Gå til innhold

Utleggstrekk flere krav, hvor mange trekk om gangen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har flere saker. Blir det trekt litt av alle samlet av den summen som kan trekkes i måneden, eller er det et om gangen sånn at den saken som ble sendt inn og registrert først er den som får trekk først? Om første sak er mindre beløp til sammen en livsoppholdet, hvordan trekker de da? Jeg bare lurer på dette. Ikke døm meg.

Anonymkode: 7f2fb...87f

• Hjerte 1
Skrevet

Min erfaring er relativt gammel, men den gang var det lite samsvar mellom trekkene, og jeg opplevde at jeg fikk trekk som gikk godt over grensen mtp. hva jeg skal sitte igjen med til livsopphold.

Det løste seg greit ved å ringe namsmannen, som det dengang het. Der ble jeg møtt med en "oi, her har vi gjort feil"-holdning, og de løste det raskt opp. Det skjedde først når det kom flere saker som skulle trekkes samtidig.

Og du, det er håp i enden av tunnelen. For ti år siden hadde jeg flere betalingsanmerkninger, fobi mot postkassen hvor det rant inn brev og totalvegring/strutsementalitet. Etter et par møter med en sosionom via et kommunalt tilbud fikk jeg god hjelp til å skaffe oversikt, nedbetalingsavtaler og mer til.

I dag har jeg en lønn på noe over 700,000, ingen anmerkninger, ikke noe rentebærende gjeld (men flittig bruker av kredittkort) og står stabilt nok, økonomihistorikk tatt i betraktning. Det kan løse seg, ofte enklere og raskere enn man tror!

Anonymkode: 2207d...a99

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man har flere saker. Blir det trekt litt av alle samlet av den summen som kan trekkes i måneden, eller er det et om gangen sånn at den saken som ble sendt inn og registrert først er den som får trekk først? Om første sak er mindre beløp til sammen en livsoppholdet, hvordan trekker de da? Jeg bare lurer på dette. Ikke døm meg.

Bestemmes av situasjonen d8n. Finnes ikke svar med to streker under.

Anonymkode: f9a33...5d5

Skrevet

Jeg har kun hatt en kreditor om gange som har fått trekk, men noen ganger gjør namsmannen feil og de har overlappet så jeg har suttet igjen med veldig lite. Så spørs det på hvor store kravene har vært. Har jeg for eksempel et krav på 4000 og de har lov å trekke 20% av lønnen så trekker de også for neste krav på tur. Så litt av en kombinasjon har det vært her. 

Anonymkode: eb020...69b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har kun hatt en kreditor om gange som har fått trekk, men noen ganger gjør namsmannen feil og de har overlappet så jeg har suttet igjen med veldig lite. Så spørs det på hvor store kravene har vært. Har jeg for eksempel et krav på 4000 og de har lov å trekke 20% av lønnen så trekker de også for neste krav på tur. Så litt av en kombinasjon har det vært her. 

Anonymkode: eb020...69b

Så da kan de trekke for flere om gangen?

Skrevet

Så hvis man skylder 3000 på et krav og mer på de andre så kan de trekke fra flere av kravene samtidig? Jeg er litt grønn på dette 😄

Det med 3000 var bare et eksempel.

Skrevet

Du ser hva du skal sitte igjen med . Du skal ha livsopphold og husleie . Og evt bhg/sfo. Alt annet kan trekkes. Det er viktig at du sender inn skjema HVER gang ellers kan det bli dobbelt trekk 

Anonymkode: 772df...869

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du ser hva du skal sitte igjen med . Du skal ha livsopphold og husleie . Og evt bhg/sfo. Alt annet kan trekkes. Det er viktig at du sender inn skjema HVER gang ellers kan det bli dobbelt trekk 

Anonymkode: 772df...869

Har sendt inn skjema for alle sakene. Aner heller ikke når jeg får trekk da namsmann hadde restanser. De trodde selv det kom til å ta litt tid.

Skrevet

Det kan trekkes for flere kreditorer samtidig, men jeg har ikke opplevd det så ofte. Dog bidragstrekk og restskatt trekkes gjerne parallelt med ordinært påleggstrekk. 

Ett påleggstrekk står seg i 24 mnd, uavhengig om det kan gjennomføres trekk eller ei. Dersom trekk ikke dekker gjelden, må kreditor sende inn nytt krav, med ditto saksbehandlingstid. 

Det jeg har vært mest borti - er at det kommer nye trekk. Pålegg i sak 1 kommer i løpet av mars, med oppstart fra mai. Er det fast beløp, fremgår nedbetalingsplan. Pålegg i sak 2 kan komme samtidig, men da med oppstart samme måned som siste trekk i sak 1 osv. 

Anonymkode: 6d491...427

Skrevet

Fikk akkurat brev i Altinn nå. Mindre trekk i måneden en jeg trodde jeg skulle få, av en eller annen grunn. Noen hadde også intet til utlegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk akkurat brev i Altinn nå. Mindre trekk i måneden en jeg trodde jeg skulle få, av en eller annen grunn. Noen hadde også intet til utlegg. 

Hvor mange måneder er de du har fått trekk på? Dersom det er 24 mnd, må du regne med at de som har fått "intet til utlegg", sannsynligvis vil følge opp frem de kommer i trekkposisjon. 

Skrevet

De tar maks det de har regnet ut at de kan ta hver mnd. Trekkene prioriteres etter hvilken sak som kom inn først, så løper de etter hverandre til alle er ferdige. Det kan da bli flere samme mnd hvis det er mindre igjen til den første og det kommer en eller flere små etterpå.

Anonymkode: 2f390...336

Skrevet

De som settes intet til utlegg står i kø og legges inn etter at du er ferdig med dem de har tatt lønnstrekk på

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

De som settes intet til utlegg står i kø og legges inn etter at du er ferdig med dem de har tatt lønnstrekk på

Hvis den som lagt frem krav fremmer det igjen ja. Det går ikke automatisk. 

Anonymkode: 42518...26b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange måneder er de du har fått trekk på? Dersom det er 24 mnd, må du regne med at de som har fått "intet til utlegg", sannsynligvis vil følge opp frem de kommer i trekkposisjon. 

Er 24 måneder ja. Hvor lang tid kan det ta? Nå har jeg jo fått oversikt frem til Juni 2027. Men de gir seg nok ikke så må nok regne med det.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så da må jeg regne med at det kan bli høyere trekk en det som står i trekk planen? Hvor lang tid pleier kreditorene å vente før de prøver seg igjen? Og om det kommer inn nye krav i trekk perioden? For er noen som ikke er blitt sendt inn igjen tror jeg. Blir de satt i kø eller blir det trekt mer? De prøver seg jo sikkert til de får trekk. Og kan det bli mer trekk på planen som gjelder i 24 måneder?

Skrevet

Hva skjer om de som fikk intet til utlegg prøver å komme i trekkposisjon?

Sitter jeg plutselig med høyere trekk en avtalt? Etter hvor lang tid prøver de seg på dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva skjer om de som fikk intet til utlegg prøver å komme i trekkposisjon?

Sitter jeg plutselig med høyere trekk en avtalt? Etter hvor lang tid prøver de seg på dette?

Alle utleggstrekk går via namsmann så så lenge du fyller ut de skjemaene som kommer ved utleggsforretning så får du ikke høyere trekk enn at du sitter igjen med det du har krav på.

Anonymkode: 42518...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...