AnonymBruker Skrevet 2. juni #21 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja om dagen. Men jeg regner jo med, at noen som trener seriøst, får i seg en del protein gjennom de andre måltidene i løpet av dagen. Jeg har selv trent mye, og mye styrke. Og har jo da vært mer nøye med å få i meg mer protein. Men det gjennom flere måltider i løpet av dagen. Anonymkode: f7e02...cd1 Det er jeg helt enig med deg i at det burde fordeles utover flere måltider Anonymkode: 2f9c1...7f7
I Grosny Skrevet 2. juni #22 Skrevet 2. juni Jeg gjorde en interessant observasjon på treningssenteret. Så og si alle hadde innmari flotte muskler, og det de hadde til felles var en god del trening over tid. Man kan bare gjette hva de har spist,men jeg antar at det er veldig variabelt. Ergo tror jeg at man kan få gode resultater både med og uten kosttilskudd. Når det er sagt, jeg tror egg passer fint inn i spiseplanen. Og sunt variert kosthold. Energidrikk kan være farlig for tennene. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #23 Skrevet 2. juni Det må da være mye billigere og enklere med pulver? Anonymkode: 5c3bd...395 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni #24 Skrevet 2. juni De fleste av oss bør spise mer protein enn vi tror. Den grensa på 0,6 g pr kg kroppsvekt er "minimumsanbefaling for å unngå åpenbare proteinmangler". Det optimale inntaket er selvfølgelig mye høyere. Denne studien har sett på proteininntak og om minimumsgrensene bør ØKES. De konkluderte med at dagens minimumsanbefalinger er under halvparten av hva de burde være for å unngå mangler. Så faktisk spiser folk flest for lite protein. Normale folk bør spise minst 1,2g protein per kg kroppsvekt for å unngå mangler og optimalt ser ut til å være minst 2, kanskje så høyt som 2,5. En ung person på 60 kg bør altså spise minst 120g protein hver dag. Og man har ikke funnet et øvre tak på hvor mye protein som kan tas opp og brukes fra mat. De har testet opp til 3,3 og har fortsatt ikke støtt på problemer eller at opptaket stopper. 120g protein er lett å oppnå. 400g kjøttdeig, 2 egg og 2 glass med melk for eksempel. Anonymkode: ec72e...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #25 Skrevet 2. juni Spis egg og drikk sjokolademelk. Billigere og bedre. Anonymkode: 81842...ac4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #26 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De fleste av oss bør spise mer protein enn vi tror. Den grensa på 0,6 g pr kg kroppsvekt er "minimumsanbefaling for å unngå åpenbare proteinmangler". Det optimale inntaket er selvfølgelig mye høyere. Denne studien har sett på proteininntak og om minimumsgrensene bør ØKES. De konkluderte med at dagens minimumsanbefalinger er under halvparten av hva de burde være for å unngå mangler. Så faktisk spiser folk flest for lite protein. Normale folk bør spise minst 1,2g protein per kg kroppsvekt for å unngå mangler og optimalt ser ut til å være minst 2, kanskje så høyt som 2,5. En ung person på 60 kg bør altså spise minst 120g protein hver dag. Og man har ikke funnet et øvre tak på hvor mye protein som kan tas opp og brukes fra mat. De har testet opp til 3,3 og har fortsatt ikke støtt på problemer eller at opptaket stopper. 120g protein er lett å oppnå. 400g kjøttdeig, 2 egg og 2 glass med melk for eksempel. Anonymkode: ec72e...0f1 Nå er protein mangel et veldig lite problem i den vestlige verden, det forekommer i situasjoner hvor vedkommende er alvorlig underernært eller lever på en ekstrem ensidig diett, så det er ikke noe man trenger å bekymre seg sånn veldig for. Anonymkode: 5c3bd...395 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #27 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå er protein mangel et veldig lite problem i den vestlige verden, det forekommer i situasjoner hvor vedkommende er alvorlig underernært eller lever på en ekstrem ensidig diett, så det er ikke noe man trenger å bekymre seg sånn veldig for. Anonymkode: 5c3bd...395 Du snakker om alvorlig proteinmangel som marasmus eller kwashiorkor. Mild proteinmangel er vanlig her fordi folk spiser ikke nok høykvalitetsprotein som kjøtt, melk og egg. https://www.uclahealth.org/news/article/are-you-getting-enough-protein-heres-what-happens-if-you-dont Sitat “We find most adults are not quite getting enough protein,” says Michael Garcia, MD, a UCLA Health clinical nutritionist. Sitat Signs of a protein deficiency Common signs that your body is extremely low on protein include: Brittle hair and nails, often the first sign of deficiency Feeling weak or hungry, since protein supplies energy and satisfies the appetite Getting sick often without protein to boost the immune system Mood changes or trouble thinking due to fluctuating blood sugar and protein’s effect on the brain’s neurotransmitters (which regulate mood) Muscle weakness, since amino acids are essential for building muscle mass Stress fractures when bone tissue doesn’t have the protein it needs Anonymkode: ec72e...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #28 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du snakker om alvorlig proteinmangel som marasmus eller kwashiorkor. Mild proteinmangel er vanlig her fordi folk spiser ikke nok høykvalitetsprotein som kjøtt, melk og egg. https://www.uclahealth.org/news/article/are-you-getting-enough-protein-heres-what-happens-if-you-dont Anonymkode: ec72e...0f1 Myte # 1 Det er lett å få mangel på proteiner i kosten Siden 1970 tallet har inntaket av protein hos nordmenn økt gradvis, og i dag får de fleste i seg nok protein gjennom et variert kosthold. Vårt inntak av dette næringstoffet ligger nå godt opp mot øvre grense for anbefalt mengde. For de fleste voksne er anbefalt daglig inntak av protein 0,8 gram per kilo kroppsvekt, noe som lett kan oppnås gjennom et vanlig kosthold. Så hvis du er frisk og spiser nok kalorier fra vanlig mat, er det absolutt ingen grunn til å bekymre seg over proteinmangel. https://magasinet.roede.com/gjesteblogger-kosthold-ernaering/5-vanlige-proteinmyter/106606 Anonymkode: 5c3bd...395 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #29 Skrevet 2. juni Kan man få for lite protein? I Vesten er det vanskelig (for de aller fleste friske mennesker) å ikke få nok med kosten. For lavt proteininntak gjelder for eldre og alvorlig syke som har mange andre grunner til dette enn kost-sammensetning og tilgang på mat. Nordmenn spiser for mye i forhold til behovet. I gjennomsnittet spiser den norske befolkningen 15 – 18 såkalte energiprosent fra protein. Det er en del mer (minst 50 % mer) enn det som er behovet (0,8 gram per kilo kroppsvekt), og over det som er øvre grense for anbefalt inntak av norske helsemyndigheter (over 20 energiprosent). https://matforhelsen.no/ernaering/protein/ Anonymkode: 5c3bd...395 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #30 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Myte # 1 Det er lett å få mangel på proteiner i kosten Siden 1970 tallet har inntaket av protein hos nordmenn økt gradvis, og i dag får de fleste i seg nok protein gjennom et variert kosthold. Vårt inntak av dette næringstoffet ligger nå godt opp mot øvre grense for anbefalt mengde. For de fleste voksne er anbefalt daglig inntak av protein 0,8 gram per kilo kroppsvekt, noe som lett kan oppnås gjennom et vanlig kosthold. Så hvis du er frisk og spiser nok kalorier fra vanlig mat, er det absolutt ingen grunn til å bekymre seg over proteinmangel. https://magasinet.roede.com/gjesteblogger-kosthold-ernaering/5-vanlige-proteinmyter/106606 Anonymkode: 5c3bd...395 Du bruker Grete Roede som kilde? 😂 Oh boy... Anonymkode: ec72e...0f1 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #31 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan man få for lite protein? I Vesten er det vanskelig (for de aller fleste friske mennesker) å ikke få nok med kosten. For lavt proteininntak gjelder for eldre og alvorlig syke som har mange andre grunner til dette enn kost-sammensetning og tilgang på mat. Nordmenn spiser for mye i forhold til behovet. I gjennomsnittet spiser den norske befolkningen 15 – 18 såkalte energiprosent fra protein. Det er en del mer (minst 50 % mer) enn det som er behovet (0,8 gram per kilo kroppsvekt), og over det som er øvre grense for anbefalt inntak av norske helsemyndigheter (over 20 energiprosent). https://matforhelsen.no/ernaering/protein/ Anonymkode: 5c3bd...395 Og så vegansk propagandakilde... Yikes... Anonymkode: ec72e...0f1 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #32 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og så vegansk propagandakilde... Yikes... Anonymkode: ec72e...0f1 For all del du må gjerne gå rundt og kaste bort tiden din på unødvendige bekymringer, jeg bryr meg ikke. Anonymkode: 5c3bd...395 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #33 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 12.32): Det må da være mye billigere og enklere med pulver? Anonymkode: 5c3bd...395 Sliter med å finne pulver jeg liker. Jeg skal ikke ned i vekt, 165 og 60 kilo. Spiser rundt 1900 kcal om dagen for vedlikehold. Trener 5-6 dager i uken, derfor vil jeg noen perioder ha "kjappe løsninger". Har ikke tenkt på at YT er så fyfy...finnes det noe "sunnere" men også kjapt? Anonymkode: 4777e...cff
AnonymBruker Skrevet 3. juni #34 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sliter med å finne pulver jeg liker. Jeg skal ikke ned i vekt, 165 og 60 kilo. Spiser rundt 1900 kcal om dagen for vedlikehold. Trener 5-6 dager i uken, derfor vil jeg noen perioder ha "kjappe løsninger". Har ikke tenkt på at YT er så fyfy...finnes det noe "sunnere" men også kjapt? Anonymkode: 4777e...cff Har du testet myrevolution? Eneste jeg liker, det er godt! Jeg har testet masse andre og liker ingen av de andre (myrevolution har vunnet mange smakstester og proteinet er god kvalitet). Anonymkode: 3b113...f74
AnonymBruker Skrevet 3. juni #35 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 13.35): Du snakker om alvorlig proteinmangel som marasmus eller kwashiorkor. Mild proteinmangel er vanlig her fordi folk spiser ikke nok høykvalitetsprotein som kjøtt, melk og egg. https://www.uclahealth.org/news/article/are-you-getting-enough-protein-heres-what-happens-if-you-dont Anonymkode: ec72e...0f1 Dette er helt riktig. Jeg har nok hatt mild proteinmangel fordi jeg i årevis hadde planter som eneste kilde til protein. Blodprøver avdekker ikke slik type mangel, det viser ikke om du har for lite av visse aminosyrer. Skal si det skøyt fart i muskler etter jeg byttet ut belgfruktene med animalsk. Anonymkode: 252b6...3dd 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni #36 Skrevet 3. juni Ryvita skrev (På 2.6.2025 den 8.18): Du får hvertfall veldig kostbar urin av det. Lær deg litt hva protein er , før du kommer med slikt tull. Anonymkode: 7ebf2...fd5 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #37 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 12.02): Helmelk har 3 gram protein per 100 gram. Som vil si at man må drikke 1,941 liter melk hver eneste dag. Anonymkode: 2f9c1...7f7 Du ignorerer at jeg foreslo kokt egg i tillegg. Egg er god proteinkilde. Anonymkode: 836a1...474 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni #38 Skrevet 3. juni De fleste får i seg alt for lite protein. At det her i tråden også, anbefales lite protein, og da heller mer fett og karb, fett som er skyhøyt på kalorier, karb som binder vann, og man skal unngå protein som har mye høyere termisk effekt, gjør at du binder mindre vann, er jo grunnen til den høye overvekten blant folk. Prioriter protein foran alt, for fett og karb, og da dessverre raske karb, får de fleste alt for mye av. Anonymkode: 7ebf2...fd5 1 2
pia mater Skrevet 3. juni #39 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Sliter med å finne pulver jeg liker. Jeg skal ikke ned i vekt, 165 og 60 kilo. Spiser rundt 1900 kcal om dagen for vedlikehold. Trener 5-6 dager i uken, derfor vil jeg noen perioder ha "kjappe løsninger". Har ikke tenkt på at YT er så fyfy...finnes det noe "sunnere" men også kjapt? Anonymkode: 4777e...cff Jeg liker generelt ikke smaken på proteinpulver så blander det ofte i havregrøt eller smoothie. Jeg har gått lei av pulver nå en periode så bruker å kjøpe de store kartongene med proteinmelk (bare vær obs på kalsiumnivåene i den fra Q-meieriene), eller proteinpudding. Ellers går det mye i kesam, får mye proteiner inn av det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå