oslojente Skrevet 20. november 2002 #1 Del Skrevet 20. november 2002 Heisann! Jeg har en veldig god venninne av meg som er stadig syk. Eller, jeg vet ikke om jeg kan kalle det syk, men hun sliter alltid med et eller annet. Hun har alltid vondt noensteder, og syter dagen lang hvor fælt hun har det. Jeg føler jo med henne, det er jo ikke noe hyggelig å ha det slik! Men jeg vet grunnen hvorfor hun er blitt som hun er. Hun røyker, tar dop ganske ofte, hun trener aldri, sitter bare hjemme og ser på tv, er sykmeldt fra jobben, hun bare sover dagen lang og er utrolig lat. Også klager hun over at hun har vondt i ryggen, hun har spiseproblemer så hun spiser nesten ingenting, og når hun gjør det er det bare pizza og brus. Hun er sliten og trøtt. JEG ER SÅ LEI AV DET!!! Jeg har prøvd å snakke med henne om dette, men hun vil ikke høre. Jeg har bedt henne legge om kostholdet, begynne å trene, komme seg litt ut mer osv osv. Men da blir hun bare sur på meg og sier "Hvorfor det?" Jeg tror hun er litt sjalu på meg, for jeg er et veldig aktivt menneske. Jeg trener, spiser sunt, er mye ute og nyter livet. Når jeg inviterer henne med ut, sier hun bare "neeeei, jeg foretrekker å se en film istedet jeg" Hvordan i all verden skal jeg klare å hjelpe henne? Hun er kommet inn i en ond sirkel som hun ikke klarer å komme ut av.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 20. november 2002 #2 Del Skrevet 20. november 2002 Dette vil jeg kalle ett alvorlig problem(er).. Hva med å sende henne til en psykolog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 20. november 2002 #3 Del Skrevet 20. november 2002 Huff. Dette hørtes ikke bra ut. Når du drar til henne neste gang, ta med noen epler og juice. Spør om hun vil ha. Dra henne med på trening (kanskje ikke så mye i første omgang). Gjør henne sosial.. TVING henne ut av sofaen!! Hvis hun har et spiseproblem, vet jeg at det tar nok av energien i seg selv, så hjelp henne først ut av depresjonen (virker som hun har en) og hjelp henne å legge om kostholdet. Lettere sagt enn gjort, men du MÅ virkelig prøve!! Hun trenger ikke nødvendigvis bli et slikt menneske som trener seks ganger i uken, spiser bare sunt osv, men hun kan da gjøre NOE. Si ifra hvordan det utvikler seg da! Blir bekymra sjøl, jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslojente Skrevet 21. november 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 21. november 2002 Hei, og takk for svar. Jeg pleier å servere henne litt frisk frukt osv når hun kommer på besøk. Men da sier hun som regel "har du ikke noe godteri eller noe sånt da istedet, frukt er så kjedelig!" Så jeg blir lite motivert... Men, jeg prøver å få henne med ut, men hun er jo så negativ! Hva skjer egentlig med et mennesket når det blir sånn?? Det er irriterende!!! Men jeg vet hun har det vondt, og hun er så sta!! Vanskelig å få henne ut av den onde sirkelen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 21. november 2002 #5 Del Skrevet 21. november 2002 Når et menneske blir sånn, kan det ha skjedd noen følelsesmessige forandringer ved det mennesket. Det blir innesluttet, veldig opptatt av seg selv og kanskje ofte sur og trist. Am I right?! Uansett.. Det du kan gjøre som venninne, er å snakke med henne og få henne med ut. Kanskje ikke så lett, men prøv og prøv og prøv.. Jeg vet at hun har ansvar for sitt eget liv, men det er så trist å se folk sånn. Jeg har vært sånn selv ganske lenge, før jeg fikk meg ut av gropa. Og det er et slit! Det er ikke bare å reise seg opp og smile til verden. Det trengs mye, mye mer enn det! Og det er ikke alle som har styrke nok til det alene.. Men aller best er det å få henne til å tenke seg om, og se selv hva hun egentlig driver med. Ingen hjelp er bedre enn selvhjelp i første omgang. Er hun veldig overvektig? Undervektig? Sliter hun mye med sitt eget selvbilde? Uansett. Ønsker deg lykke til! Klem, I_W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslojente Skrevet 22. november 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 22. november 2002 ... det værste av alt er at hun er ganske pen. Guttene flyr etter henne, og det vet hun! Der for er dette så vanskelig.. for hun vet hun ser bra ut og gutta ser på henne med lange øyne... Men takk for svar. Jeg skal prøve og prøve å få henne på rett spor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2002 #7 Del Skrevet 22. november 2002 Jeg foreslår at du kaller en spade for en spade. Neste gang hun syter, si til henne at enten får hun gjøre noe med sin situasjon eller så får hun til helvete se å slutte og klage iallfall. Det er ingen vits i å sy puter under armene hennes -dille og dulle. Av og til trenger man rett og slett bare klar beskjed. Og du -hennes liv er ikke ditt ansvar. Du kan ikke leve livet for henne. Enten må hun ønske å gjøre noe selv, eller så får hun bare sitte der og se film og spise godterier. Kanksje hun egentlig liker det? Kanskje hun egentlig liker oppmerksomheten og sympatien hun får ved å syte og klage over vondt her og vondt der? Og dersom du ikke holder ut klagingen i lengden er det vel i bunn og grunn ingen som tvinger deg til å opprettholde vennskapet? Folk vil kanskje kalle meg kynisk nå -men selvsagt er jeg ikke det. Om situasjonen hadde vært åpenbart midlertidig, da er det greit. Da trenger man en god venn sånn for å komme seg på bena igjen. Men det høres ikke akkurat ut som om dette er en midlertidig situasjon. Uansett håper jeg for hennes del at hun klarer å skape seg et liv som vil gjøre henne litt mer fornøyd, for det høres ikke ut som hun er så veldig lykkelig sånn hun har det nå. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 22. november 2002 #8 Del Skrevet 22. november 2002 La ikke merke til at jeg var utlogget... Var meg som var siste "Gjest" Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laban Skrevet 23. november 2002 #9 Del Skrevet 23. november 2002 Hva slags dop tar hun da?, mange som får slike problemer ut i fra dop. Nå vet jeg ikke hva det dreier seg om. Kjennrt ett par som har tatt kjemiske stoffer får sånne problemer, selv etter dem har slutta. Jeg anbefaler deg til å få henne til å slutte å ta dop uansett hva det er!. Hjelper ikke å være attraktiv når hjernen blir herpa av stoffer, likgyldigheten hennes kommer ikke uten grunn, og heller ikke spiseforstyrrelsene hennes... Det er mange stoffer som er sult dempene. En av dem jeg kjenner veide ikke mer en 45kg og var 178 cm høy ca, Da kan man si at det er bare beina igjen. Han blei til slutt overbevist at dette ikke var livet så han er på bedringens vei. Men en av få bivirkningene han har nå er eplepsi på grunn av at nerven som sitter bak i nakken blei til deler spist opp på grunn av at han blei så tynn, som igjen fører til eplepsi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå