lil Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Jeg skal lage Tiramisu, men jeg mangler visst litt av hvert. Ost. Mascarponeost er ikke å oppdrive her. Philadelphia med litt ekstra vaniljesukker..? Alkohol. Jeg har ikke noe av det som står på oppskriften, kun Baileys, rom og whisky Kan Baileys funke...? Eller kan det funke uten noenting? Og jeg mååå egentlig lage desserten ikveld. Håper at noen kan hjelpe meg!
Gjest piaf Skrevet 16. mars 2006 #2 Skrevet 16. mars 2006 Tror ikke Philadelphia blir så galt, mascarpone er også ganske massivt. Kan eventuelt "tynnes" med litt pisket kremfløte. Av alkoholen du lister opp ville jeg valgt whisky - forutsatt at det ikke er en single malt med markert røyksmak...
Belit Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 Jeg vet sannelig ikke om det finnes noen fullgod erstatning for mascarpone, men jeg ville kanskje prøvd å blande like deler crème fraîche med philadelphiaost, og litt melis. Du kan bruke espresso eller god, sterk kaffe til å bløte fingerkjeksene. Det MÅ ikke være alkohol.
lil Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2006 Å tusentusen takk dere!! Jeg tror at jeg prøver med philadelphia og melis med litt fløte jeg. Og dropper kanskje alkohol. Skal komme med referat
lil Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2006 WOW den ble god!!!! Jeg er imponert... Beste desserten jeg noengang har laget, og jeg gleeder meg til imorgen Jeg blandet 200 g philadelphia med en liten box pisket kremfløte. Og jeg brukte littegranne whisky i kaffen. I en annen oppskrift jeg fant, stod det faktisk at jeg kunne brukt rom, men det hadde jeg ikke særlig tro på. Takktakk til dere som svarte/reddet meg
Sun Mei Skrevet 17. mars 2006 #7 Skrevet 17. mars 2006 Tiramisu: * Bland sammen 500 gr. mascarponeost, 4 eggeplommer, 2 ss. sukker i en bolle. * Pisk eggehvitene stive og ha det oppi blandingen. * Bland i en kopp (ca 3 - 4 dl.) halvparten sterk kaffe og halvparten likør (Amaretto mandellikør) * Legg et lag med "ladyfingers" (lange kjeks med sukker på - smart club, bunnpris, Mega) i en (helst firkantet) form * Dynk kjeksene med litt av kaffe/likørblandingen med SS. * Hell noe av mascarponeblandingen over dette (til du ikke ser kjeksene lengre) * Gjenta med ett eller to lag til * Bruk sil og sil litt kakao på toppen av kaken * La stå kjølig en stund (gjerne over natten) før servering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå