Gå til innhold

Dobbelt spon på undergulvet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal bytte gulv her, to å siden sist. Da skrudde vi fast undergulvet tett i bjelkene og håpte det ville hjelpe å stive av. Det gjorde det ikke. Merker at det er undergulvet som svikter og ikke bjelkene (selv om det er flex i de og..) og må få stivet av på et vis.

Ettersom vi skrudde platene så tett sist, vil vi helst ikke opp med alle skruene for å bytte, så jeg lurte på om jeg bare kan legge et lag over? Og skru de fast i hverandre og ikke bjelkene, ettersom det ikke er så lett å se skruene når en plate ligger over..

Er det mulig og vil det hjelpe til med avstivning? Eller er det best å gå undenfra å kubbe mellom bjelkene? Da må jeg jo i tilfelle ha ny himling i etasjen under..

Anonymkode: 2a8dd...3ee

Skrevet

Jeg er IKKE snekker, men har lagt et par gulve og terrasser i min tid.... Og det er bjelke avstanden som primært bestemmer hvor stivt gulvet blir.... 

Om det er et gammelt hus med bjelkeavstand på kanskje 80-100cm.... Slik som jeg har.... da skal det veldig mange lag meg sponplater oppå før det hjelper nevneverdig....

Om du har plass i høyden, ville jeg anbefalt å legge et NYTT bjelkelag i motsatt retning av det originale oppå de eksisterende bjelkene/gulvet, bruk 1,5"x3" eller 2"x4", med en avstand på 30-60cm... Dette gir 2 fordeler... stiver av gulvet, samt gir rom for isolering i mellometasjen, som igjen gir mindre lyd overføring og mindre varmetap etasjene imellom... 

Jeg hadde IKKE PLASS til dette, når jeg pusset opp overetasjen, og brukte da en veldig stiv kryssfiner av palmetre, som jeg fant på (Right price tiles), det ble noe bedre, men ville heller hatt nytt bjelkelag under.... 

AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (2 timer siden):

Jeg er IKKE snekker, men har lagt et par gulve og terrasser i min tid.... Og det er bjelke avstanden som primært bestemmer hvor stivt gulvet blir.... 

Om det er et gammelt hus med bjelkeavstand på kanskje 80-100cm.... Slik som jeg har.... da skal det veldig mange lag meg sponplater oppå før det hjelper nevneverdig....

Om du har plass i høyden, ville jeg anbefalt å legge et NYTT bjelkelag i motsatt retning av det originale oppå de eksisterende bjelkene/gulvet, bruk 1,5"x3" eller 2"x4", med en avstand på 30-60cm... Dette gir 2 fordeler... stiver av gulvet, samt gir rom for isolering i mellometasjen, som igjen gir mindre lyd overføring og mindre varmetap etasjene imellom... 

Jeg hadde IKKE PLASS til dette, når jeg pusset opp overetasjen, og brukte da en veldig stiv kryssfiner av palmetre, som jeg fant på (Right price tiles), det ble noe bedre, men ville heller hatt nytt bjelkelag under.... 

Takk for tips - huset er fra 1972, så ikke så gammelt. Er vel bare sponplatene som ikke er så stive lenger etter 50 år, er min mistanke hvertfall. 
Har dessverre ikke høyden til å legge nytt bjelkelag heller, men 1,6mm spon går fint.

ts

Skrevet (endret)

Det vil hjelpe å legge et nytt lag oppå det gamle, men effekten blir dobbelt så stor hvis du bruker lim mellom platene og bruker skruer for å trekke platene sammen.

Dersom du legger en ny plate tilsvarende den gamle halverer du svikten dersom platene kan skli i forhold til hverandre. Dersom du limer får du en firedel av svikten. Og effekten øker dramatisk med tykkelsen du velger på den nye platen. 

Men du må først være sikker på at det ikke er bjelkelaget som svikter mest.

På 1970-tallet var standarden 60 avstand i bjelkelaget. Sponplatene var veldig finkornet og sprø. Dagens sponolater er nok mer egnet til undergulv. 18 mm spon (OBS) på 60 cm bjelkeavstand burde bli bra gulv, men bruk gjerne 22 mm som også er vanlig standard nå . . .

https://www.byggmax.no/gulvsponplate-fukt

Endret av senior
AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (3 timer siden):

Det vil hjelpe å legge et nytt lag oppå det gamle, men effekten blir dobbelt så stor hvis du bruker lim mellom platene og bruker skruer for å trekke platene sammen.

Dersom du legger en ny plate tilsvarende den gamle halverer du svikten dersom platene kan skli i forhold til hverandre. Dersom du limer får du en firedel av svikten. Og effekten øker dramatisk med tykkelsen du velger på den nye platen. 

Men du må først være sikker på at det ikke er bjelkelaget som svikter mest.

På 1970-tallet var standarden 60 avstand i bjelkelaget. Sponplatene var veldig finkornet og sprø. Dagens sponolater er nok mer egnet til undergulv. 18 mm spon (OBS) på 60 cm bjelkeavstand burde bli bra gulv, men bruk gjerne 22 mm som også er vanlig standard nå . . .

https://www.byggmax.no/gulvsponplate-fukt

Takk! Når jeg går over kjenner jeg det er stødig og «hardt» ved bjelkene og svikter i mellom, så ganske sikker på at det er de. Er noe svikt i bjelkene også, men med hva jeg kan kjenne er det mellomrommene som er verst. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...