Gå til innhold

hjeeelp fiskene mine har hvite prikker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

idag pelte jeg opp 7 stk og de ser ikke bra ut. ser ut som små dråper på dem. men trr det er prikker

hv akan jeg gjøre for å redde dem-? det er mange

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

prøv å bytt vann. Vask akvariet, og alt du har opp i det.

du kan ta med vannprøve til en dyrebutikk så sjekker de det for deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Fiskene dine har fått "hvitprikkesyken".

Du må kjøpe medisin i nærmeste dyrebutikk.

Få det oppi så fort som mulig.

Er snakk om en dråpe medisin pr liter vann eller noe sånt.

Kostet vel en femtilapp for en flaske medisin da jeg drev med fisk (90tallet engang), så omtrent det dobbelte nå tipper jeg.

En del av fiskene vil nok dø uansett - men uten medisin dør ALLE.

Gjest Gjest
Skrevet

vi hadde det og en periode, brukte medisin og akvariesalt mener jeg, mistet noen fisker.

Skrevet

Du må ikke vaske akvariet!! Skift vann, ja, men ikke vask noenting! Du må aldri bruke kjemikalier, såpe eller noe i akvariet eller på det du har i akvariet.. Hvitprikksyken kan kureres med temperaturheving til 32 grader eller med medisin kjøpt på dyrebutikken. Før du hever temperaturen må du være sikker på at du har fisk som tåler det... men for all del ikke tøm akvariet og vask det! Da vil du sikkert bli kvitt hvitprikken ja, men resten av fiskene dine vil dø på grunn av at bakteriekulturen i karet er borte...

Skrevet

gå inn på www.nettakvariet.no, der er det mange som kan gi deg gode råd mot hvitprikksyken.

Gjest Binna
Skrevet

Ta med en vann- prøve i dyrebutikken fortest mulig, så hjelper de deg. Jeg ville ikke putta nye fisker i bollen før jeg var kvitt problemet..

Skrevet

Hvit-prikk er en helt vanlig bakteriell sykdom, som ofte skyldes stress. Behandles med salt og medisiner.

Å heve temperaturen i akvariet i de to-tre dagene du medisinere gjør at du tar knekken på de eventuelle sykdomsbakterienene du har i grus og filter.

Et lite knep er og å ta filter-patronene ut av filteret når du medisinerer, for bakterienen som lever der er flinke til å "spise opp" midelet du har oppi.

Ellers stress fiske din minst mulig, og ikke kjøp nye før du er kvitt prikkene. En real hestekur er å ta en balje med vann, bland i salt til det blir skikkelig salt, og ha de syke fiskene i så lenge at de begynder å tippe over på siden, men dette er som sagt hestekur. Enten så dør de, eller så berger du dem...

(jobber i dyrebutikk, og har hatt akvarie i mange år...)

Lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

huff og huff... fullstendig stress idag..d ro til dyrebutikken og fikk testa vannet viste seg at vannet var såppass dårlig at jeg ikke kunne medisinere for da ville fiskene dø uansett-. s¨hu ba meg ta ut de som jeg så var syke og medisinere disse og helle oppi salt og ph i det gamle karret.. da har jeg gkjort dette men synes fortsatt de dør!! det saltet lagde jo skikkelig hvitt vann i karret så nå ser det møkkete ut..... har ikke varmekolbe så får ikke hevet varmen i vannet heller...

men har nå medisinert disse andre da så får håpe det hjelper..

men jeg vet jo ikke om de som e rigjen i karret er syke de også, for de får ikke medisin, synes dette var litt rart jeg....- hmmmmmm men jeg får avvente til imorgen tidlig og se an.. jeg vet at det er noen døde allerede.... huff har påelt 30 fisk bare idag- traaaagisk og det kostet ne formue dette nye jeg kjøpte:( det koster med dyr ja, men bare så synd at de dør uansett kanskje...

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor stort akvarium og hvor mange fisk har du? Og hva slags arter? Det kan jo være en årsak til at de har blitt syke, når vannkvaliteten var så dårlig som de sa i dyrebutikken. Du bør nok ha en varmekolbe og en pumpe/et filter av egnet slag om vannkvalitet og trivsel skal holde seg hos fiskene. De dør jo ikke "uansett".

Gjest Gjest
Skrevet

det er ca 100 l

er neon tetra, platy og slike små fisk

scalarere, malle, sølvhai

hatt det i 5 år uten noe problemer...

Skrevet

Hvor stort er akvariet og hvorfor har du ingen varmekolbe?

Gjest Gjest
Skrevet

hei

det er nesten 100 l

aldri hatt varmekolbe og de i dyrebutikken sa det var helt vanlig at ikke alle hadde det.

vel våknet idag mange mange av disse små fiskene jeg tok ut i går spm har dødd, og scarlarene mine oppi der ser også veldig syke ut,,

men de som er igjen i karret de har klart seg faktisk..

men et spm, hvor ofte jeg skal jeg putte oppi slikt salt? og ph for den saks skyld... viktigste for meg er å beholde som er igjen i karret for de er så store og fine.

Skrevet
gå inn på www.nettakvariet.no, der er det mange som kan gi deg gode råd mot hvitprikksyken.

Anbefaler deg å se der.

Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig at du har hatt et kar gående i fem år uten varmekolbe...?? Som nevnt tidligere, gå inn på nettakvariet og les. Les, les, les... jeg vil ikke fortelle deg hvor ofte du skal putte oppi "slikt salt", jeg vet ikke helt hva slags salt du snakker om. En varmekolbe er det du trenger, om du hever temperaturen går sykdomsforløpet fortere, og du blir kvitt sykdommen. BitteLille sier mye klokt...

Gå inn på NA og still spørsmålene dine der. Da får du svar av erfarne akvarister som du kan stole på. Det er tryggere enn å stille spørsmålene dine her, det kan jo være noen som svarer i hytt og pine.

Gjest Gjest
Skrevet

ichty medik heter denne medisinen.

dessverre har jeg siden i går på denne tiden plukket opp 40 små fisker som er døde dessverre:( så dette ser tragisk ut.. ser ingen hvite prikker på dem når jeg peller de opp.. de siste scalarene mine ser pjuskete ut.. skal medisinere i vei i det lille karret mitt pgså får jeg drøyen et par dager og se det an.

noe varming få rjeg ikke til, uten varmekolbe...:(

så jeg medisinerer i 4 5 dager til også ser jeg fisken an

Skrevet (endret)

Hvitprikk, ja!

hvitprikk er ingen bakterie. Det er en parasitt! Kommer ofte utslag når vannkvaliteten er dårlig, eller hvor fiskene er stresset/syke.

Temperaturmanipulasjon er en effektiv måte å kontrollere Ich/hvitprikk i private akvarier. Denne teknikken er ofte ikke praktisk i kommersielle fiskeoppdrett, men har sine fordelere for hobbyisten da den ikke krever innkjøp av dyrere kjemikalier, i tillegg til å være sikrere for noen av de skjøre artene som er populære i selskapsakvarier.

Vanntemperaturen kan gradvis økes til 32C, og bli holdt der i 24 timer, for å så senkes gradvis til 21C Ved en vanntemperatur på 32C, vil de frittsvømmende parasittene (tomittene) drepes.

Når temperaturen igjen senkes vil de voksne parasittene falle av fisken, og begynne å reprodusere seg. Når de frittsvømmende parasittene kommer tilbake etter 48 timer, øker man igjen temperaturen til 32C. Prosessen (24t ved 32C, så 48t ved 21C) repeteres i to uker Akvariet bør rengjøres annenhver dag for å fjerne cyster før de klekkes. Ved bruk av denne metoden, forsikre deg om at fiskene tåler temperaturekstremitetene det her er snakk om.

kilde: http://www.nettakvariet.no/forum/showthrea...light=hvitprikk

Innlegget er endret iht KGs regler.

Phaedra, mod

Endret av Phaedra
Skrevet

Ps.

Hvordan er vannverdiene dine?

I fremtiden vil du måtte forbedre disse, for å unngå sykdommer og mistrivsel hos fiskene.

Det er ikke mye som skal til. God filtrering(altså, et godt innarbeidet filter), planter, vannbytte og moderat fôring.

Men.. har du mange fisker i dette karet? 40 døde? Høres ut som litt vel overbefisket kar..

Velg fisker som går sammen. Ikke fyll karet opp med for mye fisk, da vil fiskene ikke trives og vannet blir for raskt forurenset.

Og! www.akvarieforum.no / www.nettakvariet.no (ev. www.gullfiskene.net for karpe-folket) er fine websider med mye god informasjon og hyggelige folk!

Skrevet

Men du, hvor mange fisk har du hatt i det akvariet egentlig??? Først har du plukket sju stk, så 30 og så 40? Hvor mange døde fisk har du plukket ut, og hvor mange har du igjen?

ser du sier du har scalarer og neontetra - hvordan får du det til uten en varmekolbe?

Hvorfor i all verden kjøper du deg ikke en varmekolbe? Den koster 250 kroner jo!

Ikkke meningen å være så kritisk, men det virker ikke som om du tar til deg rådene du har fått... har du vært innom nettakvariet eller et av de andre forumene jordbær nevner?

Gjest Gjest
Skrevet

hei

ja har vært der oglest masse

har ok hatt en goood del fisker her ja,. dette fordi det andre karret mitt knuste så jeg hadde det oppi alt sammen. min feil alt sammen jeg vet

ja da ksla jeg ut å kjøpe meg varmekolbe etterpå.. student som jeg er er så blir jeg ruinert nå menmen.... men tror dere det holder da? at det er ikke er for sent?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...