Gå til innhold

Store problemer med kjellerleilighet som jeg nettop flyttet til, er sterk lukt der

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sterk lukt av fukt i den nye kjellerleilighet jeg har flyttet til. Oppdaget også at de har luftavfukter som står på fullt på badet. Fått hodepine etter at jeg har flyttet. Vinduene kan bare åpnes på gløtt. Når jeg skrur på ovnen, så kommer det fæl lukt fra ovnen, som minner om brent plast (ovnen er ny). Hva er mine rettigheter her? Kan jeg flytte med engang? Har signert leie kontrakt og betalt allerede...

Endret av sykepleierstudent2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En helt ny ovn, vil lukte vondt i starten - det er helt normalt og vil gi seg. 
Vinduer burde jo vært sjekket før kontraktsignering.
Tror ikke du kan «slippe unna» så lett her nei….

Anonymkode: b64f6...d17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke barnesikring på vinduene, og derfor du ikke får åpnet de,?

Anonymkode: e02f8...0d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Slik du beskriver det, mistenker jeg store fuktproblemer og sopputfordringer i den kjelleren. Hvis det stemmer, kan det være direkte helseskadelig å være der. Du nevner jo også hodepine, og det skal du ta på alvor for det kan være et tegn på farlig inneklima. Jeg kjenner en som bodde i en slik "soppbolig", og han fikk store lungeproblemer og ble sykemeldt lenge. Da det ble oppdaget, måtte han umiddelbart flytte ut til boligen var renovert, for det var farlig å bo der. Det finnes firmaer som kan sjekke for fukt og skadelig inneklima. Kanskje du bør få noen til å sjekke.

Bekymrer meg også at vinduene ikke kan åpnes. Det er påbudt med godkjente rømningsveier, og dersom inngangsdøren er eneste vei ut fordi ingen vinduer kan åpnes, da er det sannsynligvis en ulovlig leilighet. Det skal alltid være minst to veier ut. Vinduer kan heller ikke være høyere over gulvet enn 1 meter slik at det er lett å krype ut, og de må være ganske store for å være godkjent som rømningsvei. Du kan lese om kravene her: https://www.byggtorget.no/article/kjellervindu-romningsvei

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (19 minutter siden):

Bekymrer meg også at vinduene ikke kan åpnes. Det er påbudt med godkjente rømningsveier, og dersom inngangsdøren er eneste vei ut fordi ingen vinduer kan åpnes, da er det sannsynligvis en ulovlig leilighet. Det skal alltid være minst to veier ut.

Dersom det er dør direkte til det fri, trenger man ikke rømningsvindu. Rømningsvindu er kun for de etasjene hvor man må rømme via trapp. 

Anonymkode: e02f8...0d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ny ovn er vanlig lukter brent og fælt, det gir seg. Men en bolig skal aldri lukte fukt/kjeller, og det er dessverre mer vanlig enn uvanlig at det er fukt og mugg i kjellerleiligheter. 

I forhold til fukt så har du krav på å kunne heve kontrakten, dette står i lovverket. Utleier plikter å holde boligen i forskriftsmessig stand. 

Anonymkode: 4b7ef...558

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nykjøpt ovn lukter svidd første gang du bruker den, helt ufarlig.

Men du kan se om du får tak på en fuktmåler? Ta bilde av resultatene. 

Det kan høres ut som fuktskader om du lukter og kjenner det.

Åpne alle vinduer mens du oppholder deg der, og begynn med å få målt fuktnivå.

Sjekk bak møbler osv etter spor av slag/mugg.

Om du kan sannsynliggjøre fukt så har du en sikker sak. 

Før du måler er det viktig at avfukteren ikke har vært på en stund. 

Legg eks små tørkeruller på flater rundt omkring - og sjekk om de ser fuktige ut etter noen døgn. Ved lukket vindu, på gulv, bad osv - sov gjerne hos  noen andre så du kan lukke vinduene og skru av avfukteren. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Nykjøpt ovn lukter svidd første gang du bruker den, helt ufarlig.

Men du kan se om du får tak på en fuktmåler? Ta bilde av resultatene. 

Det kan høres ut som fuktskader om du lukter og kjenner det.

Åpne alle vinduer mens du oppholder deg der, og begynn med å få målt fuktnivå.

Sjekk bak møbler osv etter spor av slag/mugg.

Om du kan sannsynliggjøre fukt så har du en sikker sak. 

Før du måler er det viktig at avfukteren ikke har vært på en stund. 

Legg eks små tørkeruller på flater rundt omkring - og sjekk om de ser fuktige ut etter noen døgn. Ved lukket vindu, på gulv, bad osv - sov gjerne hos  noen andre så du kan lukke vinduene og skru av avfukteren. 

Fuktmålere som er tilgjengelig for mannen i gata på Clas Ohlson osv er ikke pålitelige.

Hos oss kom snekker med et apparat, ingen fukt her nei. Så kom takstselskap med helt annet utstyr og fant fukt med en gang, og det skjulte seg mye muggsopp bak materialene som ble revet opp. 

Anonymkode: 4b7ef...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...