Gå til innhold

Navn etter giftemål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Må bar høre hva slags meninger det er her inne jeg. Er litt usikker på hva jeg vil, og utsetter avgjørelsen så lenge jeg kan!

Både min kjære og jeg har lange etternavn. Og så lurer jeg da, skal jeg bytte navn til hans, lage en kombinasjon, eller beholde mitt eget?

Er det dumt å putte etternavnet hans inn før mitt? Slik:

<Fornavn> <Mellomnavn> <Hans etternavn><Mitt etternavn>

Det klinger best, men føles litt som om jeg egentlig bare gjemmer navnet hans inne blandt de andre. (Kan jo ikke bruke 4 navn til daglig heller?)

Kan jo innrømme at hvis vi får barn, så ønsker jeg at barna og vi skal ha et felles etternavn, og at de skal ha hans etternavn. (Men hva hvis jeg har hans etternavn i tillegg til mitt da?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm....vanskelig det der.....men kan kanskje bli litt rart å putte det innimellom. Både min kjære og jeg har bare ett for- og etternavn, så har ikke så mye dillemma der:) Jeg slenger på hans og beholder mitt eget!

Men det mellomnavnet ditt...... - er det et for- eller etternavn? For hvis det er et etternavn kan du jo kanskje fjerne det?

Gjest Gjest
Skrevet

Barna våre fikk hans etternavn, og jeg vet han kunne ønske at jeg gjorde det også..

Men jeg syns ikke noe om bytting til ektemanns etternavn, syns det er gammeldags.

Hadde han hatt et uvanlig etternavn hadde jeg kanskje vurdert det.

Skrevet

Synes i hvertfall det er unødvendig med 2 fornavn og 2 etternavn - utrolig tungvint!

Gjest Gjest
Skrevet

Hva vil mannen din da?

Du sier du ønsker "at barna og vi skal ha et felles etternavn, og at de skal ha hans etternavn." Da ønsker du å bytte navn da! ;) Men hva med å stryke mellomnavnet ditt, og ta ditt nåværende etternavn til mellomnavn?

Gjest Ester
Skrevet

Jeg byttet ikke navn da jeg giftet meg. Sønnen vår fikk mitt mellomnavn (min mors pikenavn) som mellomnavn og farens etternavn. Navnene passer fint sammen. Jeg skal aldri bytte etternavn, bortsett fra hvis jeg gifter meg med en italiener.

Gjest lillelou
Skrevet
:ler:

Bra sagt!

:ler:

:sur: buhuuu,vil gifte meg med italiener!

:ironi:

Skrevet

Barna våre har hans navn, men jeg driver og bearbeider The Groom til at både han og barna kan skifte til mitt etternavn (som er mye penere navn!!) Han er på gli, men er litt redd for å såre sin gamle far...

Skrevet

Hmm.... Mye meninger her.

Har to fornavn, og bruker begge. (Så å fjerne mellomnavnet er ikke en mulighet)

Både han og mitt etternavn er uvanlige, og pene.

Mitt etternavn før hans flyter dårlig, det er litt derfor jeg ønsker å legge hans før mitt.

Joda, jeg skulle gjerne ha hatt hans etternavn på både han, meg og evt. barn, men jeg har problemer med å gi slipp på etternavnet mitt. Det er lliksom en del av min identitet.

Tar gjerne imot flere meninger og synspunkter!

Gjest Gjest
Skrevet
Hmm.... Mye meninger her.

Har to fornavn, og bruker begge. (Så å fjerne mellomnavnet er ikke en mulighet)

Både han og mitt etternavn er uvanlige, og pene.

Mitt etternavn før hans flyter dårlig, det er litt derfor jeg ønsker å legge hans før mitt.

Joda, jeg skulle gjerne ha hatt hans etternavn på både han, meg og evt. barn, men jeg har problemer med å gi slipp på etternavnet mitt. Det er lliksom en del av min identitet.

Tar gjerne imot flere meninger og synspunkter!

Da har du to fornavn da, da er det ikke registrert som mellomnavn (selv om det flere steder i norge omtales som mellomnavn).

Mellomnavn er typisk et etternavn som ikke er etternavn (den ga sikkert mening, hehe).

Men dersom du har to fornavn, så kan du likevel ha pikenavnet ditt som mellomnavn, og ikke bruke det i det daglige.

Skrevet
Da har du to fornavn da, da er det ikke registrert som mellomnavn (selv om det flere steder i norge omtales som mellomnavn).

Mellomnavn er typisk et etternavn som ikke er etternavn (den ga sikkert mening, hehe).

Men dersom du har to fornavn, så kan du likevel ha pikenavnet ditt som mellomnavn, og ikke bruke det i det daglige.

Hmmm... Ja, men da kommer det jo før navet hans, og det blir litt sånn knotete å si... litt sånn Lang-kortkort-Langkortlang-laaaaanglang om noen forstår hva jeg prøver å si.... Av en eller annen grunn så flyter det bedre i motsatt rekkefølge.

Har ikke noe problem med å ha to etternavn, og han bare har ett, men det blir kanskje litt rart om det vi har felles kommer midt i navnet mitt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å lage et nytt da? Dersom du heter Olsen og han Sandvik, så kunne dere lage et navn som Olsvik eller Sandsen? (bare for å illustrere altså) ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Hmmm... Ja, men da kommer det jo før navet hans, og det blir litt sånn knotete å si... litt sånn Lang-kortkort-Langkortlang-laaaaanglang om noen forstår hva jeg prøver å si.... Av en eller annen grunn så flyter det bedre i motsatt rekkefølge.

Har ikke noe problem med å ha to etternavn, og han bare har ett, men det blir kanskje litt rart om det vi har felles kommer midt i navnet mitt.

Men om du tar ditt pikenavn som mellomnavn og hans etternavn, så får dere jo felles etternavn?

Mulig jeg ikke forstår rett nå, er over leggetid for meg :ler:

Skrevet
Hva med å lage et nytt da? Dersom du heter Olsen og han Sandvik, så kunne dere lage et navn som Olsvik eller Sandsen? (bare for å illustrere altså) ;)

:ler::ler::ler::ler::ler:

Joda her ble det masse morsomme komboer ja....

Nei, tror desverre ikke det går! :ler::ler::ler::ler:

Bra forslag, men med våre etternavn ble det bare skikkelig morsomt!

Skrevet
Men om du tar ditt pikenavn som mellomnavn og hans etternavn, så får dere jo felles etternavn?

Mulig jeg ikke forstår rett nå, er over leggetid for meg  :ler:

Det jeg prøvde å si er at det for meg nok er mer aktuellt å kutte ut mitt eget navn enn å putte det inn før navnet hans.

Men jeg er ikke så veldig komfortabel med det, så da funderer jeg litt på hva jeg egentlig skal gjøre.

Har liksom bestemt meg, men er ikke enig med meg selv...

Derfor jeg spør her da.... :)

Gjest Gjest
Skrevet

Da gjør du det du er komfortabel med og som du egentlig har bestemt deg for :)

Gjest -eline-
Skrevet

Kan ikke han ta ditt i tillegg slik at dere får et dobbelt-etternavn som flyter bedre? Så får hele familien når den tid kommer, det samme navnet...

Gjest Fruktkake
Skrevet

Hvis man på død og liv skal beholde sitt eget etternavn, hvorfor putte på hans i det hele tatt? Det er mer og mer vanlig at ingen av partene bytter etternavn. Skal man ha to etternavn bør de klinge fint til hverandre. Ellers ser jeg ikke noe galt i å putte hans etternavn i midten. Gjemme det bort? Om du putter hans bak, så gjemmer du jo ditt eget etternavn bort. Hvilket etternavn er mest verdt, liksom? Hehe..

Jeg stresser iallfall ikke med dette. Jeg tar hans etternavn. Begge etternavnene slutter på -land, så de kan ikke stå sammen. Dessuten synes jeg at felles etternavn signaliserer at vi er en familie. Samme hvor gammeldags det er... ;)

Skrevet

Dobbelt etter navn på alle grenser til barnemisshandling, og er derfor heltuaktuellt! (Hvertfall med to så lange og spesielle etternavn som vi har)

Egentlig ille nok at jeg vurderer å ha begge selv, men nå er jo jeg voksen, og gjør det i så fall frivillig.

Er veldig enig med deg, Fruktkake, felles etternavn gir liksom mer familie signaler. Er jo derfor jeg i utgangspunktet ønsker å inkludere hans etternavn i navnet mitt.

*Går tilbake i tenkeboksen*

Gjest Gjesta
Skrevet

I følge navneloven kan man ha så mange fornavn man vil, men bare ett mellomnavn og ett etternavn.

Man kan altså hete Josefine Amalie Augusta Celine Linda Caroline - og dette er alle fornavnene personen har.

Et mellomnavn er et navn som er personlig, men som ikke er en del av selktsnavnet. Som mellomnavn kan velges forskjellig, fex mors pikenavn, oldemors etternavn eller fex fars fornavn + -datter, altså fex Olavsdatter. Det er kun tillatt å ha ett mellomnavn. Ikke desto mindre kan to slike navn settes sammen til ett, dersom man benytter bindestrek.

Ergo kan man ha fex Hansen-Olsen som mellomnavn.

Etternavnet er det samme som slektsnavnet og skal vise din familiære tilhørighet. Som etternavn kan du velge alle navn som er i vanlig bruk og som flere enn 200 personer har, uten å søke om dette på særskilt grunnlag.

Man kan kun ha ett etternavn. Men likeledes som mellomnavnet, kan også et etternavn bestå av to etternavn -hvis disse to navnene bindes sammen med bindestrek, slik at de i realiteten blir til ett navn, som fex Lian-Jacobsen.

Oppsummert kan man altså hete:

Josefine Amalie Augusta Celine Linda Caroline Hansen-Olsen Lian-Jacobsen

-der de røde navnene er fornavn, det blå navnet er mellomnavn og det grønne navnet er etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...