Gå til innhold

Hva når ungdommen får bidraget selv?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Når ungdommen er 18 år kan h*n da sette fram krav om bidrag selv til den av foreldrene som h*n ikke bor hos.

Nå mener jeg at bidrag skal gå til barnet/ ungdommens livsopphold.

Funderer derfor på om ungdommen betaler bidraget til den foreldren h*n bor hos for å yte sin del av boutgifter, mat osv.

Har noen erfaring om hva ungdommene gjør? Selv er min erfaring at de ungdommene som mottar bidrag ikke bidrar til de nevnte utgifter, men beholder hele bidraget å bruker det på seg selv. Nå mener jeg ikke nødvendige ting, men på fest, moro og ellers det de måtte ønske seg.

Moralsk sett så kan det da ikke være riktig at den bidragspliktige skal betale flere 1000 kr i lommepenger til ungdommen. Må også få med at ungdom som ikke har foreldre som bor sammen i mange tilfeller også mottar stipend når de er under utdannelse. Det blir veldig mye lommepenger det.

Jeg mener at så lenge de bor hjemme å blir forsørget av foreldrene så burde jo også bidraget gå til bostedsforelderen.

Hva mener dere andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Dersom min datter hadde hatt en far som jobbet så hadde hun hatt krav på over 2.500 kr i bidrag fra sin far. Jeg skal også bidra til hennes forsørgelse så lenge hun går på videregående. Regner min del for mat og boutgifter.

Jeg vil synes det er urimelig at hun skal betale hjemme for seg. Vi snakker om TO foreldre som skal bidra.

Siden hun ikke mottar bidrag så er det kun stipendet hun lever for. Jeg sponser lege, medisiner og tannlege + litt til. Fordi jeg vil. Fordi jeg vet hvor lite hun har å leve for.

Hade hun fått bidrag fra faren sin så hadde jeg forlangt at hun skulle betale alle utgifter selv. Min andel hadde fortsatt vært mat og boutgifter.

Endret av Persille
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg får en fast månedlig sum av Statens innkrevingssentral. Jeg bor i et helt annet fylke enn foreldrene mine, bor alene, går skole og betaler selv skolegang pluss reiser som foretas i løpet av året av oppsparte midler. Pengene jeg får går til mat, husleie og husholdningsartikler. (Stipendet mitt dekker ikke halvparten av skolepengene.)

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom min datter hadde hatt en far som jobbet så hadde hun hatt krav på over 2.500 kr i bidrag fra sin far. Jeg skal også bidra til hennes forsørgelse så lenge hun går på videregående. Regner min del for mat og boutgifter.

Jeg vil synes det er urimelig at hun skal betale hjemme for seg. Vi snakker om TO foreldre som skal bidra.

Siden hun ikke mottar bidrag så er det kun stipendet hun lever for. Jeg sponser lege, medisiner og tannlege + litt til. Fordi jeg vil. Fordi jeg vet hvor lite hun har å leve for.

Hade hun fått bidrag fra faren sin så hadde jeg forlangt at hun skulle betale alle utgifter selv. Min andel hadde fortsatt vært mat og boutgifter.

Det er sånn jeg tenker og. Har selv gått på skole i voksen alder. Det er ikke mye å rutte med. Det er mange små ting som trekker penger som man kanskje ikke tenker over. Klær, skolemateriell, reiseutgifter, et sosialt liv. Det siste var det ikke råd til for min del, men så bodde jeg heller ikke hjemme. Dersom mine barn skal bo hjemme under utdannelse så ser jeg det som naturlig at de disponerer pengene selv mens jeg holder kost og losji. Og jeg vet hva det vil si å slite med økonomien vær eneste måned og lure på om det vil gå rundt så jeg føler med deg dersom dårlig økonomi er grunnen til at du spør. Synes likevel at dette er mest rettferdig. Dersom du føler at dine barn strør rundt seg med penger kan du jo foreslå at de setter noe på en konto? Så de har en liten buffer for senere kriser når de flytter for seg selv. Men akkurat det blir jo deres valg når de er myndige.

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Ja, det er nettopp det jeg mener at det er to foreldre som skal bidra å sørge for livsopphold og utdanning. Men så lenge ungdommen selv mottar bidraget å ikke betaler noe av dette selv så vil jo det si det samme som at en forelder (bostedsforelder) sørger for livsopphold og utdanning mens de pengene som skulle være med på å bidra til det samme går til fornøyelder og moro.

Og jeg vet hva det vil si å slite med økonomien vær eneste måned og lure på om det vil gå rundt så jeg føler med deg dersom dårlig økonomi er grunnen til at du spør.

Jeg spør ikke siden jeg har dårlig råd. Er egentlig ikke i den situasjonen selv. Men er vitne til at ungdom som ikke bor sammen med begge foreldrene får både bidrag og stipend. Dette er penfer som går til fest, moro osv. De bidrar ikke selv til livsopphold og utdanning.

Mens ungdom som bor sammen med begge foreldrene ikke har de samme økonomiske støttene. De må ta seg jobb for å kunne ha litt penger å disponere til fest og moro.

Å selv om foreldrene bor sammen og begge er i jobb så vil ikke det si det samme som at de får flere tusen av foreldrene pr mnd. Det er ikke alle som har økonomi til det, å jeg har hørt om ungdom som har sagt til foreldrene at det hadde vært mye bedre om de ikke bodde sammen for da ville de også fått bidrag og stipend.

Det jeg mener med denne tråden er at det blir jo feil hvis ett bidrag ses på som lommepenger, å at en gruppe ungdom får servert flere tusen i mnd i lommepenger, mens en annen gruppe må ta seg jobb for å skaffe lommepenger.

Nei, jeg er ikke omot at ungdom begynner å jobbe ved siden av skole og lærer seg verdien av penger, og at for å få noe så må man yte noe.

Skrevet
Ja, det er nettopp det jeg mener at det er to foreldre som skal bidra å sørge for livsopphold og utdanning. Men så lenge ungdommen selv mottar bidraget å ikke betaler noe av dette selv så vil jo det si det samme som at en forelder (bostedsforelder) sørger for livsopphold og utdanning mens de pengene som skulle være med på å bidra til det samme går til fornøyelder og moro.

Det kommer jo helt an på hva man blir enige om at pengene skal dekke. Da jeg gikk på videregående, fikk jeg bidraget betalt til meg, og det skulle dekke bl.a. klær, trikkekort og skoleutstyr. Kjente mange som hadde tilsvarende ordninger.

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet
Jeg får en fast månedlig sum av Statens innkrevingssentral. Jeg bor i et helt annet fylke enn foreldrene mine, bor alene, går skole og betaler selv skolegang pluss reiser som foretas i løpet av året av oppsparte midler. Pengene jeg får går til mat, husleie og husholdningsartikler. (Stipendet mitt dekker ikke halvparten av skolepengene.)

Jeg skjønner selvsagt at det er tøft å bo for seg selv når man er ung og under utdanning. Det er ikke lett å få pengene til å strekke til da.

Men det er de ungdommene som bor hos en av foreldrene jeg snakker om. De som ikke yter noe til livsopphold og utdanning, men bruker stipend og bidrag på fornøyelser. Noe sikkert ikke du har muligheten til.

Gjest Gjest
Skrevet

At andre ungdommer må jobbe er vel egentlig ikke noe argument? Er det ikke litt positivt å tenke på at dine da er bedre stilt? Jeg er selvfølgelig enig i at de må lære pengenes verdi. Men jeg mener at dersom du holder kost og losji, og overlater til ungdommen og holde alt de trenger til utdannelsen, klær, reiseutgifter, lege, sportsutstyr selv, da har man jo en fordeling? Og de vil snart innse at de faktisk er nødt til å holde et øye med økonomien likevel. Så lenge du er konsekvent med at alt du stiller opp med er kost og losji.

Gjest Gjest
Skrevet
At andre ungdommer må jobbe er vel egentlig ikke noe argument? Er det ikke litt positivt å tenke på at dine da er bedre stilt? Jeg er selvfølgelig enig i at de må lære pengenes verdi. Men jeg mener at dersom du holder kost og losji, og overlater til ungdommen og holde alt de trenger til utdannelsen, klær, reiseutgifter, lege, sportsutstyr selv, da har man jo en fordeling? Og de vil snart innse at de faktisk er nødt til å holde et øye med økonomien likevel. Så lenge du er konsekvent med at alt du stiller opp med er kost og losji.

Jeg synes ikke det er positivt eller hyggelig å tenke på at noen er bedre stilt.

Det kan da vel ikke være noe mål.

Men som jeg nevnte tidligere så er ikke jeg i den situasjonen selv. Har barn som går på barneskolen, å det er enda noen år til h*n skal gå på videregående.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes ikke det er positivt eller hyggelig å tenke på at noen er bedre stilt.

Det kan da vel ikke være noe mål.

Det var da heller ikke poenget mitt. Poenget mitt er at våre egne kan vi hjelpe etter beste evne og da bør vi vel være glad for den hjelpen vi kan gi. Vi kan ikke gå rundt og ta ansvar for alle andre hvor gjerne vi enn måtte ønske det.

Skrevet

Nå er det godt mulig jeg er helt på viddene her; men slutter ikke barnebidrag når barnet har fylt 18 år? Da er barnet myndig, og det er ingen som er pliktet til å forsørge personen lenger.

Det er ingen som har forsørget meg etter at jeg ble myndig. Skjønt jeg fikk leilighet i Bergen, og bil, ny audi, i fjor. Men det er som en belønning for at jeg går på skolen.

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet
Nå er det godt mulig jeg er helt på viddene her; men slutter ikke barnebidrag når barnet har fylt 18 år? Da er barnet myndig, og det er ingen som er pliktet til å forsørge personen lenger.

Det er ingen som har forsørget meg etter at jeg ble myndig. Skjønt jeg fikk leilighet i Bergen, og bil, ny audi, i fjor. Men det er som en belønning for at jeg går på skolen.

Så lenge ungdommen er under utdanning så kan h*n sette fram krav til den forelderen som h*n ikke bor hos om bidrag. Bidraget blir da betalt direkte til ungdommen.

Jeg skulle like å sett reaksjonen til mine foreldre om jeg satte fram krav om bidrag til de når jeg var 18. De hadde ihvertfall fått seg en god latter. Men da jeg vokste opp så var det vanlig å ha en liten jobb ved siden av skolen sånn at vi kunne kjøpe klær osv. Vi bodde selvsagt hjemme når vi gikk på skolen og fikk mat, men resten måtte vi sørge for selv. Vi måtte t.o.m. hjelpe til hjemme med forefallende arbeid. Å vi har ikke tatt skade av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg betaler bidrag til min sønn som snart blir nitten. Attpåtil er han i militæret nå, så da får han jo kost og losji og penger fra staten i tillegg.

Ser ikke noe galt i denne ordningen, men om han nå får seg lærlingeplass til sommeren (som er planen) så tenker jeg at bidraget kommer til å stoppe - eller minke drastisk.

Vil legge til at han er en arbeidssom og pliktoppfyllende gutt som jobber i alle ferier o.l. så han lever ikke bare på bidragspengene fra mor (som stort sett går til bensin og deler på bilen hans - som han kjøpte for egne sparepenger).

Hadde han bare brukt pengene på fest og moro, så hadde jeg ordnet dette på en annen måte - bensinkort, telefonkort eller noe sånt.

Skrevet

Jeg fikk bidrag for min eldste - også etter han fylte 18 - fordi han fortsatt ikke var ferdig med videregående. Det ble betalt til meg - og brukt på samme måte som bidraget før han fyllte 18 - til hans livsopphold - mat/klær/bøker reise etc.

Ser ingen grunn til at han skulle få de pengene som "lommepenger" til å bare bruke på seg selv - for hvorfor skulle jeg dekke alle levekostnadene hans - mens faren var "snill" og ga ham lommepenger til å bruke på seg selv?

Det han trengte til "fest og fjas" - kunne han selv sørge for å tjene - helgidvis var vi alle tre enige om dette - så jeg slapp noen diskusjoner.

Gjest Donna
Skrevet

Man kan søke om å få forlenget bidrag etter at ungene fyller 18 - det er ikke automatikk i dette.

Når det gjelder det med stipend så synes jeg den ordningen er rimelig urettferdig. Hvorfor skal ungdom med skilte foreldre få dette når barn med gifte foreldre ikke får ? Det er i de fleste tilfeller to foreldre som bidrar - selvom de ikke bor sammen.

Gjest gjesta
Skrevet

Når det gjelder det med stipend så synes jeg den ordningen er rimelig urettferdig. Hvorfor skal ungdom med skilte foreldre få dette når barn med gifte foreldre ikke får ? Det er i de fleste tilfeller to foreldre som bidrar - selvom de ikke bor sammen.

Utgifter til videregående skole dekkes ikke av barnebidraget.

Jeg er evig takknemlig for stipendet. Det hadde blitt beintøft å skulle betalt utgiftene alene.

Barn av gifte foreldre kan også få stipend. Stipendet avhenger av husstandens inntekt.

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet
Man kan søke om å få forlenget bidrag etter at ungene fyller 18 - det er ikke automatikk i dette.

Nei det er ingen automatikk i å få forlenget bidraget, men når ungdommen er 18 år så KAN h*n sette fram krav til den forelderen h*n ikke bor sammen med. De fleste får bidrag, og jeg tror de fleste bruker det på fornøyelser til seg selv.

Må bare nevne et eksempel som jeg synes er ekstremt: Ungdommen (jente) som mottar bidrag blir gravid, bidragsbetaler betaler bidrag til den gravide ungdommen sin. Ungdommen anser seg voksen nok til å få barn, samtidig som hun er såpass ung at foreldrene må forsørge henne. Skjønn det den som kan.

Er enig med deg når det gjelder stipendordningen. Det er ikke alle som har de samme mulighetene selv om foreldrene fortsatt bor sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er evig takknemlig for stipendet. Det hadde blitt beintøft å skulle betalt utgiftene alene.

Barn av gifte foreldre kan også få stipend. Stipendet avhenger av husstandens inntekt.

Tror nok dette er riktig. Kjenner ikke reglene i dag. Men den gang jeg søkte stipend bodde jeg hos en mor som forsørget to barn på en vaskejobb og ikke fikk bidrag p.g.a. avtale mellom mine foreldre om at hun skulle beholde leilighet og han skulle droppe bidrag. Stipendet jeg søkte var på ca.1000.- kroner. (Det er lenge siden ja.) Jeg fikk avslag fordi min mor tjente for godt. På en vaskejobb? :overrasket:

Skrevet

Koster det noe å gå på videregående skole? Trodde det bare var bøker og eventuelt busskort...

Nå har jeg aldri trengt stipend, og får ikke stipend mens jeg går på høyskole og universitet. Jeg har vært for "rik" til å få det hele tiden :) Og det er min formue dette avslås på, og ikke mine foreldres.

Gjest Donna
Skrevet

Jo, jeg forstår det dersom barnet ditt ikke har annen kontakt med faren enn det de har gjennom barnebidraget. Men de barna jeg kjenner som får stipend pga av lav inntekt i familien er barn som får like mye penger av mor som av far selvom de ikke bor sammen. Disse barna er nesten like mye hos far som hos mor - allikevel så har mor så lav inntekt at de får stipend. Dette føles urettferdig for de foreldre som bor sammen. Man har da like mye to foreldre selvom de ikke bor sammen .. (jeg vet at det ikke er slik i alle tilfeller - men i de fleste)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...