AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:35 #1 Skrevet søndag kl 20:35 Hei! Håper noen kan hjelpe 😊 Nevøen min på 12 år har fått påvist allergi mot melkeprotein. Hvilke kaker ol. er innafor å servere i familiebursdagen? Jeg tenkte is (med bær og strøssel), Pavlova og sjokoladekake, men må nok endre den planen. Må jeg ha is med havre eller soya? Finnes det sånn is? Annet som er godt å servere? Anonymkode: 9166c...6f3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:46 #2 Skrevet søndag kl 20:46 Jeg er egentlig ikke "en sånn" som serverer ferdigmiks da jeg kan å bake kake, men som sliten småbarnsmor med kolikkbarn så fikk det stå sin prøve, så jeg serverte denne: Og vet du, den er helt fantastisk god. Og den er både glutenfri OG melkefri. Man bruker rapsolje når man skal lage den. Den er ikke som andre sånne ferdigmikser. Den bare smelter på tunga. Kjøpte den på Coop Obs. Ellers har også Coop Obs en type vegansk is (og da melkefri selvsagt) fra merket "naturli" som er kjempegod. De har en sånn kroneis. Den smaker like godt som vanlig is. Ellers synes jeg vegansk is fra andre merker ikke er så godt for å være ærlig. Du kan lage pavlova hvis du bruker gryr i stedet for kremfløte, og så må du isåfall lage vaniljekremen selv. Jeg foretrekker da oppskriften fra instagramprofilen "livet uten melk": https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.instagram.com/reel/DGiXCPqq1MI/&ved=2ahUKEwjarruqi9GNAxVtU1UIHbHaD2YQjjh6BAhbEAE&usg=AOvVaw1-eDNos8dM14HSRBD_l4jm Anonymkode: 44d6e...f7e 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:49 #3 Skrevet søndag kl 20:49 Jeg glemte å skrive at du selvsagt også kan lage pavlova uten vaniljekrem. Jeg liker selv godt å lage en bringebærcurd. Hvis du bruker denne oppskriften så må du isåfall bruke vegansk smør i curden (melkefri melange, da vanlig melange har melk i seg) og så må du selvsagt bruke gryr i stedet for kremfløte. https://www.dansukker.no/no/oppskrifter/pavlovamarengs-med-bringebaercurd Anonymkode: 44d6e...f7e
Rosa Dartle Skrevet søndag kl 20:52 #4 Skrevet søndag kl 20:52 Jeg baker boller med havremelk når det er allergikere, det funker veldig bra. Av is kan man kjøpe sorbet. Gelé er populært hos noen barn. Jeg har fått kjøpt melkefri vaniljesaus som smaker veldig godt på Meny og Mega samt noen store Prix med godt utvalg.
Hensatt Skrevet søndag kl 20:52 #5 Skrevet søndag kl 20:52 Alt du lager må ikke være uten melk. Ville spurt hva gutten likte og lagd noe som han kan spise og lagd resten som du hadde tenkt. 1 1
Rosa Dartle Skrevet søndag kl 20:54 #6 Skrevet søndag kl 20:54 Hensatt skrev (Akkurat nå): Alt du lager må ikke være uten melk. Ville spurt hva gutten likte og lagd noe som han kan spise og lagd resten som du hadde tenkt. Delvis enig i dette, samtidig har vi en allergiker i klassen til det ene barnet mitt. Og jeg ser det er litt kjipt for ham når han alltid må velge den ene kaka. Ofte trengs det bare små justeringer for å få det allergivennlig så fremt det kun er snakk om én allergi. Noe annet dersom det er en miks av gluten, egg, nøtter og melk selvsagt, da blir det mer krevende. 6 2
Anonym941 Skrevet søndag kl 20:58 #7 Skrevet søndag kl 20:58 Dette lurer jeg også på har lyst til å bake noe til datteren min til 1 års dagen hennes men hun tåler verken egg eller melk. Noen som har et forslag til noe godt ? (ikke meningen å ta over tråden ts)
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:01 #8 Skrevet søndag kl 21:01 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er egentlig ikke "en sånn" som serverer ferdigmiks da jeg kan å bake kake, men som sliten småbarnsmor med kolikkbarn så fikk det stå sin prøve, så jeg serverte denne: Og vet du, den er helt fantastisk god. Og den er både glutenfri OG melkefri. Man bruker rapsolje når man skal lage den. Den er ikke som andre sånne ferdigmikser. Den bare smelter på tunga. Kjøpte den på Coop Obs. Ellers har også Coop Obs en type vegansk is (og da melkefri selvsagt) fra merket "naturli" som er kjempegod. De har en sånn kroneis. Den smaker like godt som vanlig is. Ellers synes jeg vegansk is fra andre merker ikke er så godt for å være ærlig. Du kan lage pavlova hvis du bruker gryr i stedet for kremfløte, og så må du isåfall lage vaniljekremen selv. Jeg foretrekker da oppskriften fra instagramprofilen "livet uten melk": https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.instagram.com/reel/DGiXCPqq1MI/&ved=2ahUKEwjarruqi9GNAxVtU1UIHbHaD2YQjjh6BAhbEAE&usg=AOvVaw1-eDNos8dM14HSRBD_l4jm Anonymkode: 44d6e...f7e Tusen takk! 👏🤩🤩 Supersnilt av deg! Ts Anonymkode: 9166c...6f3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:02 #9 Skrevet søndag kl 21:02 Anonym941 skrev (3 minutter siden): Dette lurer jeg også på har lyst til å bake noe til datteren min til 1 års dagen hennes men hun tåler verken egg eller melk. Noen som har et forslag til noe godt ? (ikke meningen å ta over tråden ts) Det går helt fint 😊❤️Bare bra at det kan hjelpe deg også 😊 Ts Anonymkode: 9166c...6f3 1
Vegglampe Skrevet søndag kl 21:02 #10 Skrevet søndag kl 21:02 Gelé og vanilje saus. Vaniljesausen fra oatly er god. Men den er en del tykkere i konsistensen enn standar vanilje saus.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:02 #11 Skrevet søndag kl 21:02 Anonym941 skrev (2 minutter siden): Dette lurer jeg også på har lyst til å bake noe til datteren min til 1 års dagen hennes men hun tåler verken egg eller melk. Noen som har et forslag til noe godt ? (ikke meningen å ta over tråden ts) Hun er jo en baby, så da ville jeg laget noe sånt: https://www.barebrabarnemat.no/blabaermuffins-med-vanilje/ Men med "no egg" eggeerstatning selvsagt. Anonymkode: 44d6e...f7e
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:03 #12 Skrevet søndag kl 21:03 Rosa Dartle skrev (10 minutter siden): Jeg baker boller med havremelk når det er allergikere, det funker veldig bra. Av is kan man kjøpe sorbet. Gelé er populært hos noen barn. Jeg har fått kjøpt melkefri vaniljesaus som smaker veldig godt på Meny og Mega samt noen store Prix med godt utvalg. Tusen takk for tips! 👏🤩 Ts Anonymkode: 9166c...6f3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:05 #13 Skrevet søndag kl 21:05 Hensatt skrev (11 minutter siden): Alt du lager må ikke være uten melk. Ville spurt hva gutten likte og lagd noe som han kan spise og lagd resten som du hadde tenkt. Neida, men vet han elsker is. Det er sønnen min som har bursdag, ikke nevøen min, så jeg må ta hensyn til bursdagsbarnet også 🙃 Har fått mange gode forslag her, så finner nok ut noe 🥰 ts Anonymkode: 9166c...6f3
Vegglampe Skrevet søndag kl 21:05 #14 Skrevet søndag kl 21:05 Jeg har også lagd melkefri vafler. Byttet ut smør med melkefri Melange og melk med havremelk. Vær obs på at ikke alle allergikere kan dele vaffeljern.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:05 #15 Skrevet søndag kl 21:05 Vegglampe skrev (2 minutter siden): Gelé og vanilje saus. Vaniljesausen fra oatly er god. Men den er en del tykkere i konsistensen enn standar vanilje saus. Takk! 😊🌸 ts Anonymkode: 9166c...6f3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:06 #16 Skrevet søndag kl 21:06 Vegglampe skrev (Akkurat nå): Jeg har også lagd melkefri vafler. Byttet ut smør med melkefri Melange og melk med havremelk. Vær obs på at ikke alle allergikere kan dele vaffeljern. Takker 🥰 ts Anonymkode: 9166c...6f3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:08 #17 Skrevet søndag kl 21:08 Rosa Dartle skrev (12 minutter siden): Delvis enig i dette, samtidig har vi en allergiker i klassen til det ene barnet mitt. Og jeg ser det er litt kjipt for ham når han alltid må velge den ene kaka. Ofte trengs det bare små justeringer for å få det allergivennlig så fremt det kun er snakk om én allergi. Noe annet dersom det er en miks av gluten, egg, nøtter og melk selvsagt, da blir det mer krevende. Ja, ser den, men samtidig er det sånn livet er. Får laget noe av det samme som de andre kan spise også 😊 ts Anonymkode: 9166c...6f3
Anonym941 Skrevet søndag kl 21:09 #18 Skrevet søndag kl 21:09 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun er jo en baby, så da ville jeg laget noe sånt: https://www.barebrabarnemat.no/blabaermuffins-med-vanilje/ Men med "no egg" eggeerstatning selvsagt. Anonymkode: 44d6e...f7e Tusen takk hva ville du brukt i stedet for egg da?
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:23 #19 Skrevet søndag kl 21:23 Idyll ( https://meny.no/sok/?query=idyll&expanded=products) er en vegansk is med bl.a kokosolje og rismel. Den smaker som fløteis, kjenner ikke forskjell! Det samme med Royal vegan. (https://www.diplom-is.no/var-iskrem/pinneis-kjeksis/royal-peanøtt-vegan) Tror de begge finnes både som pinneis og på boks. Jeg er "bare" laktoseintolerant,men må ofte gå for vegansk is, siden det ofte er eneste alternativ uten laktose, og disse to er virkelig helt fantastiske! Savner ikke fløteis lenger etter at de kom på markedet. Brownies er også en sikker vinner. Der bruker man vanligvis ikke melk uansett, bare smør eller olje. Selv pleier jeg å få dritgode brownies med rapsolje, men du kan også bruke melkefritt smør fra Soft flora: https://meny.no/varer/palegg-frokost/smor-margarin-og-matfett/margarin/soft-flora-spesial-7036110008172 Anonymkode: 6b49b...59e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:41 #20 Skrevet søndag kl 22:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Håper noen kan hjelpe 😊 Nevøen min på 12 år har fått påvist allergi mot melkeprotein. Hvilke kaker ol. er innafor å servere i familiebursdagen? Jeg tenkte is (med bær og strøssel), Pavlova og sjokoladekake, men må nok endre den planen. Må jeg ha is med havre eller soya? Finnes det sånn is? Annet som er godt å servere? Anonymkode: 9166c...6f3 Sjekk ut vegansk is, finnes mange alternativer. Gryr har en fløte-erstatning som kan piskes nå som du kan bruke til pavlovaen. Mener jeg har sett vaniljekrem fra paret, ellers så lager du det enkelt selv med vegansk melk/fløte. Anonymkode: 522af...13c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå