Gå til innhold

Rasekatt eller huskatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen mellom rasekatt og huskatt? Hva ville du valgt og hvilket kjønn? Er det forskjell mellom personligheten og gemyttene til rasekatter og huskatter?

Anonymkode: 357ca...54b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hanske utfyllende svar her. https://dyreliv.no/katt/ 

Rasekatt er er selvsagt mye og mangt, så du må nesten lese deg opp på hva som er vanlig oppførsel mm for hver rase, og fundere på hva du ønsker deg. Huskatt kan være veldig forskjellige også selvsagt, men stort sett mye rimeligere i innkjøp. 

Anonymkode: e39b0...05d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt huskatt. De lever lengere og er friskere

Anonymkode: ad273...aa2

AnonymBruker
Skrevet

Hver katterase har en 'standard' for hva slags gemytt de har - selv om det finnes individuelle forskjeller også der. Med huskatter er det mer bingo hva slags gemytt de har.

Rasekatter (kattunger) er generelt svindyre, mens huskatter får du fortsatt slengt etter deg.

Jeg ville valgt (og valgte) omplasseringskatt. Tilfeldighetene ville det slik at den katten som ble min er en voksen herremann på snart 10 år som påstås å være en papirløs Norsk Skogkatt. Han er helt perfekt.

Anonymkode: 48c8b...20c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Rasekatter kan være utrolig sære. Som om de vet at de er rasekatter. 

Anonymkode: 228d5...90e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Rasekatter kan man sjekke opp gener og stamtavle på, og få ett innblikk i hva man kan forvente seg helsemessig. En del raser har veldig karakteristiske trekk også, som Bengal som snakker mye, Main Coon som elsker vann, Britisk korthåret som er en rolig katt. 

Og hvert individ er uansett forskjellig, og man har ingen garantier. Noen raser har mer helseutfordringer, noen har god helse. Noen huskatter lever lenge og er frisk, andre har mye helseproblemer. 

Anonymkode: e4223...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Rasekatter kan være utrolig sære. Som om de vet at de er rasekatter. 

Anonymkode: 228d5...90e

Katter er sære vesener uavhengig av genetisk komposisjon. 

Anonymkode: 48c8b...20c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to rasekatter (hellig birma), de er bror og søster. Begge er veldig rolige. Jenta er nysgjerrig mens gutten er litt mer skeptisk. Hun elsker å bli bært rundt, mens han tolererer det en kort stund 😅 De koser veldig ofte med barna og hopper alltid opp i sofaen hvis noen sitter der. For oss var det viktig med en bedagelig rase da de må være innekatter. Har luftegård til dem i hagen om sommeren, men grunnet trafikkert vei i nærheten så slipper vi dem aldri helt løs 😇

Anonymkode: 73b78...0be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva er forskjellen mellom rasekatt og huskatt? Hva ville du valgt og hvilket kjønn? Er det forskjell mellom personligheten og gemyttene til rasekatter og huskatter?

Anonymkode: 357ca...54b

Du kan ha en rasekatt og den er helt umulig, du kan ha en vanlig huskatt og den er verdens beste kjæledyr !  Ja gemyttene kan varierer noe helt enormt, og det finner du ut av ved å bedømme kattungen når før du anskaffer den.  Er den reservert og lite villig til å kose og tilpasse seg ? Da får du dette med videre også, om det er rasekatt eller huskatt. En huskatt er som oftest  helt gratis, en rasekatt koster mange tusen kroner. Den beste katten jeg noen gang har hatt var en vanlig  huskatt, kjærlig og et familiemedlem på alle mulige måter. Sorgen var stor den dagen den ble påkjørt av en bil. Minnes den enda selv 40 år etterpå. En sjelefrend var dette unike dyret for meg.  Jeg er slik at jeg mener at katter skal kunne leve "fritt" og komme og gå når den selv vil, med de farene det medfører. En rasekatt må som ofte leve innadørs store deler av sitt liv.  Om ikke er det stor sjanse for at den blir stjelt og andre tar den til seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er prisen. 

Anonymkode: fb918...a02

AnonymBruker
Skrevet

Et svar her fra en som er ekstremt interessert i katt, hatt katt i oppveksten, samt passet flere katter for dyrebeskyttelsen. Har i hovedsak hatt mest huskatter, men eier nå rasekatt (for å oppfylle et ønske om å ha en rase jeg alltid har ønsket meg).

Hvis du allerede har hatt katt og snuser på forskjellige raser, eller en rase du synes er skikkelig fin kan det å skaffe en rasekatt være noe. Spesielt om den rasetypisk er noe du ønsker. Og det indre barnet i deg sier at den vil jeg ha.

MEN om du ikke vet om du skal velge rase eller ei, så tenker jeg svaret er å ikke velge rasekatt i det hele tatt. Rasekatt er for de mest interesserte. Det er ikke gitt at de er sykere, men det er oftere en større sannsynlighet pga inavlgrad (uansett hvor mye oppdrettere prøver å unngå det), samt rasetypiske sykdommer. Ønsker du deg en rasekatt er de som regel mye dyrere, du må gjerne forsikre de. Ja, jeg eier rasekatt, men motivasjonen er at jeg alltid har siklet på rasen. Det er en bakgrunns motivasjon der. Ville jeg valgt rasekatt igjen? Nei.  Realiteten er at du blir like glad i de om det er rase eller ei. Begge er liv.

En huskatt holder seg som regel friskere, og er ikke minst like god som en rasekatt. De er ofte rimeligere, og du kan faktisk bidra til å gi katter som trenger det et godt hjem. De fleste rasekatter har allerede et hjem, og blir de ikke solgt har de fortsatt et hjem. Det er det mange andre katter som ikke har.

Som sagt sier jeg det med bakgrunn av å ha hatt katt i over 30 år; huskatt og rasekatt. Katt er katt, og katter er forskjellige i personligheter, selv om rasekatt kan ha større sannsynlighet for visse personlighetstrekk er det ikke alltid gitt at du får det. Det er heller ikke så stor forskjell som du skulle tro (kan være jeg får oppdrettere som mener stikk motsatt), men av å ha hatt over 20 huskatter, kan jeg med hånda på hjerte si at alle katter er forskjellige, uavhengig av rase. Å gi katter et godt hjem, å bruke tid på å forstå kattene og tilrettelegge for dem gjør underverker. Samtidig er det viktig å huske at katter er forskjellige. Har hatt huskatter som elsker vann, og katter som hater vann. Katter som er late og bare vil kose og slappe av hele dagen. Katter som er hyperaktive, løper rundt, velter, tygger nedplanter og aldri blir tømt for energi. katter som elsker å bli holdt og koset med, som maser om du setter de ned. Så har jeg hatt rasekatt som skal like vann, hater vann. Som er betraktet som energiske, men av å ha hatt andre katter opplever jeg den ikke mer energisk enn andre katter vi har hatt. Har hatt katter dumme som brød, og katter som er supersmarte. Du vil aldri vite helt hva du får sånn uansett ts, med mindre du er forsterhjem for dyrebeskyttelsen og blir kjent med en katt først. Om du er usikker ville jeg anbefalt deg sterkt å gå for huskatt, du kommer til å bli like glad i den. :)

Anonymkode: 29e2b...929

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler huskatt. Min er blanding av Ragdoll og huskatt. Snill og kosete:) 

Anonymkode: 3d88c...803

AnonymBruker
Skrevet

Har 1 rasekatt og 1 huskatt (miks av noe slag). To flotte fyrer begge to :) 

Anonymkode: 418fb...740

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 8.44):

Har 1 rasekatt og 1 huskatt (miks av noe slag). To flotte fyrer begge to :) 

Anonymkode: 418fb...740

Samme her. Herlige begge to 🤩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...