AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:21 #1 Skrevet søndag kl 17:21 Jeg har vært 50 prosent sykemeldt i 4 måneder. Jeg har en alvorlig diagnose. Har ikke vært åpen om diagnosen med kollegaer/ sjef. Men har vært åpen om at jeg sliter med en sterk utmattelse/ og en rekke plager pga sykdommen. Jeg kommer ikke til å dø av denne sykdommen, men den er alvorlig og medfører en rekke belastende plager. Kollega har begynt å klage over sykemeldingene i bedriften. Og har begynt å ignorere meg og jeg fikk med meg at hun baksnakker meg. Er dette greit? Anonymkode: ba153...f8c 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:24 #2 Skrevet søndag kl 17:24 Selvfølgelig er det ikke greit. Ta en prat med ledelsen. Anonymkode: ed687...dfd 3 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:26 #3 Skrevet søndag kl 17:26 Det er ikke ok å ignorere eller baksnakke deg. Å klage over sykmeldingene i bedriften er ok, for det er kjent at sykmeldinger går utover arbeidsbelastning og arbeidsmiljø. Det er jo helseskadelig for andre også, for det er slik at høyt sykefravær er en risikofaktor for at flere skal bli sykmeldt. Det betyr ikke at det er din feil, men det er greit å si at et høyt sykefravær er kjipt, rett og slett. Anonymkode: 9ea96...a3f 8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:27 #4 Skrevet søndag kl 17:27 Så KLART ikke. Er selv gradert sykemeldt nå og er så utrolig takknemlig for hvor profesjonelt kollegene mine behandler alt. De behandler meg kliss likt - og tar utgangspunkt i de dagene jeg er på jobb, uten å spørre eller grave, og er hyggelige som før. Hadde tatt opp det der med leder. Anonymkode: 7b5a1...82c 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:27 #5 Skrevet søndag kl 17:27 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det ikke greit. Ta en prat med ledelsen. Anonymkode: ed687...dfd Det virker som om hun tror at jeg er sykemeldt pga latskap. Jeg tar en prat med ledelsen om dette fortsetter nå. Anonymkode: ba153...f8c 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:29 #6 Skrevet søndag kl 17:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så KLART ikke. Er selv gradert sykemeldt nå og er så utrolig takknemlig for hvor profesjonelt kollegene mine behandler alt. De behandler meg kliss likt - og tar utgangspunkt i de dagene jeg er på jobb, uten å spørre eller grave, og er hyggelige som før. Hadde tatt opp det der med leder. Anonymkode: 7b5a1...82c Veldig bra at du blir behandlet bra. Leder er vel den som skal passe på at de andre ikke blir overbelastet. Anonymkode: ba153...f8c 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:37 #7 Skrevet søndag kl 17:37 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har vært 50 prosent sykemeldt i 4 måneder. Jeg har en alvorlig diagnose. Har ikke vært åpen om diagnosen med kollegaer/ sjef. Men har vært åpen om at jeg sliter med en sterk utmattelse/ og en rekke plager pga sykdommen. Jeg kommer ikke til å dø av denne sykdommen, men den er alvorlig og medfører en rekke belastende plager. Kollega har begynt å klage over sykemeldingene i bedriften. Og har begynt å ignorere meg og jeg fikk med meg at hun baksnakker meg. Er dette greit? Anonymkode: ba153...f8c 1) Ikke greit å klage til deg/baksnakke deg 2) kollega har lov å klage til ledelsen. Særlig hvis det at du har vært borte lenge gjør at hun jobber ekstra den prosenten du nå jobber mindre. 3) du sier ikke noe om sykdommen. Det som erfaringsmessig irriterer er mangel på forutsigbarhet. Jeg deiter i hva eller hvorfor mine kolleger er sykemeldt. Men jeg blir utmattet av uforutsigbarheten i dette. En kollega hos oss er sykemeldt mer eller mindre bestandig i en eller anne. Prosent. Så mister vedkommende retten til sm og jobber til hen på nytt kan sykemeldes og sånn har det holdt på nå i 4 år. Hver gang får man inntrykk av at alt er over på mandag, om to uker eller what not. Men når denne tiden kommer er det ny runde. Så alt som ble planlagt må planlegges om og man må endre på en masse greier for å få ting til å gå opp. Så det at du ikke behøver å si noe om diagnosen, fritar deg ikke fra å samarbeide med arbeidsplassen slik at de vet hvordan de kan legge opp drift uten deg. Der tror jeg mange synder veldig. Anonymkode: 192f9...8f2 5 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:38 #8 Skrevet søndag kl 17:38 Jeg etterstreber å behandle sykemeldte kollegaer på akkurat samme måte som tidligere, eventuelt gi ekstra støtte og omsorg dersom jeg føler det er ønske om dette. Sykdom kan ramme alle, og jeg vet det også kan skje meg. Jeg behandler mine medmennesker på samme måte som jeg selv ville blitt behandlet i samme situasjon. Likevel må jeg innrømme at jeg irriterer meg skikkelig på innsiden over kronisk sykemeldte kollegaer. Både hyppig korttidsfravær og langtidsfravær. I en liten bedrift uten mulighet for innleie av vikarier påvirker det direkte de som er igjen på jobb. Ikke bare blir det mye på de som er igjen, men det påvirker arbeidsmiljøet. Føler at langtidssykemeldinger får store ringvirkninger det er vanskelig å gjøre noe med. En syk, nestemann syk for for det blir stor arbeidsbelastning osv. og så er mølla i gang. Anonymkode: 93cff...457 7 1
Sydvesta Orkana Skrevet søndag kl 17:40 #9 Skrevet søndag kl 17:40 Er det tadd inn vikar i den 50%'en du er sykemeldt, eller blir dine oppgaver lastet over på dine kollegaer? Dersom noen er langvarig sykemeldt bør jo dette i utgangspunktet kompenseres med vikar sånn at det ikke går utover kollegaer (om det gjør det da). Dette skal ikke være ditt problem. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:48 #10 Skrevet søndag kl 17:48 Drittkjerring! Jeg hadde gnidd diagnosen i trynet på henne og bedt henne dra en viss plass. Anonymkode: 4d035...2c5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:10 #11 Skrevet søndag kl 18:10 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Drittkjerring! Jeg hadde gnidd diagnosen i trynet på henne og bedt henne dra en viss plass. Anonymkode: 4d035...2c5 Hvorfor? Ingen har noe med ts sin helse å gjøre, det er en privatsak. Bare å sitte rolig, tenker det at denne sykdommen din får flere symptomer med tiden? Da syns det plutselig hva du sliter med og flere vil føle seg dumme. Det er bedre lærdom. Ellers kan jeg forstå om dere har det slik at andre skal fylle opp for de som er borte. Hos oss er det en som brått sluttet, en på 60% sykemelding, ei i mammaperm og en til med 100% sykemelding. Så er det 2 stk igjen på fast, men tatt inn 2 vikarer på noen av timene. Så om en av disse 2 faste er syke med helt vanlig syk noen dager så venter hele lasset. Den som er 60% sykemelding har siden ansettelse vært sykemeldt til maks, deretter jobbet til det er greit å sykemelde seg igjen. Da begynner folk å lure, men vet at ingen snakker det ned. Man lurer heller på hva som egentlig er galt, om den ikke føler seg bra på jobb eller hva som skjer. Anonymkode: a6b68...0ea
AnonymBruker Skrevet i går, 04:30 #12 Skrevet i går, 04:30 Hvorfor er du ikke åpen om sykdommen? Så lenge du holder den hemmelig så ja, selvfølgelig vil folk snakke… Jeg sier ikke at det er greit, men det er sånn folk er. Anonymkode: 3c6c9...138 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:59 #13 Skrevet i går, 07:59 Selvsagt ikke greit at noen baksnakker deg i tide og utide, men det må være greit å være frustrert over sykemeldinger på generelt grunnlag. Det kan faktisk være ganske sliktsomt for de gjenværende. Anonymkode: 682d9...688 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): 3) du sier ikke noe om sykdommen. Det som erfaringsmessig irriterer er mangel på forutsigbarhet. Jeg deiter i hva eller hvorfor mine kolleger er sykemeldt. Men jeg blir utmattet av uforutsigbarheten i dette. En kollega hos oss er sykemeldt mer eller mindre bestandig i en eller anne. Prosent. Så mister vedkommende retten til sm og jobber til hen på nytt kan sykemeldes og sånn har det holdt på nå i 4 år. Hver gang får man inntrykk av at alt er over på mandag, om to uker eller what not. Men når denne tiden kommer er det ny runde. Så alt som ble planlagt må planlegges om og man må endre på en masse greier for å få ting til å gå opp. Så det at du ikke behøver å si noe om diagnosen, fritar deg ikke fra å samarbeide med arbeidsplassen slik at de vet hvordan de kan legge opp drift uten deg. Der tror jeg mange synder veldig. Anonymkode: 192f9...8f2 Vært på begge sider av denne - som leder for en var kronisk sykemeldt siden oppstart, og alltid klarte å tricke det til for å få ny sykemeldingsperiode og klarte å gå under radaren i flere år før det til slutt endte med at personen byttet jobb når det begynte å bli krav om tilrettelegging i samarbeid med NAV. Aner jo ikke nå hvordan personen fungerer i ny jobb. Men det var utrolig slitsomt å skulle inkludere denne som "aldri" var i stand til å utføre jobben den egentlig var ansatt for å gjøre, som førte til ekstraarbeid og overtidsbetaling for å dekke opp for denne som "alltid" var sykemeldt. Måtte alltid ha 2 sett med arbeidsoversikt, én som inkluderte den som ikke var å regne med, og en som var den operative. Som kollega til slike har det også vært utmattende, ved at man aldri har den forutsigbarheten. Dette er absolutt ikke kritikk av deg, TS, men viser behovet for noe åpenhet rundt forutsigbarhet (trenger ikke handle om diagnosen i det hele tatt), og til slutt så er dette noe lederen din må ta tak i. Anonymkode: 0e683...ed3 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor er du ikke åpen om sykdommen? Så lenge du holder den hemmelig så ja, selvfølgelig vil folk snakke… Jeg sier ikke at det er greit, men det er sånn folk er. Anonymkode: 3c6c9...138 Det er da opp til hvert enkelt hvor mye man vil dele, det er en privatsak og andre har ikke noe med det å gjøre. Folk må vokse opp fra ungdomsskolen snart og kutte ut denne baksnakkingen, ærlig talt. Glad for at kollegaene på min arbeidsplass er respektfulle og ikke baksnakker på denne måten. ”Det er sånn det er“, nei det er fullt mulig å endre på denne tankegangen. Anonymkode: 9c8de...2cf 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor er du ikke åpen om sykdommen? Så lenge du holder den hemmelig så ja, selvfølgelig vil folk snakke… Jeg sier ikke at det er greit, men det er sånn folk er. Anonymkode: 3c6c9...138 Det kan gjøre vondt verre, avhengig av hvilken sykdom det er. Hvis det er en psykisk sykdom, kan det føre til mer baksnakking, ikke mindre. Anonymkode: 1c8f1...c26 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er da opp til hvert enkelt hvor mye man vil dele, det er en privatsak og andre har ikke noe med det å gjøre. Folk må vokse opp fra ungdomsskolen snart og kutte ut denne baksnakkingen, ærlig talt. Glad for at kollegaene på min arbeidsplass er respektfulle og ikke baksnakker på denne måten. ”Det er sånn det er“, nei det er fullt mulig å endre på denne tankegangen. Anonymkode: 9c8de...2cf 100% enig! Vil mye heller ha en kollega med helseproblemer, enn en baksnakker. Baksnakkere er som gift for en arbeidsplass! Anonymkode: 1c8f1...c26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå