Gå til innhold

Alergi/eksem/asma! Hva har skylden?????????

vilja

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg på!

Er det lettprodukteene som disse slankehysteriske damene pakker i seg?

Generell mat med tilsettningsstoffer?

Er det forrurensning?

Er det all medisineringen?

Er det arven fra foreldre som i dag kan vokse opp med asma/og div sykdommer. Som tidligere døde/var svake slik at ingen ville ha dem som partner? (-Teori at det svakeste leddet detter av)

Det er da så mange som er plaget!!! over 50% av alle barn i skole/barnehage tar medisiner!!!!

Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEG tror faktisk det kan ha en sammenheng med røyking før og under svangerskapet. Det kan komme fra mor eller fra far. Farens kost/røykevaner kan faktisk spille inn på barnets helse.

Men....bare en teori...

Flere som vet noe mer ?

Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å peke på en enkeltårsak er, for det er mange som spiller sammen.

Ut fra hva jeg vet, har disse plagene blant annte følgende årsaker:

Arv - i mange familier er besteforeldre og foreldre plaget av eksem/astma ol. Arv kan gi opp til 75% disposisjon for astma bla.

Miljø - er en vktig årsak. Og her spiller både for mye og for lite inn.

Mange unger bor/lever i et så rent miljø at de ikke får i seg nok skitt til at de utvikler motstandskraft - og utvikler både eksem og astma.

Ellers er husstøv en stygg sak - kan være utløser for slike plager.

Husdyr - fysj og fysj

Fisk til små barn - nei og nei, og heller ikke jordbær eller sitursfrukter. Utløsere det også

Så har vi alle kunstige tilsetningsstoffer E-stoffer osv.

Og så har vi alle foreldre som tror at ulike matvarer har dårlig innvirkning på barn - kanskje særlig hvis barnet er litt mer enn vanlig aktivt. De settes på dietter som overhode ikke har noen vitenskapelig forankring, og som kan føre til at barn får galt kosthold når de vokser. Noen marn har selvsagt en eller annen for matvareallergi, men ikke alle som behandles for det.

Forurensning - klar trigger det også.

Og ikke minst - røyking både under svangerskap og i barns miljø.

Og det er sikkert mer .........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ingen som nevner vitamin/mineral mangler her. da får jeg gjøre det. vitamin og mineralmangler :lol:

som for øvrig en enorm del av befolkningen lider av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en annen ting: alle antibioktia kurene idag som fokker opp hele tarmsystemet i mange år etter endt kur. DET skaper mye problemer med allergier, astma etc. men her er det snakk om mange ting, som Bettie sier :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, glemte røyking.

Men VANLIG mat som fisk, jordbær og sitrusfrukter???? :o :o :o :o

-Da stiller jeg meg det spørsmålet/konklusjonen: MEN folk spiste da disse matvarene før i tiden også!!!!!

Det er jo rent!!!!

Jeg tilsetter ikke den fisken jeg selv fisker, renser og steker mer en havsalt/pepper, og olje/smør!

Jordbær plukker jeg selv i åkeren her ute på landet og sitrusfrukter kan vel få sprøytemiddler på seg fra produsenten da!

Det var jo ikke noe snakk om slikt før!!

Og det er nesten ingen i u-land som har asma/alergi/eksem! Det er dokumentert!

-Lurer på en annen teori jeg deler med flere som tenker selv: ER dette en slags balanse i samfunnet? Der de rikeste også må ha handicap? Før de friskeste lever i uland, men har svært lite penger!

For det er jo alltid sykdommer som slår ned når det blir formye folk. Det er stadig utryddelser, slik at de sterkeste/best rustet overlever! Slik er samfunnet! Vi vil ha de beste genene. Vi er programert slik. (SPorer av på min egen tråd her)

Tenker på epedimier som feks svartedauen, aids, og ebola. Det er virus som formerer seg sikkert og raskt!

Likedann når det blir for mange dyr i en farm, det bryter ut epedimier: Kugalskap, skrapesjuke, salmonella, etc!!!

Rensker ut og naturen viser selv hvor mange arter det SKAL være av hvert slag!

Ganske nøyaktig En knivskarp balanse!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har oppigjennom årene vært allergisk mot: sjokolade, egg, appelsiner, nøtter, melk og bjørkepollen. Hadde atopisk eksem da jeg var liten. Hadde mye eksem om vinteren på grunn av for mye klær, kulde og mangel på sol.

Legen min mener det kan ha sammenheng med at moren min mistet morsmelka da jeg bare var 1 måned gammel.

Søsteren min som fikk morsmelk i 8 måneder har aldri vært allergisk mot noe. Eksem har hun heller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også eksem og allergi, men mine foreldre har aldri røyka, f.eks. Og for å ta det der med husstøv:Folk er jo mye mer plaget av allergi/eksem nå enn før, men vi har da vel aldri vært mer hysterisk renslige? Kanskje det tvert imot er slik at vi ikke "blir herda" nok når vi er små, slik at vi overreagerer på hvert minste lille støvfnugg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de grunnene jeg har fått hørt:

Overrenslighet (Man blir mer "sårbar" for støv utenfra.)

Røyking

Forurensning

Arv fra foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fant denne tråden litt bak, men måtte nesten svare.

Har selv spurt etter råd her inne fordi jeg har fått atopisk eksem, har og fått mange gode råd forresten :D

Men poenget er at jeg var jo hos en hudlege da jeg fant ut at jeg hadde dette.

Han forklarte meg mye om hvorfor jeg hadde fått det. Det er et gen som forårsaker atopisk eksem. Men det interessante er at det er det samme genet som forårsaker pollenallergi, pelsdyrallergi, husstøvallergi, høysnue og astma. Det er bare forskjellig hva man får! Noen får alt andre bare noe, og noen få heldige ingen av de.

Det er med andre ord arvelig. MEN, legene hadde et utrykk om folk som hadde atopisk eksem, og som da gjaldt de andre lidelsene og; "Man får ikke atopisk eksem av å være allergisk, men man kan bli allergisk av å ha atopisk eksem"

Med det mente han at de som hadde dette genet, uansett om det hadde fått utslag i noen av lidelsene eller ikke, var mye mer påvirkelig for å få reaksjoner på ting, og der kommer miljø inn.

For eksempel bør man holde seg langt unna røyking og pelsdyr, og jeg bør gjøre rent litt oftere hjemme samt ikke oppholde meg i sterkt forurensede områder. Også matvarer er det oftere at man blir allergisk mot.

Så det er både arv og miljø. har man først genet kan man få noen eller alle disse lidelsene uansett, men om man blir utsatt for noe av det jeg nevnt over, øker sjansene.

Dette var et lite utdrag av et relativt langt foredrag fra legen...

Sånn sett minte han litt om min far, spør du om noe begynner svaret med fortellingen om Adam og Eva... :D

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...