Gå til innhold

Du som har blitt vegetarianer eller kuttet ned på kjøttforbruket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke endringer gjorde du i matveien? Hva spiser du som erstatning for kjøtt?

Hvilke kroppslige endringer merket du og hvor raskt? 😊

Anonymkode: 01392...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Vi bytta kjøtt med bønner og kikerter, og så begynte vi å spise mer ost og egg og tyrkisk yoghurt.

Konsekvensen er at vi sparte masse penger hver måned og fikk mye bedre immunforsvar, så nå er vi aldri sjuke mer.

Bittelitt kronglete å finne vegetarmat når vi er i utlandet på ferie, så da kam det være i hvert fall jeg spiser fisk eller noe.

Anonymkode: 5ddef...467

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste bønner, linser, kikerter, quinoa som erstatning for kjøtt. I begynnelsen følte jeg meg bra, men etter noen år fikk jeg mye helseproblemer. Tror jeg følte meg bra fordi jeg sluttet å spise prosessert mat og ble mer mat-bevisst i forhold til "ren" mat. Spiser nå kjøtt igjen, og har fått bedre helse. Men spiser ikke prosessert. 

Anonymkode: d68a8...f9d

• Liker 3
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Har stort sett byttet kjøtt med sopp - overraskende hvor mange retter som fungerer utmerket med sopp i stede for kjøtt 😄

Anonymkode: 2ddc4...a87

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Masse kikerter og bønner. Spiser også en del omelett med grønnsaker og ost. Helsen min har blitt veldig bra. Jeg er sjelden syk, og er mer opplagt enn jeg var tidligere.

Anonymkode: 1beb5...430

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiste bønner, linser, kikerter, quinoa som erstatning for kjøtt. I begynnelsen følte jeg meg bra, men etter noen år fikk jeg mye helseproblemer. Tror jeg følte meg bra fordi jeg sluttet å spise prosessert mat og ble mer mat-bevisst i forhold til "ren" mat. Spiser nå kjøtt igjen, og har fått bedre helse. Men spiser ikke prosessert. 

Jeg tror det er er individuelt, eller at det har noe med allsidighet å gjøre? Vi har levd på denne måten i 15 år pluss, og er usedvanlig friske og sunne ennå. Vi har ikke vurdert å gå tilbake til kjøttspising igjen.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Byttet stort sett ut med linser, kikerter og grønnsaker. Og halloumi. 
Både halloumi og blomkål er kjempedigg til indisk foreks. 
Linser og kikerter til det meste. 
Vi har spist sånn i så lang tid at jeg husker ikke helt endringer lenger, men vi er aldri syke. 

Anonymkode: 153a8...035

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veganer da, men i 20år cirka. Jeg spiser mye seitan, og tofu, samt litt edamamebønner og erter og diverse annet med varierende protein. Jeg har litt ulike ting jeg ikke tåler, så flere hensyn å ta. 

Spiser du egg og meieriprodukter så får du dekket veldig mye. Jeg tåler faktisk ingen av delene. 
Magen min er mye bedre, og jeg har fin glød (sies det), og jeg har veldig god utholdenhet. Umulig å vite om jeg ville hatt det uansett da, men er sprekere nå enn for 20 år siden. 

Anonymkode: a96a7...a24

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser mer økologiske egg, og mye bønner og cottage cheese. Samt reker.

Anonymkode: f2862...969

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Byttet stort sett ut med linser, kikerter og grønnsaker. Og halloumi. 
Både halloumi og blomkål er kjempedigg til indisk foreks. 
Linser og kikerter til det meste. 
Vi har spist sånn i så lang tid at jeg husker ikke helt endringer lenger, men vi er aldri syke. 

Glemte å skrive det, pescetarianer. Så vi spiser jo bla fisk, egg og meieriprodukter. 
Spiser rent, ikke ultraprosessert. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vegiss men kutta ned på kjøttet.
Erstattet det med grøntfor. (mer grønnsaker på tallerkenen) 
Merker det litt på lommeboka. (noe er billig men salat og paprika som er mine favoritter er blitt EKSTREMT mye dyrere en mye annet)
Men føler meg bedre sånn helsemessig.
Litt mindre syk, litt mindre "tung" i kroppen, litt kvikkere i hodet.
Ikke store endringer men totalt føler jeg meg bedre.

Bønner er fantastisk på smak og så mye billigere en kjøtt.
(bytter ut halvparten av kjøttdeigen med kidneybønner i taco og gryteretter)

Anonymkode: fd7be...06e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste plantebasert i mange år fordi jeg trodde det var bedre for helsa. Jeg følte meg jo bra i starten fordi jeg kuttet ned på godteri og snacks og spiste renere mat.

Men jeg ble tynnfeit og mistet muskler til tross for at jeg mikset "protein"-kilder (for eksempel bønner og ris) som i teorien skulle gitt meg komplett protein. Jeg fikk tynnere hår, huden ble grå, tørr og gusten. Jeg sov dårlig og hadde ingen energi. Jeg skyldte på alt mulig annet fordi jeg var så overbevist om at kostholdet var bra. "Så bra at jeg spiser sunt. Tenk hvor syk jeg hadde vært hvis ikke!" Blodprøver sa at jeg var frisk, men de fleste vitaminer og mineraler var i nedre del av normalområdet. Det tok lang tid før jeg klarte å vurdere kostholdsendring. Det viste seg blant annet å være en kronisk betennelse. "Jeg var aldri syk" sa jeg til alle andre, men fakta var at jeg var alltid syk fordi kroppens immunforsvar funket ikke og den klarte ikke å bekjempe enkle sykdommer som forkjølelse en gang. Den hadde ikke alle næringsstoffene den trengte for å fungere. Hva som er i blodet viser ikke alltid sannheten om hva som er tilgjengelig for kroppen inne i cellene hvor næringsstoffene trengs.

Anonymkode: 93b21...d1a

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er er individuelt, eller at det har noe med allsidighet å gjøre? Vi har levd på denne måten i 15 år pluss, og er usedvanlig friske og sunne ennå. Vi har ikke vurdert å gå tilbake til kjøttspising igjen.

Jeg spiste nok veldig allsidig, men for min del så hadde det med at planter ble for tungt for fordøyelsen min, som igjen ga problemer med andre ting. 

Som personen over meg skriver, så mistet jeg også mye muskler, og fikk en rekke helseproblemer. Tok lang tid før jeg forstod sammenhengen. Men nå spiste jeg utelukkende plantebasert da, det er jo stor forskjell på det å bare kutte ut kjøtt, men fortsatt spise fisk,egg, meieri, og det å kutte ut allt animalsk. Selvsagt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg spiste plantebasert i mange år fordi jeg trodde det var bedre for helsa. Jeg følte meg jo bra i starten fordi jeg kuttet ned på godteri og snacks og spiste renere mat.

Men jeg ble tynnfeit og mistet muskler til tross for at jeg mikset "protein"-kilder (for eksempel bønner og ris) som i teorien skulle gitt meg komplett protein. Jeg fikk tynnere hår, huden ble grå, tørr og gusten. Jeg sov dårlig og hadde ingen energi. Jeg skyldte på alt mulig annet fordi jeg var så overbevist om at kostholdet var bra. "Så bra at jeg spiser sunt. Tenk hvor syk jeg hadde vært hvis ikke!" Blodprøver sa at jeg var frisk, men de fleste vitaminer og mineraler var i nedre del av normalområdet. Det tok lang tid før jeg klarte å vurdere kostholdsendring. Det viste seg blant annet å være en kronisk betennelse. "Jeg var aldri syk" sa jeg til alle andre, men fakta var at jeg var alltid syk fordi kroppens immunforsvar funket ikke og den klarte ikke å bekjempe enkle sykdommer som forkjølelse en gang. Den hadde ikke alle næringsstoffene den trengte for å fungere. Hva som er i blodet viser ikke alltid sannheten om hva som er tilgjengelig for kroppen inne i cellene hvor næringsstoffene trengs.

Anonymkode: 93b21...d1a

Akkurat dette, sier meg enig i alt. 

Men hvis TS kun skal kutte ut kjøtt og fortsatt spise fisk, egg, og meieri, så blir det noe helt annet. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ikke vegiss men kutta ned på kjøttet.
Erstattet det med grøntfor. (mer grønnsaker på tallerkenen) 
Merker det litt på lommeboka. (noe er billig men salat og paprika som er mine favoritter er blitt EKSTREMT mye dyrere en mye annet)
Men føler meg bedre sånn helsemessig.
Litt mindre syk, litt mindre "tung" i kroppen, litt kvikkere i hodet.
Ikke store endringer men totalt føler jeg meg bedre.

Bønner er fantastisk på smak og så mye billigere en kjøtt.
(bytter ut halvparten av kjøttdeigen med kidneybønner i taco og gryteretter)

Anonymkode: fd7be...06e

Du må spise MYE bønner for å få i deg samme mengde protein som kjøtt. I tillegg er ikke bønner fullverdig protein og mangler en rekke næringsstoffer. Ingenting i veien for å blande selvsagt, men kvaliteten på næringen fra bønner vs kjøtt kan ikkesammenlignes.

• Nyttig 6
Annonse
Skrevet

Har stort sett byttet kjøtt med sopp - overraskende hvor mange retter som fungerer utmerket med sopp i stede for kjøtt 😄

Sopp/mycelia er fantastisk, og utrolig fascinerende jo mer man leser om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det fungerer smaksmessig, men jeg håper du skjønner hvor lite næring det er i sopp? 

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Pescetarianer her!

Byttet ut med bønner, linser, sopp og søtpoteter😁

Spiser også fisk da, gjerne de som har levd fritt i havet og ikke i oppdrett🥰

Pleide å bli kalt «kjøttelsker» før, men da jeg lærte om de grusomme forholdene til husdyrene, bestemte jeg meg for å stoppe med det. Var 9 år på den tiden, så det krevde jo noe av meg🥰

I dag er jeg 21, og lever fint med det fortsatt. Men ønsker jo å bli noe mer, og har et mål om å bli veganer❤️

Anonymkode: 7789b...d8e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bønner, linser og kikerter. Svarte bønner er perfekt i taco istedenfor kjøttdeig. Linser og kikerter er fantastisk i supper og gryter.

Også kan man lage burgere og falafel av bønner og av kikerter. Det finnes også oppskrifter på linser som matpålegg.

En god nettside for oppskrifter er:

http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv_9685.html?m=1

Jeg droppet både kjøtt og melk rundt 20 år siden. Det første jeg merket var at jeg brukte langt mindre penger på mat. Problemer med oppblåsthet gikk også vekk, og jeg følte meg lettere og mer våken.

I tillegg gikk jeg fra å føle meg småforkjøla flere ganger i året, til å aldri bli syk igjen. Verken forkjølelse, influensa eller covid har klart å slå klørne i meg siden da.

Anonymkode: 9c648...460

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har spist både vegansk og vegetarisk i perioder. Med vegetar merker jeg ikke noen spesiell forskjell, men med vegansk går man fort ned i vekt. Har aldri slitt med å holde vekten da.

For å bli mett er det viktig å lære seg å bruke andre proteinkilder. Man kan ikke bare ta bort kjøttet.

I salater byttet jeg ut skinkebiter og kylling med byggryn, stekt og marinert tofu og kikerter. Kjøttdeigen fra Stabburet er god, men jeg prøver å bruke mer bønner, så svarte bønner er godt i nachosgrateng, taco og lignende.

Til grilling er halloumi godt, marinerte grønnsaker, tofustrips.

Ellers er gryter genialt, spesielt høst og vinter. Linsesupper, dhal, indisk og thai curry.. Det finnes så masse godt 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...