesykepleierne som var hos min mor i 7 år for å lage frokost/gi medisin. De klarte ikke å lage kaffe 🙂. En sånn moderne maskin som man enten kan lage en kopp på, eller bruke filter og trakte. Svært få av dem klarte det. Resten av dem orket ikke å prøve. Hun ville så gjerne ha en kopp kaffe fra termos etter frokost.

En bagatell sikkert, men kaffe er jo litt viktig for en som skal sitte der i en stol hele dagen, og med for dårlig syn til å lese noe særlig.

Nå løste vi det da, pga at pårørende hadde mulighet til å stikke innom hver formiddag å ordne en kanne. Men forferdelig pussig at en hjemmesykepleier ikke klarer med en ganske enkel kaffemaskin.

Dette tror jeg at mange hadde klart helt fint dersom pårørende var der for å gi opplæring. Hvorfor gjorde dere ikke det?

Det som er problemet er nok at mange i hjemmesykepleien er presset på tid, om de var hjemme og hadde god tid er det for de fleste ingen problem å lære seg med en kaffemaskin, når man er i en stresset jobbhverdag med tidspress blir det vanskelig å prioritere slikt, da man stadig havner på etterskudd om "man bare skal gjøre litt ekstra" hos hver enkelt bruker.

Anonymkode: 44e64...8d2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette tror jeg at mange hadde klart helt fint dersom pårørende var der for å gi opplæring. Hvorfor gjorde dere ikke det?

Det som er problemet er nok at mange i hjemmesykepleien er presset på tid, om de var hjemme og hadde god tid er det for de fleste ingen problem å lære seg med en kaffemaskin, når man er i en stresset jobbhverdag med tidspress blir det vanskelig å prioritere slikt, da man stadig havner på etterskudd om "man bare skal gjøre litt ekstra" hos hver enkelt bruker.

Anonymkode: 44e64...8d2

Vi ga opplæring de gangene vi traff på noen der på ettermiddagen 🙂. Var ikke sånn at vi kunne være der ofte samtidig som hjemmesykepleier (til frokost og middag). Da hadde hun liksom ikke trengt hjemmesykepleie 😄. Vi la frem bruksanvisning. Det kreves ikke så mange hjerneceller for å trakte kaffe. Var vel viljen det sto på.

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (På 5.6.2025 den 19.50):

Dette!! Vi MÅ bli mer selvhjulpne, særlig når vi nå har etablert en kultur der vi vil ha færrest mulig barn. Da produserer vi også lite til ingen arbeidskraft som kan hjelpe oss i fremtiden. 

Det må vi.

Som sykepleier (og pårørende til eldre besteforeldre) ser jeg ofte eldre som f.eks;

- Insisterer på å bli boende i en utrygg bolig, fordi det er "hjemmet" deres. Nekter å ta i mot hjelpemidler. Nekter å modifisere boligen til å fungere bedre for dem. Ting skal være som de alltid har vært, og som konsekvens er det for mange både utrygt (gir høy risiko for fall), vanskelig for personen som bor der og komme seg rundt i boligen, og det er vanskelig for hjemmesykepleien og hjelpe dem. Vil ikke ha hjelpemidler fordi "de har alltid klart seg uten". 

- Ikke ønsker å flytte til en mer vedlikeholdsfri og tilpasset bolig, men ønsker heller ikke å betale for tjenester som gjør at boligen blir vedlikeholdt. Mange bruker også argumentet at de ikke ønsker at "fremmede" skal gjøre dette vedlikeholdet, og bruker da argumenter som at de er ute etter og lure dem, stjele fra dem etc. Så mange pårørende blir stående med vedlikehold for en ekstra bolig; både årlig, og daglig. Måking, gressklipping, vedlikehold av blomsterbed, maling av hus, utvending vedlikehold (oppkjørsel, trapp inn til boligen), samt innendørs vedlikehold (daglig renhold og vask, vasking av tøy, bad, dusj etc). Helt horribelt spør du meg.

- Slutter å klippe sine egne negler når de ikke får det til, og lar det gå langt om lenge. Noen gidder ikke gå til fotpleier, eller vil ikke betale for tjenesten. Får svært utfordrende fotproblemer, og forventer at hjemmesykepleien skal kunne ordne dette. Ofte avansert fotstell med skjøre negler som de fleste ikke er kompetente til å utføre.

Og lista er lenger.

Anonymkode: e49c1...295

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Viki6 skrev (23 minutter siden):

Vi ga opplæring de gangene vi traff på noen der på ettermiddagen 🙂. Var ikke sånn at vi kunne være der ofte samtidig som hjemmesykepleier (til frokost og middag). Da hadde hun liksom ikke trengt hjemmesykepleie 😄. Vi la frem bruksanvisning. Det kreves ikke så mange hjerneceller for å trakte kaffe. Var vel viljen det sto på.

Det krever som regel ganske mange minutt å sette seg inn i hvordan en ny kaffemaskin fungerer mtp. dosering, innstillinger og hvordan den brukes. Det tar enda flere minutt å lese bruksanvisningen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden beviser hvor avhengige helse-Norge er av pårørende, og dette er en økende tendens. 
Jeg har vært på begge sider, er helsearbeider og har også ivaretatt eldre slektninger nær sagt fra jeg var lita. Da sammen med min mor (vi ivaretok ikke bare slektninger, men naboer også).

Har opplevd «søppelproblematikken» en varm sommer hjemme hos min mor… hun greide ikke å få ut søpla og jeg var syk og rakk ikke hjem til henne før det stinket. Ved sammen besøk oppdaget jeg også akutt sykdom hos henne, og måtte være med henne til legevakta til tross for at jeg slet med å gå selv. (Skjønner jo at hj sykepleien ikke har mulighet til å være med til legen men det var også litt irriterende at jeg som pårørende måtte oppdage ting de burde merket-det var bare å løfte opp skjorta for å se utslettet som dekket kun halvparten av ryggen hennes).

Det sagt,  skjønner jeg godt at hjemmesykepleien prioriterer hjelp til de som ikke har pårørende. 

Glad jeg ikke er hjemmesykepleier. Hadde sikkert kommet skjevt ut fra start fordi jeg ikke hadde greid å si nei til småting som å lage kaffe, stille inn TV-en osv. Det er jo det det er snakk om, mange bekker små osv..da blir det skjæring. 

Anonymkode: 2968a...c3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (1 time siden):

At du ikke engang hjalp med søpla sier vel sitt om hva du gjorde. Det er innlysende for ethvert oppegående menneske at om hjemmetjenesten bare skal gjøre litt ekstra på hvert besøk ender de opp med å bli forsinket til alle de påfølgende besøkene. 

Trist

Nå var det en annen bruker sin bestemor som hadde problemer med søppel, ikke min bestemor. Min bestemor endte forresten opp med privat aktør for husstell. 
Det er egentlig bare hjemmetjenesten som er såpass hyppig til stede at de kan ta oppgaven med bosset. De er en daglig oppgave som ikke tar lang nok tid til at man kan leie inn andre. 

På generelt grunnlag så må man si at for å kunne utføre disse oppgavene så må man være der. Hjemmetjenesten er der, pårørende er ikke nødvendigvis der. Pårørende bor gjerne andre steder, de har gjerne andre oppgaver samfunnet pålegger dem å gjøre, som å gå på jobb, eller ta seg av barn.
Samfunnet vårt er ikke lagt opp til at mennesker i arbeidsfør alder skal ta seg av sine eldre, samfunnet vårt har lagt seg på en linje med offentlig omsorg. Det er innholdet i denne omsorgen vi diskuterer her. 

Som sagt jeg har jobbet i hjemmetjenesten, ledelsen kan legge inn tilstrekkelig med tid. De kan organisere arbeidsoppgavene mer fleksibelt. 
De kan også ha klare og tydelige forventninger og de kan endre på opplæringen. 
Det er også helt på det rene at innsats og evne spiller en rolle hos den enkelte ansatte. Rekruttering er også viktig. 
Jeg skal forresten ikke skryte på meg at jeg var den beste, men å gå fra hjelpeløse mennesker i en uverdig situasjon, et illeluktende bopæl, det hadde jeg ikke gjort. Min erfaring er at der var hjemmehjelpere som var vanvittig gode, og det var hjemnehjelpere som var mindre gode. 

Min erfaring er at de eldre stortsett har stor forståelse for tidspress og arbeidsmengde, og ikke er særlig kravstore. Det er fokuset på formelle vedtak, og ikke fleksibilitet til å ta seg av akutte behov som irriterer folk. 

Ja, det er et problem med arbeidspress, tidsklemme og at det går utover neste pasient. Den som er i felt må prioritere hele vakten. Behov, ikke vedtak, tenker jeg er stikkordet. Ha en pragmatisk tilnærming i forhold til dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få tilbake hjemmehjelp. De tar seg av rengjøring, søppel og matlaging. Helsearbeidere skal ta seg av det de utdannet seg til; nemlig helsen. 

Nå vasker, rydder, bytter på senger, støvsuger, tar ut søppel de fleste sykepleiere, vernepleiere og hjelpepleiere i de fleste hjemmebaserte tjenester. Vi har ikke tid til å pleie helsen grunnet all praktisk bistand vi må gjøre.

Anonymkode: 5ea0f...cae

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Få tilbake hjemmehjelp. De tar seg av rengjøring, søppel og matlaging. Helsearbeidere skal ta seg av det de utdannet seg til; nemlig helsen. 

Nå vasker, rydder, bytter på senger, støvsuger, tar ut søppel de fleste sykepleiere, vernepleiere og hjelpepleiere i de fleste hjemmebaserte tjenester. Vi har ikke tid til å pleie helsen grunnet all praktisk bistand vi må gjøre.

Her tar hjemmehjelpen seg av husvask, skifte av sengetøy, og setter på klesvask.

Hjemmesykepleie tar seg av det som har med helse å gjøre. Mat, drikke (viktig i varmen!), medisiner, sårstell, negleklipp og en ukentlig dusj.

Vi måtte etterhvert få utvidet vedtak på klesvask, søppel og rydde inn i/tømme oppvaskmaskin. Da fikk min mor en halvtime ekstra i uka. Ble gjort av hjemmesykepleier da de var innom morgen og ettermiddag.

I min kommune har vi en fotpleier som kjører hjem til folk. Et fantastisk tilbud, men koster selvfølgelig noen hundrelapper. 

Syns de fleste hjemmehjelper og hjemmesykepleiere var dyktige, varme og hyggelige folk. Ofte hadde de faktisk tid til å sitte ned 5 min og prate med mor om hvordan hun hadde det. De fortjener skryt ❤️. De i ledelsen på kontoret derimot.... I min kommune gruer man seg faktisk til å ta en tlf dit. Jeg lærte meg lovverket raskt, og det hjalp. Måtte også få fastlegen til å ta en alvorsprat med ledelsen der et par ganger 

Anonymkode: 61bc5...b25

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Pårørende bor gjerne andre steder, de har gjerne andre oppgaver samfunnet pålegger dem å gjøre, som å gå på jobb, eller ta seg av barn.
Samfunnet vårt er ikke lagt opp til at mennesker i arbeidsfør alder skal ta seg av sine eldre, samfunnet vårt har lagt seg på en linje med offentlig omsorg. Det er innholdet i denne omsorgen vi diskuterer her. 

Pårørende har nok både jobbet og tatt seg av barn tidligere også, samfunnet har ikke lagt seg på en linje hvor de offentlige skal ordne alt, det virker derimot som det er det noen av dere krever i denne tråden. 

Pårørende som ikke hjelper sine egne foreldre men okker seg og klager over hjemmetjenesten/helsetilbudet i det lange og det brede gjør meg direkte kvalm. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Mye av grunnen til at sykepleiere og helsefagarbeidere sliter i yrket er fordi de sier ja til for mye. Da ser ikke beslutningstakerne behovet for å endre på ting- noe som går utover både helsepersonellet og pasientene (på lang sikt). 

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien hadde jeg besøk som sto at skulle ta to minutter. Dersom jeg hadde brukt to minutter på noen sin søppel hadde jeg ikke rukket å møte den neste personen som trengte hjelp til å få i seg hjertemedisiner. Mener noen virkelig at man skal la være å gi hjertesyke medisinene sine? Det er sinnsykt provoserende for helsepersonell å høre. De vil jo behandle alle så rettferdig som mulig.

Nå snakker jeg bare for Oslo, men her kan de fleste eldre selge boligen sin og kjøpe noe mindre, samt bruke pengene de får igjen på ekstra hjelp. Men det gjør de ikke. Barna deres forventer at de skal arve mest mulig, og at det heller er det offentlige som skal hjelpe moren deres. Samtidig stemmer de på partier som vil bygge ned det offentlige. Det er ikke logisk.

Endret av Majer
Skriveleif
  • Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lurer på om du er ute etter å få enda flere til å si opp jobben i hjemmetjenesten, jeg? Jeg er en erfaren sykepleier som sa opp jobben i hjemmetjenesten for noen år tilbake fordi jeg ikke klarte den verken fysisk eller psykisk. Å se at det fins pårørende - som det du representerer - som ikke har respekt for den jobben vi gjør, eller leser det vi skriver om umenneskelige forhold, ikke 20 % av tida, ikke 50 % av tida, men oppimot 70-80 % av tida vi jobber. Hadde det vært en og annen som hadde klaget, men det er jo ikke det? Og se på sjuklmeldingsstatistikken for hjemmetjenestene ... 

Hva med å jobbe med oss for at det skal bli bedre for alle pasienter og pårørende i stedet for å henge oss ut som sjusker? 

Hva er det du egentlig prøver å oppnå med å være så respektløs mot oss som yrkesgruppe? 

Anonymkode: e289e...e80

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det henger igjen forventninger fra den tiden det fantes «hjemmehjelp», som i at noen kom for å hjelpe til i hjemmet. 

Anonymkode: 10035...371

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 18.41):

Jeg skjønner de pårørende godt. Brukerne er jo pasienter med hjelpebehov og hjelpa de får er ikke god nok i skremmende mange tilfeller. Ikke fordi hjemmesykepleierne ikke gjør en god jobb men fordi systemet er lagt opp til at man ikke har noe godt og helhetlig tilbud som dekker en større del av de faktiske behova noen har når de er syke, skadd eller sårbare. 
Selvfølgelig skal ikke sykepleier også være vaktmester, men når pasienten også for eksempel trenger en vaktmester så blir det jo fortvilende at det ikke er en del av hjelpa en får. Det er ikke lett å få mer spissa hjelp heller for noen ting er avhengig av at man som pårørende må se og identifisere behovet samt vite hvor man søker om hjelp. Så krever det tid og innsats og ofte penger som en kanskje ikke har rett til å bruke på vegne av brukeren selv som må samtykke eller være regna som ikke samtykkekompetent i det tilfellet. Det er ei papirmølje og en utfordring å navigere alt sammen.

Desverre er det også ofte slik at alle er så opptatt av sine arbeidsoppgaver og sin boble at de får til eller kan se at de pårørende bare prøver å få ting til å gå rundt de også.

Anonymkode: fc7f0...723

Dette kan man også se fra et annet ståsted; hvem sitt ansvar er det å skaffe seg en enklere bolig før man er for gammel til å fikse det selv? Snømåking, rensking av takrenner, vindusvask, skifting av lyspærer… Man kan ikke bli boende i et stort gammelt hus og forvente at kommunen skal vedlikeholde det for deg. Alternativt kan man jo kjøpe tjenester, men mange vil ha mye servert, bare fordi. 

Anonymkode: eab5a...48b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 8.28):

Kanskje det henger igjen forventninger fra den tiden det fantes «hjemmehjelp», som i at noen kom for å hjelpe til i hjemmet. 

Anonymkode: 10035...371

Hjemmehjelpen er varmt velkommen tilbake, men da må de få jobbe 8-15.30 på hverdager og slippe kveld og helg. Hjemmehjelpere jobbet slik før, men så måtte de gå kveld og helg de og. Da ville de ikke bare rydde og vaske, men stelle, dusje, mate og gi medisiner. Hjemmehjelpere måtte ta medisinkurs, så fikk de lov til å dele ut medisiner de og. Og slik havnet assistenter i hjemmetjenesten, og nå er det salig blanding av ufaglærte og helsepersonell i hjemmesykepleien. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 9.54):

Ja, det er min feil, at ansatte i kommunen yter minst mulig for borgerne. 
Har jobbet min del i hjemmetjenesten og vært kommunalt ansatt i flere tiår. Jeg kjenner lusa på gangen, det er mye av disse holdningene i kommunal sektor, ikke bare i hjemmetjenesten. 
Knyt nå for den posen, sett i en ny, åpne et vindu. Det koster så vanvittig lite. 

Det er ikke sånn at de eldre ikke betaler for hjemmehjelp. Det er temmelig heftige egenandeler ute å går. Uten at det spiller en rolle. Det har med verdighet å gjøre. Man går ikke fra et eldre menneske som ikke er i stand til å gjøre jobben selv, i en leilighet som stinker av boss, fordi det ikke står i et vedtak. 

Noen av de som kommer evner det, andre av de som går rundt til de eldre evner, eller gidder ikke gjøre det som skal til. 
Vi har vel alle hørt holdninger om den ansatte som må bremse det å være på tilbudssiden, for ikke å sette sine kollegaer i et dårlig lys 🤔

Jeg har jobbet i hjemmesykepleien de siste 15 årene. Bare siste året er det en nærmere 50% (!) økning i vedtakstimer. Det er faktisk ikke mulig å sammenligne hjemmesykepleien for 10 år siden og nå. 
FØR kunne vi gjøre alle disse gratis tjenestene uten vedtak. Vi fulgte folk på kirkegården for å besøke avdøde familiemedlemmer, vi gikk tur med passive brukere etter lunsj, vannet blomster, handlet blomster, hentet ved, krøllet hår, klippet negler, kostet gulv og vasket klær. Alle disse små tingene er det virkelig ikke realistisk at kan dekkes av helsetjenesten fremover.

Det er ikke mulig å drive noe «gå sakte aksjon» i hjemmespl.. Vi har telefoner hvor vi til enhver tid ser hvor de andre ansatte er og hva de har på lista si. Har man ledig kapasitet skal man hjelpe til. Antall besøk og tidsestimat på arbeidslistene for alle ansatte blir dratt opp på storskjerm hver morgen. Vi har gps på bilene. 

Lista mi med brukere er minst dobbelt så lang i dag, sammenlignet med et tiår tilbake. Vi er overhode ikke dobbelt så mange ansatte. Men søppeltømming og henting av post er enkle tjenester å få innvilget i dag. Fler og fler får det. Og da er det jo greit, da vet man hvem som har ansvaret. Så slipper pårørende å sitte og irritere seg. 

Endret av Lnh9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...