Gå til innhold

Du som har blitt vegetarianer eller kuttet ned på kjøttforbruket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
bolla92 skrev (38 minutter siden):

Vegetarianere spiser jo ikke kun bønner, så det går helt fint ann å få i seg resten av næringsstoffene ved å kombinere med andre matvarer, feks kornprodukter. Det er mange ulemper med kjøtt også, spesielt rødt og bearbeidet kjøtt. 

Ja, dette er virkelig ikke noe problem. Man trenger ikke kjøtt for å få i seg nok proteiner. Det er en myte. Det er flere her som har nevnt at de har mistet muskelmasse. Da spiser dere ikke riktig. Det er også viktig å huske på at rødt og bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende.

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

Anonymkode: 1beb5...430

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, dette er virkelig ikke noe problem. Man trenger ikke kjøtt for å få i seg nok proteiner. Det er en myte. Det er flere her som har nevnt at de har mistet muskelmasse. Da spiser dere ikke riktig. Det er også viktig å huske på at rødt og bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende.

Neida,men kan få i seg nok proteiner fra annen animalsk, fisk er også en super kilde til protein. 

"Da spiste du ikke riktig" er jo en typisk hersketeknikk som jeg er temmelig drittlei av. 

Anonymkode: d68a8...f9d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har vært langvarig veganer, så vet godt hva man spiser på plantebaset kost. Poenget var mengden man må spise per kalori sammenlignet med kjøtt.

Den eneste ulempen med rødt kjøtt er at jeg ikke spiste det på mange år, og sånn sett gikk glipp av mye viktig næring. Rødt kjøtt er ikke farlig, det er kvaliteten på kjøttet og hva man spiser til, som er viktig. 

Samtidig går man glipp av mange gode og nyttige plantestoffer og fiber hvis man spiser kjøtt og ikke bønner og korn!

Anonymkode: 3c1bb...50c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samtidig går man glipp av mange gode og nyttige plantestoffer og fiber hvis man spiser kjøtt og ikke bønner og korn!

Når i all verden ble det en automatikk i at så lenge man spiser kjøtt, så spiser man ikke fiber? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida,men kan få i seg nok proteiner fra annen animalsk, fisk er også en super kilde til protein. 

"Da spiste du ikke riktig" er jo en typisk hersketeknikk som jeg er temmelig drittlei av. 

Jeg er også drittlei hersketeknikker, så da har vi det til felles. Jeg er drittlei av alle som påstår her inne at man må spise kjøtt/fisk  for å få i seg nok proteiner, for det stemmer ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 9.13):

Jeg var vegetarianer i 2 år. Jeg mistet muskelmasse og ble mer "dvask", ellers merket jeg lite endring. Gikk hverken opp eller ned i vekt, så forskjellen er bare på om det er faste muskler som når jeg spiser rødt kjøtt, eller mer bløt og dvask på plantekost. 

Hvis du tenker vektnedgang som er målet ville jeg heller vurdert å kutte ut all UP mat, korn, sukker og kunstig søtning, og evt meieriprodukter. Er du overvektig er det neppe biffen og lammeskankene som er synderen.

Anonymkode: d2637...5e6

så morsomt, de to mest veltrente jeg kjenner er pescetarianere. Jeg tror det har mer å hva hva folks kunnskapsnivå er og hvordan de trener. Variert trening med styrketrening i bunnen. Og så tror jeg man trenger fisk, det er så viktig for hjernen. 

Anonymkode: d93c0...8ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er også drittlei hersketeknikker, så da har vi det til felles. Jeg er drittlei av alle som påstår her inne at man må spise kjøtt/fisk  for å få i seg nok proteiner, for det stemmer ikke. 

Det er ikke snakk om mengde protein, men kvalitet på protein. Du kan tilsette ris til hvert bidige måltid, det lager ikke mirakuløst kollagen. Og nå er det forøvrig langt mer enn protein som er viktig for en kropp. 

Det er forøvrig ikke en hersketeknikk å legge frem slik fakta. Å påstå at noen som har vært vegeterianer eller veganer har gjort noe feil siden det ikke har fungert, er. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

så morsomt, de to mest veltrente jeg kjenner er pescetarianere. Jeg tror det har mer å hva hva folks kunnskapsnivå er og hvordan de trener. Variert trening med styrketrening i bunnen. Og så tror jeg man trenger fisk, det er så viktig for hjernen. 

Anonymkode: d93c0...8ba

En pesceterianer får jo i seg ordentlige proteiner + + +, vesentlig forskjell på å være vegeterianer og pesceterianer ernæringsmessig. Fisk gir jod, d vitamin, b12 osv. B12 forøvrig også veldig viktig for å bygge muskler, folk virker å tro det er bare protein som er viktig. 

Fisk er veldig viktig for hjernen. Fisk og egg var det første jeg introduserte av animalsk etter mange år på bare plantebasert. Drastisk forbedring av kognitiv funksjon på veldig kort tid. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 20.55):

Det er også viktig å huske på at rødt og bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende.

Nå sprer du feilinformasjon. Det er svake beviser for at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende og det finnes ikke hold i å påstå at rent rødt kjøtt er kreftfremkallende.

https://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat-and-cancer

800-epidemiological-studies-in-WHO-repor

rat-studies-in-WHO-report-on-meat-and-ca

Anonymkode: 93b21...d1a

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå sprer du feilinformasjon. Det er svake beviser for at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende og det finnes ikke hold i å påstå at rent rødt kjøtt er kreftfremkallende.

https://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat-and-cancer

800-epidemiological-studies-in-WHO-repor

rat-studies-in-WHO-report-on-meat-and-ca

Jeg ville vært mye mer bekymret over å spise prosessert kjøtt sammen med korn/gluten, posesaus, frossenpizza, brødskiver med ihjelprosessert leverpostei, enn f.eks spekeskinke med eggerøre og ikke noe annet. 

Både graden av prosessering spiller inn, men like mye hva man faktisk spiser resten av dagen/kombinerer måltidet med. Det er et helsike for tarmen å skulle jobbe med både pasta og kjøttdeig samtidig. Men slike ting tas ikke med når det "forskes" på kosthold.

Å gjenninføre kjøtt, også da rødt kjøtt, har vært det lureste jeg har gjort for helsa mi.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mer eller mindre vegetarianer i noen år som ung voksen. Vokste opp med en mor som var det i flere år i min barndom, så hadde god kunnskap om hvordan spise riktig som vegetarianer for å få i seg det man trenger.

Jeg fikk dårligere helse! Immunforsvaret ble dårlig, jeg ble oftere syk og sykere når jeg ble syk. Hadde mindre energi, hadde mye smerter i kroppen m.m.

På et tidspunkt begynte jeg å spise kjøtt igjen. Ble sjeldnere syk, mindre syk når jeg ble syk. Fikk mer energi. Smerter i kroppen forsvant. Blodprøver var hele tiden "normale", så jeg hadde tilsynelatende ingen mangler. 

Mange år senere var jeg i en utredning hvor en lege tok noen helt andre prøver, som et bisvar på det de prøvene viste, så ble det kommentert at jeg trenger animalske proteiner, helst til alle måltider. I årene før dette hadde jeg funnet ut dette selv, så det var bare en bekreftelse på det jeg allerede hadde erfart.

Jeg har hele tiden spist mye grønnsaker og hatt et variert kosthold, hvor det meste blir laget fra bunn. 

Da prisøkningen tok fart for et par-tre år siden så ble det til - uten at det var bevisst - at jeg spiste noe mindre kjøtt igjen. Fremdeles kjøtt flere ganger i uken, men langt mindre. Formen min ble gradvis verre og verre. Startet for et par måneder siden å spise mer kjøtt igjen, og nå har formet begynt å snu. Aller helst bør jeg spise rent kjøtt, som gressforede kyr/sau/geit og vilt, for merker at produkter som stammer fra dyr som har vært tøft foret med kraftfor ikke gir samme energi for meg. 

Jeg skulle ønske det var enklere å få kjøpt hele og halve dyr. Har funnet ut at jeg må bli kjent med noen jegere og helst en økologisk bonde eller to også ;) 

Det som mangler i de fleste disse trådene om ca samme tema, det er at vi har individuelle behov. Noen har kropper som dårlig fordøyer kjøtt, andre fordøyer dårlig proteiner fra bønner o.l., noen tåler ikke melk, noen tåler dårlig korn, noen har flere slike problemer, noen ingen. 

Det betyr også at det er rimelig meningsløst at begge "grupper" nærmest legger seg i hver sin skyttergrad for å forsvare egne personlige valg. For det kostholdet som passer én, det kan være helt feil for en annen. Det kostholdet som holder en person frisk eller får en annen person frisk fra sykdom - det kostholdet kan gjør andre syke og forverre sykdom for atter andre.

Det er også verdt å huske, for de som er mest ihuga på å forsvare eget kosthold, at det kostholdet som fungerer for foreldre selv ikke nødvendigvis er det som er riktig for deres barn. 

"Jeg spiser jo så sunt"... Javel, men sunt for hvem?

I Norge burde vi ta tilbake kulturlandskapet med å la sau og geit og dels storfe få beite på de enorme områdene som i dag gror igjen og skaper brannfeller. Mer næring fra dyr som lever godt og som får leve av det kostholdet de tåler best, kortreist mat.

Anonymkode: 471e4...555

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Et 10 år siden, så jeg husker ikke helt de konkrete endringene annet enn at det ble mye linser og bønner. Brukte mye bloggen til Veganmisjonen, husker jeg. Og det har skjedd mye på markedet med produkttilgjengelighet siden den gang. 

Nå bruker jeg mye linser, kikerter, bønner, edamame, soya, tofu og det jeg kaller "liksomkjøtt", det vil si kjøttdeig av soya og diverse kjøttprodukterstatninger. Vet at sånt ikke er så sunt, men jeg virkelig hater å lage mat, så noen ganger er det det som er enklest. 

Jeg spiser heller ikke egg, men klarte å få i meg 120 gram protein daglig da jeg telte makroer, mye pga melkeprodukter og tofu.

Anonymkode: 2d020...bbb

AnonymBruker
Skrevet
aazy skrev (På 9.6.2025 den 13.45):

To tabber du gjer her: Prissamanlikning på Meny (som attpåtil ikkje har tørre belgvekster i store kvanta som er hjørnesteinen av eit vegetarkjøkken), og å sjå på enkeltstudier for å fastslå universelle mønster. Sistnemnde er ganske vanleg for folk som nettopp har lært seg om noko, og trur dei er eksperter (Dunning-Kruger-effekten). I realiteten er det ikkje så enkelt. For ein grundig gjennomgang kan eg anbefale denne artikkelen: https://macrofactorapp.com/protein-quality/#h-what-about-vegetarians-and-vegans

Nøkkelpunkt derfrå er 1) mange veganske proteinkjelder som soya er komplette 2) med høgt nok totalinntak (typ standardinntak for aktive, 1.6-2g protein per kg kroppsvekt) er det lite sannsynleg at ein må stresse med det, særleg om du er vegetarianer 3) metodar som DIAAS måler ikkje faktisk utnytting av protein, og er dermed ikkje sikre mål 4) med eit minimum av kunnskap og innsats vil sjølv dei strengaste veganske diettane vere gode nok for sjølv profesjonelle bodybuildere. 

Å sammenligne pris på meny med pris på meny er en rettferdig sammenligning. Det er absurd å påstå noe annet. 

Jeg kjøper også større kvanta av kjøtt og betaler mindre pr kg enn det koster på meny. Og jeg kjenner jegere som jeg kan kjøpe veldig billig av. Men det hadde ikke vært en rettferdig sammenligning hvis jeg brukte den prisen mot belgfrukter på meny. Og det er heller ikke en rettferdig sammenligning med belgfrukter kjøpt et annet sted med kjøtt kjøpt på meny. Eller belgfrukter kjøpt et annet sted mot kjøtt kjøpt et annet sted. 

Interessant at du mener at antinæringsstoffer var en enkelthendelse og ikke universelt mønster. Er dette også en personlig erfaring? Sånn siden det går stikk i strid med vitenskapen. Hørt om trypsinhemmere for eksempel? Det er jo veldig relevant for proteinopptak. I din egen lenke linket de til denne der det står:

Sitat

Previous studies have shown that anti-nutrients cause adverse effects on diet value by reducing nutritional significance of foods. Prasad et al. (1963) reported that Egyptian boys were found deficient with zinc minerals, especially those that consumed bread and beans consistently. It is now very well accepted that phytate present in foods is one of the key concerns for the zinc deficiency.

Og ingen sier vel at det ikke er mulig å få nok protein fra planter for normale folk. Men det er MYE vanskeligere enn det majoriteten tror.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et 10 år siden, så jeg husker ikke helt de konkrete endringene annet enn at det ble mye linser og bønner. Brukte mye bloggen til Veganmisjonen, husker jeg. Og det har skjedd mye på markedet med produkttilgjengelighet siden den gang. 

Nå bruker jeg mye linser, kikerter, bønner, edamame, soya, tofu og det jeg kaller "liksomkjøtt", det vil si kjøttdeig av soya og diverse kjøttprodukterstatninger. Vet at sånt ikke er så sunt, men jeg virkelig hater å lage mat, så noen ganger er det det som er enklest. 

Jeg spiser heller ikke egg, men klarte å få i meg 120 gram protein daglig da jeg telte makroer, mye pga melkeprodukter og tofu.

Anonymkode: 2d020...bbb

Spiser heller ikke kjøtt og egg men spiser fisk og belgfrukter og innimellom melkeprodukter. Føler du at du har nok energi og er i god form? Folk forteller jo her at de blir syke uten kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser heller ikke kjøtt og egg men spiser fisk og belgfrukter og innimellom melkeprodukter. Føler du at du har nok energi og er i god form? Folk forteller jo her at de blir syke uten kjøtt.

Ikke meg du spør, men man trenger ikke bli syk uten kjøtt. Det er stor forskjell på å ikke spise kjøtt, være vegeterianer, og å være veganer. Er du pesceterianer og ikke spiser kjøtt men fisk, så får du i deg b12, d vitamin, kollagen, jod, m.m. 

Hvor lenge man går uten visse matgrupper er jo også vesentlig. Ernæringsmessig hadde jeg uten tvil heller spist (rent) kjøtt enn belgfrukter, det har med biotilgjengeligheten i maten å gjøre. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...