Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til i Juni. Og nå fikk jeg melding om at det var flere som ville kjøpe og at en person hadde blitt ufin da de ga beskjed om at det var reservert. Det er reservert til meg men jeg klarer ikke å stole på at det ikke blir solgt til noen andre. Kan de gjøre det? Står jo reservert på annonsen men ikke alle som ser det tydeligvis.

Anonymkode: d3f6c...bde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så klart kan de gjøre det, men da bryter de en avtale og går du videre med det så vil du vinne en eventuell sak

Anonymkode: 07904...703

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så klart kan de gjøre det, men da bryter de en avtale og går du videre med det så vil du vinne en eventuell sak

Skjønner. Vet ikke om det er noen vits å gå videre med det, men de kommer nok til å få høre det fra meg. Syns det er dårlig at vi hadde en avtale også plutselig sier de indirekte at de kanskje selger til noen andre. Var i hvertfall sånn jeg oppfattet det.

Skrevet (endret)

Men du har bare reservert tingen. Du har ikke sagt at du virkelig skal ha den. Jeg har som selger på finn brent meg et par ganger på at jeg har latt personer reservere varer. Underveis har jeg avvist kjøpere. Når så avtalt tid er ute, så skal plutselig ikke den som hadde reservert ha det likevel. Da er det jeg som sitter igjen med en usolgt vare. 
Nå går jeg aldri med på å reservere noe. Vil du ha varen, så betal for den. Da er det greit at du venter et par uker med å hente.

Endret av Hulderen
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags rettigheter har man evt?

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (Akkurat nå):

Men du har bare reservert tingen. Su har ikke sagt at du virkelig skal ha den. Jeg har som selger på finn brent meg et par ganger på at jeg har latt personer reservere varer. Underveis har jeg avvist kjøpere. Når så avtalt tid er ute, så skal plutselig ikke den som hadde reservert ha det likevel. Da er det jeg som sitter igjen med en usolgt vare. 
Nå går jeg aldri med på å reservere noe. Vil du ha varen, så betal for den. Da er det greit at du venter et par uker med å hente.

Jeg sa jeg helt sikkert skulle ha den. Og jeg har også betalt depositum.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sa jeg helt sikkert skulle ha den. Og jeg har også betalt depositum.

Da foreslår jeg at du betaler alt nå. Da trenger de ikke å pushe deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jada, ser dette stadig nevnes på her mtp avtalebrudd på Finn. Virker som det finnes en del prinsippryttere på KG som er villige til å gå til sak for bagateller. Kjenner ingen i det virkelige liv som kaster bort tid og penger for å «vinne en sak» som gjelder småtterier som et salg på Finn.

Anonymkode: 16632...500

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner. Vet ikke om det er noen vits å gå videre med det, men de kommer nok til å få høre det fra meg. Syns det er dårlig at vi hadde en avtale også plutselig sier de indirekte at de kanskje selger til noen andre. Var i hvertfall sånn jeg oppfattet det.

Har du betalt depositum så har dere en avtale. Hadde nok heller ikke gått videre med annet enn at jeg hadde meldt i fra til Finn

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 time siden):

Men du har bare reservert tingen. Du har ikke sagt at du virkelig skal ha den. Jeg har som selger på finn brent meg et par ganger på at jeg har latt personer reservere varer. Underveis har jeg avvist kjøpere. Når så avtalt tid er ute, så skal plutselig ikke den som hadde reservert ha det likevel. Da er det jeg som sitter igjen med en usolgt vare. 

Hun har betalt depositum, da har man sagt at man vi ha varen

AnonymBruker
Skrevet

Kan trekke dem for forliksrådet og retten for brudd på avtale 

AnonymBruker
Skrevet

Jada, ser dette stadig nevnes på her mtp avtalebrudd på Finn. Virker som det finnes en del prinsippryttere på KG som er villige til å gå til sak for bagateller. Kjenner ingen i det virkelige liv som kaster bort tid og penger for å «vinne en sak» som gjelder småtterier som et salg på Finn.

Anonymkode: 16632...500

Spørs på ja det er det, bil for eksempel vet jeg flere som har gått til sak over

Skrevet

Ved betaling av depositum har kjøperen bekreftet det er ønsket å kjøpe. Selger har da en trygghet om kjøper trekker seg. Om det eksempelvis er avtalt depositum ikke refunderes, eller bare delvis refunderes har selgeren liten risiko.

Trådstarter må bare kommunisere tydelig til selger at det er ønsket å kjøpe varen, og markere varen som solgt.

Skrevet

Du kan legge inn bud på finn gjennom fiks ferdig, og da blir beløpet reservert på din konto. Jeg gjorde det nylig. Dessverre ble ikke budet akseptert, men da var summen tilgjengelig på kontoen min igjen etter et par dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid lurt på hvor for noen skriver "Reservert" i en annonse.
Hva er den juridiske forskjellen på dette og "Solgt"?

Anonymkode: cbc13...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg betalt halvparten av beløpet og betaler resten ved neste lønning 🙂 Fant ut at det var best å gjøre det sånn.  Så da kan den vel ikke bli solgt til noen andre? Jeg er helt sikker på at jeg skal ha det jeg har reservert så ombestemmer meg ikke 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om de selger tingen til noen andre, har du kun krav på depositumet tilbake. 

Om du virkelig skal ha dette, få fingeren ut og fullfør handelen! 

Anonymkode: 7a667...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (2 timer siden):

Støtter denne. Har hatt et par kjøpere som har vippset over hele beløpet og da har varen blitt markert solgt. Henting har da vært avtalt en uke eller 2 etter kjøp. 

Anonymkode: e9dda...167

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om de selger tingen til noen andre, har du kun krav på depositumet tilbake. 

Om du virkelig skal ha dette, få fingeren ut og fullfør handelen! 

Anonymkode: 7a667...c40

Har betalt halvparten nå, resten neste gang jeg får lønn, siden jeg fant ut at jeg kan betale halvparten nå men ikke mer. men jeg kan jo ikke være helt sikker før jeg har betalt alt...Uansett avtalte vi dette nå.

AnonymBruker
Skrevet

Det heter ikke depositum men håndpenger.

Vanligvis så betaler kjøper en del av kjøpesummen til selger for at selger skal holde av varen som blir solgt, hvis kjøper bryter avtalen eller ikke overholder fristen for å betale det fulle beløpet så kan selger beholde pengene og selge varen til noen andre.

Det avhenger av hva som er avtalt, er det betalt inn håndpenger eller er det avtalt at innbetalingen gjelder delbetaling.

Anonymkode: 59dc5...5e2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...