Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AtGeo skrev (2 timer siden):

Nei, men er det i det hele tatt et samtaletema i vanlige familier? Aldri hørt om familier som diskuterer foreldres død på den måten. Han blir ikke offisielt forsørget av dem som om han er et barn, han bare har ingen inntekt og de betaler alt for han. Jeg tror ikke de har noen planer for det eller har tenkt over det.

Om vi er normale vet jeg ikke. Men dette er snakket om til oss. Både med mine foreldre og mine barn. Men no er vi jo ikke i den situasjonen dere er i. Vi har alle flyttet fra våre foreldre. Også mine barn har flyttet ut. 

Anonymkode: 7855a...010

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i all verden skal han få AAP? Han er bare en ekstremt lat, godt voksen mann i tredveårene som har sittet på promperommet og gamet på seg sosial angst i over 15 år mens foreldrene hans har vasket klærne hans og laget middag til ham. Han har ingen diagnoser annet enn at han er eksepsjonelt bortskjemt og tiltaksløs. Hvorfor ønsker du at han skal få utbetalt 25 000 kroner per måned av dine skattepenger?

Anonymkode: a2924...f41

Sannsynligvis vil han ikke få jobb med den CVen han har nå, så aap og arbeidstrening er der han må starte. Han får selvsagt halvparten av summen du skriver, og han må i aktivitet. 

Anonymkode: 633f4...a21

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo altfor sent og tenke på ung ufør. Hvorfor i alle dager har ikke foreldrene dine tenkt før nå? Hva er diagnosen hans for at han ikke kan møte på aap og arbeidsprøving? De med så alvorlig diagnose får jo ung ufør når de fyller 18 , hva skjedde med han på ungdomsskolen ? Blir helt matt.. du skriver han kan lese? 

altså er han psykisk utviklingshemmet bør han jo saksøke både foreldrene dine som har gjemt han i en kjeller og kommunen for og ha glemt han. Hvis det bare er foreldrene dine som har ødelagt han skal det mye til at han får ufør, men start med og sende en bekymringsmelding til kommunen ? Det burde du jo gjort for 14 år siden.

Hva? Han kan lese og skrive og er ikke psykisk utviklingshemmet? Han sitter bare hjemme og spiller strategispill og sjakk. Hvordan fikk du for deg at han sliter med noe sånn? Han har ingen diagnose (men flere er utelukket fra oppveksten av) for han vil ikke gå til legen. Han vil ikke møte med nav, dermed får han heller ingen stønader.

Ja, har forstått fra tråden at ung ufør er for sent og ikke aktuelt, men unner han mer enn fattigdom resten av livet sitt den dagen han kommer opp fra kjelleren for godt. 

Endret av AtGeo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AtGeo skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg trengte å bo hjemme hadde jeg også fått dette uten å betale for det. At han blir spart for penger er ikke det samme som at vi forskjellsbehandles. Jeg har jo mitt eget liv med egen inntekt og trenger ikke å bo hjemme. De lager bare felles middag, ellers klarer han seg selv (på mat han finner i skapene). De syns synd på han, er tydelig skuffet og sier aldri at dette er greit, så ville ikke sagt de bærer han på en trone av gull. De vil at han skal få dette til selv, selv om det er helt tydelig at det ikke går. 

Det er jo ikke bare mat han trenger, og som de betaler. Drikke i løpet av dagen, klær, undertøy, sengetøy, strøm til dusj og oppvarming osv, tipper han har PC og mobil, TV kanskje, møbler som noen ganger må byttes ut, toalettsaker...... Du kan f.eks google hvor mye en voksen mann spiser/drikker for i mnd.

Anonymkode: 7fd65...3d9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AtGeo skrev (1 time siden):

Dette var et veldig godt tips, men tror ikke mine foreldre har råd til 3 måneders husleie. De er veldig opptatt av at ting skal være rettferdig mellom søsken og å gi en så stor pengesum hadde de ikke gjort uten videre. 

Nå tuller du. De er jo ikke opptatte av det. De forsørger jo et voksent barn som bor gratis… hallo.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Nå tuller du. De er jo ikke opptatte av det. De forsørger jo et voksent barn som bor gratis… hallo.

Ja, som bor hjemme uten å forlate kjelleren, noe som er såpass stakkarslig at det ikke går innenfor rettferdig behandling. Han får ikke lommepenger eller være med på ferier f.eks. Og nei, de færreste har råd til å betale ut 3 måneders husleie uten å spare til det, og det ville vært urettferdig ovenfor meg. 

Endret av AtGeo
AnonymBruker
Skrevet

Det har jo skjedd etter han var 18 og var i stand til å ta egne valg. Han valgte da å isolere seg for heller å ta friår som aldri slutter. Er det omsorgssvikt når voksne folk tar dårlige valg i livet sitt? De rundt han har jo forsøkt å motivere og foreslå, men man kan ikke tvinge voksne folk til å ta andre valg enn de de selv velger å ta.

Ja, dette er omsorgssvikt. Det er så mye du og foreldrene din burde ha gjort for han før. Og begynne og snakke om ung ufør når han er 32? 
jo, man tvinge voksne folk. Det kunne du gjort om han ikke bodde hos foreldrene dine og, ved og ringe / skrive etter hjelp. Når han bor hos familien er det jo en ennå enklere sak. At dere har latt han bo gratis i kjelleren var mulig godt ment av dumskap, men det har jo ødelagt livet hans? Om han ikke hadde klart og komme seg i jobb med hjelpeapparatet før fordi han er for syk hadde han jo kunnet fått ung ufør som du etterlyser . Dette er omsorgssvikt så til de grader. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har jo skjedd etter han var 18 og var i stand til å ta egne valg. Han valgte da å isolere seg for heller å ta friår som aldri slutter. Er det omsorgssvikt når voksne folk tar dårlige valg i livet sitt? De rundt han har jo forsøkt å motivere og foreslå, men man kan ikke tvinge voksne folk til å ta andre valg enn de de selv velger å ta.

Jeg har en datter som er psykisk syk. Psykose og selvsagt er angst en stor del av det. Men  ALDRI om jeg hadde latt henne råtne på rommet sitt/ kjelleren til hun var 32.  Jeg er helt sjokkert! Hva i all verden er det dere har tenkt på alle disse årene?? 12 år..??

Det er jo ikke slik at pårørende ikke kan ta kontakt med kommunen og helsetjenesten heller. Jeg er i kontakt med dem minst en gang i måneden. Og vet du hva? Hun er ganske frisk nå, og på god vei til en ferdig utdannelse. Hun har venner, spiller volleyball, og fungerer som et normalt menneske. Men ja...det var et år der hun måtte skjerme seg, og det var enorm angst. 

Så her tenker jeg vel at ting må skje..for 10 år siden minst! 

Anonymkode: cd764...8b0

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I denne familien så må dere nok ta den samtalen. En i familien min spurte meg en gang hva planen min var når vår forelder døde. Og det hadde ikke jeg tenkte på. 

Men jeg må si noe om min situasjon som jeg ikke har hørt gjelder din bror, og det er at jeg aldri ga opp meg selv. Jeg sa nei takk til at andre skulle handle for meg. Jeg ville ikke ha mat levert på døren av et firma. For meg var det det samme som å legge seg ned å dø. Man må kjempe for seg selv. Å være avhengig av andre var aldri et alternativ for meg. Jeg sultet en del og var veldig tynn i noen år før jeg klarte å handle litt oftere og mer enn bare 1-2 ting før jeg rømte ut igjen av butikken. Et liv inne sånn som han lever er ikke et liv. Man bare oppbevares en plass. Man lever ikke, man bare overlever, og man lider.

De familiene med feks barn som har downs syndrom har sikkert denne samtalen. Spør foreldrene dine. "Har dere tenkt på hva som skjer med Per når dere dør?"

En av de burde forresten få en fullmakt av din bror som ligger inne hos Nav. Da kan de snakke med Nav for han. Kanskje de vet hva som må til. Han er jo ikke den første i Norge som har det sånn. Eneste din bror trenger å gjøre der er å skrive under på et skriv om at han gir fullmakt til mor eller far. Han trenger ikke å forlate huset for å gjøre det.

Anonymkode: 55afd...18f

Takk, du har nok rett. Jeg må ta det opp, må bare finne riktig anledning for det. Skal også nevne dette med at legen kan komme hjem, og høre om dette er noe han må godta eller om de kan få legen hjem uten hans godkjennelse. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AtGeo skrev (4 minutter siden):

Ja, som bor hjemme uten å forlate kjelleren, noe som er såpass stakkarslig at det ikke går innenfor rettferdig behandling. Han får ikke lommepenger eller være med på ferier f.eks. Og nei, de færreste har råd til å betale ut 3 måneders husleie uten å spare til det, og det ville vært urettferdig ovenfor meg. 

Urettferdig ovenfor deg? Kjære deg, du har sittet og sett på dette i 14 år uten og løfte en finger. Foreldrene dine skylder han så mye mer enn 3 måneders husleie. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en datter som er psykisk syk. Psykose og selvsagt er angst en stor del av det. Men  ALDRI om jeg hadde latt henne råtne på rommet sitt/ kjelleren til hun var 32.  Jeg er helt sjokkert! Hva i all verden er det dere har tenkt på alle disse årene?? 12 år..??

Det er jo ikke slik at pårørende ikke kan ta kontakt med kommunen og helsetjenesten heller. Jeg er i kontakt med dem minst en gang i måneden. Og vet du hva? Hun er ganske frisk nå, og på god vei til en ferdig utdannelse. Hun har venner, spiller volleyball, og fungerer som et normalt menneske. Men ja...det var et år der hun måtte skjerme seg, og det var enorm angst. 

Så her tenker jeg vel at ting må skje..for 10 år siden minst! 

Anonymkode: cd764...8b0

Jeg har fått beskjed når jeg prøvde å ta kontakt med fastlege om at jeg ikke kan lovlig sett gripe inn på noen måte, og at det er foreldrene mine sitt ansvar å ta denne kontakten på hans vegne, og at ingenting kan skje uten hans tillatelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men kunne han fått angstdempende på forhånd for å i det hele tatt klare å møte legen? 

Da begynner han jo å bruke det som en krykke. Men selvfølgelig det er jo mulig å bruke det som en krykke hvis han bare passer på å ALDRI bruke det hver dag. Si at da må han legges inn til avrusning til slutt, så blir han vel skremt fra å ta det hele tiden. Pluss at hvis du tar så mye at du blir avhengig så vil legen til slutt ta det fra deg og da vil han slite. Det er visst veldig vanedannende. 

Men legen må jo skrive dette ut og hvem skal snakke med legen og be om det? Og er dette noe han vil selv?

Mange her klager så mye på foreldrene og klandrer dem. Men hvis ikke denne mannen ønsker å gjøre noe selv så blir jo alt veldig vanskelig. En psykolog sa til meg at jeg måtte komme meg ut, selv om det var midt på natten. Så jeg gjorde ofte det. Var kl 02 og jeg endelig fikk det til så kjørte jeg på en bensinstasjon og handlet. I flere år gikk jeg kun ut når alle andre var hjemme. Verden var mere fredelig om natten. Uten bil så hadde jo dette vært forferdelig vanskelig.

Gjør han INGENTING for seg selv? Går han ikke en tur rett borti veien kanskje når alle andre sover? Har han ikke forsøkt og forsøkt? Bare gjør han virkelig ingenting ute av huset. Virkelig INGENTING?

AnonymBruker
Skrevet
AtGeo skrev (1 minutt siden):

Takk, du har nok rett. Jeg må ta det opp, må bare finne riktig anledning for det. Skal også nevne dette med at legen kan komme hjem, og høre om dette er noe han må godta eller om de kan få legen hjem uten hans godkjennelse. 

Hvis han ikke godtar det så sender du bekymringsmelding. Ikke vent på en anledning, det har du gjort i åresvis. Få psykiatrien hjem på hjemmebesøk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Urettferdig ovenfor deg? Kjære deg, du har sittet og sett på dette i 14 år uten og løfte en finger. Foreldrene dine skylder han så mye mer enn 3 måneders husleie. 

Jeg kan ikke gjøre mer enn å motivere etter at jeg flyttet ut. Jeg kan ikke lenger tvinge han med på noe, og kan ikke gripe inn. Jeg kan ha en samtale til med mine foreldre om dette, men de begynner nok å bli ganske lei av maset mitt om måter å få han ut i samfunnet. 

Det er et godt poeng, jeg kan foreslå dette med hybel og husleie, kanskje det er måten å få han opp og ut på kombinert med eksponering.

Skrevet
AtGeo skrev (10 minutter siden):

Tenker litt annerledes. Å bruke en sum penger som en investering for å få et av barna ut av en så katastrofal livssituasjon må være lov. Går heller ikke under forskjellsbehandling. 
Dessuten vil en slik intervensjon spare deg for trøbbel også.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet
AtGeo skrev (4 timer siden):

Han har ingen inntekt, nei. Han bruker jo ingen penger på noe, så strengt tatt trenger han det ikke heller. Han får penger av pappa til spill eller bøker osv. Ingen nav, ingen aap, ingenting. 

Dette høres slitsomt ut. Kan ikke legen komme hjem til dere  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da begynner han jo å bruke det som en krykke. Men selvfølgelig det er jo mulig å bruke det som en krykke hvis han bare passer på å ALDRI bruke det hver dag. Si at da må han legges inn til avrusning til slutt, så blir han vel skremt fra å ta det hele tiden. Pluss at hvis du tar så mye at du blir avhengig så vil legen til slutt ta det fra deg og da vil han slite. Det er visst veldig vanedannende. 

Men legen må jo skrive dette ut og hvem skal snakke med legen og be om det? Og er dette noe han vil selv?

Mange her klager så mye på foreldrene og klandrer dem. Men hvis ikke denne mannen ønsker å gjøre noe selv så blir jo alt veldig vanskelig. En psykolog sa til meg at jeg måtte komme meg ut, selv om det var midt på natten. Så jeg gjorde ofte det. Var kl 02 og jeg endelig fikk det til så kjørte jeg på en bensinstasjon og handlet. I flere år gikk jeg kun ut når alle andre var hjemme. Verden var mere fredelig om natten. Uten bil så hadde jo dette vært forferdelig vanskelig.

Gjør han INGENTING for seg selv? Går han ikke en tur rett borti veien kanskje når alle andre sover? Har han ikke forsøkt og forsøkt? Bare gjør han virkelig ingenting ute av huset. Virkelig INGENTING?

Han pleide å gå turer alene, ble med foreldrene mine på Norgesturer/hytta, men det er en del år siden. 

Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Tenker litt annerledes. Å bruke en sum penger som en investering for å få et av barna ut av en så katastrofal livssituasjon må være lov. Går heller ikke under forskjellsbehandling. 
Dessuten vil en slik intervensjon spare deg for trøbbel også.

AtGeo skrev (3 minutter siden):

Jeg kan ikke gjøre mer enn å motivere etter at jeg flyttet ut. Jeg kan ikke lenger tvinge han med på noe, og kan ikke gripe inn. Jeg kan ha en samtale til med mine foreldre om dette, men de begynner nok å bli ganske lei av maset mitt om måter å få han ut i samfunnet. 

Det er et godt poeng, jeg kan foreslå dette med hybel og husleie, kanskje det er måten å få han opp og ut på kombinert med eksponering.

☝️ Enig, skal ta det opp med dem

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AtGeo skrev (15 minutter siden):

Hva? Han kan lese og skrive og er ikke psykisk utviklingshemmet? Han sitter bare hjemme og spiller strategispill og sjakk. Hvordan fikk du for deg at han sliter med noe sånn? Han har ingen diagnose (men flere er utelukket fra oppveksten av) for han vil ikke gå til legen. Han vil ikke møte med nav, dermed får han heller ingen stønader.

Ja, har forstått fra tråden at ung ufør er for sent og ikke aktuelt, men unner han mer enn fattigdom resten av livet sitt den dagen han kommer opp fra kjelleren for godt. 

Du mente han skulle få ung ufør/ ufør istedenfor aap. Poenget er at kan han lese så er han ikke så syk at han ikke kan gå på aap. 
hvis du unner han mer enn fattigdom må du få ut fingeren. Har han god pensjonsparing ? Uføreforsikring? Tjent seg opp til mer enn minstetrygd? Antar svaret er nei, nei og nei. Så han er dømt til et liv i fattigdom , noe han kunne vært hjulpet vekk fra om foreldrene dine eller du hadde reagert for en del år siden. 
hvis han skal få en god jobb og ha mulighet til og ta igjen alt det tapte har du ingen tid og miste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alvorlig angst. Så mye at jeg ikke kunne forlate hjemmet mitt, handle eller se/snakke med folk. Jeg tvang meg selv ut, ingen andre tvang meg. Hadde noen tvunget meg så hadde jeg blitt mye sykere. Du er altfor kald til å svare i denne tråden.

Du vet faktisk ikke hvordan du hadde reagert. 

Og du vet ikke om denne broren noensinne kommer til å evne å gjøre det du gjorde, eller om hans vansker samsvarer med dine.

Du er ellers riktig lite dannet. "For kald til," faktisk. Jeg er uenig med deg. Du ser ut til å synes det er et greit premiss for personangrep og at noen ikke skal ytre meningen sin.

Anonymkode: 2a0a8...d63

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...