Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På jobb opplever jeg relativt ofte, ukentlig, at klienter etterlyser svar på mailer. Uten å ha sjekket spam-mappen, hvor de da finner både svar-mailen de etterlyser samt mange andre mailer. Hvorfor klarer ikke voksne å sjekke slike helt elemtære ting??

Anonymkode: 3055b...18f

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På jobb opplever jeg relativt ofte, ukentlig, at klienter etterlyser svar på mailer. Uten å ha sjekket spam-mappen, hvor de da finner både svar-mailen de etterlyser samt mange andre mailer. Hvorfor klarer ikke voksne å sjekke slike helt elemtære ting??

Anonymkode: 3055b...18f

På tide at dere sjekker e-postsystemet deres.

Normalt sett skal ikke e-post havne i søppelpost/spam med mindre det er noe åpenbart salgsrettet i e-posten eller feil oppsett i e-postsystemet deres.

Og du vil ikke tro hvor mange seriøse aktører som ikke kan elementære ting eller gidder å sjekke at e-postoppsettet sitt er rett. Så kanskje du skal begynne i den enden der?

  • Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Outlook. For noen måneder siden så skjedde det noe med innstillingene regner jeg med. Da de flest eposter som et ønsket kom i spam og de som er spam og reklame kom i innboksen. 🤣 så jeg sjekker alltid junk mappa først nå. Skulle ønske jeg hadde tid og energi til å fikse, men syns jo egentlig at Outlook burde klare å sortere eposter på riktig måte. 

Anonymkode: 67013...b4b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (14 minutter siden):

På tide at dere sjekker e-postsystemet deres.

Normalt sett skal ikke e-post havne i søppelpost/spam med mindre det er noe åpenbart salgsrettet i e-posten eller feil oppsett i e-postsystemet deres.

Og du vil ikke tro hvor mange seriøse aktører som ikke kan elementære ting eller gidder å sjekke at e-postoppsettet sitt er rett. Så kanskje du skal begynne i den enden der?

Jeg må sjekke mailsystemet vårt når mottakers mail hiver mail i søppelboksen deres? Tror ikke det.

For øvrig jobber jeg i et konsern med egen it-avdeling.

Anonymkode: 3055b...18f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må sjekke mailsystemet vårt når mottakers mail hiver mail i søppelboksen deres? Tror ikke det.

For øvrig jobber jeg i et konsern med egen it-avdeling.

Anonymkode: 3055b...18f

Dere må sjekke at epostsystemet deres rett satt opp. Ikke for hver enkelt mottaker men utgående e-post i systemet deres.

Hvorvidt dere har egen IT-avdeling eller ikke er ikke så veldig relevant. Jeg kjenner til flere større internasjonale selskaper med store IT avdelinger som bommer på dette. Flere ganger.

E-postfiltrering er egentlig enkelt. Først så sjekkes en del tekniske detaljer og det som flest feiler på, og så havner e-posten i søppelposten. Dette er avsenders ansvar å rette opp i.

Deretter sjekkes rykte til avsender så greit at dere har en rutine på at dere ikke har et dårlig rykte.

Til slutt sjekkes e-posten for nøkkelord, formatering, bilder etc. Men med mindre dere reklamerer for salg av Viagra i e-posten om timeavtaler så pleier dette å gå fint.

Så igjen er vi tilbake til det tekniske oppsettet (DKIM, SPF, DMARC, reverse DNS, Mail from) som er deres ansvar.

Og tenk hvor mye tid dere kaster bort på denne feilen. Kunder som ikke møter til timer, telefonsamtaler, purringer etc.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som Snublefot helt riktig påpeker: Her må virksomheten du er ansatt i aller først feie for egen dør. At dere har en egen IT-avdeling er slett ingen garanti for at utgående tjenester er konfigurert optimalt. Ta opp problemet med dem i første omgang.

En god pekepinn er at du hevder at dette skjer ukentlig, og slik er ikke normalt. Siden det gjelder flere kunder er det grunn til å tro at det ikke er policy på deres servere som er justert for strengt.

Jeg har "fiklet" med Exchange-servere siden slutten av 90-tallet.

Anonymkode: 5683a...be7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (34 minutter siden):

Dere må sjekke at epostsystemet deres rett satt opp. Ikke for hver enkelt mottaker men utgående e-post i systemet deres.

Hvorvidt dere har egen IT-avdeling eller ikke er ikke så veldig relevant. Jeg kjenner til flere større internasjonale selskaper med store IT avdelinger som bommer på dette. Flere ganger.

E-postfiltrering er egentlig enkelt. Først så sjekkes en del tekniske detaljer og det som flest feiler på, og så havner e-posten i søppelposten. Dette er avsenders ansvar å rette opp i.

Deretter sjekkes rykte til avsender så greit at dere har en rutine på at dere ikke har et dårlig rykte.

Til slutt sjekkes e-posten for nøkkelord, formatering, bilder etc. Men med mindre dere reklamerer for salg av Viagra i e-posten om timeavtaler så pleier dette å gå fint.

Så igjen er vi tilbake til det tekniske oppsettet (DKIM, SPF, DMARC, reverse DNS, Mail from) som er deres ansvar.

Og tenk hvor mye tid dere kaster bort på denne feilen. Kunder som ikke møter til timer, telefonsamtaler, purringer etc.

Du forstår sikkert at en vanlig ansatt ikke har noe med å blande seg borti dette når man har en it-avdeling. Går også ut fra at de som jobber med dette daglig har peiling. Jeg skal ihvertfall ikke blande meg borti det.

Og oppfordringen står seg; sjekk spam-mappen regelmessig.

Anonymkode: 3055b...18f

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du forstår sikkert at en vanlig ansatt ikke har noe med å blande seg borti dette når man har en it-avdeling. Går også ut fra at de som jobber med dette daglig har peiling. Jeg skal ihvertfall ikke blande meg borti det.

Og oppfordringen står seg; sjekk spam-mappen regelmessig.

Anonymkode: 3055b...18f

Det er ganske åpenbart at du som ansatt ser et problem/utfordring som bør fikses? Da melder du dette fra til din nærmeste leder eller direkte til IT avdelingen selv.

«Hei! Vi opplever at veldig mange får timebestillingene sine i søppelpost. Dette skaper en del merarbeid for oss mtp påminnelser, telefoner og mange som ikke møter. Kan dere sjekke at systemet faktisk er satt opp riktig og ikke har dukket opp noen feil i nyere tid? Takk! Dere er supre!».

Hvor tafatt er dere egentlig?

Jeg får og et par e-poster i søppelpost som ikke skulle vært der. Og hver gang jeg sjekker skyldes det nesten utelukkende SPF eller DKIM feil. Når jeg varsler selskapet så er godt over 90% av disse ignorert mens resten er «dette kjenner ikke vi til og ikke vårt bord». Det er så frustrerende og de (og dere) risikerer å miste kunder på noe veldig banalt.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du forstår sikkert at en vanlig ansatt ikke har noe med å blande seg borti dette når man har en it-avdeling. Går også ut fra at de som jobber med dette daglig har peiling. Jeg skal ihvertfall ikke blande meg borti det.

Og oppfordringen står seg; sjekk spam-mappen regelmessig.

Anonymkode: 3055b...18f

Men alvorlig talt: IT-avdelingen er selvsagt avhengig av, og setter stor sett pris på, denne typen tilbakemeldinger fra brukerne i egen organisasjon! Du skal selvsagt ikke sparke inn døren og bombastisk slå fast at det er en klønete feil hos dem, men rett og slett bare videreformidle dette du opplever.  Det er ikke å "blande seg borti". 😄

Anonymkode: 5683a...be7

  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

På tide at dere sjekker e-postsystemet deres.

Normalt sett skal ikke e-post havne i søppelpost/spam med mindre det er noe åpenbart salgsrettet i e-posten eller feil oppsett i e-postsystemet deres.

Og du vil ikke tro hvor mange seriøse aktører som ikke kan elementære ting eller gidder å sjekke at e-postoppsettet sitt er rett. Så kanskje du skal begynne i den enden der?

Tja opplæringskontoret sin mail havner i søppel. Ungdommen oppdaget det da de hadde sendt kontrakt for lærlingplass. Samme gjorde flere av epostene der folk svarte etter ho søkte direkte til bedrifter.

Anonymkode: 3108f...d1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja opplæringskontoret sin mail havner i søppel. Ungdommen oppdaget det da de hadde sendt kontrakt for lærlingplass. Samme gjorde flere av epostene der folk svarte etter ho søkte direkte til bedrifter.

Anonymkode: 3108f...d1d

Og dette skyldes nesten utelukkende feil i avsenders e-postsystem.

Dessverre.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe skjedde for noen måneder siden, nå får jeg nesten utelukkende mail i søppelpost, og nei jeg er ikke der å ser søpla hver dag. Det er som oftest fra de som sender til flere mottakere. 

Anonymkode: 0d7e3...cb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problemer med dette i Mail på min Macbook Pro. E-post fra både DNB, Aftenposten, Strawberry og flere andre store selskaper havner i "Uønsket".

Jeg har over et år gjentagende gått inn og valgt "Flytt til innboks" på disse. I tilegg har jeg lagt avsender-e-postene inn i adressebok og også favorittmerket dem. Likevel fortsetter det å havne der.

Noen som har et tips til dette?

Anonymkode: cbe14...594

AnonymBruker
Skrevet

På jobben hos oss så har de fjernet mappen med Spam. All spam går via IT-avdelingen, så vi ser aldri de mailene. 

Anonymkode: 3de31...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har problemer med dette i Mail på min Macbook Pro. E-post fra både DNB, Aftenposten, Strawberry og flere andre store selskaper havner i "Uønsket".

Jeg har over et år gjentagende gått inn og valgt "Flytt til innboks" på disse. I tilegg har jeg lagt avsender-e-postene inn i adressebok og også favorittmerket dem. Likevel fortsetter det å havne der.

Noen som har et tips til dette?

Anonymkode: cbe14...594

Dette er typisk hvis man bruker gratis epost fra Microsoft. Prøv å bytte til Google i stedet. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (32 minutter siden):

Dette er typisk hvis man bruker gratis epost fra Microsoft. Prøv å bytte til Google i stedet. 

Men det skjer dessverre også ellers, jeg har e-post via egne domener.

Hadde ikke problem med dette i det forrige e-postprogrammet jeg brukte. Men det ble kjøpt opp, og da begynte jeg å bruke Mail.

Anonymkode: cbe14...594

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du forstår sikkert at en vanlig ansatt ikke har noe med å blande seg borti dette når man har en it-avdeling. Går også ut fra at de som jobber med dette daglig har peiling. Jeg skal ihvertfall ikke blande meg borti det.

Og oppfordringen står seg; sjekk spam-mappen regelmessig.

Anonymkode: 3055b...18f

Heh, du vet om et problem og klager, men å si ifra nei det gidder du ikke.

Anonymkode: 83d00...3f9

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På jobb opplever jeg relativt ofte, ukentlig, at klienter etterlyser svar på mailer. Uten å ha sjekket spam-mappen, hvor de da finner både svar-mailen de etterlyser samt mange andre mailer. Hvorfor klarer ikke voksne å sjekke slike helt elemtære ting??

Anonymkode: 3055b...18f

Her ligger jo faktisk problemet på dere som sender ut

Anonymkode: 0ec09...1ac

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du forstår sikkert at en vanlig ansatt ikke har noe med å blande seg borti dette når man har en it-avdeling. Går også ut fra at de som jobber med dette daglig har peiling. Jeg skal ihvertfall ikke blande meg borti det.

Og oppfordringen står seg; sjekk spam-mappen regelmessig.

Anonymkode: 3055b...18f

Men det gjør du jo her?

Anonymkode: 0ec09...1ac

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekker søppelposten min jeg, ikke spam-mailen.

Anonymkode: 5cfcb...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...