AnonymBruker Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Ofte må man vente lenge i telefonkø før man i det hele tatt kommer igjennom, og når man får snakke med de er de stresset og sure. Har prøvd å bli gravid i over 2 år nå uten en eneste positiv graviditetstest. Blitt utredet av gyn i 1,5 år, prøvd flere ganger med trippel dose letrozol og ovitrelle sprøyte ol. Har tenkt på at jeg ønsker å prøve Hysteroskopi for å undersøke om jeg har tette eggledere, sammenvoksninger, endometriose ol. Ringte legesenteret der jeg har gått å spurte om hun kunne høre om jeg kan bli henvist til Hysteroskopi. Hun var skikkelig sur å sa at jeg ikke bare kunne ringe å be om henvisning, sa at han har fri idag å at jeg må bestille time. Spurte om jeg kunne bestille time men det kunne jeg ikke, måtte få henvisning av fastlegen min. Selv om jeg sist var hos gyn for 1 mnd siden. Så sa hun at jeg var så ung at jeg ikke trenger sånn undersøkelse. Men jeg er 34 år, kan ikke vente for mange år akkurat da blir sjansen mindre. Spurte fastlegen min først om henvisning til hysteroskopi, men var hun som sa at jeg måtte kontakte min gynekolog ang det. Merker jeg begynner å bli lei av det offentlige, å heller ønsker å gå privat snart… Anonymkode: 42f51...a8f
Virrevirrevapp Skrevet 1. juni #2 Skrevet 1. juni Hun har rett, du må bestille time til lege (eller gynekolog) for å få henvisning til undersøkelser. Jeg har aldri fått henvisninger via legesekrerær. Og det skjer garantert ikke hos det private, der tar de jo betalt for alt. 6 2
senior Skrevet 1. juni #3 Skrevet 1. juni Jeg tror du må ha vært uheldig. Jeg har motsatt erfaring. Men så prøver jeg også å være blid og positiv, ikke mase unødvendig og ha forståelse for at de sikkert har en stessende jobb når folk står i telefonkø. Jeg synes det er spsielt viktig å ikke oppta dem unødvendig lenge med unødig prat. Kan det også være mulig at det er fordel å være mann når sekretæren er kvinne . . ? Selvfølgelig skal det ikke være sånn . . 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #4 Skrevet 1. juni Skjønner, visste ikke det. Men jeg fikk ikke lov til å bestille time heller, bare det jeg blir litt irritert over, selv om jeg nettopp hadde vært der. Å det var min fastlege som sa at jeg måtte ringe å bestille time der.. Anonymkode: 42f51...a8f
Virrevirrevapp Skrevet 1. juni #5 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner, visste ikke det. Men jeg fikk ikke lov til å bestille time heller, bare det jeg blir litt irritert over, selv om jeg nettopp hadde vært der. Å det var min fastlege som sa at jeg måtte ringe å bestille time der.. Anonymkode: 42f51...a8f Trenger du ny henvisning, så må du skaffe det, selv om det er tungvindt. Hjelper ikke å bli irritert på helsesekretæren. 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #6 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ofte må man vente lenge i telefonkø før man i det hele tatt kommer igjennom, og når man får snakke med de er de stresset og sure. Har prøvd å bli gravid i over 2 år nå uten en eneste positiv graviditetstest. Blitt utredet av gyn i 1,5 år, prøvd flere ganger med trippel dose letrozol og ovitrelle sprøyte ol. Har tenkt på at jeg ønsker å prøve Hysteroskopi for å undersøke om jeg har tette eggledere, sammenvoksninger, endometriose ol. Ringte legesenteret der jeg har gått å spurte om hun kunne høre om jeg kan bli henvist til Hysteroskopi. Hun var skikkelig sur å sa at jeg ikke bare kunne ringe å be om henvisning, sa at han har fri idag å at jeg må bestille time. Spurte om jeg kunne bestille time men det kunne jeg ikke, måtte få henvisning av fastlegen min. Selv om jeg sist var hos gyn for 1 mnd siden. Så sa hun at jeg var så ung at jeg ikke trenger sånn undersøkelse. Men jeg er 34 år, kan ikke vente for mange år akkurat da blir sjansen mindre. Spurte fastlegen min først om henvisning til hysteroskopi, men var hun som sa at jeg måtte kontakte min gynekolog ang det. Merker jeg begynner å bli lei av det offentlige, å heller ønsker å gå privat snart… Anonymkode: 42f51...a8f Du klager på helsesekretæren som bare gjør jobben sin, og er misfornøyd men en som gjør jobben sin, når du fremsetter krav til sekretæren som sekretæren ikke skal hjelpe deg med? Den ufine her er deg. Å vil du virkelig gjøre undersøkelser som du risikerer å skade egglederne dine med? Begynn å rette deg etter slik ting skal gjøres, bestill time, få henvisning og vent på time. Alternativt gå privat, der kan du lettere «sjefe» med de ansatte. Å møte sure helsesekretærer er sjelden vare. Så dette er usaklig sutring. Anonymkode: da488...b38 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #7 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Skjønner, visste ikke det. Men jeg fikk ikke lov til å bestille time heller, bare det jeg blir litt irritert over, selv om jeg nettopp hadde vært der. Å det var min fastlege som sa at jeg måtte ringe å bestille time der.. Anonymkode: 42f51...a8f Men hvis du må ha henvisning så må du det. Da må du kontakte din egen fastlege for å få det eller gå privat. Anonymkode: 31b7b...111 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #8 Skrevet 1. juni Jeg trodde du først beskrev en helt vanlig helsesekretær på et alminnelig lege kontor. Har hatt tre ulike gjennom livet (snart 50 år), og det er det de har til felles: 1.tar laaang tid å få svar (monopol som gjør det slikt?) 2. de er sure og har ikke akkurat service tonen på Når vi eller barna er syke, så er det siste vi trenger å bli oppgitt/irritert/frustert, osv av den som skal hjelpe oss mest på starten av dagen (eller når det er for den saks skyld?!) Anonymkode: d1f61...0a3 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Dette har irritert meg mange ganger, så nå har jeg begynt å si ifra om sånt. Nei, jeg er ikke en som ringer ofte til legen. Har bare lagt merke til at de er så sure og lite vennlige i tonen, som regel. Så jeg har begynt å si noe ala "den er grei, men du trenger jo ikke å svare så surt. Det passer ikke i yrket du har valgt." Så sier jeg bare hadet🫣 Jada, barnslig, jeg vet. Blir bare så irritert. Blir jo ekstra stressa av å snakke med sånne, når jeg i utgangspunktet stresser litt fra før for å ta slike telefoner til legesenteret. Anonymkode: 6ea11...bb0 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Har to like sure helsesekretærer på mitt legekontor. De to andre er hyggelige. De er alltid sure, skal kverulere på helt vanlige spørsmål osv. Skjønner ikke at de tørr å holde på sånn. Neste gang skal jeg si i fra til fastlegen eller sende de brev. Usikker på hva som er riktig. Jeg er helsesekretær selv og jobber på sykehus. Kunne aldri ha snakket sånn til pasienter! Anonymkode: 913fb...2b6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni Du har min fulle forståelse TS. Tror mange sekretærer glemmer at vi faktisk er vanlige mennesker. Det er ikke alle av oss som vet 100% hvordan man skal gå frem, hva som er rutiner, hva man skal gjøre. Det gjorde ihvertfall ikke jeg. Jeg har knapt vært til en lege i hele mitt liv før jeg ble kastet inn i et IVF helvete med ørten tusen undersøkelser. Heldigvis har de fleste jeg har møtt vært vennlige og profesjonelle, men innimellom kan jeg møte på ei sur ei, som både uffer og akker og leker lege. Det er ikke gøy når man er i en sårbar situasjon. Min fastlege fortalte meg at det var ikke behov for å få henvisning til gynekolog på nytt, når jeg nylig hadde vært der. Jeg kunne ringe til sykehuset og spørre om å få ny time. Nå var jeg jo inne i systemet til gynekologen, og det ville stjele dyrebar tid fra min fastlege om jeg måtte ha en henvisning hver eneste gang. Min fastlege har 4 ukers ventetid. Så her er det tydeligvis forskjeller på gang. Å få sjekket egglederene høres ut som et fornuftig neste steg iallefall. Anonymkode: 1d43f...7de 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ofte må man vente lenge i telefonkø før man i det hele tatt kommer igjennom, og når man får snakke med de er de stresset og sure. Har prøvd å bli gravid i over 2 år nå uten en eneste positiv graviditetstest. Blitt utredet av gyn i 1,5 år, prøvd flere ganger med trippel dose letrozol og ovitrelle sprøyte ol. Har tenkt på at jeg ønsker å prøve Hysteroskopi for å undersøke om jeg har tette eggledere, sammenvoksninger, endometriose ol. Ringte legesenteret der jeg har gått å spurte om hun kunne høre om jeg kan bli henvist til Hysteroskopi. Hun var skikkelig sur å sa at jeg ikke bare kunne ringe å be om henvisning, sa at han har fri idag å at jeg må bestille time. Spurte om jeg kunne bestille time men det kunne jeg ikke, måtte få henvisning av fastlegen min. Selv om jeg sist var hos gyn for 1 mnd siden. Så sa hun at jeg var så ung at jeg ikke trenger sånn undersøkelse. Men jeg er 34 år, kan ikke vente for mange år akkurat da blir sjansen mindre. Spurte fastlegen min først om henvisning til hysteroskopi, men var hun som sa at jeg måtte kontakte min gynekolog ang det. Merker jeg begynner å bli lei av det offentlige, å heller ønsker å gå privat snart… Anonymkode: 42f51...a8f Har du ikke vært til utredning? Hvis du ikke har vært det vil jeg anebfale at både du og mannen får en utrenig nå. To år er lenge, og du er 34 år. Hvis dere ikke blir henvist til utrednig gjennom det offentlige, vurder om dere ikke kan ta det privat. Det kan spare dere får mye tid og bekymringer. Anonymkode: d734c...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni Skal du ha en ny type utredning/undersøkelse så må du selvfølgelig via fastlegen først. Tenk hvor dyrt vårt offentlige helsevesen hadde blitt om alle bare kunne ringe og be om de undersøkelsene de selv vil ha? Anonymkode: aab2b...abe 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #14 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal du ha en ny type utredning/undersøkelse så må du selvfølgelig via fastlegen først. Tenk hvor dyrt vårt offentlige helsevesen hadde blitt om alle bare kunne ringe og be om de undersøkelsene de selv vil ha? Anonymkode: aab2b...abe Dyrt er en ting, tenk på ventetiden, da, for å få komme til en spesialist! Hadde blitt mange år. Anonymkode: da488...b38
AnonymBruker Skrevet 2. juni #15 Skrevet 2. juni Ifølge Google er det 93 gynekologer med offentlig avtale, der en slipper med å betale egenandel, opp til frikort. Skulle alle Norges kvinner kunne ringe dirkete til gynekolog og bestille time, så blir jo ventetiden enorm. Og der er 90. Privatpraktiserende gynekologer der man betaler alt selv. Anonymkode: da488...b38 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå