Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen vil sikkert kalle meg barnslig for at jeg lurer på dette, men det er en genuin angst/frykt og det er ikke alltid rasjonelt😅 jeg skal snart føde og sykehus skremmer meg litt… helt siden farfaren min døde av kreft, og jeg fikk se han død har jeg gruet meg litt til fødsel… vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg uten å høres totalt urespektfull ut.. men når noen dør i sykehusklær og sengeklærne, sendes de til «felles» vaskeri? Sånn at klærne og tekstilene man får på føden, har  mange potensielt… dødd i??? Eller vaskes tekstilene på hver enkelt avdeling (er jo heldigvis ikke så mange som dør under fødsel i dag)? 

Dette spørsmålet tar jeg anonymt for å si det sånn😂 men jeg synes helt ærlig tanken på at masse folk har dødd i sykehustekstilene er ubehagelig… 

Anonymkode: 09b0e...67d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sendes til fellesvaskeri. 

Anonymkode: 17096...56b

AnonymBruker
Skrevet

Felles

Anonymkode: e2a86...f7c

AnonymBruker
Skrevet

Tror du kan regne med at mye rart har skjedd i sykehustekstilene, for å si det sånn... 

Anonymkode: aa30d...62a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir sendt til felles vaskeri og det kokes… Med alt blod og gørr som kommer i sengetøyet så forstår du sikkert at alt av bakterier er drept når sengetøyet kommer tilbake helt hvitt og rent?🙄

Anonymkode: 685b5...031

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir sendt til felles vaskeri og det kokes… Med alt blod og gørr som kommer i sengetøyet så forstår du sikkert at alt av bakterier er drept når sengetøyet kommer tilbake helt hvitt og rent?🙄

Anonymkode: 685b5...031

Ts her! Jeg skjønner selvføgelig at klærne kokes og er rene, det er ikke problemet😅

Anonymkode: 09b0e...67d

AnonymBruker
Skrevet

Felles.

Du får forsøke å ikke tenke så mye på sånn, i så fall kan du tenke det om alt i verden. 

Hele livets sirkel har skjedd i tekstilene på sykehuset. Noen har blitt født, noen har vandret over. Noen har fått dårlige beskjeder, andre har fått sitt livs beste beskjed. Det er glede og sorg hånd i hånd. 

Kan berolige deg med at når fødselen starter så har du ikke tid til å tenke på sengeklærne. Og om du har det, så skal du være glad for at du har kapasitet nok til å gidde å bry deg om det, for da er smertenivået ganske overkommelig :) 

Anonymkode: 4b01f...361

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det med smitte blir vel lagt i gule poser og vaska for seg selv? Eller legges det i gule poser bare for å signalisere at det er smitte så de behandles deretter med hansker og slik? 

Anonymkode: a0756...e06

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke bruke de, du kan bruke egne klær. 

Anonymkode: 599e2...aef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det med smitte blir vel lagt i gule poser og vaska for seg selv? Eller legges det i gule poser bare for å signalisere at det er smitte så de behandles deretter med hansker og slik? 

Anonymkode: a0756...e06

De vaskes absolutt for seg selv. Det er nøye retningslinjer.

Anonymkode: 57bc8...8d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke bruke de, du kan bruke egne klær. 

Anonymkode: 599e2...aef

Man kan selvagt ta med eget nattøy/fødekjole om, men ts spør om sengetøyet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man kan selvagt ta med eget nattøy/fødekjole om, men ts spør om sengetøyet. 

Man kan ta med eget sengetøy også, men det er ikke sikkert sykepleierne hjelper til med å ta det på.

Anonymkode: 5b4f2...117

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man kan ta med eget sengetøy også, men det er ikke sikkert sykepleierne hjelper til med å ta det på.

Anonymkode: 5b4f2...117

Hva blir det neste da?

Egne håndklær? Egen såpe? Hva om man trenger å låne en prekestol? Senga? Å gå på toalettet? Madrassen? Gardinene? 

• Liker 3
Skrevet

Sykepleier her og jeg hadde med egen skjorte til min første. fødsel. Gravidhjernen min ville ikke føde i skjorte noen hadde dødd i🙈 Den ble dog tilgriset ganske fort og i det øyeblikket var hvilken skjorte jeg hadde på meg helt ubetydelig😂 Ble sykehusskjorte på fødsel 2 for å si det sånn😆

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg ikke tenkt på… men nå tenker jeg på det og skal også føde snart 😂

Jeg brukte fødekjolen fra fødebagen.no da jeg fødte første og tenker å bruke den igjen. Kan anbefales, så slipper du bruke sykehustøy 😄

Anonymkode: f651d...b21

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De vaskes absolutt for seg selv. Det er nøye retningslinjer.

Hvorfor egentlig? Er de ikke rene når de er vasket?

Anonymkode: 7fb37...f09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva blir det neste da?

Egne håndklær? Egen såpe? Hva om man trenger å låne en prekestol? Senga? Å gå på toalettet? Madrassen? Gardinene? 

Jeg hadde faktisk egne gardiner under en lang innleggelse (9 måneder) som barn. 😂

Anonymkode: 97ab1...03d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde faktisk egne gardiner under en lang innleggelse (9 måneder) som barn. 😂

Anonymkode: 97ab1...03d

Fair enough hvis det gjør et langvarig opphold litt mindre institusjon, men du skjønner poenget mitt.. 

Hver og en ting lar seg løse praktisk, men det blir en stor bør man ikke trenger å bære. 

AnonymBruker
Skrevet

Og på sykehuset jeg jobber vasket puter og dyner en gang i måneden, ikke etter hver pasient. De vasket selvfølgelig om de blir tilgriset, men ellers byttes de kun på. Det står dato i hjørnet og når det er gått en måned vaskes de. 😅

Hva vis om jobber synes om det? Det er disgusting! 

Anonymkode: c550f...a47

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hvorfor du tenker som du gjør. Men fra et hygieneperspektiv hadde det vært mye mer urenslig at fødeavdelingene rundt omkring vasket klærne selv i vanlige vaskemaskiner.

Anonymkode: 7c6bf...c72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...