Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I klassen til min datter er det rett over 20 barn. 10 av disse bor i samme gate (område med flere rekkehus), og de er en skikkelig sammensveiset gjeng. De går i første klasse, og min datter har fortsatt ikke funnet sin plass. Hvis jeg kan si det slik? Hun har noen å leke med innimellom på skolen, men veldig ofte skal de finne på noe sammen i nabolaget senere på dagen.

De ti feirer heller ikke bursdag med klassen, de lager sin egen bursdag med bare de fra gaten. Ikke var de på skolen 17. mai, for de laget sin egen 17. mai i gaten. De reiser hyppig på hytteturer sammen, så ofte er de bortreist i helgene.

Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget. Synes bare det hele er litt sårt? Det virker som de kjører helt sin egen greie, og alle andre i klassen blir stående litt på utsiden. 

Anonymkode: c296f...075

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lite å gjøre med dette, annet enn å ta initiativ til besøk og treff selv.

Anonymkode: efeeb...0b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at dette er sårt. Må si jeg tenker at disse foreldrene i denne gata er litt kjipe. Men kan du/dere alliere dere med barn i klassen som ikke bor i denne gaten? Hva med barn fra parallellklasser?

Anonymkode: 2c9b7...ccd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert de har tenkt på at de ekskluderer. Hvis du har skikkelig guts, ta det opp på neste foreldremøte for å bevisstgjøre det litt. 
Og inviter hjem i massevis. Både de fra tiergjengen og andre. 

Anonymkode: 1d4e4...bd9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med de 9 andre?

Naturlig at de som bor i samme gate henger sammen. Synes ikke at foreldrene i dette nabolaget skal ha ansvaret for alle barn.

Anonymkode: b4f84...dbc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med de 9 andre?

Naturlig at de som bor i samme gate henger sammen. Synes ikke at foreldrene i dette nabolaget skal ha ansvaret for alle barn.

Anonymkode: b4f84...dbc

Akkurat den holdningen der lager kjipe klassemiljø. Og hvem går det utover? Jo alle barna i klassen. 

Anonymkode: 1d4e4...bd9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres merkelig ut! Er de en slags sekt eller?

Hvem skipper klassebursdager og 17. mai-feiringer sånn? 

De høres virkelig ikke gode ut!

Anonymkode: 1b0f4...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg faktisk jeg hadde vært glad for at ungen min ikke var en del av den gjengen😬

Anonymkode: 1b0f4...672

Skrevet

Ta kontakt med foreldrene, det hender at de ikke merker at noen føler seg utenfor. Samfunnet er ofte mer opptatt av å ha det bra selv, snakk med de 10 foreldrene eller lag en gjeng med de 9 andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Men dette er vel sannsynligvis noe som har utviklet seg i nabolaget der over lang tid, med en større gruppe barn, ikke noe foreldrene til disse ti har begynt å arrangere fordi de havnet i samme klasse? Å ha egne bursdagsfeiringer er litt spesielt, men det (og mye av det andre) kan gå seg til når klassen er mer satt som viktig sosial arena - de går jo bare i første klasse, nabolaget har vært primærhabitat mye lenger enn skolen.

Det er lov, også for skolebarn, å ha en sosial omgangskrets utenom klassen. Om de er ekskluderende på skolen, er det noe å ta opp, men foreldremøtet kan ikke styre hvem som leker samnen på fritiden. Det er jo dessuten ikke snakk om at én blir utestengt - flertallet i klassen er ikke med i gjengen. 

Anonymkode: cdd8c...94b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig hyggelig for de barna som bor i det nabolaget! De er rett og slett kjempeheldige 🤩 Her har mange familier gått sammen for å arrangere 17.mai i nabolaget og de finner på ting jevnlig. 

Hvilke tiltak har du gjort TS for å skape et godt miljø der du bor? 

Jeg hadde selv aldri orket å arrangere eller delta på den slags arrangement uansett. Så jeg hadde naturligvis heller ikke vurdert å klage på at jeg ikke blir invitert. 

Anonymkode: 83cfd...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når er det gjerne flere barn i dette nabolaget enn akkurat de ti som går i ditt barns klasse, både eldre og yngre, så jeg tenker det må være helt greit at de lager sine egne feiringer og arrangementer, og da er det naturlig at de blir gode venner og henger sammen på privaten. Det eneste som er noe å ta opp er hvordan man feirer bursdager, der syns jeg det er naturlig at man har en felles kjørelinje på i hele klassen når barna er små. For øvrig vil nok ungene bli mer mobile etterhvert som de blir aktive i fritidsaktiviteter av ulike slag, og er mer mobile t å komme seg rundt på egen hånd. 

Anonymkode: 1d536...3e0

AnonymBruker
Skrevet

Redd den boblen sprekker etterhvert,  når barna blir eldre og ønsker å utvide vennekretsen. Da skal du være glad du ikke er en del av dette. 

Det er fortsatt mange barn igjen.  Minst 11. Du får invitere disse i bursdag og på besøk.  Hjelp barnet ditt til å finne gode venner blant disse.  Lag til spennende ting, som de kan snakke om og glede seg til.  

Barnet ditt kan jo også begynne på en aktivitet,  der hun kan finne seg venner. Venner trenger jo heller ikke være jevngamle. Det er mange aktiviteter der de er flere aldersgrupper sammen.  

Du må bare glemme den tiergjengen og heller fokusere på hva du kan gjøre. 

Anonymkode: 4e9ab...5b9

• Liker 2
Skrevet

Du må ta initiativ og ansvar til å lage miljø rundt de andre. Det blir feil å fokusere på det dere ikke kan få.

Skrevet (endret)

De fra dette området er nok såre fornøyd og ønsker ikke å forandre på noe.

Jeg tenker du kan ta opp med kontaktlærer og foreldrene dette med bursdager. Og om klassemiljøet blir veldig klikkete så er det noe som kan tas opp på foreldremøte. 

Samtidig vil det alltid være noen som allerede har sitt miljø og som ikke trenger andre. I egen skoletid var to jenter i klassen bestevenner og mødrene deres var det samme. Vi andre slapp ikke inn der.

Min erfaring med rekkehus er at ofte er det en del gjennomtrekk og flytting siden det ofte er barnefamilier som over tid vil trenger mer plass. Kanskje miljøet vil endre seg om et par år.

Endret av fru Alving
Skrevet

Jeg vet ikke om dere har flere klasser på trinnet?

Men det du forteller om her er noe av grunnen til at en del skoler ikke innedeler elever etter hvor de bor men setter sammen klasser på tvers av nabolaget.

Her vi bor er det to klassetrinn på barneskolen og barna bor hist og her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt merkelig, ja. Det må jo gå an å treffe barn som bor andre steder i byen også. Prøv å invitere barn hjem. De går bare i første klasse enda, og varige vennskap blir ikke alltid etablert så tidlig. Ofte leker de med mange forskjellige og bytter på. Så finner de hverandre etterhvert, og da går det på hvem som liker hverandre og leker godt sammen, ikke hvor de bor. Så bare inviter med hjem eller spør om barnet ditt kan bli med andre hjem osv. Så blir hun nok til slutt kjent med noen. 

Anonymkode: 1e2b4...b45

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 20.10):

I klassen til min datter er det rett over 20 barn. 10 av disse bor i samme gate (område med flere rekkehus), og de er en skikkelig sammensveiset gjeng. De går i første klasse, og min datter har fortsatt ikke funnet sin plass. Hvis jeg kan si det slik? Hun har noen å leke med innimellom på skolen, men veldig ofte skal de finne på noe sammen i nabolaget senere på dagen.

De ti feirer heller ikke bursdag med klassen, de lager sin egen bursdag med bare de fra gaten. Ikke var de på skolen 17. mai, for de laget sin egen 17. mai i gaten. De reiser hyppig på hytteturer sammen, så ofte er de bortreist i helgene.

Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget. Synes bare det hele er litt sårt? Det virker som de kjører helt sin egen greie, og alle andre i klassen blir stående litt på utsiden. 

Og? .. slik er det jo, hele livet.

Skrevet (endret)
kjærring skrev (16 minutter siden):

Og? .. slik er det jo, hele livet.

Nei slik er det ikke. Når halve klassen lager sin egen gruppe, melder seg ut og ikke inkluderer de andre så er det faktisk en litt uheldig start på barneskolen. De første skoleårene sammen handler mye om å etablere en fin klassedynamikk, skape tillit og gode vennskap.

Endret av fru Alving
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 20.10):

M65: Heia de andre foreldrene. De er de som ikke bøyer seg for gruppepresset om at alle må med. 
Og du TS: Gjør tilsvarende selv da vel - fremfor å klage på KG. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...