Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor vi har flått og hvilken nytte den gjør i økosystemet?

Alle er redde flåtten, og vi gir katter og hunder flåttmedisin og smörer oss med flåttmiddel før vi går ut i naturen. Mange blir stukket av flått og blir alvorlig syke.

🕷

Anonymkode: 720f2...488

Skrevet

Biologer jobber trutt med spørsmålet :) Det som viser seg er at når brå endringer innføres får det (uventede og) som regel uønskede konsekvenser. Den lista er fryktelig lang og guffen. Darwin og de med ham hadde tak i noe vesentlig: naturen har blitt slik som et resultat av tilpasning over lang tid. Stikkord: lang. Geologisk "lang" er lengre, men "lang" innen utvikling/evolusjon er ikke så mye kortere. Og flått inngår som en del av et veldig stor sammenheng der, enda så unyttig(?) den kan virke.

AnonymBruker
Skrevet

Flåtten er vel mat for en del fugler. Og kanskje også frosker og firfirsler/salamander?

Anonymkode: 0fde3...417

Skrevet

Den er mat for andre dyr, som f.eks: fugler, maur, edderkopper, frosker, firfisler og noen biller og midd. 

Den er med på å regulere dyrebestander. Nettopp fordi flått er bærer av forskjellige sykdommer er den med på å svekke og drepe vertsdyr. Dette bidrar til naturlig bestandskontroll og økologisk balanse. 

Flåtten er en del av næringskjeden som bidrar med energioverføring  i økosystemet og mikrobielt mangfold. 

Stort sett alt har sin egen viktige rolle i økosystemet, og hvorfor er det slik at vi mennesker bare skal kunne bestemme hva vi gidder å leve sammen med?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 11.10):

Man får ikke flått (eller noe annet vesen) i naturen fordi den skal gjøre noe nytte.
Dette er å tenke helt baklengs. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 11.10):

Alle er redde flåtten, og vi gir katter og hunder flåttmedisin og smörer oss med flåttmiddel før vi går ut i naturen. Mange blir stukket av flått og blir alvorlig syke.

🕷

Anonymkode: 720f2...488

god spørsmål :) Det har jeg often lurt. Samtidig.. hvilken nytte har naturen av mennesker ? 

• Liker 1
Skrevet
NatNat skrev (4 minutter siden):

god spørsmål :) Det har jeg often lurt. Samtidig.. hvilken nytte har naturen av mennesker ? 

Her må vi legge til grunn at naturen har en overordnet plan... har den?

Kan ikke se hvordan naturen skal en slags plan for oss mennesker, så konklusjonen er at naturen trenger ikke å operer etter behov av "nytte". Den bare "er". 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
umAxa skrev (Akkurat nå):

Her må vi legge til grunn at naturen har en overordnet plan... har den?

Kan ikke se hvordan naturen skal en slags plan for oss mennesker, så konklusjonen er at naturen trenger ikke å operer etter behov av "nytte". Den bare "er". 

Det var bare et retorisk spørsmål :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...