AnonymBruker Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Hei! Jeg får snart arv på 7.mill utbetalt jeg har vært et økonomisk surrehue, har misligholdt studiegjeld samt en del andre ting og har en gjeld på 600.000 uten å eie noe særlig. jeg har ingen egenkaptial enda( ikke før jeg får arven) Leier en leilighet på 12.000 i mnd nå. har brutto inntekt på 500.000 året. hva er det smarteste jeg gjør nå? Vil selvsagt eie leil/hus Anonymkode: b95df...ab2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:12 #2 Skrevet søndag kl 17:12 Du bør kjøpe bolig. Deretter betale det du har av gjeld (utenom studielånet). Så bør du begynne å betale månedlige avdrag på studielånet. Videre ville jeg satt av noen hundre tusen i buffer, og videre en god del i langsiktig sparing Anonymkode: 99008...4dd 1
Hensatt Skrevet søndag kl 17:15 #3 Skrevet søndag kl 17:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bør kjøpe bolig. Deretter betale det du har av gjeld (utenom studielånet). Så bør du begynne å betale månedlige avdrag på studielånet. Videre ville jeg satt av noen hundre tusen i buffer, og videre en god del i langsiktig sparing Anonymkode: 99008...4dd Om det er nok penger betaler man selvsagt studielånet også. Greit at det er billigere, men langt fra gratis å ha studielån. 10 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:17 #4 Skrevet søndag kl 17:17 Betal ut all gjeld og kjøp deg bolig. Hadde ikke synes det var noe vanskelig valg. Samt slutt med å være økonomisk surrehode. 7 mill kan fort forsvinne det også om du fortsetter med det, og man kan ikke forvente slike muligheter til å snu sin situasjon stadig. Anonymkode: 0d46b...911 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:18 #5 Skrevet søndag kl 17:18 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hei! Jeg får snart arv på 7.mill utbetalt jeg har vært et økonomisk surrehue, har misligholdt studiegjeld samt en del andre ting og har en gjeld på 600.000 uten å eie noe særlig. jeg har ingen egenkaptial enda( ikke før jeg får arven) Leier en leilighet på 12.000 i mnd nå. har brutto inntekt på 500.000 året. hva er det smarteste jeg gjør nå? Vil selvsagt eie leil/hus Anonymkode: b95df...ab2 Betal ned all gjeld, finn deg en bolig og invester pengene i bolig. Vil du finne andre løsninger, så oppsøker du en seriøs økonomisk rådgiver. Anonymkode: 0a32d...b11
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:24 #6 Skrevet søndag kl 17:24 Nå har du faktisk din eneste sjanse til å få orden på økonomien og livet ditt, og den MÅ du gripe!! Jeg ville faktisk tatt kontakt med en rådgiver i banken din, og fått oversikten der, og ta det derfra. Skal gjeld betales og bolig kjøpes, så ryker pengene veldig fort, så å bli nyrik millionær kan vere ytterst skummelt, du kan faktisk fort ende opp med å bruke så mye penger på tjant og fjas, att det plutselig ikke rekke til alt du egentlig drømmer om, nemmelig å bli uavhengig, gjeldsfri boligeier. Anonymkode: e58a8...d7f 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:31 #7 Skrevet søndag kl 17:31 Ville betalt ut gjelden, kjøpt bolig til 5 mill (mindre hvis du jobber grisgrendt), unnet meg en god ferie eller tre. Og spart resten til pensjon. Husk at når formuesskatt kommer inn i bildet, blir ikke 500 000 mye å klare seg på. Ved å investere mesteparten i primærbolig, blir ikke skatten like høy. Anonymkode: 55876...6fc 1
Cartman Skrevet søndag kl 17:33 #8 Skrevet søndag kl 17:33 1. Kjøp leilighet. Det er lurt å ha mesteparten av formuen din i primærboligen, da du får lavere formueskatt. 2. Få oversikt over gjelden din og finn ut hvor mye du betaler i renter. 3. Du kan sammenligne rentene du betaler på lånene med rentene på høyrentekontoer 4. Du kan investere noe penger i aksjer via aksjesparekonto. Gjør du dette, så bør du sette deg inn i selskapene, lese kvartalsrapportene og følge med på markedet.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:37 #9 Skrevet søndag kl 17:37 Det første du gjør, allerede nå før du får arven, er å gå i dialog meg lånekassa ang den misligholdte studiegjelden. Avhengig av hvor lang tid det er gått kan det bli oppsagt og overført til Statens Innkrevingssentral. Som Hensatt skriver her ville jeg nok vurdert å betalt studielånet uansett all den tid du får en såpass betydelig sum til rådighet. Skal en ha gjeld er lånekassa en trygg kreditor, men det er langt fra gratis. Du skal selvsagt snarest kvitte deg med annen gjeld du har. Gitt begrenset inntekt som du har bør du sette av en betydelig del av arven i sparing til pensjonstiden. Hvor mye, og hvor stor andel som settes i en aksjesparekonto og evt høyrentesparing avhenger av hvor gammel du er. Er du relativt ung ville jeg satt minst en halv million i fond i ASK. Er du 50+, som er typisk arvealder, ville jeg vurdert en million i ASK og en halv mill på høyrente. Dette vektes selvsagt annerledes hvis du er eldre. Og igjen: disse midlene er øremerket alderdommen du forhåpentligvis får oppleve. En bufferkonto på høyrente på 2-300'. Så kan du begynne å se deg om etter en egnet bolig. Eller: Du kan bruke penger som en full sjømann. Det er svært mye enklere enn man tror å surre bort fem-syv millioner... 😉 Anonymkode: 2ce5d...02f 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:42 #10 Skrevet søndag kl 17:42 1. Betal ut gjeld. Studiegjelden også, siden den er misligholdt så har du sannsynligvis ikke Lånekassens gode vilkår lenger, men et forhold til Statens Innkrevingssentral. 2. Sett av en solid buffer, noe på konto til kortsiktige utgifter + mesteparten i indeksfond. Du bør ha noe tilgjengelig slik at du slipper å velge dyre løsninger, og kan handle inn det du trenger når du trenger det. 3. Kjøp bolig, og plasser mesteparten av pengene dine her. Minst mulig lån, boligen øker i verdi. Sørg for å ha nok på buffer på punkt 2 til at du greier å vedlikeholde boligen din. Anonymkode: 1b699...247 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:43 #11 Skrevet søndag kl 17:43 Om du er skikkelig lur tar du kontakt med en økonomisk rådgiver i banken eller hos Nav og får hjelp til å se på gjelda og sette opp en plan for hva du bør gjøre med arven. 7 millioner høres ut som mye penger nå, men etter at 600 000,- i forbruksgjeld og et misligholdt studielån er nedbetalt så er det ikke voldsomt med penger igjen til bolig, sparing etc. For spare bør du absolutt gjøre. Med din inntekt er det nødvendig å ha en del kroner på bok i tilfelle det er større ting som bør gjøres med boligen. Anonymkode: 2d29f...257 1
Apis Skrevet søndag kl 17:51 #12 Skrevet søndag kl 17:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg får snart arv på 7.mill utbetalt jeg har vært et økonomisk surrehue, har misligholdt studiegjeld samt en del andre ting og har en gjeld på 600.000 uten å eie noe særlig. jeg har ingen egenkaptial enda( ikke før jeg får arven) Leier en leilighet på 12.000 i mnd nå. har brutto inntekt på 500.000 året. hva er det smarteste jeg gjør nå? Vil selvsagt eie leil/hus Anonymkode: b95df...ab2 Hadde betalt studiegjeld, så kjøpt hus/leilighet, betalt ned til 60% lånegrad, så kjøpt fond for resten, og husket på diversifisering, på fondene 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:25 #13 Skrevet mandag kl 13:25 I hvilken prisklasse ser du for deg å kjøpe hus og bil? Anonymkode: 99afb...efc
Hedda-78 Skrevet mandag kl 19:51 #14 Skrevet mandag kl 19:51 På samme måte som alle andre her svarer *Betal gjeld *Kjøp bolig *Sett av penger så du har råd til vedlikehold, formueskatt, eiendomskatt og alt annet som medfølger det å eie bolig. * Kjøp indeksfond og spar til pensjon. Noe mer enn dette har du ikke råd til. 7 mill ryker fort til bolig.
Sil69 Skrevet tirsdag kl 12:23 #15 Skrevet tirsdag kl 12:23 Dette er hva jeg ville gjort umiddelbart: 1. Nedbetal all gjeld inkl studielån: 600.000 2. 200.000 på bufferkonto 3. Kjøp bolig kontant: inntil 4.700.000 4. Invester 1.400.000 fordelt på: Globalt indeksfond 1.000.000 Norsk aksjefond 150.000 Temaporteføljefond (feks teknologi el. bærekraft) 150.000 Obligasjonsfond 100.000 5. Ta deg en ferie og et deilig pust i bakken: inntil 100.000 Og dette er hva jeg ville gjort fremover (månedlig plan/budsjett) med utgangspunkt i 30.000 utbetalt: Hverdagsforbruk og løpende leve/bokostnader: 15.000 Sparing/investering: 10.000 Reise/fritid: 5.000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå