Gå til innhold

Trives bakteriene på kjøkkenet ditt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også fem rette

Gjest Varg-Menja
Skrevet

4 av 8, på hva jeg gjør i praksis. Vet stort sett "riktig" svar på alle, men er en del ting jeg ikke gidder å gjøre, siden jeg ikek er så redd for bakterier.

Gjest gjesta
Skrevet
jeg ikek er så redd for bakterier.

Nå i disse tider, så er kanskje folk litt reddere enn hva de har pleid å være??

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk 4 av 8 på det jeg pleier å gjøre, er ikke så paranoid ovenfor bakterier, og er heller stort sett aldri dårlig. Kunne sikkert fått 8 av 8 rett hvis jeg hadde gått inn for det, men ser ikke poenget.

I tillegg manglet det svaralternativer, pleier f.eks. alltid å fryse ned alt jeg kjøper samme dag som jeg kommer hjem med det fra butikken (noe som er bra), men jeg pleier å tine det i lunkent vann (noe som jeg antar ikke er veldig bra ;))

Desinfisere kjøkkenbenken synes jeg var litt "over the top", er strengt tatt ikke nødvendig hvis man ikke mistenker den er innsølt med noe man kan bli syk av, og hvor ofte har man egentlig kjøttet direkte på kjøkkenbenken? Kjøttdeig går direkte fra pakka til steikepanna for min del, eventuelt via fryseren i en frysepose, men aldri innom kjøkkenbenken.

Skrevet (endret)

6 ut av 8

Fikk "feil" den med å tilberede råvarer, men jeg har en Quooker, og vasker fjøl og kniv mellom hvert råvarebytte.

Endret av Trille
Skrevet

Jeg fikk 5 av 8.

Jeg KUNNE selvsagt fått "rett svar" på alle, men det er ikke slik jeg gjør det. Jeg desinfiserer ikke kjøkkenbenken min, selv om det ikke ville vært vanskelig å tippe seg til hva de mente jeg skulle svare.

Og jeg kutter opp mat i den rekkefølgen det paser meg, utfra det faktum at jeg lager salaten sist fordi den ikke trenger steketid (og jeg har alltid lært at for å bevare vitaminene skal salaten lages rett før servering) Men jeg RENGJØR ikke bare skjærefjløa da. Har jeg skåret kjøtt på den før jeg skal skjære salat, så BYTTER jeg skjærefjøl og kniv jeg da.

Kluet er at jeg steker maten, jeg bruker ikke samme redskaper på rått kjøtt og deretter på annen mat, jeg vasker hendene og utviser grei hygienhe. Selv om jeg ikke desinfiserer kjøkkenbenken hver gang jeg har brukt den...

Skrevet

Fikk 5 av 8, men bare en av feilene var relevante ettersom jeg ikke spiser kjøtt og dermed har et stort problem mindre.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Nå i disse tider, så er kanskje folk litt reddere enn hva de har pleid å være??

Men ikke jeg, føler at det jeg alltid har gjort er forhåndsregler nok, og ser ingen grunn til å bli redd eller endre rutinene mine.

Gjest Gjest
Skrevet
Men ikke jeg, føler at det jeg alltid har gjort er forhåndsregler nok, og ser ingen grunn til å bli redd eller endre rutinene mine.

Samme her.

Og nå blir mange tonn kjøtt destruert fordi myndighetene ikke tør å stole på at folk har god nok kunnskap om kjøkkenhygiene og mattilbredning.

På redaksjon en i kveld var det en professor som sa at disse bakteriene drepes ved 55-60 grader. Litt varmere enn vannet i springen.

Skrevet

8 av 8... Og jeg føler meg ikke hysterisk renslig på noe som helst vis...

Skrevet

6 av 8

Desinfisere kjøkkenbenken synes jeg var litt "over the top", er strengt tatt ikke nødvendig hvis man ikke mistenker den er innsølt med noe man kan bli syk av, og hvor ofte har man egentlig kjøttet direkte på kjøkkenbenken? Kjøttdeig går direkte fra pakka til steikepanna for min del, eventuelt via fryseren i en frysepose, men aldri innom kjøkkenbenken.

Nemlig. Desinfisering er for pyser og miljøfiender. ;)

Men jeg RENGJØR ikke bare skjærefjløa da. Har jeg skåret kjøtt på den før jeg skal skjære salat, så BYTTER jeg skjærefjøl og kniv jeg da.

Jeg også. Har en egen fjøl til kjøtt, kylling og fisk.

Gjest Gjesta
Skrevet

OJ - jeg fikk bare 3 av 8 jeg da...men jeg bekymrer meg ikke så mye for det - kjøkkenhygienen min er tilfredsstillende.

Skrevet

Jeg fikk også 4 av 8, på slik jeg gjør det. Visste "rett svar" på alle, men jeg kan jo ikke bare svare det ;)

Gjest gjesta
Skrevet

Hmmm....

Ville dere som feks får halparten rett, også spist på en restaurant med samme score som dere selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...