Gå til innhold

Hvor får mange overskuddet fra til hytte, bolig, familie, jobb, båt etc ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eit ordtak seier at har du mer en 3 ting du skal holde vedlike , og  har ansvar for  så er det tingene som eier deg og ikkje omvendt

Mange har idag  hus, hytte, båt, bil, bobil, familie, og en jobb, og så klager de over tidsklemma,  Det handler ikkje bare mye  arbeide å holde vedlike  men også om det økonomiske. 

Begynte i min første  faste jobb 1970  som læring i bilfaget , og vert yrkesaktiv m.a.  innenfor transport, skipsindustri , mekniske fag  fremtil 2019 . Yrket  har vert preget av  mye stress, høyt arbeidstempo, ubekvem arbeidstillinger, tunge løft,  overstidsarbeide,lange dager på jobben o.s.v . Har dessuten  familie, hus, og eit hjem,  syke barn, og foreldre som ofte har hatt behov for mye omsorg og hjelp. Har aldri hatt muligheten for hjemmekontor, og har mange dager gått på jobb  m/ vond rygg , sesonginfluense  ein utvilsamt burde holdt seg hjemme. 

Etter at ein ble  pensjonist på heltid  har  ein   etterhvert undret meg   over hvordan ein egentlig  "nådde  over alt", og hvor ein fekk overskuddet ifra. 

Anonymkode: 65bd2...479

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har satt streken før båt (og før hund!). Føler familie går litt ut over jobb, og skulle gjerne hatt mer tid til hytte. Men det kommer , livet er langt, og når vi blir pensjonister skal bolig og hytte prioriteres! Nå for tiden er det barn, eldre foreldre og jobb som skaper stress/tidsklemme.

Anonymkode: f50dd...2bd

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært en familie som har råd til det, men min onkel sin familie har en hytte. Det skal dog sies at de skaffet dette etter at deres to barn vokste opp, og de leier den ut når de ikke bruker den selv for å ha råd til den. I tillegg jobber begge to. 

Anonymkode: 2e6a9...2b3

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har stressende jobber. Min jobb stjeler 8 timer av dagen, men den finnes ikke stressende eller slitsom på noen som helst måte. I tillegg er min kona og jeg frivillig barnløse. Da er det lett å finne overskudd! Egentlig har jeg motsatt problem. Sliter med å finne noe å bruke alt overskuddet på.

Anonymkode: 8f817...427

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært singel hele livet og har dermed aldri vært i nærheten en gang av å kunne ha råd til hytte eller båt. Det må man nesten ha to inntekter for å ha økonomi til.

Anonymkode: d0358...260

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er så mange som har alt dette. Man har vel enten hytte, båt eller bobil, ikke alt på en gang, og det er vel typisk sånt folk kjøper etter at barna har flyttet ut og huslånet er bortimot nedbetalt. 

Selv har jeg verken bil eller hus, men leilighet, og så har jeg arvet en hytte som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Den ligger for langt unna der vi bor til at det er praktisk å bruke den mye, men samtidig har jeg et sentimentalt forhold til den fra barndommen. Jeg tror flere og flere havner i denne situasjonen. 

Anonymkode: 15117...14f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 13.42):

Eit ordtak seier at har du mer en 3 ting du skal holde vedlike , og  har ansvar for  så er det tingene som eier deg og ikkje omvendt

Mange har idag  hus, hytte, båt, bil, bobil, familie, og en jobb, og så klager de over tidsklemma,  Det handler ikkje bare mye  arbeide å holde vedlike  men også om det økonomiske. 

Begynte i min første  faste jobb 1970  som læring i bilfaget , og vert yrkesaktiv m.a.  innenfor transport, skipsindustri , mekniske fag  fremtil 2019 . Yrket  har vert preget av  mye stress, høyt arbeidstempo, ubekvem arbeidstillinger, tunge løft,  overstidsarbeide,lange dager på jobben o.s.v . Har dessuten  familie, hus, og eit hjem,  syke barn, og foreldre som ofte har hatt behov for mye omsorg og hjelp. Har aldri hatt muligheten for hjemmekontor, og har mange dager gått på jobb  m/ vond rygg , sesonginfluense  ein utvilsamt burde holdt seg hjemme. 

Etter at ein ble  pensjonist på heltid  har  ein   etterhvert undret meg   over hvordan ein egentlig  "nådde  over alt", og hvor ein fekk overskuddet ifra. 

Anonymkode: 65bd2...479

Dette er vel grunnen til at "tidsklemma" har oppstått, folk er skyld i dette travle livet som "sliter" dem ut, men saken er at folk har det mye lettere i dag enn tidligere, hjelpemidlene vi har nå står i kø. Så denne tidsklemma er selvpåført. 

Anonymkode: 4f11d...60c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er vel grunnen til at "tidsklemma" har oppstått, folk er skyld i dette travle livet som "sliter" dem ut, men saken er at folk har det mye lettere i dag enn tidligere, hjelpemidlene vi har nå står i kø. Så denne tidsklemma er selvpåført. 

Anonymkode: 4f11d...60c

De som snakker om tidsklemma er vel småbarnsforeldre, som sliter med å rekke barnehagen før den stenger og så videre. Det er ikke de som har hytter og sånt.

Anonymkode: 15117...14f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har for mye å vedlikeholde, og har etterhvert innsett det. Så lenge vi var unge var det imidlertid ikke et problem for oss. Vi var svært energiske begge to, og trivdes med å bestandig ha noe å gjøre på. 

Med alderen er dette synkende, så nå skal vi nedskalere. Og oppskalere samtidig. Færre ting å vedlikeholde, men bytte flere eiendommer i en stor nok til å huse en voksende familie. Blir nytt da, så forhåpentligvis lite vedlikeholde til ungene tar over.  

Økonomisk har vi bare jobbet hardt for det, og prioritert det. Vi har ikke hatt høyere lønn enn normalt, bare jobbet mye. Både lønnet og ved å kjøpe slikt som trengte innsats vi hadde energi til å gjøre. Tidligere. 

Anonymkode: 7b761...9ef

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke, og har aldri ønsket meg hverken hytte, båt, bobil eller hund. Har to barn og en krevende jobb. Det er mer enn nok. Heldigvis er mannen enig. 

Ferie vil jeg tilbringe på ulike steder. Så dørgende kjedelig det høres ut å dra til samme sted helg etter helg, ferie etter ferie. For meg høres ferien til mange ut som en straff: dra på hytta for å fikse hagen, vaske og male. Kjenner jeg dør inni meg bare av tanken på å bruke ferien på det. Så skal båten pusses hver vår, og hver høst må den opp igjen. Sannsynligvis har det vært drittvær mer enn halve sommeren, så antall dager med kos er minimalt. Nei, det kommer jeg aldri til å forstå. 

Anonymkode: 1e387...9f0

AnonymBruker
Skrevet

Mange tror dette er det som skal til for å få det "perfekte familielivet" de lager og opprettholder sin egen såkalt "tidsklemme" - helt ufattelig.

Anonymkode: ed58c...954

AnonymBruker
Skrevet

Har båt, men gjør ikke vedlikeholdet selv. Betaler noen for å ta opp om høsten, pusse, vinterlagre og sette ut igjen om våren.

Anonymkode: a8291...126

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange tror dette er det som skal til for å få det "perfekte familielivet" de lager og opprettholder sin egen såkalt "tidsklemme" - helt ufattelig.

Anonymkode: ed58c...954

Så er jo vi mennesker fryktelig ulike. Vi har hatt enorm glede i å pusse opp og skape oss ulike steder vi trives. Vi har kost oss med slikt mange synes er ubeleilig og stressende. Følt stolthet og mestring, og at vi nøt livet med å holde på med slikt. Merkelig nok har vi også samtidig vært betydelig flinkere til å reise, oppleve og kose oss enn svært mange. 

Folk har nok svært ulikt av energi og skaperkraft. Kos for noen er stress for andre. 

Som nevnt i tidligere innlegg har imidlertid alderen påvirket oss også, så nå tenker vi annerledes enn tidligere. Ønsker mindre å vedlikeholde. I årene vi hadde mye energi til slikt ser jeg lite vits i at vi skulle holde oss tilbake på grunn av at andre ikke likte slikt. 

Anonymkode: 7b761...9ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk vil ha det sånn. De gjør dette fordi de vil ha det sånn. 

Anonymkode: 62c3a...d8f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...