Gå til innhold

Kan man drikke 2-3 YT etter trening for nok protein

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver dag en periode? 3 stk er 60 g protein. Er det "bra" nok protein liksom? Jobber mot mer protein som er veldig kjapp løsning en periode

Anonymkode: 4777e...cff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver dag en periode? 3 stk er 60 g protein. Er det "bra" nok protein liksom? Jobber mot mer protein som er veldig kjapp løsning en periode

Hvorfor må du ha «nok» protein. Det er ikke nødvendig. Et kokt egg er bedre proteinkilde. Og et glass helt vanlig melk.

Anonymkode: 836a1...474

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Du får hvertfall veldig kostbar urin av det. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke drukket så mange kalorier. Én kan være fint, men du bør jo ha proteiner i kosten din. 

Anonymkode: f90be...893

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

YT er dyrt, ultraprosessert crap. Drikk helmelk og spis tørrfisk. 

Anonymkode: 8fddd...f06

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra nok protein, men du trenger ikke å innta alt rett etter trening. Når man spiser på dagen har lite å si for resultatene, bortsett fra at noen trenger litt karbohydrater før trening så de har nok energi. 

Anonymkode: ccf63...28c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Flere rare svar her..

Men ja, det er en god måte for å få i seg nok protein. Men pass på kaloriene💪

Om proteinene kommer fra yt, melk, egg, ost what ever spiller ingen stor rolle.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
aerox skrev (1 time siden):

Flere rare svar her..

Men ja, det er en god måte for å få i seg nok protein. Men pass på kaloriene💪

Om proteinene kommer fra yt, melk, egg, ost what ever spiller ingen stor rolle.

Om proteinet kommer fra MAT eller ultraprosesserte, matliknende substanser har definitivt masse å si. 

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om proteinet kommer fra MAT eller ultraprosesserte, matliknende substanser har definitivt masse å si. 

Om proteinene kommer fra egg, kvalitetsproteinpulver, yt, melk eller lignende spiller liten rolle. Alt dette inneholder animalsk protein.

Selvfølgelig snakker jeg om PROTEINTILSKUDD sammen med vanlig variert mat. Det er vanskelig å få i seg nok protein kun gjennom mat for å bygge muskler optimalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En er vel ca 250 kcal? Så du vil hive i deg nærmere 750 kcal? Garantert mye mer enn du forbrant på trening.. høres ikke akkurat smart ut 😂

Anonymkode: 8a7c8...c06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En er vel ca 250 kcal? Så du vil hive i deg nærmere 750 kcal? Garantert mye mer enn du forbrant på trening.. høres ikke akkurat smart ut 😂

Anonymkode: 8a7c8...c06

Er ikke alle som trener for å gå ned i vekt :)

TS; isolert sett er det ikke noe i veien for å drikke YT for å få i seg nok proteiner, og om det er for en kort periode som du skriver så er det bare å kjøre på. Men som andre har vært inne på så er det ikke bærekraftig i lengden. Ultraprosessert, dyrt og kan gå på bekostning av næringsinntaket forøvrig. 

Anonymkode: c4e31...2d7

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvem trenger 60 g protein etter en treningsøkt? 

Anonymkode: f7e02...cd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan man ta opp så mye i ett måltid?

Anonymkode: 2eda5...a9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hvem trenger 60 g protein etter en treningsøkt? 

Hvis man trener styrke litt seriøst er det anbefalt med 1,5-2 gram protein per kg kroppsvekt om dagen

Anonymkode: 2f9c1...7f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor må du ha «nok» protein. Det er ikke nødvendig. Et kokt egg er bedre proteinkilde. Og et glass helt vanlig melk.

Helmelk har 3 gram protein per 100 gram. Som vil si at man må drikke 1,941 liter melk hver eneste dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helmelk har 3 gram protein per 100 gram. Som vil si at man må drikke 1,941 liter melk hver eneste dag. 

+for å nå 60 gram protein. Hvis du er mann og veier 90 kg så skal du ha 114-162 g protein om dagen. Så for å nå minimumstallet med egg og melk kan du drikke 1,9 liter melk og 8,5 egg om dagen. Altså vanskelig å gjennomføre i praksis. Derfor har man kosttilskudd som supplementerer vanlig kost. Kilde https://olympiatoppen.no/fagomrader/idrettspsernaering/faktaark/8.-fakta-om-protein-og-idrett/

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis man trener styrke litt seriøst er det anbefalt med 1,5-2 gram protein per kg kroppsvekt om dagen

Ja om dagen. Men jeg regner jo med, at noen som trener seriøst, får i seg en del protein gjennom de andre måltidene i løpet av dagen. Jeg har selv trent mye, og mye styrke. Og har jo da vært mer nøye med å få i meg mer protein. Men det gjennom flere måltider i løpet av dagen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I følge Olympiatoppen sine ernæringsfysiologer skal jeg ha ca 2g pr kg kroppsvekt. Det er over 200g.  Det blir mange egg, mye melk og mange kalorier hver dag. Selvfølgelig ikke gjennomførbart.

Med tilskudd så når jeg det lett, uten å bli smellfeit grunnet alle kaloriene jeg måtte hatt i meg om jeg skulle dekket proteinbehovet mitt daglig igjennom kosthold.

Anonymkode: 9cc92...972

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

+for å nå 60 gram protein. Hvis du er mann og veier 90 kg så skal du ha 114-162 g protein om dagen. Så for å nå minimumstallet med egg og melk kan du drikke 1,9 liter melk og 8,5 egg om dagen. Altså vanskelig å gjennomføre i praksis. Derfor har man kosttilskudd som supplementerer vanlig kost. Kilde https://olympiatoppen.no/fagomrader/idrettspsernaering/faktaark/8.-fakta-om-protein-og-idrett/

Åpenbart mange som ikke skjønner dette.

Anonymkode: 9cc92...972

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...