AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:41 #1 Skrevet søndag kl 20:41 De aller fleste hos oss er deltidsansatte, meg inkludert. Jobber alle hverdager, men i utgangspunktet bare seks og en halv time. Omtrent alle får timelønn, det føres timer med ulike satser. Det har i mange år vært en fristilling i en måneds tid om sommeren, mange arbeidere får ikke jobbe, men de som har formell kompetanse til å jobbe med et bestemt prosjekt kan få jobbe så mye som vi trenger dem, om de vil. Kanskje vi har rett til å fristille og på en måte pålegge sommerferie. Men noe som overrasker meg, og som er nytt i år, er at man fristilles 10. juni. Det er fordi det ikke skal jobbes med prosjektet som krever den bestemte formelle kompetansen og man vil ikke ha arbeidere på jobb og lønne dem om ingen skal jobbe med det bestemte prosjektet, bare mindre viktige prosjekter. Virker som at de ansatte bare aksepterer dette. Jeg har kontaktet personalkonsulenten for å finne ut om jeg får lønn, får kanskje svar i morgen. Jeg er leder selv forresten, ikke at det nødvendigvis har noe å si. Tidligere har vi rotet litt med timeføring for ledere som uansett skal få lønn 1.5 og 17.5, også ledere som ikke skulle jobbet disse dagene mtp hvilke ukedager det er. Ledere må nesten selv sjekke og spørre for å være sikret lønn disse to datoene. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:47 #2 Skrevet søndag kl 20:47 Høres ut som en bisarr arbeidsplass. Men hva lurte du på? Anonymkode: e3932...fae 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:48 #3 Skrevet søndag kl 20:48 Jeg vet ikke om stillingsprosenten er avgjørende, men jeg som leder jobber en del mer enn vanlige arbeidere. Jeg har lengre dager og de vanlige arbeiderne jobber ikke nødvendigvis fem dager i uka, mange jobber bare et par dager i uka. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:49 #4 Skrevet søndag kl 20:49 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som en bisarr arbeidsplass. Men hva lurte du på? Anonymkode: e3932...fae Det som står i siste avsnittet, om jeg og evt de vanlige arbeiderne skal lønnes. Det kan være snakk om arbeidere som har tirsdag som fast dag. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:05 #5 Skrevet søndag kl 21:05 Her ville jeg sjekket kontrakten og kontaktet fagforening. Anonymkode: d4fcf...65c
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:07 #6 Skrevet søndag kl 21:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her ville jeg sjekket kontrakten og kontaktet fagforening. Anonymkode: d4fcf...65c Omtrent ingen av oss er organiserte, meg selv inkludert. Kontrakt har vi i det minste, og AMU. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:14 #7 Skrevet søndag kl 21:14 Kommer an på kontrakten deres. Stedet høres såpass vilt driftet ut, at det er helt umulig å si. Hvorfor tar du ikke en ordentlig jobb? Anonymkode: e3932...fae
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:16 #8 Skrevet søndag kl 21:16 Fristilt? Du mener at dere blir sagt opp midlertidig hver sommer? Uten lønn? Høres ut som en ekstremt dårlig deal. For de ansatte. Hvorfor er dere ikke organisert? Anonymkode: ef202...104 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:27 #9 Skrevet søndag kl 22:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fristilt? Du mener at dere blir sagt opp midlertidig hver sommer? Uten lønn? Høres ut som en ekstremt dårlig deal. For de ansatte. Hvorfor er dere ikke organisert? Anonymkode: ef202...104 Fristilt fra faste dager. En person som for eksempel jobber mandager og torsdager "hele" året kan ende opp med å jobbe null dager i fristillingsperioden, men det er også mulig å jobbe mer enn normalt hvis man sender inn ønske om det og får det innvilget. Veldig avhengig av den formelle kompetansen til det bestemte prosjektet eller ikke, hvor mange som vil jobbe osv. Jeg som leder fristilles også, men jeg skal likevel jobbe 9 dager i denne perioden slik det ser ut per nå. Ligger an til enten fire eller fem uker med fristilling. Årsaken til at folk ikke organiserer seg, som er mitt inntrykk, er nok at mange er unge, uerfarne, lavt lønnet og vil ikke bruke penger på det. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:39 #10 Skrevet søndag kl 22:39 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fristilt fra faste dager. En person som for eksempel jobber mandager og torsdager "hele" året kan ende opp med å jobbe null dager i fristillingsperioden, men det er også mulig å jobbe mer enn normalt hvis man sender inn ønske om det og får det innvilget. Veldig avhengig av den formelle kompetansen til det bestemte prosjektet eller ikke, hvor mange som vil jobbe osv. Jeg som leder fristilles også, men jeg skal likevel jobbe 9 dager i denne perioden slik det ser ut per nå. Ligger an til enten fire eller fem uker med fristilling. Årsaken til at folk ikke organiserer seg, som er mitt inntrykk, er nok at mange er unge, uerfarne, lavt lønnet og vil ikke bruke penger på det. Anonymkode: 13a20...ae9 Så det er 5 uker ferie en må ta ut, og fristilling i en måned itillegg? Altså over 2 mnd uten lønn i året? Anonymkode: 91d87...6f0 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 04:37 #11 Skrevet mandag kl 04:37 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fristilt fra faste dager. En person som for eksempel jobber mandager og torsdager "hele" året kan ende opp med å jobbe null dager i fristillingsperioden, men det er også mulig å jobbe mer enn normalt hvis man sender inn ønske om det og får det innvilget. Veldig avhengig av den formelle kompetansen til det bestemte prosjektet eller ikke, hvor mange som vil jobbe osv. Jeg som leder fristilles også, men jeg skal likevel jobbe 9 dager i denne perioden slik det ser ut per nå. Ligger an til enten fire eller fem uker med fristilling. Årsaken til at folk ikke organiserer seg, som er mitt inntrykk, er nok at mange er unge, uerfarne, lavt lønnet og vil ikke bruke penger på det. Anonymkode: 13a20...ae9 Det er ikke noe som kalles fristilling. Er det tvungen ferie? Eller er det permisjon uten lønn? Anonymkode: 36e74...114 3
Snublefot62 Skrevet mandag kl 04:49 #12 Skrevet mandag kl 04:49 Høres ut som om arbeidsgiver har diktet opp bruken av et ord for å få dere til å tro at dette er normalt. I et arbeidsforhold har arbeidsgiver lønnsplikt og arbeidstaker har arbeidsplikt. Arbeidsgiver kan frita den ansatte fra sin arbeidsplikt, men kan ikke selv frita seg fra lønnsplikten. Og arbeidstaker kan frita arbeidsgiver for lønnsplikten, men kan ikke selv frita seg fra arbeidsplikten. Slik det høres ut for meg så snakker vi enten om sesongarbeid, eller felles uttak av ferie pga manglende arbeid. Begge deler er det åpning for i arbeidsmiljøloven. Men det finnes vilkår og måter det skal gjennomføres på. For å sjekke dette bør dere ta kontakt med Arbeidstilsynet. 10
AnonymBruker Skrevet mandag kl 04:57 #13 Skrevet mandag kl 04:57 Dette høres useriøst ut. Fagorganiser dere og få råd fra advokatene i fagforeninga. Det er ikke dyrt, en kan trekke det meste av på skatten. Er en lavtlønnet er det ofte egne kontingentsatser for det. Eller som Snublefot62 sier, kontakt arbeidstilsynet. Evt søk ny jobb som ikke driver med lufting av medarbeiderne sine Anonymkode: 49624...c1d 3
Snok1 Skrevet mandag kl 05:11 #14 Skrevet mandag kl 05:11 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vet ikke om stillingsprosenten er avgjørende, men jeg som leder jobber en del mer enn vanlige arbeidere. Jeg har lengre dager og de vanlige arbeiderne jobber ikke nødvendigvis fem dager i uka, mange jobber bare et par dager i uka. Anonymkode: 13a20...ae9 Du har vel en arbeidsavtale? Alt du lurer på står der.
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:23 #15 Skrevet mandag kl 05:23 Det høres helt vilt ut.. hva sier kontrakten? Anonymkode: 6773c...8db 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:23 #16 Skrevet mandag kl 05:23 Gratulerer du jobber hos en cowboy. Anonymkode: 383dd...67f 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:27 #17 Skrevet mandag kl 07:27 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så det er 5 uker ferie en må ta ut, og fristilling i en måned itillegg? Altså over 2 mnd uten lønn i året? Anonymkode: 91d87...6f0 Det er fristilling i forbindelse med jul, nyttår, påske, juli... Og tydeligvis 10. juni, som virker ganske spesielt. Det er gjerne fristilling på dager som ikke er helligdager i periodene jeg nevnte. Virker som at vi blir fristilt når det ikke er hensiktsmessig å ha oss på jobb i et kostnadsperspektiv. Snublefot62 skrev (2 timer siden): Høres ut som om arbeidsgiver har diktet opp bruken av et ord for å få dere til å tro at dette er normalt. I et arbeidsforhold har arbeidsgiver lønnsplikt og arbeidstaker har arbeidsplikt. Arbeidsgiver kan frita den ansatte fra sin arbeidsplikt, men kan ikke selv frita seg fra lønnsplikten. Og arbeidstaker kan frita arbeidsgiver for lønnsplikten, men kan ikke selv frita seg fra arbeidsplikten. Slik det høres ut for meg så snakker vi enten om sesongarbeid, eller felles uttak av ferie pga manglende arbeid. Begge deler er det åpning for i arbeidsmiljøloven. Men det finnes vilkår og måter det skal gjennomføres på. For å sjekke dette bør dere ta kontakt med Arbeidstilsynet. Det er ikke sesongarbeid, det er en type produksjonsbedrift som går jevnt og trutt hele året utenom fristilling i forbindelse med høytider, juli og altså 10. juni. Jevn bemanning hele året ellers. Vi skal ha en viss tallfestet produksjon og må kompensere med høyere produksjon andre dager pga fristillingen. Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:39 #18 Skrevet mandag kl 07:39 Har fått svar fra personalkonsulenten som mener at det ikke er noe lønnskrav fra arbeidsgivers side, men vedkommende mener likevel at jeg skal føre timene. Ville kanskje vært uproblematisk om personalkonsulenten fører timene, men det er det jeg selv som gjør, alternativt min nærmeste leder (som jeg ikke vet om er sjefen min engang, det er bare en person med samme stillingsnavn som meg, men som har flere arbeidsoppgaver, gir instrukser til oss andre, har høyere lønn). Anonymkode: 13a20...ae9
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:49 #20 Skrevet mandag kl 07:49 Dere bør organisere dere. Få hjelp av fagfolk. Dette høres veldig spesielt ut. Anonymkode: 23805...d57 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå