Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to og begge har lyst på ett barn til, men vi (mest jeg, mannen tenker at det vil gå bra uansett men jeg er den som stresser med "tredje skiftet'' og at ting må være i orden... kanskje jeg bør slappe av mer, men føler det er viktig med typ faste måltidsrutiner og rene klær FØR det er tomt i skapene :) ..) er bekymret for ting som å følge opp de to andre barna (bhg enda så blir vel bare verre når skoletiden begynner?) og ikke minst sykdom og denslags.. jeg prøver å være rasjonell og tenke at 2 er nok og lande i det, men kjenner på en skikkelig lengsel etter den tredje også. Vi har heller ikke så mye hjelp fra besteforeldre osv..

Anonymkode: 71036...794

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vi har to og begge har lyst på ett barn til, men vi (mest jeg, mannen tenker at det vil gå bra uansett men jeg er den som stresser med "tredje skiftet'' og at ting må være i orden... kanskje jeg bør slappe av mer, men føler det er viktig med typ faste måltidsrutiner og rene klær FØR det er tomt i skapene :) ..) er bekymret for ting som å følge opp de to andre barna (bhg enda så blir vel bare verre når skoletiden begynner?) og ikke minst sykdom og denslags.. jeg prøver å være rasjonell og tenke at 2 er nok og lande i det, men kjenner på en skikkelig lengsel etter den tredje også. Vi har heller ikke så mye hjelp fra besteforeldre osv..

Følger! Kjenner på det samme. Har to, vil ha en til men er også veldig bekymret for det og derfor redd for om det er "det riktige" å gjøre... Mannen min er også helt lik din, men så er det også jeg som unnagjør det meste av hele denne husholdningens bekymringer 🙃

Anonymkode: ad3b2...3c2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her og! Hjertet har lyst, men fornuften sier at det er "smartest" å stoppe ved to 💔 

Anonymkode: 9b8fa...412

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk for det. Barn er for meg meningen med livet. Tenk når de blir voksne, ha alle sammen rundt bordet. De ulike personlighetene😍 Jeg har tenkt til å kjøre på med nr 4 også jeg. Så sier jeg stopp tenker jeg. Haha. 

Jeg tenker at i dag er det så høye krav til foreldre, så jeg tenker å bare gi litt mer faen. Ta ting i vårt tempo, alt trenger ikke være perfekt. Vi tar én ting av gangen. Prøve å nyte småbarnstiden før den så brått er historie. Gleder meg!

Anonymkode: ac9a0...6a1

• Liker 5
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Bekymringer er bortkastet å bruke tiden sin på! Ting ordner seg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Følger! Kjenner på det samme. Har to, vil ha en til men er også veldig bekymret for det og derfor redd for om det er "det riktige" å gjøre... Mannen min er også helt lik din, men så er det også jeg som unnagjør det meste av hele denne husholdningens bekymringer 🙃

Anonymkode: ad3b2...3c2

Takk for svar. Samme her, og redd det skal bli for mye for meg samme hvor ønsket barnet blir

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gikk for det. Barn er for meg meningen med livet. Tenk når de blir voksne, ha alle sammen rundt bordet. De ulike personlighetene😍 Jeg har tenkt til å kjøre på med nr 4 også jeg. Så sier jeg stopp tenker jeg. Haha. 

Jeg tenker at i dag er det så høye krav til foreldre, så jeg tenker å bare gi litt mer faen. Ta ting i vårt tempo, alt trenger ikke være perfekt. Vi tar én ting av gangen. Prøve å nyte småbarnstiden før den så brått er historie. Gleder meg!

Godt poeng, det var et fint perspektiv :)

Bekymringer er bortkastet å bruke tiden sin på! Ting ordner seg. 

Takk for positiv tilbakemelding men jeg er redd nr tre skal i sum kreve for mye av oss..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mye ansvar å legge på barna dine. Hvis noen ikke ønsker å komme til denne middagen, eller barna ikke har den kjemien som du syntes er så fantastisk..

Anonymkode: 15fcd...da4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye ansvar å legge på barna dine. Hvis noen ikke ønsker å komme til denne middagen, eller barna ikke har den kjemien som du syntes er så fantastisk..

Et klassisk svar som jeg ventet på😂 Nei, vet du hva. Det er ikke mye ansvar å legge på barna mine, at de tar turen og kommer på familiemiddager😆 Kjemien dem i mellom er veldig fin, og det er vel stort sett normalen for de fleste. 

Poenget mitt er at det er gøy å se hva slags mennesker de blir, jeg har ikke noen konkrete forventninger til det. Annet enn at jeg forventer at de besøker oss innimellom. Noe jeg antar at de kommer til å gjøre, for vi er en sammesveiset familie😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har tre barn hvorav noen i skolealder som kan dele hvordan det har funket for dere? Tenker så mye på logistikken og alt med en evt 6 års forskjell fra eldste til yngste 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hadde du klart å være alene med tre stykker da? Praktisk, økonomisk, emosjonelt? 

Anonymkode: bf234...cfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. barn var som 3. 

2. barn var som 1. 

3. barn fløt på overflaten og ga mer eller mindre null ekstra arbeid. 

Alle rutiner var allerede innarbeidet. 
Mat, klesvask, legging osv gjorde vi jo allerede. 

Helt ærlig så synes jeg ikke 3 barn var tyngre enn 2. Kun en enorm berikelse 🩷 

Nå begynner mine å bli store, men skulle gjerne hatt 4 barn hvis jeg kunne fått flere 🥰

Anonymkode: 4f9c1...729

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men herlighet da 😂😂 

Anonymkode: 50d6f...3c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sååå mye ekstra med 3 barn. Det krever jo at de blir litt mer selvstendige hvis de skal spille fotball eller sånt siden en forelder ikke akkurat kan dele seg i to, men når barna er flere blir de også vandt med at de ikke kan få all oppmerksomhet hele tiden. 
Du må vaske litt mer tøy, men der har du vel kanskje en rutine allerede så det blir ikke så mye ekstra arbeid. 
Klær som må byttes ut, kjøpes inn, utstyr til aktiviteter. Mye arves vel, så kostnaden blir ikke nødvendigvis veldig mye høyere, jeg er fan av å kjøpe brukt der jeg kan feks. 
I hverdagen er det snakk om 1 ekstra matboks, ikke er det noe verre å lage middag heller (kanskje bare litt mer mas rundt beina dine). 
Gå for det hvis du ønsker et barn til. Den kaotiske småbarnsfasen vil ikke vare for alltid, å om du og mannen din samarbeider godt så ser jeg ikke at dette skal ødelegge noe. Nr 3 er liksom bare med på lasset 😛

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter nummer tre nå. Jeg trodde "redd" i overskriften betydde redd for at barnet ikke skal være friskt o.l.  - for det har jeg kjent en del på denne gangen. Men redd for at man ikke får til å ha et strøkent hjem? Det synes jeg høres ut som en veldig unødvendig og dum bekymring.

Anonymkode: fa6c8...6e4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg venter nummer tre nå. Jeg trodde "redd" i overskriften betydde redd for at barnet ikke skal være friskt o.l.  - for det har jeg kjent en del på denne gangen. Men redd for at man ikke får til å ha et strøkent hjem? Det synes jeg høres ut som en veldig unødvendig og dum bekymring.

Anonymkode: fa6c8...6e4

Da leste du ikke hele innlegget for det var flere aspekter jeg bekymret meg for :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har tre barn hvorav noen i skolealder som kan dele hvordan det har funket for dere? Tenker så mye på logistikken og alt med en evt 6 års forskjell fra eldste til yngste 

Babytiden var veldig grei. Tre barn, åtte år mellom eldste og yngste. Det ble mer krevende fra ett år og oppover. Mye logistikk, vi må ofte dele oss. Eldste og yngste ønsker og krever helt ulike ting. Ferier er for eksempel krevende.
Ekstra krevende pga siste barnet viste seg å ha en diagnose. Det må du også være forberedt på… Helt ærlig går det ut over de to eldste, det er vanskelig å unngå. 

Tredjemann veltet lasset for oss, i alle fall. 

Anonymkode: ee309...ef3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hadde du klart å være alene med tre stykker da? Praktisk, økonomisk, emosjonelt? 

Anonymkode: bf234...cfc

Det skulle vel gått det og men hadde blitt krevende,  som jo naturlig vil være.. men rart å skulle velge bort barn fordi en "kan" bli alene, da tenker jeg det er mer verdt å vektlegge andre faktorer som helse, oppfølging osv uavhengig av en eller to foreldre..

1. barn var som 3. 

2. barn var som 1. 

3. barn fløt på overflaten og ga mer eller mindre null ekstra arbeid. 

Alle rutiner var allerede innarbeidet. 
Mat, klesvask, legging osv gjorde vi jo allerede. 

Helt ærlig så synes jeg ikke 3 barn var tyngre enn 2. Kun en enorm berikelse 🩷 

Nå begynner mine å bli store, men skulle gjerne hatt 4 barn hvis jeg kunne fått flere 🥰

Anonymkode: 4f9c1...729

Så fint å lese. Godt å høre at det kan oppleves så positivt ❤️

Er ikke sååå mye ekstra med 3 barn. Det krever jo at de blir litt mer selvstendige hvis de skal spille fotball eller sånt siden en forelder ikke akkurat kan dele seg i to, men når barna er flere blir de også vandt med at de ikke kan få all oppmerksomhet hele tiden. 
Du må vaske litt mer tøy, men der har du vel kanskje en rutine allerede så det blir ikke så mye ekstra arbeid. 
Klær som må byttes ut, kjøpes inn, utstyr til aktiviteter. Mye arves vel, så kostnaden blir ikke nødvendigvis veldig mye høyere, jeg er fan av å kjøpe brukt der jeg kan feks. 
I hverdagen er det snakk om 1 ekstra matboks, ikke er det noe verre å lage middag heller (kanskje bare litt mer mas rundt beina dine). 
Gå for det hvis du ønsker et barn til. Den kaotiske småbarnsfasen vil ikke vare for alltid, å om du og mannen din samarbeider godt så ser jeg ikke at dette skal ødelegge noe. Nr 3 er liksom bare med på lasset 😛

Vi samarbeider godt og pappaen er absolutt flink med dem - men det er som nevnt jeg som tar mye våkenetter og tredje skift, og frykter om nr 3 feks får kolikk eller at livet blir veldig mye mer belastende når de begynner med aktiviteter og skole.

Det vil jo også bli dyrere når de blir større tenker jeg.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Babytiden var veldig grei. Tre barn, åtte år mellom eldste og yngste. Det ble mer krevende fra ett år og oppover. Mye logistikk, vi må ofte dele oss. Eldste og yngste ønsker og krever helt ulike ting. Ferier er for eksempel krevende.
Ekstra krevende pga siste barnet viste seg å ha en diagnose. Det må du også være forberedt på… Helt ærlig går det ut over de to eldste, det er vanskelig å unngå. 

Tredjemann veltet lasset for oss, i alle fall. 

Anonymkode: ee309...ef3

Takk for ærlig svar. Din oppsummering speiler mye av det jeg bekymrer meg for..

AnonymBruker
Skrevet

Her kommer det  jo helt sikkert an på barna, og på dere foreldre også. 

Hvis 3. barnet blir et friskt barn, så er det stor sannsynlighet for at det ikke blir så mye merarbeid med 3. enn det er med 2. 

Og så er det jo litt avhengig av aldersforskjell her. Men de eldste vil jo kunne hjelpe til litt. Og gradvis blir jo barna mer selvstendige og kan ordne seg selv mye. (Og hjelpe hverandre) 

Men som beskrevet over, så vil det bli utfordringer etter hvert som barna får forskjellige ønsker og behov. Og jo større spenn i alder, jo større sjanse for at dette blir en utfordring. 
Men det betyr jo bare at det må jobbes litt med å tilpasse ferier, slik at alle får en fin ferie og får gjøre noe de liker. 
Og det hender de store synes det er litt gøy å bruke småsøsken som alibi for å være med på ting de egentlig "er for store til", så helt umulig er det jo ikke. 

Men, ja, forskjellige behov er en ting. 

For egen del ville jeg kjent på magefølelsen, og funnet ut av hva jeg ville angret mest på. Barnet jeg valgte å ikke få, eller det å få et barn til og det det medfører. 
Det er vel ingen av disse som kan angres i ettertid. Og jeg tror det finnes folk som angrer på det innenfor begge retninger. Samtidig som det nok finnes mange som opplever valget sitt som helt rett. 

Anonymkode: 616e0...96c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Her kommer det  jo helt sikkert an på barna, og på dere foreldre også. 

Hvis 3. barnet blir et friskt barn, så er det stor sannsynlighet for at det ikke blir så mye merarbeid med 3. enn det er med 2. 

Og så er det jo litt avhengig av aldersforskjell her. Men de eldste vil jo kunne hjelpe til litt. Og gradvis blir jo barna mer selvstendige og kan ordne seg selv mye. (Og hjelpe hverandre) 

Men som beskrevet over, så vil det bli utfordringer etter hvert som barna får forskjellige ønsker og behov. Og jo større spenn i alder, jo større sjanse for at dette blir en utfordring. 
Men det betyr jo bare at det må jobbes litt med å tilpasse ferier, slik at alle får en fin ferie og får gjøre noe de liker. 
Og det hender de store synes det er litt gøy å bruke småsøsken som alibi for å være med på ting de egentlig "er for store til", så helt umulig er det jo ikke. 

Men, ja, forskjellige behov er en ting. 

For egen del ville jeg kjent på magefølelsen, og funnet ut av hva jeg ville angret mest på. Barnet jeg valgte å ikke få, eller det å få et barn til og det det medfører. 
Det er vel ingen av disse som kan angres i ettertid. Og jeg tror det finnes folk som angrer på det innenfor begge retninger. Samtidig som det nok finnes mange som opplever valget sitt som helt rett. 

Anonymkode: 616e0...96c

Takk for reflektert svar. 

Skrevet

Vi fikk nylig tredjebarnet. Eldste fyller 8 i år, og mellomste 3.

Det har vært så fint hittil. Storesøsknene elsker lillesøster. Og de viser mer kjærlighet til babyen og hverandre også.

Ikke så avslappende som barselstiden med de eldste. Pappaen må ha med begge barna når eldste har fotballtrening, og ikke så «naturlig» inndeling når vi skal delts på aktiviteter. Men det har gått bra hittil, og yngste er to måneder.

selve hentinga er veldig ok. Sender melding til sfo når de skal sende eldste til pick up-point. Så kjører vi bare til bhg for å hente mellomste.

Jeg er den som organiserer og holder styr på utedager osv osv., men mannen har måttet steppe up mer nå. Han leverer på morgenen forøvrig. Og det har kun skjedd et par ganger at noe har blitt glemt😆

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...