AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni De tror vi er rørleggere, elektrikere, snekkere, kokker, gartnere, vaktmestere osv, i tillegg til den egentlige jobben vår. Sier vi at det ikke er vårt fagfelt blir de sure...Hvordan håndtere sånne pårørende.? Anonymkode: 3731b...3bb 4 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Du må bare si ærlig og rett ut som det er at du er helsearbeider og ingenting annet. Punktum. Vanskeligere er det ikke? Har selv jobbet 6 måneder som sykepleier i hjemmesykepleien nå, tidligere 7 år på sykehjem og sykehus til sammen. Anonymkode: b8e66...5ac 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni Jeg blir veldig glad om hjemmetjenesten tar søpla med ut. Skjønner at det ikke er din jobb, men søppel som har ulmet en uke i varmen får hele huset til å stinke. Det er fortvilende for oss pårørende også. Av og til blir det slik at vi ikke rekker innom mamma på en uke for å hjelpe med f.eks. søppel. Anonymkode: a3792...630 7 7 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir veldig glad om hjemmetjenesten tar søpla med ut. Skjønner at det ikke er din jobb, men søppel som har ulmet en uke i varmen får hele huset til å stinke. Det er fortvilende for oss pårørende også. Av og til blir det slik at vi ikke rekker innom mamma på en uke for å hjelpe med f.eks. søppel. Anonymkode: a3792...630 Jeg jobber i hjemmetjenesten, og tar gjerne med søpla med ut, men informerer om at dette går under praktisk bistand og er en betalingstjeneste så lenge ikke jeg har produsert søpla under besøket (sårstell, kateterisering osv). Veldig mange brukere og pårørende ønsker ikke å betale for dette desverre, selv om det er snakk om en liten prosent av trygda. Anonymkode: 217a2...f5d 15 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg blir veldig glad om hjemmetjenesten tar søpla med ut. Skjønner at det ikke er din jobb, men søppel som har ulmet en uke i varmen får hele huset til å stinke. Det er fortvilende for oss pårørende også. Av og til blir det slik at vi ikke rekker innom mamma på en uke for å hjelpe med f.eks. søppel. Anonymkode: a3792...630 Akkurat det med søppel har jeg ingen problemer med å ta ut. Det er verre å bli spurt om vaktmesteroppgaver og lignende. Hittil har jeg ikke opplevd det på jobb. Det kjipeste jeg hittil har opplevd som sykepleier i hjemmesykepleien er å bli utsatt for verbal seksuell oppmerksomhet av en mannlig bruker. Liten avsporing her. Anonymkode: b8e66...5ac 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): De tror vi er rørleggere, elektrikere, snekkere, kokker, gartnere, vaktmestere osv, i tillegg til den egentlige jobben vår. Sier vi at det ikke er vårt fagfelt blir de sure...Hvordan håndtere sånne pårørende.? Anonymkode: 3731b...3bb Du puster dypt inn. Og så husker du at alle - absolutt alle - potensielt har behov for hjemmesykepleie. Overgripere, voldsforbrytere, psykopater, gærninger, rasister, de som denger ungene sine, de dysfunksjonelle, etc. Alle blir de gamle og syke. Og alle har de pårørende som tilsvarende kan være voldelige, psykopater, resurssvake etc. Ja, de kan bli sure. Sånn er det bare. For å motvirke det: avvis høflig og uten å utbrodere og uten å bruke ordet «nei». Type «det må du få tak i en rørlegger for å fikse». Ikke be om unnskyldning, ikke beklag deg. Vær konkret, presis og bestemt. Om de blir sinte? Si «nå ble du sinna, hører jeg» (ja, det hjelper, tenk på dem som 3-4 år gamle barn, og behandle dem noenlunde likt. Jeg vet at det høres nedlatende ut, for deg. Men de er så dysfunksjonelle at de vil oppleve deg som ikke nedlatende.) Anonymkode: 98a17...c94 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni Jeg skjønner de pårørende godt. Brukerne er jo pasienter med hjelpebehov og hjelpa de får er ikke god nok i skremmende mange tilfeller. Ikke fordi hjemmesykepleierne ikke gjør en god jobb men fordi systemet er lagt opp til at man ikke har noe godt og helhetlig tilbud som dekker en større del av de faktiske behova noen har når de er syke, skadd eller sårbare. Selvfølgelig skal ikke sykepleier også være vaktmester, men når pasienten også for eksempel trenger en vaktmester så blir det jo fortvilende at det ikke er en del av hjelpa en får. Det er ikke lett å få mer spissa hjelp heller for noen ting er avhengig av at man som pårørende må se og identifisere behovet samt vite hvor man søker om hjelp. Så krever det tid og innsats og ofte penger som en kanskje ikke har rett til å bruke på vegne av brukeren selv som må samtykke eller være regna som ikke samtykkekompetent i det tilfellet. Det er ei papirmølje og en utfordring å navigere alt sammen. Desverre er det også ofte slik at alle er så opptatt av sine arbeidsoppgaver og sin boble at de får til eller kan se at de pårørende bare prøver å få ting til å gå rundt de også. Anonymkode: fc7f0...723 2 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir veldig glad om hjemmetjenesten tar søpla med ut. Skjønner at det ikke er din jobb, men søppel som har ulmet en uke i varmen får hele huset til å stinke. Det er fortvilende for oss pårørende også. Av og til blir det slik at vi ikke rekker innom mamma på en uke for å hjelpe med f.eks. søppel. Anonymkode: a3792...630 Det er ikke snakk om å ta ut søppel... Anonymkode: 3731b...3bb
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner de pårørende godt. Brukerne er jo pasienter med hjelpebehov og hjelpa de får er ikke god nok i skremmende mange tilfeller. Ikke fordi hjemmesykepleierne ikke gjør en god jobb men fordi systemet er lagt opp til at man ikke har noe godt og helhetlig tilbud som dekker en større del av de faktiske behova noen har når de er syke, skadd eller sårbare. Selvfølgelig skal ikke sykepleier også være vaktmester, men når pasienten også for eksempel trenger en vaktmester så blir det jo fortvilende at det ikke er en del av hjelpa en får. Det er ikke lett å få mer spissa hjelp heller for noen ting er avhengig av at man som pårørende må se og identifisere behovet samt vite hvor man søker om hjelp. Så krever det tid og innsats og ofte penger som en kanskje ikke har rett til å bruke på vegne av brukeren selv som må samtykke eller være regna som ikke samtykkekompetent i det tilfellet. Det er ei papirmølje og en utfordring å navigere alt sammen. Desverre er det også ofte slik at alle er så opptatt av sine arbeidsoppgaver og sin boble at de får til eller kan se at de pårørende bare prøver å få ting til å gå rundt de også. Anonymkode: fc7f0...723 Det der skjønner ikke jeg da, hvorfor man tenker at sykepleierne skal være vaktmester for de eldre, fordi de trenger en vaktmester. Du som frisk og oppegående menneske ringer vel en «vaktmester» om du har behov for det, og ikke en sykepleier? Da må faktisk pårørende enten ta den vaktmesteroppgaven selv. Tviler på at sykepleieren har mer kompetanse enn deg som pårørende til slike oppgaver Anonymkode: a107d...481 17 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke snakk om å ta ut søppel... Anonymkode: 3731b...3bb Nei, men det baller fort på seg. Jeg setter jo også pris på at dere skrur på TV om morgenen før dere drar. Er det ikke også sånne ting du mener? Anonymkode: a3792...630 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber i hjemmetjenesten, og tar gjerne med søpla med ut, men informerer om at dette går under praktisk bistand og er en betalingstjeneste så lenge ikke jeg har produsert søpla under besøket (sårstell, kateterisering osv). Veldig mange brukere og pårørende ønsker ikke å betale for dette desverre, selv om det er snakk om en liten prosent av trygda. Anonymkode: 217a2...f5d Betaler jeg, men finner man virkelig noen i kommunen som er ansatt for å sortere og ordne med søppel til demente eldre? Anonymkode: a3792...630 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): De tror vi er rørleggere, elektrikere, snekkere, kokker, gartnere, vaktmestere osv, i tillegg til den egentlige jobben vår. Sier vi at det ikke er vårt fagfelt blir de sure...Hvordan håndtere sånne pårørende.? Anonymkode: 3731b...3bb Alle som får hjemmebaserte tjenester har et vedtak på hva de skal ha hjelp til. Begynn med å vise til vedtaket du, når noen ber deg om å gjøre mer enn det den i hjemmet skal ha hjelp med. Vis og til din arbeidsinstruks, og at du hatet tidsskjema du skal holde. Andre sitter og venter på deg, og de vil de vel ikke at sine egen skal gjøre, så hvorfor skal de neste på dagens liste sitte og vente i det uendelige? Anonymkode: 724a9...413 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg blir veldig glad om hjemmetjenesten tar søpla med ut. Skjønner at det ikke er din jobb, men søppel som har ulmet en uke i varmen får hele huset til å stinke. Det er fortvilende for oss pårørende også. Av og til blir det slik at vi ikke rekker innom mamma på en uke for å hjelpe med f.eks. søppel. Anonymkode: a3792...630 Det er forskjell på å ta søppelposten med seg, en enkel jobb, og det ts skriver. Ts får tydeligvis langt mer enn en liten søplepose. Anonymkode: 724a9...413 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #14 Skrevet 2. juni Hva sier sjefen din om hvordan dere skal svare på slikt, TS? Vil tro at standardfraser, som inneholder riktig instans/person å kontakte vil være lurt. Anonymkode: 44e64...8d2 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #15 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, men det baller fort på seg. Jeg setter jo også pris på at dere skrur på TV om morgenen før dere drar. Er det ikke også sånne ting du mener? Anonymkode: a3792...630 Nei, jeg mener å fikse ting, som tett do, ødelagt tv osv Anonymkode: 3731b...3bb 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #16 Skrevet 2. juni Det er ikke lett, men det må man nesten bare stå i det der man klarer. Eller så må leder ta en telefon. Jeg er sykepleier og har jobbet 15 år i hjemmesykepleien. Utfordringen er tjenester som brukere IKKE har vedtak på. Vi blir spurt om ting som - å handle, følge eller kjøre de steder, fikse TV-er, fikse radioer, fyre, hente ved, skru opp og ned termostater, finne ut av praktiske ting de lurer på, betale regninger, fikse ødelagte hjelpemidler, mate katter og hunder, fjerne vepser, maur, edderkopper o.l. som har kommet inn, ta med papp/plast/matsøppel, hente post, hente pakker på posten, poste brev, lese post, måke snø, mate fugler ute om vinteren, hente alt mulig rart i fryseren eller i høye skap, skifte lyspærer, vaske klær, henge opp klær, rydde bort klær osv osv. Dette kommer i tillegg til alle praktiske oppgaver mange allerede har vedtak på. Skjønner veldig godt at både brukere og pårørende synes det er kjekt at hj.spl fikser disse tingene, men det trengs faktisk ikke helsepersonell for å utføre disse oppgavene. Så for fremtidens skyld og eldrebølgen som er godt i gang er det veldig viktig at helsepersonell nå begynner å si mer nei til slike oppgaver, ellers har vi ikke sjans til å ta oss av de som faktisk trenger kvalifisert helsehjelp fremover. Anonymkode: ff94f...444 10 2 17
AnonymBruker Skrevet 2. juni #17 Skrevet 2. juni Enkelt! Da forteller du på en vennlig måte at det har du ikke mulighet til og så foreslår du en annen de kan ringe til å få hjelp og hvis du ikke vet så anbefaler du dem å ringe kommunen. Anonymkode: 78186...35d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #18 Skrevet 2. juni I mitt tilfelle måtte jeg skifte lyspærer eller la en gammel dame være uten lys på soverommet sitt. Noe som jeg ikke følte var trygt med tanke på fallfare ig nattlige toalettbesøk. Samvittigheten presser oss til å gjøre mye mer enn jobben vår. Anonymkode: 70b31...662 5 7 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #19 Skrevet 2. juni Kunne ikke la henne klatre i gardintrapp heller liksom. Anonymkode: 70b31...662 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #20 Skrevet 2. juni Pasienter kan søke om praktisk bistand og få vedtak på f eks å ta ut søppel, hente posten, husvask. Klesvask osv. Dette er en betalingstjeneste. Som sykepleier i hjemmesykepleien utfører jeg nødvendig helsehjelp. Noe som er kostnadsfritt. Om jeg blir bedt om å gjøre "vaktmestertjenester" ber jeg dem kontakte pårørende. Eller i noen tilfeller kontakter jeg pårørende selv og informerer om at Olga trenger hjelp med tv eller en lyspære e.l. De som ikke har pårørende som bor nært kan kjøpe sånne tjenester fra andre fra f.eks nabogutten som ønsket å tjene seg noen kroner. Sykepleiere har absolutt nok i massevis med helsetjenester og har ikke tid til andre ting. Anonymkode: 8964e...626 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå