AnonymBruker Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Jeg har så dårlig samvittighet nå🥲har kjefter på 10 og 12 åringen i hele dag. Den verste Helge dagen på lenge. Jeg føler jeg har ødelagt hele fri dagen dems. Når det er sagt så har de oppført seg kjempe dårlig i dag. Det pleier de aldri å gjøre . Det begynte med at jeg hadde laget middag. Jeg sa at nå må de skru av spill osv for maten blir kald. Ingen hører. Vent litt. Jeg sier at jeg skjønner spill er gøy, men at nå er det middag. Maten står der enda. Telefonen til eldste ringer. Jeg sa at han må vente med å ta den til etter mat. Han går likevel for å snakke. Jeg går etter og ber han legge på. Da er maten allerede kald. Senere finner guttene et rør med Pringles potetgull i bilen som jeg skulle gi de i kveld sammen med å se film med meg. Den har de knust innholdet til smuler , bare pulver igjen . De sa de trodde den skulle kastes og det var jo bare å kjøpe en ny. Da ble jeg enda sintere enn før i dag. De burde jo ha spurt om potetgullet. Ikke bare ødelagt det! Vi voksne har ikke lært de sånn oppførsel så jeg skjønner ingenting 🥲de bare ler når jeg blir sinna og prøver å forklare dem at dagens oppførsel ikke er akseptabel. Ler og ler mens jeg er dønn alvorlig. Ble ingen film og chips for å si det sånn. Er det urimelig av meg å være sint og kjefte mye ? Pleier aldri å kjefte og smelle sånn , men dette synes jeg er helt uakseptabelt. Hvordan ville dere reagert ? Jeg ble liksom usikker på om jeg har vært urimelig eller ikke🙈 Anonymkode: 8e0c0...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #2 Skrevet 1. juni Jeg tenker at hvis dette er engangstilfelle eller fra tid til annen så er jo ikke dette noe galt. Alle foreldre kan bli sinna og kjefte fra tid til annen. Samtidig så må barna lære at vi skal høre på mamma når hun snakker og følge reglene i heimen. Når det er sagt så må du kanskje jobbe litt med regulering av dine egne følelser, og eventuelt hjelpe de små hjemme til med det samme? Få de til å forstå at når mamma snakker så må de hører etter, og at dette er kjempeviktig. Videre så er det også sånn at det er gi og ta begge veier, hva med å gi litt headsup til ungene om at 30 min da er det middag, så de kan gjøre seg klar til å avslutte spillingen og få en naturlig nedtelling til middag. Du er helt normal TS har gjort akkurat samme som deg, men så lenge man lærer av det og tar til seg ting så ser jeg ikke noe store issues her. Anonymkode: 79aa4...f5f 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni #3 Skrevet 1. juni Ta fra de spill og mobiler osv. Gi beskjed om at om de ikke hører på deg, får de ikke lov til å spille. Anonymkode: 4066e...c7c 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #4 Skrevet 1. juni Nei, du har ikke vært urimelig. Du har vært for ettergivende og for lite tydelig. Barna dine tester grensene og det er jo normalt. De er to, og da får de på en måte støtte i hverandre også. Det er ganske fortvilende med slike dager, men med barn i hus er det bare å forberede seg på at de kommer. Det er jo ikke de verste eksemplene du kommer med heller, så det er nå du må være stødig i valgene dine. Stå på ditt, ta en god prat med barna, og så er det en ny dag i morgen. Hvis du skal be om unnskyldning for, og ha dårlig samvittighet for å sette grenser, har du mer i vente i åra framover.. Anonymkode: 28725...449 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #5 Skrevet 1. juni Du har kjeftet i hele dag, men det begynte med middagslaging? Anonymkode: 57b7b...a3f 5 3
Cartman Skrevet 1. juni #6 Skrevet 1. juni (endret) Du har ingenting å skamme deg over. De har oppført seg dårlig og det vet de veldig godt. Det er ikke "synd" på barna. Forhåpentligvis skjerper de seg fremover. Jeg ville ikke tenkt noe mer over dagens hendelser. Endret 1. juni av Cartman 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #7 Skrevet 1. juni Jeg synes de virker litt frekke, og du ser ut til å fullstendig mange autoritet. Samtidig er jo dette bagateller....men hvis ungene jevnt over ikke hører på deg, og er frekk, så er det ingen bagatell. ...det er ikke noe å skryte av, men ingen ler når jeg blir sint. Og det er ikke fordi jeg kjefter så mye. Det er vel mer måten jeg sier ting på, blikket og en skremmende stillhet. Jeg har arvet det fra min mor, og prøver å mildne det hele. Anonymkode: 4c9e2...a58 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #8 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du har kjeftet i hele dag, men det begynte med middagslaging? Anonymkode: 57b7b...a3f Ja jeg lagde en utrolig tidlig middag i dag. Skjønner at det hørtes litt rart ut😊 Anonymkode: 8e0c0...fa9
AnonymBruker Skrevet 1. juni #9 Skrevet 1. juni Hos meg hadde de fått gå uten middag. Anonymkode: 69135...317
AnonymBruker Skrevet 1. juni #11 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har så dårlig samvittighet nå🥲har kjefter på 10 og 12 åringen i hele dag. Den verste Helge dagen på lenge. Jeg føler jeg har ødelagt hele fri dagen dems. Når det er sagt så har de oppført seg kjempe dårlig i dag. Det pleier de aldri å gjøre . Det begynte med at jeg hadde laget middag. Jeg sa at nå må de skru av spill osv for maten blir kald. Ingen hører. Vent litt. Jeg sier at jeg skjønner spill er gøy, men at nå er det middag. Maten står der enda. Telefonen til eldste ringer. Jeg sa at han må vente med å ta den til etter mat. Han går likevel for å snakke. Jeg går etter og ber han legge på. Da er maten allerede kald. Senere finner guttene et rør med Pringles potetgull i bilen som jeg skulle gi de i kveld sammen med å se film med meg. Den har de knust innholdet til smuler , bare pulver igjen . De sa de trodde den skulle kastes og det var jo bare å kjøpe en ny. Da ble jeg enda sintere enn før i dag. De burde jo ha spurt om potetgullet. Ikke bare ødelagt det! Vi voksne har ikke lært de sånn oppførsel så jeg skjønner ingenting 🥲de bare ler når jeg blir sinna og prøver å forklare dem at dagens oppførsel ikke er akseptabel. Ler og ler mens jeg er dønn alvorlig. Ble ingen film og chips for å si det sånn. Er det urimelig av meg å være sint og kjefte mye ? Pleier aldri å kjefte og smelle sånn , men dette synes jeg er helt uakseptabelt. Hvordan ville dere reagert ? Jeg ble liksom usikker på om jeg har vært urimelig eller ikke🙈 Anonymkode: 8e0c0...fa9 Permissive parenting heter det når ikke setter ordentlige grenser og klikker når ungene ikke hører etter. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor er far? Anonymkode: 6c82f...e5b Sikkert på do med mobilen som 90 % av alle "tilstedeværende" fedre. Anonymkode: 9eb37...203 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #12 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Når det er sagt så må du kanskje jobbe litt med regulering av dine egne følelser, og eventuelt hjelpe de små hjemme til med det samme? De små? Dette er barn på 10 - 12 år. Eldste er altså nummeret før tenåring, og alt det som følger med den prosessen. Tenker at ts har reagert helt normalt. Ungene er mer enn store nok til å forstå at normal høflighet tilsier at man kommer når maten er klar, og man ødelegger ikke det andre har kjøpt. Så kanskje mer regulering av ungenes oppførsel er på sin plass. Anonymkode: fc9b5...e06 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni Opptakt til pubertet og tenåringstid? Anonymkode: 21873...9b2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De små? Dette er barn på 10 - 12 år. Eldste er altså nummeret før tenåring, og alt det som følger med den prosessen. Tenker at ts har reagert helt normalt. Ungene er mer enn store nok til å forstå at normal høflighet tilsier at man kommer når maten er klar, og man ødelegger ikke det andre har kjøpt. Så kanskje mer regulering av ungenes oppførsel er på sin plass. Anonymkode: fc9b5...e06 Joda oppførselen var ikke så bra, men sinne og kjefting kommer jo fordi man ikke klarer å regulere følelser på en god måte akkurat der og da, selv om det er normalt. Men komme når maten er klar, kan løses enkelt ved å si ifra 20-30 min før eller si at man planlegger middag. Gi og ta fra begge sider her. Koster så lite. Bare fordi man kan så MÅ MAN ikke ture frem og utøve autoritet, man kan velge å gjøre det enkelt for barna også, tilpasse seg at nå er det snart middag. Anonymkode: 79aa4...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Permissive parenting heter det når ikke setter ordentlige grenser og klikker når ungene ikke hører etter. Sikkert på do med mobilen som 90 % av alle "tilstedeværende" fedre. Anonymkode: 9eb37...203 Ja han var visst på mobilen og hadde gjemt seg i kjellern så du har rett. Ts😊 Anonymkode: 8e0c0...fa9 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #16 Skrevet 1. juni Jeg ville sakt "nå er det mat" tydelig så de fikk det med seg og satt meg til bords og forsynt meg. Hadde bare spist og så ryddet av om de ikke kom. Ellers så må du fysisk skru av TV, da. Være tydeligere. Akkurat som med små barn er det ikke sikker de responderer på kun verbale instruksjoner. Man må litt mere "hands on". Anonymkode: ed428...584 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #17 Skrevet 1. juni Slik skjer. Vi er bare mennesker vi å. Anonymkode: 1e70b...713 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #18 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg ville sakt "nå er det mat" tydelig så de fikk det med seg og satt meg til bords og forsynt meg. Hadde bare spist og så ryddet av om de ikke kom. Ellers så må du fysisk skru av TV, da. Være tydeligere. Akkurat som med små barn er det ikke sikker de responderer på kun verbale instruksjoner. Man må litt mere "hands on". Anonymkode: ed428...584 Hvorfor kan dere ikke være litt greie og gi headsup på "30min til middag" husker dette med gru selv som barn, foreldre som ikke skjønte at jeg var midt i et spill og ikke så lett å legge unna. Hadde jeg visst at det var 30 min til middag så kan man planlegge litt bedre, sett dere inn i hodene til barna deres av og til... Anonymkode: 79aa4...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #19 Skrevet 1. juni Du har på ingen måte vært urimelig, ts! Kanskje de fikk seg en lærepenge ang potetgullet. Du hadde tross alt planlagt noe hyggelig for dere. Og det føles så jævlig utakknemlig når man får sånn oppførsel i retur. Høres ut som en helt normal familie, med en helt normal og god mamma, med helt normale unger. Du er flink! Anonymkode: f04fa...260
AnonymBruker Skrevet 1. juni #20 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at hvis dette er engangstilfelle eller fra tid til annen så er jo ikke dette noe galt. Alle foreldre kan bli sinna og kjefte fra tid til annen. Samtidig så må barna lære at vi skal høre på mamma når hun snakker og følge reglene i heimen. Når det er sagt så må du kanskje jobbe litt med regulering av dine egne følelser, og eventuelt hjelpe de små hjemme til med det samme? Få de til å forstå at når mamma snakker så må de hører etter, og at dette er kjempeviktig. Videre så er det også sånn at det er gi og ta begge veier, hva med å gi litt headsup til ungene om at 30 min da er det middag, så de kan gjøre seg klar til å avslutte spillingen og få en naturlig nedtelling til middag. Du er helt normal TS har gjort akkurat samme som deg, men så lenge man lærer av det og tar til seg ting så ser jeg ikke noe store issues her. Anonymkode: 79aa4...f5f Du er sånn bobleplast-mamma ser jeg. Forstå seg ihjel på barnet. "Jeg tenker at hvis dette er et engangstilfelle så er det ok..." "jobbe litt med regulering av dine egne følelser". Nå må du slutte! Dette er ikke små barn, de er 10 og 12 år! Om ts skal følge din oppskrift så skal jeg love deg hun sitter igjen med noen drittsekker av noen barn i tenårene. Anonymkode: f04fa...260 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå