Gå til innhold

Bror bor hjemme uten jobb - ung ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det blir litt annerledes når man skal i omsorgsbolig, og allerede tilbringer 20% av tiden på avlastningsbolig. Og kommunen oppfordrer til det, fordi det er lettere for alle, også ungdommene, hvis det taes nå.  Og jeg får mulighet til å være mamma, og ikke fortsatt være nødt til å leve som om jeg har 3-4 åring, som er realiteten nå. 
Foreldre til jevnaldrende kan dra på cafe på ettermiddag/kveld, de kan dra på helgetur og de kan gå seg en tur på kvelden mens 18 åringen er hjemme. Jeg kan ikke det. Jeg må ha øyne på ungdommen hele tiden når han er våken. 
Jeg er fortsatt våken 2-3 ganger hver natt pga ungdommen, og vi har fortsatt samme rutiner på kveld som vi hadde for 10 år siden. 

Anonymkode: 40a72...064

Du har min fulle sympati. Det høres tøft ut at sønnen din er hjelpetrengende at han må overvåkes alle sine våkne timer. Men ts sin bror ble sjekket for autisme som barn og har det ikke. Og han klarer seg helt fint selv i ukesvis alene. Han kunne nok bodd alene om ikke han var så fanget i angsten sin.

Anonymkode: 55afd...18f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har min fulle sympati. Det høres tøft ut at sønnen din er hjelpetrengende at han må overvåkes alle sine våkne timer. Men ts sin bror ble sjekket for autisme som barn og har det ikke. Og han klarer seg helt fint selv i ukesvis alene. Han kunne nok bodd alene om ikke han var så fanget i angsten sin.

Men har han angst? Der er nå 10 sider der folk har gitt han iallfall 5 forskjellige diagnoser.

Har ts sakt at legen / psykolog har gitt han denne diagnosen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

De færreste ber sine 18 år gamle barn om å flytte ut. Hvorfor får ikke da en med autisme noen år til på å modnes hjemme og bli trygg i livet? Jeg skjønner at hjertet blør hos deg. Du forsikrer deg selv om at du velger riktig, men det kan du aldri vite.

Anonymkode: 99377...489

Selvsagt kan man flytte ut en med autisme når de fyller 18 uten å trenge å påføres skam og dårlig samvittighet. Jeg synes det er imponerende å ha et sånt krevende barn boende hjemme i så mange år! 

Anonymkode: 3e5dd...369

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aap er 14000 kr, ikke 25 000 kr. Han vil ikke få i nærheten av 25 000 kr på ung ufør heller. Så vet du det.

Ingen sitter inne og går glipp av livet hvis ikke de er alvorlig syk av noe. Å kalle noen lat når de åpenbart er veldig syk, er så kaldt og empatiløst. Men jeg regner med du kjenner seg deg selv og vet god hvem du er hvordan du tenker. 

Feil.

Aap (minstesats) er på ca 22 000 før skatt. Så man sitter igjen med ganske mye mer enn 14 000.  Jeg har f.eks 18000 utbetalt etter skatt.

Man kan også søke om bostøtte f.eks. 

Anonymkode: 34482...9d4

• Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (18 minutter siden):

Men har han angst? Der er nå 10 sider der folk har gitt han iallfall 5 forskjellige diagnoser.

Han tør ikke å være med mennesker andre enn hans foreldre. Han er alene 17 mai og alle andre dager som feires med andre. Han går ikke på butikken. Tør ikke snakke med noen mennesker som ikke er foreldrene, tør heller ikke å snakke med noen på nett. Han er jo helt invalidisert av denne angsten. Han må jo ha det helt grusomt. Ingen mennesker lever sånn som dette frivillig, han går jo glipp av livet. Nei, han klarer ikke å gå til legen. Det er en menneskelig tragedie.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han tør ikke å være med mennesker andre enn hans foreldre. Han er alene 17 mai og alle andre dager som feires med andre. Han går ikke på butikken. Tør ikke snakke med noen mennesker som ikke er foreldrene, tør heller ikke å snakke med noen på nett. Han er jo helt invalidisert av denne angsten. Han må jo ha det helt grusomt. Ingen mennesker lever sånn som dette frivillig, han går jo glipp av livet. Nei, han klarer ikke å gå til legen. Det er en menneskelig tragedie.

Så forskjellig vi tolker det TS skriver.

Han er nemlig alene i lengre perioder mens resten er på ferie og klarer seg helt fint. Han VIL bare ikke.

Anonymkode: 65189...38b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Støtter bekymringsmelding til legen, som igjen bør komme på hjemmebesøk (så lenge dere får med broren din på det), og som forhåpentligvis ikke bare skriver ut medisiner og stikker, men holder kontakten med han og får han i kontakt med en god psykolog. ♥️

Anonymkode: 531b1...903

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han er nemlig alene i lengre perioder mens resten er på ferie og klarer seg helt fint. Han VIL bare ikke.

Selvfølgelig klarer han seg helt fint ALENE hjemme. Han er redd mennesker, ikke å være alene.

• Nyttig 4
Skrevet
AtGeo skrev (3 timer siden):

Hvorfor skulle jeg fortalt deg hvilken lege jeg har ringt? Du skjønner vel selv at jeg ikke kommer til å gi ut så personlig info? Du er helt ekstrem i å insistere på at dette er omsorgssvikt: han er et voksent, myndig menneske som oppfordres til å forbedre livet sitt men lever for behagelig + er for engstelig til å klare/ville gjøre det. Han blir ikke holdt fast i en kjeller, han velger dette og velger å takke nei til alle tilbud han får. 

Er det personlig informasjon og si hva slags lege du ringte? 😅 vi kan vel være enige om at det var feil lege da siden ingenting ble gjort, så hvis det var en relevant lege bør du jo sende bekymringsmelding på det og. 

ja, jeg insisterer på omsorgssvikt. 

Anonymkode: 633f4...a21

• Liker 1
Skrevet

Han må få hjelp. 

Anonymkode: a48d3...d8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil vel tro at han trenger omsorgsbolig i starten, siden han ikke tør å gå ut osv. Er nok også greit at han observeres av kyndig personell. De vi etterhvert finne ut om han kan bli frisk nok til å leve alene.

Å putte en så syk mann på hybel kan umulig være tilrådelig. Han får ikke noe bedre liv/blir friskere av det enn han gjør av å bo i kjelleren. Plutselig slipper han ikke dine foreldre inn dit en gang, og får null kontakt med omverden. 

Institusjon eller omsorgsbolig og behandling av fagfolk må nok til.

Anonymkode: 7fd65...3d9

Han kan få daglig hjelp på hybel også. Det kan hende han ikke stiller sterkt på boligmarkedet da uten referanser eller bevist boevne så mulig kommunal leilighet er bedre.  Feks psykiatrisk sykepleier som går tur med han, er med han i butikken, hjelper han til lege og tannlege , hjelper med papirer. 
Tror ikke han trenger omsorgsbolig siden han er alene når foreldrene er på ferie. Hvis man sender bekymringsmelding ( som burde vært gjort for 14 år siden ) så kommer de hjem til han og ser hva han trenger og legger en plan. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AtGeo skrev (10 timer siden):

Broren min bor fremdeles hjemme som 32-åring og foreldrene mine forsørger han uten å komme med noen krav om leie eller hjelp i huset. Han mistet all kontakt med venner etter han droppet ut som 18-åring. Han har ikke jobb, og tør ikke forlate kjelleren på noe tidspunkt på grunn av sosial angst (med ingen annen psykisk uhelse). Han kommer ikke engang opp for å delta på jul, 17. mai, bursdager eller begravelser. Mamma går ned med mat til han, kjøper inn ekstra til han hvis de skal reise vekk, og han kommer bare opp når det kun er foreldrene mine og han som er hjemme. Han får ingen stønader eller støtte fra staten, og vil ikke til legen for å få diagnose. 

Kan han fremdeles ha krav på ung ufør den dagen han søker hjelp? Hva går det an for han å gjøre for å komme ut i samfunnet igjen? 

Redigert: Har skjønt av svarene at ung ufør ikke er tilbakevirkende eller aktuelt i dette tilfellet. 

Han er for gammel til å få ung ufør; da må du være under 26 år og sykdommen dokumentert og behandling/tiltak ikke ha ført fram. Broren din kan ikke søke direkte om uføretrygd uten å gå om AAP. Men jeg synes det er trist å høre hvordan han har det endt opp helt asosial og isolert fra omverdenen og at foreldrene dine har gjort han en bjørnetjeneste ved å ikke sette noen krav til han, men bare la han forbli i komfortsonen sin alene på rommet sitt helt isolert fra folk som en huleboer. Selv om han får angst av å være med mennesker kan han ikke få det stort  verre enn han har det nå ved å utfordre angsten sin. Han trenger et spark bak, men også hjelp og støtte. Trinn 1 er å gå til fastlegen og få henvisning til psykiatrisk hjelp,  øve på å komme seg ut av huset og utføre små lavterskeloppgaver hver dag som f.eks. spise måltider med familien, gå i butikken, klippe plenen og så etter hvert komme på et tiltak.

Endret av Grüner
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han klarer seg jo alene fordi foreldrene kjøper inne alt han trenger og tilrettelegger for han når de reiser slik at han ikke MÅ ut. 

Synes hele opplegget er forkastelig, han har mistet hele ungdommen med foreldre som ikke har hjulpet han til annet enn å bli på stedet hvil. Må jo være noe riv ruskende galt hos helge gjengen som bare har latt dette gå uten noe mer.

Anonymkode: 80552...a4e

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
mommyaka skrev (48 minutter siden):

Har han vært hos lege eller psykolog da? Er vel familien som har satt diagnosen angst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De færreste ber sine 18 år gamle barn om å flytte ut. Hvorfor får ikke da en med autisme noen år til på å modnes hjemme og bli trygg i livet? Jeg skjønner at hjertet blør hos deg. Du forsikrer deg selv om at du velger riktig, men det kan du aldri vite.

Anonymkode: 99377...489

Det er vel helt vanlig? Hvordan modnes de hjemme? Hen du siterer får sikkert mer tid til og være forelder også. Og kanskje få litt tid til og være seg. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han klarer seg jo alene fordi foreldrene kjøper inne alt han trenger og tilrettelegger for han når de reiser slik at han ikke MÅ ut. 

Synes hele opplegget er forkastelig, han har mistet hele ungdommen med foreldre som ikke har hjulpet han til annet enn å bli på stedet hvil. Må jo være noe riv ruskende galt hos helge gjengen som bare har latt dette gå uten noe mer.

Anonymkode: 80552...a4e

Du kan lede en hest til vann men du kan ikke tvinge den til å drikke.

Foreldre har lite å si når "barnet" er blitt myndig. Vi har hatt en kjempekamp her ihus pga ung voksen med psykiske problemer som ramlet utenfor, men pårørende får døren slengt igjen i ansiktet. Over 18 så skal de ville det selv, bekymringsmelding eller ei. Søsken har enda mindre de skal ha sagt.

Han må ville gjøre noe med situasjonen, men han vil ikke. Ikke ulikt en rusmisbruker dette, foreldre tør ikke ta de harde avgjørelsene og stille krav har ført dem hit i dag. Og ENDA lukker foreldrene øynene for det er lettest for dem.

TS du (dere) trenger hjelp utenfra, men ingenting skjer om ikke du får foreldrene med på laget. Og vil de ikke så er det lite du kan gjøre med det da de alle er voksne mennesker som bestemmer over seg selv.

• Nyttig 6
Skrevet
AtGeo skrev (9 timer siden):

Han har ingen inntekt, nei. Han bruker jo ingen penger på noe, så strengt tatt trenger han det ikke heller. Han får penger av pappa til spill eller bøker osv. Ingen nav, ingen aap, ingenting. 

Det koster da penger å holde han i livet med mat, forsikringer, telefon og andre basisbehov, så at han «ikke trenger penger» stemmer ikke. Det er absolutt ikke greit at dine foreldre skal brødfø en voksen mann på den måten, det er det i så fall staten som skal.

Anonymkode: aebd4...fd5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er ung ufør?

Anonymkode: 2f93a...a0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan lede en hest til vann men du kan ikke tvinge den til å drikke.

Foreldre har lite å si når "barnet" er blitt myndig. Vi har hatt en kjempekamp her ihus pga ung voksen med psykiske problemer som ramlet utenfor, men pårørende får døren slengt igjen i ansiktet. Over 18 så skal de ville det selv, bekymringsmelding eller ei. Søsken har enda mindre de skal ha sagt.

Han må ville gjøre noe med situasjonen, men han vil ikke. Ikke ulikt en rusmisbruker dette, foreldre tør ikke ta de harde avgjørelsene og stille krav har ført dem hit i dag. Og ENDA lukker foreldrene øynene for det er lettest for dem.

TS du (dere) trenger hjelp utenfra, men ingenting skjer om ikke du får foreldrene med på laget. Og vil de ikke så er det lite du kan gjøre med det da de alle er voksne mennesker som bestemmer over seg selv.

Hvem som helst kan sende bekymringsmelding. Fastlegen også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er ung ufør?

Anonymkode: 2f93a...a0c

Dokumentert varig nedsatt inntektsevne før  en fyller 27. ikke aktuelt her 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...