Gå til innhold

Brunt sukker vs hvitt sukker i middagen

Gyda

Anbefalte innlegg

Hei holder på å lage en gresk kjøttrett. Har aldri prøvd den før. Så står det at jeg skal ha i en ts brunt sukker rett før maten er ferdig. Kan jeg bruke hvitt sukker i steden for??? Hva er eventuelt forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maten ble bra den. Bortsett fra at neste gang skal jeg ikke putte oppi den kanelstanga som det står i oppskrifta. Kjøtt med kanelsmak var litt rart... Gøy å prøve nye oppskrifter, men ser jo etterhvert at man kan ta seg noen "kunstneriske friheter" - så som sukker og la vær å ta oppi skumle ting som f.eks kanel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe hvis vi først skal snakke om sukker og sunnhet, så kan jeg jo ta hele regla:

sukker inneholder melasse, som er et nesten svart sfott som inneholder masse mineraler og er meeget sunt. Sukkeret raffineres og mer og mer melasse fjernes fra det, og jo hvitere blir det. Melasse har en lakris/anislignende smak og lukt.

Fullrørssukker inneholder mest melasse, og er sunnest. Rårøsrssukker finnes i lyst og mørkt, der det mørke er sunnest. Hvitt raffinert sukker er det absolutt verste. men det finnes jo i omtrent all mat, tilogmed brød. desverre.

klem Iset, helsekost fagutdannet:) (vi selger massevis av fullrør/rårørssukker:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Brunt sukker ja... det brukes i ett eller annet pappa er så glad i til jul, en aller annen julekakesort. Mamma klarer ikke delta i bakinga av disse, hun fikk totalt avsmak på dette, inkl lukta, da hun gikk gravid med meg. Og jeg trur jeg har arva det... kakene liker jeg ikke, og lukta av brunt sukker, særlig VARMT brunt sukker.... neitakk....

Sunt eller ei, jeg holder meg til hvitt sukker! (anser jo sukker som lite sunt jeg, så det gjør meg ikke noe at jeg bruker den minst sunne sorten, jeg spiser jo ikke sukker for å være sunn.. da UNNGÅR jeg sukker om jeg skal være sunn... men det gidder jeg somregel ikke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...