Thyra Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Vet ikke helt hvor jeg burde legge dette innlegget, men prøver her. Kanskje det heller burde ligget under Aktuelt? Eller Språkforumet? Men en ting jeg har stusset på er at det konsekvent omtales som "gjenbruk" når kongelige dukker opp i offisielle anledninger i klær og tilbehør de har blitt sett i før. For oss andre er det en selvfølge at man bruker klærne mange ganger. "Gjenbruk", er klær som er arvede, eller kjøpt på loppemarked eller bruktbutikk. Såkalt "second hand". Hva tenker andre om dette? 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Jeg venter stadig på min reportasje om truser jeg har gjenbrukt siden tidlig 2000-tallet! Polyester fra h&m, varer visst evig Anonymkode: 6eac2...089 4
17.11 Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni Jeg har tenkt på det samme. Dessuten rammer de det ofte inn ned bildetekst av typen «GJENBRUK: Prinsessen er kjent for å være opptatt av klima og miljø, her er hun i den samme kjolen som dronningen brukte for 20 år siden». 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni "Prinsessen er opptatt av klima og gjenbruk" dermed bruker hun den samme kjolen to ganger, men når en ser på livsstilen ellers er det lite som antyder at de lever spesielt klimavennlige. Tror du de skrur av alle lys for å spare strøm? Legger klesvasken til merkelige tider på døgnet for å bruke strøm på de billigste tidene? Sykler fremfor å kjøre bil? Tror dere de kjenner på flyskam? Sorterer de søppel? Leverer ting til gjenvinning?pante flasker? Bruke handlenett fremfor bærepose? En kan bli småbarn av å tenke sånn, så jeg pleier å la være. Det er ingenting klimavennlig med kongehuset vårt, ingenting økonomisk nøkternhet, de er og blir digre purker som dier på samfunnetsspener: de klorer seg fast og slurper i seg mens de påroper seg falske slagord som foreksempel "klimavennelig". Jo da, det er sikkert klimavennlig å være en økonomisk og miljøparasitt. Kongehuset i dag har den samme mentaliteten som Marie Antoniette hadde på 1700-tallet da de ble sagt: "la dem spise kake". Dagens kongehuset er like navlebeskuende som de var den gang. Anonymkode: 3b838...0a3 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni Smårar, ikke småbarn. Autocorrect Anonymkode: 3b838...0a3
Hmmmmmm Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni Jeg fatter ikke hva Norge skal meg kongefamilien. Bortsett fra at Se og Hør må legge ned. Noen sier at det er så vanvittig koselig. Men er det egentlig det?!
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): "Prinsessen er opptatt av klima og gjenbruk" dermed bruker hun den samme kjolen to ganger, men når en ser på livsstilen ellers er det lite som antyder at de lever spesielt klimavennlige. Tror du de skrur av alle lys for å spare strøm? Legger klesvasken til merkelige tider på døgnet for å bruke strøm på de billigste tidene? Sykler fremfor å kjøre bil? Tror dere de kjenner på flyskam? Sorterer de søppel? Leverer ting til gjenvinning?pante flasker? Bruke handlenett fremfor bærepose? En kan bli småbarn av å tenke sånn, så jeg pleier å la være. Det er ingenting klimavennlig med kongehuset vårt, ingenting økonomisk nøkternhet, de er og blir digre purker som dier på samfunnetsspener: de klorer seg fast og slurper i seg mens de påroper seg falske slagord som foreksempel "klimavennelig". Jo da, det er sikkert klimavennlig å være en økonomisk og miljøparasitt. Kongehuset i dag har den samme mentaliteten som Marie Antoniette hadde på 1700-tallet da de ble sagt: "la dem spise kake". Dagens kongehuset er like navlebeskuende som de var den gang. Anonymkode: 3b838...0a3 Nå retter du baker for smed. Problemet her er jo at pressen bruker ordet "gjenbruk" feil i reportasjer om kongelige som bruker en kjole de har brukt før. Anonymkode: 705e6...088 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni Thyra skrev (3 timer siden): Vet ikke helt hvor jeg burde legge dette innlegget, men prøver her. Kanskje det heller burde ligget under Aktuelt? Eller Språkforumet? Men en ting jeg har stusset på er at det konsekvent omtales som "gjenbruk" når kongelige dukker opp i offisielle anledninger i klær og tilbehør de har blitt sett i før. For oss andre er det en selvfølge at man bruker klærne mange ganger. "Gjenbruk", er klær som er arvede, eller kjøpt på loppemarked eller bruktbutikk. Såkalt "second hand". Hva tenker andre om dette? Jeg tenker at jeg er helt enig med deg i at pressen bruker ordet feil i den konteksten. Anonymkode: 705e6...088 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Thyra skrev (5 timer siden): Vet ikke helt hvor jeg burde legge dette innlegget, men prøver her. Kanskje det heller burde ligget under Aktuelt? Eller Språkforumet? Men en ting jeg har stusset på er at det konsekvent omtales som "gjenbruk" når kongelige dukker opp i offisielle anledninger i klær og tilbehør de har blitt sett i før. For oss andre er det en selvfølge at man bruker klærne mange ganger. "Gjenbruk", er klær som er arvede, eller kjøpt på loppemarked eller bruktbutikk. Såkalt "second hand". Hva tenker andre om dette? Handler ikke dette mer om journalistenes ordbruk enn om at klærne blir brukt til flere anledninger? Husker ikke hvilken sammenheng, men Støre fikk spørsmål om, en blå med hvitt mønster på opp, strikket genser i et intervju en gang. Da svarte han raskt at det var «gjenbruk». journalisters ord og språkbruk kan man mange ganger stille spørsmålstegn ved. Anonymkode: 2c68e...e04
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå