AnonymBruker Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Jeg er 56 år og i overgangsalder, og har de siste årene merket hetetokter med hjertebank og knusktørr skjede. Jeg har hatt en skadet rygg og nakke etter kollisjon for over 20 år siden, har etter det i mange år hatt smertefulle ledd, stive ledd, låsninger, svimmel, hodepine, lite energi, og enda flere symtomer etter covid i 2022. Jeg har meldt meg inn i en facebookgruppe for damer i overgangsalderen, og der er det ikke måte på hvor mange symptomer de kjenner på og jeg lurer på hvordan de merker alt? Nå har jeg hatt skader i muskulaturen siden jeg var 34 år, så jeg har glemt hvordan man føler seg som frisk og uskadet, at det kanskje er helt vanlig å "ikke kjenne" kroppen sin? Er det slik at man plutselig begynner å få symptomer i 40-50-årene og kan da relaterer til overgangsalderen? Anonymkode: 15580...6d7
AnonymBruker Skrevet 1. juni #2 Skrevet 1. juni Du kan jo bare prøve hormonbehandling og se om det hjelper? Anonymkode: 33e63...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #3 Skrevet 1. juni Er vel mer at det er noe nytt og at man ikke kan koble det til noe annet som gjør at man gjør den koblingen. Men, sikkert et par personer hvor det ikke stemmer, men at det finnes andre årsaker. Er jo en del som bare skyldes aldrende og ikke direkte koblet til hormonforandring. Anonymkode: 4ba17...9d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #4 Skrevet 1. juni Nei, altså, de vet vel ikke det helt sikkert. Det finnes jo kroppslige plager som kommer med alder uavhengig av overgangsalderen. Det kan være tilfeldig. Hetetokter, hjertebank og tørrhet er vel ganske kjente tegn på overgangsalder, da. Jeg har en progressiv sykdom fra før. Har nå kommet dit at jeg tror jeg merker symptomer på peri-menopause. Det dreier seg bla. om svette om natten, humørsvingninger og dårlig hukommelse og konsentrasjon. De siste par årene har jeg fått smerter på steder jeg ikke har hatt særlig vondt før. Det kan skyldes sykdommen jeg har, peri-menopause eller noe helt annet. Hvis det blir bedre med hormonterapi vil man kunne si det med større sikkerhet. Angående det å "kjenne" kroppen sin, jeg har nok en viss avstand til kroppen min og det den forteller meg. Jeg kan ikke gå og tenke over hvor det er vondt til enhver tid, det blir for slitsomt og deprimerende. Når noen da spør hvor det gjør vondt må jeg stoppe opp og tenke etter før jeg gir rapport. Jeg vet ikke om det er vanlig eller ikke. Anonymkode: f2ff4...1d5
AnonymBruker Skrevet 1. juni #5 Skrevet 1. juni Alt er ikke overgangsalder. Det finnes et virus som heter Epstein Barr, og som er involvert i long covid. Google EBV og menopause, EBV og long covid, EBV og skader osv, på Engelsk, så finner du stoff om det. Anonymkode: 6d313...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #6 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er 56 år og i overgangsalder, og har de siste årene merket hetetokter med hjertebank og knusktørr skjede. Jeg har hatt en skadet rygg og nakke etter kollisjon for over 20 år siden, har etter det i mange år hatt smertefulle ledd, stive ledd, låsninger, svimmel, hodepine, lite energi, og enda flere symtomer etter covid i 2022. Jeg har meldt meg inn i en facebookgruppe for damer i overgangsalderen, og der er det ikke måte på hvor mange symptomer de kjenner på og jeg lurer på hvordan de merker alt? Nå har jeg hatt skader i muskulaturen siden jeg var 34 år, så jeg har glemt hvordan man føler seg som frisk og uskadet, at det kanskje er helt vanlig å "ikke kjenne" kroppen sin? Er det slik at man plutselig begynner å få symptomer i 40-50-årene og kan da relaterer til overgangsalderen? Anonymkode: 15580...6d7 Du må ta de kritiske brillene dine på når du leser. Noen får alt mulig til være overgangsalderen mens andre blåser av plagene sine og sier at det går over. Du Harald ytterpunkter. Ting du har kjent på siden tidlig i tredveåra, kommer ikke av overgangsalderen, det er ting kroppen finfint lenge før. Men er ting betydelig verre, så er det en forbigående endring til det verre. Det er så mye fokus på kvinners overgangsalder for tiden, at det er tillå bli kvalm av. Opplysning er greit, men når alt og alle skal mase om overgangsalder, såblir det i meste laget. Anonymkode: 209af...6d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alt er ikke overgangsalder. Det finnes et virus som heter Epstein Barr, og som er involvert i long covid. Google EBV og menopause, EBV og long covid, EBV og skader osv, på Engelsk, så finner du stoff om det. Anonymkode: 6d313...ea2 Virus kan sette i gang overgangsalder eller forverre symptomene. Ettersom det finnes behandling for overgangsalderplager er det vel verdt å teste ut dersom man er i riktig alder. Anonymkode: 33e63...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er så mye fokus på kvinners overgangsalder for tiden, at det er tillå bli kvalm av Men nå er det sånn at mange kvinner faller ut av arbeidslivet i 50-årsalderen. Og mange har ikke fått hjelp så dette kanskje kunne vært unngått. De har blitt fortalt at det er umulig å finne ut av disse vage symptomene og at det ikke er noe å gjøre med. Du får bare være kvalm men dette må endres på! Anonymkode: 33e63...5bd 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alt er ikke overgangsalder. Det finnes et virus som heter Epstein Barr, og som er involvert i long covid. Google EBV og menopause, EBV og long covid, EBV og skader osv, på Engelsk, så finner du stoff om det Når det gjelder overgangsalder og EBV, finnes det lite forskning som direkte kobler de to. Imidlertid har både EBV-reaktivering og hormonelle endringer i overgangsalderen flere overlappende symptomer, slik som utmattelse, søvnproblemer, konsentrasjonsvansker og leddsmerter. Dette kan gjøre det utfordrende å skille mellom ulike årsaksforhold, særlig hos kvinner i overgangsalderen som samtidig opplever infeksjoner eller immunsystempåvirkning. Kan du vise til forskning og ikke "å google"? Anonymkode: 4ba17...9d5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Jeg kom i tidlig overgangsalder. Fikk syke hetetokter, nattesvette, ekstremt nedstemt, Artrose. Jeg funker dårlig pga overgangsalderen. Mye mer i vente regner jeg med. Anonymkode: f8bc1...f91 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er så mye fokus på kvinners overgangsalder for tiden, at det er tillå bli kvalm av. Opplysning er greit, men når alt og alle skal mase om overgangsalder, såblir det i meste laget. Anonymkode: 209af...6d9 Ja det synes du. Mens vi som virkelig er plaget i overgangsalderen, er sjokkert over at vi ikke har hørt noe om dette før. Den informasjonen som har kommet de siste årene, er litt for lite, litt for sent. Anonymkode: fccb0...450 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå