AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:15 #1 Skrevet søndag kl 21:15 Jeg har en venninne som lever over evne, og jeg begynner å bekymre meg for henne og barna hennes. Hun er alenemor, og har vært det siden barna var bittesmå (de er nå tenåringer). I disse årene har hun fått seg en god utdanning og en grei jobb, kjøpt seg leilighet og greier seg tilsynelatende bra. Hun er veldig opptatt av at både hun og barna skal ha moteriktige klær, interiøret skal være «rett», reiser og opplevelser er viktig, fasaden skal altså være så perfekt som mulig. Slik har det alltid vært, helt siden barne-og ungdomsårene. Fra utsiden kan det se ut som hun har alt på stell, men jeg som er veldig nært på henne og barna vet bedre. Hun har måttet kvitte seg med bilen fordi hun ikke har råd, og bruker nå nettverket sitt for alt det er verdt (inkludert meg), hvor hun låner bil støtt og stadig, eller spør om tjenester (kan du kjøre meg hit og dit, kan du hente/levere ditt og datt, for jeg har jo ikke bil). Hun har pusset opp i leiligheten, og har nå en utleggsforretning på over 30.000,- fordi hun ikke har betalt snekkerfirmaet. Hun har flere slike utleggsforretninger, mange småsummer som er ubetalt, inkassokrav osv. Nå nylig fikk jeg høre at barnas far ble oppringt (vi er i samme vennekrets) av kjeveortopeden til det ene barnet, fordi mor ikke har betalt det hun skylder der (far har betalt sin del), og de får ikke tak i henne på telefonen. Dersom hun ikke betaler innen en uke, vil de fjerne tannreguleringen på barnet. Lignende har skjedd før, hvor barna har vært nær å miste både skolefrukt og SFO, plass på kulturskolen osv, fordi mor ikke har betalt. Kjenner jeg blir frustrert og faktisk litt irritert når hun til stadighet bestiller seg reiser og opplevelser, når jeg vet hvordan det står til. Hotellovernattinger på de beste hotellene er høyt prioritert, og champagnefrokost og dagsfylla med barnløse venninner trumfer feiring med barna. Jeg har jo ikke noe med det, men ønsker å konfrontere henne neste gang hun ber om en tjeneste eller handler noe langt over evne. Jeg har ikke lyst til å låne bort bilen eller vippse over et lån inntil hun får lønning igjen, når jeg vet at hun sløser slik som hun gjør! Burde jeg bare la det ligge, eller snakke med henne om dette? Tviler på det blir godt tatt i mot, og vil tro det blir dysset ned med at hun har full kontroll og jeg overdriver 🤷🏼♀️ Anonymkode: 9abde...9a3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:14 #2 Skrevet mandag kl 16:14 Jeg ville spurt hvordan det går med henne. Slike økonomiske problemer er et symptom på noe annet, på samme måte som spiseforstyrrelser eller andre avhengigheter. Moralisering når en sjelden langt med. Anonymkode: be0e3...58f 4 2
FrkSolsikke Skrevet mandag kl 16:17 #3 Skrevet mandag kl 16:17 Her burde kanskje far til barna også ta en prat med henne? Det går ut over felles barn at hun ikke betaler sin andel av ting til barna
Tipaa Skrevet mandag kl 16:23 #4 Skrevet mandag kl 16:23 Jeg hadde bare sluttet å låne penger når hun holder på slikt. Jeg hadde sluttet å låne bort bil også. Er det en akutt situasjon, legevakt eller lignende, ja selvfølgelig. Men ellers nei. Og så hadde jeg meldt henne på Luksusfellen.
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:51 #5 Skrevet mandag kl 16:51 Hun har alltid sløst med penger, alltid vært opptatt av å ha det nyeste og beste. Hun var slik som ungdom, og hun var slik i tiden hun var sammen med barnefaren og. Så tror ikke det er et symptom på at hun ikke har det bra, men kanskje er det en slags avhengighet ja, jeg vet ikke 🤷🏼♀️ Hun og barnefar har nesten ikke kontakt, veldig turbulent samarbeid der, så han kan ikke sie noe. Hun vil aldri innrømme noe ovenfor ham, eller så blir hun sint på ham og «straffer» ham ved å komme med anklager eller lignende. Jeg har faktisk tenkt på luksusfellen 🙈 men det er vel det siste hun ville blitt med på, hun skal holde på fasaden. Så for min del er vel det beste å sette ned foten, og kanskje blir hun sur på meg for det. Men det hjelper lite på situasjonen hennes og barna 🤷🏼♀️ TS Anonymkode: 9abde...9a3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:33 #6 Skrevet mandag kl 17:33 Hennes penger, hennes valg. Ikke ditt. Anonymkode: c94fa...265 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:55 #7 Skrevet mandag kl 20:55 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hennes penger, hennes valg. Ikke ditt. Anonymkode: c94fa...265 Jeg er klar over det. Spørsmålet er vel heller om jeg bør sette ned foten når hun trenger å låne bil eller penger. Og at det da vil være naturlig å ytre min bekymring🤷🏼♀️ TS Anonymkode: 9abde...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Å sløse bort penger på hotell og champagne og dyre klær når man skulle betalt ting for ungene er det verste. De lider jo av dette. Men hun synes tydeligvis det er viktig å kose seg, og kommer til å bli dritsur om du sier noe. Ser for meg at hun på barnslig vis kjefter deg opp fordi du ikke unner henne noe, hun kommer også til å spre rykte pm deg hvor bitchy du er osv. For hun oppfører seg som en ego tenåring uten styr på ting. Dessverre. Anonymkode: 0e9af...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå