AnonymBruker Skrevet 2. juni #21 Skrevet 2. juni Ærlig talt, til og med bemanningsselskap må lønne folk i perioder de ikke har oppdrag til sine ansatte. Det må organisere dere og kreve tariffavtale. Anonymkode: 18a0d...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #22 Skrevet 2. juni Hvis man har en stillingsprosent, skal man ha lønn i denne stillingsprosenten. Punktum. Jeg ville meldt meg inn i et fagforbund ASAP. Og så ville jeg bedt dem forklare hvor i lovverket rundt arbeid "fristille" finnes, som i at man kan fristille ansatte og ikke betale dem lønn, slik jeg forstår det. Man kan kreve at man tar ut ferie på sommeren, for eksempel hvis det er hensiktsmessig for firmaet og legge ned all drift i tre uker og ha alle ansatte på ferie, men da dekkes det jo av feriepenger. Dette virker mildt sagt som en uryddig bedrift. Anonymkode: 265d2...258
AnonymBruker Skrevet 2. juni #23 Skrevet 2. juni Hva sier kontrakten? Hvis dere lønnes på timebasis har dere ikke nødvendigvis krav til lønn, men dersom dere har en fast stillingsprosent og blir lønnet ut fra den, så kan ikke bare arbeidsgiver kalle en periode "fristilt" og la være og lønne. Da må man vise til at det er nødvendig med permittering e.l. som følge av at man faktisk ikke har oppdrag, evt. permisjon eller pålegge ferie i den perioden. Og hva betyr egentlig "fristilt" i denne bedriftens øyne? At man rent formelt er sagt opp i denne perioden eller at man kun har "fri"? Hvis førstnevnte må man passe på rettigheter rundt sykemelding/pensjon etc. siden man da jo på papiret faktisk ikke er ansatt noe sted i denne perioden. Anonymkode: 8e326...d94 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #24 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva sier kontrakten? Hvis dere lønnes på timebasis har dere ikke nødvendigvis krav til lønn, men dersom dere har en fast stillingsprosent og blir lønnet ut fra den, så kan ikke bare arbeidsgiver kalle en periode "fristilt" og la være og lønne. Da må man vise til at det er nødvendig med permittering e.l. som følge av at man faktisk ikke har oppdrag, evt. permisjon eller pålegge ferie i den perioden. Og hva betyr egentlig "fristilt" i denne bedriftens øyne? At man rent formelt er sagt opp i denne perioden eller at man kun har "fri"? Hvis førstnevnte må man passe på rettigheter rundt sykemelding/pensjon etc. siden man da jo på papiret faktisk ikke er ansatt noe sted i denne perioden. Anonymkode: 8e326...d94 Det bestemmes fra bedriftens side at man skal ha ulønnet fri. Har hatt en dialog med personalkonsulenten nå og det løser seg kanskje, men dumt at man må styre med dette for å få lønn. Er ikke sikkert at jeg får lønn engang. Personen som personalkonsulenten skal kontakte (ikke samme person som jeg tenkte å kontakte i chatmeldingen ovenfor, jeg skrev navnet til personen som har det mer operative ansvaret og som har samme stillingsnavn som meg) er personen som ansatte meg og som trolig er min formelle sjef. Personen som trolig er min formelle sjef prøvde seg med en shady løsning forrige sommer, da hadde vi innvilget ansatte arbeid i fristillingsperioden, men så oppdaget vi at vi var overbemannet og ville stryke arbeidere fra arbeidsdager de var lovet uten å lønne dem, på kort varsel. Det måtte vi omgjøre og lønne dem likevel. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet 2. juni #25 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ærlig talt, til og med bemanningsselskap må lønne folk i perioder de ikke har oppdrag til sine ansatte. Det må organisere dere og kreve tariffavtale. Anonymkode: 18a0d...c2d Personen som har det mer operative ansvaret har faktisk nylig tipset om å organisere seg, og snakket om verving og skatt i den sammenheng, og vedkommende har nylig organisert seg selv. Kanskje litt spesielt at personen med det mest operative ansvaret på avdelingen ikke har vært organisert. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet 2. juni #26 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det bestemmes fra bedriftens side at man skal ha ulønnet fri. Har hatt en dialog med personalkonsulenten nå og det løser seg kanskje, men dumt at man må styre med dette for å få lønn. Er ikke sikkert at jeg får lønn engang. Personen som personalkonsulenten skal kontakte (ikke samme person som jeg tenkte å kontakte i chatmeldingen ovenfor, jeg skrev navnet til personen som har det mer operative ansvaret og som har samme stillingsnavn som meg) er personen som ansatte meg og som trolig er min formelle sjef. Personen som trolig er min formelle sjef prøvde seg med en shady løsning forrige sommer, da hadde vi innvilget ansatte arbeid i fristillingsperioden, men så oppdaget vi at vi var overbemannet og ville stryke arbeidere fra arbeidsdager de var lovet uten å lønne dem, på kort varsel. Det måtte vi omgjøre og lønne dem likevel. Anonymkode: 13a20...ae9 Men da bestimmer bedriften egentlig at dere skal ha ulønnet permisjon, noe som ikke kan gjøres uten videre. "Fri" er egentlig ikke et begrep lovverk i denne sammenheng, så det betyr i realiteten permisjon. Det arbeidsgiver kan gjøre er å permittere, men da skal det være saklig grunn og det er en to ukers varlingsfrist, og i denne varlingsperioden skal det betales lønn. I tillegg skal arbeidsgiver også betale lønn i arbeidsgiverperioden (ca to uker) etter varslingsfristens utløp, og først etter det kan man ha rettigheter på støtte fra NAV. Anonymkode: 8e326...d94 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #27 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Personen som har det mer operative ansvaret har faktisk nylig tipset om å organisere seg, og snakket om verving og skatt i den sammenheng, og vedkommende har nylig organisert seg selv. Kanskje litt spesielt at personen med det mest operative ansvaret på avdelingen ikke har vært organisert. Anonymkode: 13a20...ae9 Det kan være lurt å være organisert ja, særlig om man opplever at man jobber et sted som tyr til enkle løsninger. Men det er lurt å melde seg inn nå, for de fleste arbeidstakerorganisasjoner har en form for karanteneperiode etter innmelding. Det innebærer at man i denne perioden ikke kan forvente hjelp fra organisasjonen. Det virker litt hardt kanskje, men det er for å unngå medlemmer som kun melder seg inn i en kortere tid for å få hjelp til noe, for så å melde seg ut igjen. Anonymkode: 8e326...d94
AnonymBruker Skrevet 2. juni #28 Skrevet 2. juni Det løste seg denne gangen, personalkonsulenten og avdelingslederen kom fram til at jeg skal få lønn for 10. juni, men jeg tviler på at de vanlige arbeiderne får lønn, da kunne vi like gjerne hatt dem på jobb. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet 2. juni #29 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det løste seg denne gangen, personalkonsulenten og avdelingslederen kom fram til at jeg skal få lønn for 10. juni, men jeg tviler på at de vanlige arbeiderne får lønn, da kunne vi like gjerne hatt dem på jobb. Anonymkode: 13a20...ae9 Har du spurt dem hvordan det har seg at de har skapt et nytt begrep: fristilling? Dette er ikke noe som finnes. Har du fastlønn eller er du timelønnet? Anonymkode: 67f0a...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #30 Skrevet 2. juni Høres mildt sagt spesielt ut. Dere bør organisere dere. Og så kan det være greit å ta en telefon til Arbeidstilsynet. Anonymkode: e814b...21d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #31 Skrevet 2. juni Når jeg googler problemstillingen skal dere har betalt. At en arbeidsgiver bare fristiller sånn uten videre og mulighet for mer jobb høres mer ut som misbruk av uvitenhet desverre. Fristilling skjer når dere som allerede er ansatt, men må søke ny stilling innefor samme arbeidsplass. Da med lønn. At mange skal gå uten betaling høres bare ut som tull. Anonymkode: 0d511...36e 1
Snublefot62 Skrevet 2. juni #32 Skrevet 2. juni Som nevnt tidligere ville jeg snakket med Arbeidstilsynet. At de har gitt et konkret svar på en enkelt dag nå har i praksis ikke løst noe. Det har bare utsatt spørsmålet til neste korsvei. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #33 Skrevet 2. juni I min jobb har vi noe som kalles kansellert skift, dersom vi er såpass i forkant at det rett og slett ikke er noe arbeid til det skiftet. Da får vi betaling tilsvarende antall timer man er satt opp på vaktplanen. Anonymkode: cdc75...04b
AnonymBruker Skrevet 2. juni #34 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har du spurt dem hvordan det har seg at de har skapt et nytt begrep: fristilling? Dette er ikke noe som finnes. Har du fastlønn eller er du timelønnet? Anonymkode: 67f0a...5cf Er ikke alltid at de skjønner hva fristilling er engang, så da må vi avklare at det betyr fri. Handler vel litt om at de erfarne er vant til at det er slik hvert år og de nye bare godtar at det er sånn hos oss, kjenner sikkert ikke til regler rundt dette osv. Anonymkode: 13a20...ae9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå