AnonymBruker Skrevet 2. juni #21 Skrevet 2. juni Sorry, men du går ikke på barneskolen lenger. Leder kunne kanskje ha ordlagt seg bedre, men å påpeke at man mener noen ikke har tilstrekkelig eller riktig kompetanse må en leder faktisk kunne gjøre. Dersom du mener du er "flink nok" er korrekt respons her å overbevise leder om at du er rett person for jobben, ikke gå til verneombud og sutre over hvor krenket du er. Men for all del, hvis du vil være sikker på å aldri få tillitt eller bli tatt seriøst må du for all del bare rapportere lederen din. Anonymkode: 80c5e...cdb 8
bosve Skrevet 2. juni #22 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Flink nok til hva da? Jobben generelt? En oppgave? Mener du at du er "flnk nok", eller føler du deg bare fornærmet? Anonymkode: 7bbb2...651 Det er vel bare en litt klønete måte å si at du kan bli bedre på en del punkter noe som er veldig naturlig hvis du er nyutdannet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #23 Skrevet 2. juni Du får ta det som konstruktivt kritikk. Det er ikke noe verneombudet kan gjøre noe med. Og du blir helt sikkert flinkere etter hvert, hva det enn nå dreier seg om. Anonymkode: 039f2...0eb 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #24 Skrevet 2. juni Dette spørs nok helt på konteksten, men vil anta at lederen ikke mente noe spesielt negativt med dette. Tenker da det kan løses med litt dialog og du må gjerne ha dialogen med lederen. Kommuniserer eksempelvis: "Da du sa at du ikke visste om jeg var flink nok, ble jeg usikker og litt satt ut. Hva mente du egentlig med det? Er det konkrete områder jeg kan burde jobbe mer med? Jeg ønsker tydelige tilbakemeldinger og vil gjerne vite hva jeg kan forbedre meg på." Du kan prøv å snu situasjonen fra "konflikt" til "utvikling" med å legge til "Det ville vært nyttig for meg å ha korte jevnlige samtaler hvor vi går gjennom hva som fungerer og hva jeg kan utvikle videre." Jeg er leder og kunne nok sagt noe som 'er ikke sikkert du er flink nok' i noen kontekster - men da handler det også om å klargjøre hva som ligger bak utsagnet. Tenker at lederen vil anerkjenne opplevelsen din og forklare intensjonen med utsagnet hvis du kommuniserer med hen. Hvis lederen kommer med tilbakemelding som "det må du tåle" - "det har jeg ikke tid å diskutere" - så kan du blande inn andre. Men forhåpentligvis så vil lederen anerkjenne opplevelsen og klargjøre intensjonen med kommunikasjonen. Hvis du synes det er vanskelig å snakke med lederen, så kan du selvsagt også snakke med verneombudet, tillitsvalgt eller HR-avdelingen som kan hjelpe deg med å forstå situasjonen og planlegge samtalen. Tenker likevel du burde prøve så langt som mulig å snakke med lederen direkte først. Det legger føring for videre kommunikasjon. Du har ikke lyst å komme i en situasjon hvor du bare kan kommunisere med lederen gjennom andre. Antar du er i generasjon Z (født ca. 1995-2010). Generasjon Z er flinke til å si ifra om urett og det er en styrke - men et tips er å prøve å forstå intensjonen bak det som sies og ikke bare ordene. Å rope ulv, ulv for mye kan svekke troverdigheten. Nå har jeg ikke konteksten her, så dette er uttalt på generelt grunnlag og ikke akkurat denne situasjonen. Et annet tips er at arbeidslivet ikke alltid er trygt, rettferdig eller mykt. Arbeidslivet innebærer ofte kritikk, uenighet, hierarkier, press og ufullkomme mennesker - og det er helt normalt. Ikke alt som kan føles som en "krenkelse" er faktisk det. Mange sjefer er ikke pedagoger, men de forventer leveranser. (Konstruktiv) kritikk er en fantastisk mulighet for forbedring. Lykke til i arbeidslivet! Anonymkode: 62d77...d6d 1
bare innom en tur Skrevet 2. juni #25 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ny leder, som sa til meg som er nyutdannet. Jeg vet ikke om du er flink nok. Anonymkode: 67d2e...fe0 Haha, jeg ler meg ihjel 😄😄😄 Fins det virkelig så hårsåre folk? 2
Firefine Skrevet 2. juni #26 Skrevet 2. juni Ta det som en litt upresis tilbakemelding og bevis at du er god. Dette er arbeidslivet og du er voksen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #27 Skrevet 2. juni Djises. Voks opp og ikke belemre andre med dette. Blir litt urolig for hvor lite folk tåler om dagen. En ypperlig måte å vise hvor god du er. Anonymkode: fe700...929 1
Isambard Skrevet 2. juni #28 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ny leder, som sa til meg som er nyutdannet. Jeg vet ikke om du er flink nok. Anonymkode: 67d2e...fe0 Det alene er ikke noe å ta opp, spør du meg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #29 Skrevet 2. juni Du må jo be leder utdype. Du er nyutdannet, og har utrolig mye å lære. Så LÆR! Ikke vits å gå til noen andre for å klage. Anonymkode: ef7d2...592 1
Hulderen Skrevet 2. juni #30 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ny leder, som sa til meg som er nyutdannet. Jeg vet ikke om du er flink nok. Anonymkode: 67d2e...fe0 Men det er jo svært ansvarsfullt av ham å ikke sette deg til en arbeidsoppgave du ikke mestrer! Hvis du derimot kan bevise at du har kunnskap og erfaring nok til oppgaven, så sier du det. I motsatt fall så spør du lederen din pent om noen andre kan gjøre jobben sammen med deg, slik at du kan lære den. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå