AnonymBruker Skrevet 4. juni #41 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fikse et øddelagt tv, en øddelagt stol, en øddelagt mobil....osc Anonymkode: 3731b...3bb Øddelagt? Anonymkode: e433f...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #42 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har lurt litt på sånne ting etter at jeg tok vare på min mor etter slag i 7 år, sånn at hun kunne bo hjemme. Var så heldig at vi var to søsken som bodde nært. Hun hadde selvfølgelig hjemmehjelp, hjemmesykepleie og støttekontakt som man har rett til. Men vi var der tilsammen et par timer hver dag, for selskap og hjelp. Men hvem i alle dager hjelper slike som henne med en million småting om ikke pårørende er innom? Min mor klarte f.eks ikke å handtere mobilen lenger. Kunne ikke bestille timer, kontakte sykehus, ringe rørlegger, bestille vaskebyrå til rundvask, betale regninger, eller noe. Det skjer jo ofte et eller annet som et gammelt menneske med lammet hånd og fot, dårlig syn, null konsentrasjon pga skadet hjerne etter slag osv ikke kan ordne selv. Hvem ordner ting for de som er helt alene? Hvilken erfaring har dere som er pårørende og bor mange timer unna? Anonymkode: 61bc5...b25 Man får ikke hjelp og man må klare seg selv. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en betalingstjeneste, så pårørende må gjerne bidra til at brukeren får innvilget tjenesten, men mange skal ikke betale heller da. Anonymkode: e433f...9b2 Dette koster 600-700 kr i timen og selv da er det ikke alt de kan gjøre. Anonymkode: 45fd1...b09
AnonymBruker Skrevet 4. juni #43 Skrevet 4. juni Er det helt slutt på det med hjemmehjelp? Altså de som støvsuger og vasker gulv, vinduer osv. hos de som ikke klarer det selv lenger? De kan jo ta ut søppel, skifte lyspærer og andre enkle ting. Anonymkode: 9280c...02e
AnonymBruker Skrevet 4. juni #44 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det helt slutt på det med hjemmehjelp? Altså de som støvsuger og vasker gulv, vinduer osv. hos de som ikke klarer det selv lenger? De kan jo ta ut søppel, skifte lyspærer og andre enkle ting. Anonymkode: 9280c...02e Nei, det finnes fortsatt, men det er gjerne 2-3 uker mellom hver gang de kommer og da har de også liten tid til å hjelpe med alt mulig Anonymkode: eaa20...e68 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni #45 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er det helt slutt på det med hjemmehjelp? Altså de som støvsuger og vasker gulv, vinduer osv. hos de som ikke klarer det selv lenger? De kan jo ta ut søppel, skifte lyspærer og andre enkle ting. Anonymkode: 9280c...02e Nei, men det er en annen tjeneste som man må ha innvilget, og det er en betalingstjeneste. Anonymkode: dd27a...de6 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #46 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det helt slutt på det med hjemmehjelp? Altså de som støvsuger og vasker gulv, vinduer osv. hos de som ikke klarer det selv lenger? De kan jo ta ut søppel, skifte lyspærer og andre enkle ting. Anonymkode: 9280c...02e Jo, man får hjemmehjelp hver 14. dag eller hver 3. uke (ulik praksis). Men de tar en enkel husvask, skifter på seng, setter på en klesvask før de går og tar ut søppel. De fikser ikke tuner på TV om den har hengt seg opp, eller noe sånt. Om man ikke treffer på en veldig snill da. Man kan ikke samle opp søppel inne i tre uker. Måtte krangle med hjemmetjenesten på å få vedtak på at hjemmesykepleier tok søppel, tømte/satt inn i oppvaskmaskin, brettet klesvask hos min mor, men fikk vedtak til slutt. 60 m å gå med søppel for henne var umulig. Anonymkode: 61bc5...b25 4
Majer Skrevet 4. juni #47 Skrevet 4. juni I Oslo kommune har man oppgaver som er satt til 1 minutt. Da sier det seg selv at man ikke kan ta søppla osv. Bare se på dem som om de er dumme, og smil. Det fungerte for meg 2
Majer Skrevet 4. juni #48 Skrevet 4. juni Hannabanna skrev (10 timer siden): Til dere som forstår de pårørende. Dere må da være klar over at det ikke er hjemmehjelpen som har skrevet arbeidsbeskrivelse eller bestemt seg for hva hun eller han ikke kan gjøre? Ærlig talt blir jeg flau på folks vegne når de gnåler til noen som ikke har noe mer bestemmelsesrett enn de selv. Dere må gå tjenestevei om dere ønsker å endre noe, ikke prakk på hjemmehjelpen flere oppgaver, det fører bare til at hen har enda dårligere tid hos resten av pasientene den dagen, å det er ekstremt egoistisk å holde på sånn. Helt sant. Det er sinnsykt provoserende. Skulle likt å se pårørende sitte ved siden av kirurgen under operasjonen og bedt om at han sydde noen ekstra sting osv. 4 2
Illuminatum Skrevet 4. juni #49 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Her fikset de gjerne en telefon eller TV som «ikke virket». Slik at den eldre ikke måtte sitte og vente, uten telefon/TV, til en av oss kunne ta turen. Eller de sa at «her må du høre med datter» eller «her må du høre med elektriker - skal vi ringe?» Får litt vondt av hva andre eldre kan bli møtt med når jeg leser denne tråden.. 😢 Anonymkode: deaf3...e9f Mye har med ordlyden å si også. Det er greit f eks å si at man ikke kan fikse TV'en og foreslå hvem som kan gjøre det. Hadde jeg blitt møtt med svar om at dette var en betaltjeneste etc. er det en avvisning som jeg forstår kan oppfattes ikke helt greit. 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #50 Skrevet 4. juni Majer skrev (8 minutter siden): Helt sant. Det er sinnsykt provoserende. Skulle likt å se pårørende sitte ved siden av kirurgen under operasjonen og bedt om at han sydde noen ekstra sting osv. Kirurgen syr ihvertfall ikke halvveis for tiden er brukt opp. Hvordan eldre blir behandlet er en skam, og blir flau over flere av dere som jobber med de med den holdningen som gjenspeiler seg her! Anonymkode: 5e823...d27 4 1
Majer Skrevet 4. juni #51 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kirurgen syr ihvertfall ikke halvveis for tiden er brukt opp. Hvordan eldre blir behandlet er en skam, og blir flau over flere av dere som jobber med de med den holdningen som gjenspeiler seg her! Anonymkode: 5e823...d27 Men i herlige land. Det er jo ikke helsepersonellet som er problemet! De gjør det de skal gjøre. De stemmer også på partier som vil bygge opp helsevesenet og ikke bygge ned. Pårørende får begynne å stemme på de riktige partiene, og eventuelt klage til lederne- ikke til de som gjør det de får beskjed om. Det hjelper vel ikke pårørende om det blir flere sykemeldinger og færre som vil jobbe i hjemmesykepleien? 10
AnonymBruker Skrevet 4. juni #52 Skrevet 4. juni Majer skrev (1 time siden): Men i herlige land. Det er jo ikke helsepersonellet som er problemet! De gjør det de skal gjøre. De stemmer også på partier som vil bygge opp helsevesenet og ikke bygge ned. Pårørende får begynne å stemme på de riktige partiene, og eventuelt klage til lederne- ikke til de som gjør det de får beskjed om. Det hjelper vel ikke pårørende om det blir flere sykemeldinger og færre som vil jobbe i hjemmesykepleien? Majer skrev (1 time siden): I Oslo kommune har man oppgaver som er satt til 1 minutt. Da sier det seg selv at man ikke kan ta søppla osv. Bare se på dem som om de er dumme, og smil. Det fungerte for meg Jeg tror kanskje hjemmesykepleien hadde hatt godt av færre som deg med din holdning. Ja takk, til kvalitet og empati! Anonymkode: 45fd1...b09 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #53 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 18.18): Jeg jobber i hjemmetjenesten, og tar gjerne med søpla med ut, men informerer om at dette går under praktisk bistand og er en betalingstjeneste så lenge ikke jeg har produsert søpla under besøket (sårstell, kateterisering osv). Veldig mange brukere og pårørende ønsker ikke å betale for dette desverre, selv om det er snakk om en liten prosent av trygda. Anonymkode: 217a2...f5d Sier du virkelig det til brukerne? Anonymkode: a4b78...42e 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #54 Skrevet 4. juni Mor betaler både for at søpla skal bæres ut og posten inn, men det er visst ikke særlig mange ansatte i hjemmetjenesten som innehar den kompetansen. Vi klager ikke for mor oppfører seg som et ekte rasshøl mot dem. Anonymkode: cf5e1...0b0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #55 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 18.25): Du puster dypt inn. Og så husker du at alle - absolutt alle - potensielt har behov for hjemmesykepleie. Overgripere, voldsforbrytere, psykopater, gærninger, rasister, de som denger ungene sine, de dysfunksjonelle, etc. Alle blir de gamle og syke. Og alle har de pårørende som tilsvarende kan være voldelige, psykopater, resurssvake etc. Ja, de kan bli sure. Sånn er det bare. For å motvirke det: avvis høflig og uten å utbrodere og uten å bruke ordet «nei». Type «det må du få tak i en rørlegger for å fikse». Ikke be om unnskyldning, ikke beklag deg. Vær konkret, presis og bestemt. Om de blir sinte? Si «nå ble du sinna, hører jeg» (ja, det hjelper, tenk på dem som 3-4 år gamle barn, og behandle dem noenlunde likt. Jeg vet at det høres nedlatende ut, for deg. Men de er så dysfunksjonelle at de vil oppleve deg som ikke nedlatende.) Anonymkode: 98a17...c94 Så enig. Samtidig er det så mange som aldri skule blitt/vore i det yrke dei har utdanna seg til. Det er det mange som lir under og må forholde seg til. Anonymkode: d366b...d2e
AnonymBruker Skrevet 4. juni #56 Skrevet 4. juni Kan også være lurt å undersøke om dere har Hverdagsrehabilitering, mange brukere kunne klart mye mer selv med litt trening og tilrettelegging. Anonymkode: d83b4...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #57 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man får ikke hjelp og man må klare seg selv. Dette koster 600-700 kr i timen og selv da er det ikke alt de kan gjøre. Anonymkode: 45fd1...b09 Nå snakker jeg om å kaste søppel. Anonymkode: e433f...9b2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #58 Skrevet 4. juni Jeg vet at hjemmesykepleien har mange å rekke over, og ikke har tid til å hjelpe til med alt mulig. Likevel, om man har litt tid innimellom, så blir brukerne glad om de kan få hjelp til litt småtteri. Ang. TV så kan det jo være en i hjemmesykepleien som har god greie på slikt, og da er det fort gjort å fikse. Det går an å være litt fleksibel tenker jeg, og det gjør godt å kunne hjelpe til litt ekstra og få gode tilbakemeldinger. Man trenger ikke å være helt firkantet Anonymkode: 9280c...02e 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #59 Skrevet 4. juni Jeg tror det kan være lurt å se dette i et større perspektiv. Hjemmetjenesten gjør det som vedtaket sier at de skal gjøre, og det er ikke rettferdig å forvente mer enn det. Det er i tilfelle bonus om hjemmetjenesten tilbyr ekstra utover grunnleggende tjenester, og da er det nok svært personavhengig og ikke noe man kan regne med. Jeg tror også av erfaring at da er det noe som ansatte tilbyr til den eldre for å være snill, og ikke noe som kan etterspørres/kreves av pårørende. Da vil nok den ansatte føle dette som noe negativt. Når man bor hjemme, men ikke helt innehar den boevnen som kreves for å klare seg selv så må man enten få hjelp av pårørende (venner, familie, naboer) eller betale for en tjeneste for å få dekt behovene sine. Alternativet er at den eldre/syke ikke kan bo hjemme, og dersom det er snakk om omsorgsbolig/eldrehjem så kan det bli MYE dyrere siden beløpet som betales for den tjenesten er beregnet ut fra inntekt/pensjon. Anonymkode: 37ebe...d31 2 1
AprilLudgate Skrevet 4. juni #60 Skrevet 4. juni Kan være greit å ha med et skriv - eller innholdet i vedtaket som går på hva konkret de er tildelt. Og så bør man jo som helsearbeider forstå demens/eldre/kognitiv svikt/alvorlig psykisk sykdom såpass at dere som fagarbeidere forstår deres begrensninger. Det er litt mye å forvente at de som får innvilget kommunale tjenester er godt oppdatert på begrensningene i kommunale tjenester. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå