Gå til innhold

kjøpe gjennom Notar?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet jo at Notar av ulike grunner har litt dårlig rykte på seg i bransjen, men jeg har skjønt det slik som at dette først og fremst gjelder om man skal selge bolig og at det har vært noen "juksesaker".

Men det jeg lurer på er om det er "dummere" å KJØPE hus via Notar enn andre meglere? Er de mer eller mindre redelige med tanke på eventuelle mangler ved huset osv? Eller går alt sånt bare mellom ny og forrige eier av huset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare snakke for Notar her i byen, og der har de lite å gjøre, for å si det slik.

For det første er ingen av dem utdannet meglere, rene økonomer uten jussen og det hele alle sammen. Jussen og fotograferinga har de ganske enkelt satt bort til andre. Ingen av dem har heller noe erfaring med boliger eller boligsalg fra før, og for boliger der det ikke foreligger reell takst har de operert med noen helt fantastiske prisantydninger. De har gjerne ligget 150.000-200.000 over andre i prisantydning. Da er det jo noen som tar tilbudet, i og med at de har en slags salgsgaranti - selv om de har noen forferdelige priser på markedspakkene sine.

Før jeg hadde kjøpt noe som helst av Notar ville jeg i alle fall forsikret meg om at det er folk med greie på det som hadde hatt et ord med i laget på prisantydningen.

Sier ikke at de andre her i byen er så veldig mye bedre, men de har i det minste det formelle i orden, og så hører en ikke så mye tull om dem.

Lykke til

Fru Nitha

Skrevet

I tillegg så må kjøper være med å betale eierskifteforsikringen, noe som skal være selgers kostnad..

Skrevet

Og den boligdeklarerings greia de skryter av å ha er ikke verdt en dritt!

Pluss at jeg har hørt de driver med lugubre metoder for å få opp prisen...

Gjest Gjest
Skrevet

Ulempene er xtra stor der Notar ikke har et lokalt kontor. Her i byen kom de fra oslo-kontoret før de startet opp her, og det var jo bare tull. meglerne var overhodet ikke kjent med miljøet, markedet el.

Og da vi nesten var iferd m å kjøpe hus via Notar, merket jeg fort at de var mer interressert i å få salgsoppdraget på vår bolig fremfor å jobbe FOR de som vi vile kjøpe av. Det var mye "smisking" for oss som potensielle selgere, og lite opplysninger som vi ønsket om det vi vurderte å kjøpe.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar så langt. Høres jo ikke akkurat lovende ut. Nå har vi ikke umiddelbare planer, men har begynt å orientere oss i det området vi kan tenke oss å bo. Og der ser det ut til at Notar har en del hus til salgs. Men påfallende ofte virker det som de har oppussingsobjekter av typen rønne som har stått tom lenge... merkelig. Vel. Vi får bare kikke videre, og få med oss fagfolk om vi seriøst vurderer å kjøpe noe:-)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er skeptisk til å kjøpe bolig gjennom Notat. Stoler ikke på dem.

Skrevet

Vi har kjøpt bolig via Notar, og kommer aldri til å gjøre det igjen.

Megler holdt tilbake opplysninger, løy m.m.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har kjøpt bolig via Notar, og kommer aldri til å gjøre det igjen.

Megler holdt tilbake opplysninger, løy m.m.

Hva slags opplysninger var det som ble holdt tilbake og løyet om?

Skrevet (endret)

For mange år siden kjøpte jeg en leilighet via Notar,det endte i en rettssak som de tapte.Her var det snakk om mye:Takstmannen de brukte,var "kjøpt og betalt"-så det var fukt skader i vegg og gulv på noen av rommene samt at arealet var målt feil m.m.Selv om jeg vant saken,tok det mye energi og jeg måtte jo legge ut for advokat selv...Hadde jeg vært deg/dere,da hadde jeg ventet på seriøse eiendomsmeglere...

Endret av riza
Skrevet

Jeg har også kjøpt gjennom Notar, i 2000. Skal aldri ha noe mer med dem å gjøre. De holdt tilbake opplysninger om prisen på oppussing som sameiet skulle gjøre i fellesskap. Heldigvis fikk jeg brev fra sameiet like før kjøpesummen skulle overføres, så jeg løp til banken og fikk stoppet den, slik at jeg hadde noen kort igjen på hånden til å forhandle med. Vi måtte true med advokat og alt mulig, og han som var juridisk leder hos Notar (uten jusbakgrunn...) var utrolig usmakelig, det var en vemmelig forhandling og de var virkelig uproffe. Til slutt ga de seg, så jeg fikk avslag i prisen som tilsvarte den ekstra summen jeg måtte ut med i oppussing. Jeg kan ikke få advart andre folk nok mot å bruke dem...

På toppen av det hele reklamerer de alle steder om at de alltid oppnår den høyeste salgssummen. Hva forteller det oss som skal kjøpe??? Styr unna, selvsagt!!!

Vi er på husjakt nå igjen, men Notar-annonser kikker vi ikke på engang.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har kjøpt gjennom Notar to ganger og har ikke noe særlig negativt å si. Men de presser på for at du skal kjøpe forsikring som skal hjelpe deg i tilfelle feil med boligen ("går mot" selgers eierskifteforsikring), og denne forsikringen koster over 10 000, noe som jo er en del.

Gjest -siina-
Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at Notar her i byen har lagt inn falske bud på boliger de selv selger, for å få opp prisen. "Meglerne" har ingen relevant utdannelse og ansetter hverandre fordi de er kompiser. Jeg kunne aldri vurdert verken å kjøpe eller selge noe gjennom Notar.

-siina-

Skrevet

Vi vurderte å kjøpe et hus, hvor Notar ikke kunne oppgi hvor stor tomta var - bare et veldig omtrentlig ca-mål. Vi kjøpte ikke, men så samme hus tilsalgs noen år senere - samme megler, fortsatt samme ca-mål på tomten.

Magefølelsen min var ikke god, for å si det slik. Er glad vi ikke kjøpte!

Gjest Gjest
Skrevet

foreldrene mine kjøpte i fjor et lite feriehus, må jo pusse opp mye etc, så de fikk det billig, og har ingenting å si på notar.

kanskje de fikk bedre behandling siden

1: pappa kjenner en av de to meglerene

2: pappa har litt peiling på hus så han visste hva det var verd

3: det er et lokalt kontor på en rimelig liten plass, så "alle" vet hvem meglerene er, og meglerene er kjent med området siden begge er herfra.

har lagt merke til at notar får de "beste" boligene her, ikke slike til altfor høy pris og elendig standard.

vet ikke jeg...

har vært på visning med meglere fra to forskjellige firma, og notar var mye proffere enn det andre, de svarte på spørsmål, hadde gått grundig gjennom boligen osv, det andre firmaet skrev navnet mitt, tlf og adr, og ringte kl 9 dagen etterpå for å høre om jeg ville legge inn bud. fikk jo ikke tenkt i det hele tatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...