Gå til innhold

Må vente over en time før middag er servert

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig vanlig her:  Vi småbarns familie bedt til middag eller bursdag hos eldre familie medlemmer, og når vi kommer går det over en time før maten står på bordet. Barna blir utålmodige og sultne. jeg må innrømme jeg blir sulten selv. Både jeg og mannen hjelper gjerne til på kjøkkenet, men når maten ikke er tilberedt til vi kommer synes jeg det er litt rart at man ikke har forberedt seg mer. 
Jeg synes denne vanen er en uting hos de vi besøker og jeg må forklare og nesten trøste barna fordi de også blir riktig nok sultne. og det er svært kjedelig og langtekkelig for dem. Hva gjør man når dette skjer nesten vær gang? 

Anonymkode: 09f47...051

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skjer hver eneste gang hos søstera til mannen. De kan ikke klokka og begynner som regel med maten når gjestene kommer. Hver.eneste.gang. De tåler null kritikk, så vi holder munn. De er alltid 30-90 min for sent ute når de er bedt til oss eller andre familiemedlemmer. Skjønner ikke hvordan det er mulig. De eier ingen skam.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er egentlig vanlig her:  Vi småbarns familie bedt til middag eller bursdag hos eldre familie medlemmer, og når vi kommer går det over en time før maten står på bordet. Barna blir utålmodige og sultne. jeg må innrømme jeg blir sulten selv. Både jeg og mannen hjelper gjerne til på kjøkkenet, men når maten ikke er tilberedt til vi kommer synes jeg det er litt rart at man ikke har forberedt seg mer. 
Jeg synes denne vanen er en uting hos de vi besøker og jeg må forklare og nesten trøste barna fordi de også blir riktig nok sultne. og det er svært kjedelig og langtekkelig for dem. Hva gjør man når dette skjer nesten vær gang? 

Når dere vet at dette skjer kan dere planlegge  at dere har spist noe på forhånd. Da blir dere ikke sultne før maten kommer.

Anonymkode: 95de1...17e

• Liker 28
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi småbarns familie bedt til middag eller bursdag hos eldre familie medlemmer, og når vi kommer går det over en time før maten står på bordet.

Aldri forventet at maten står klar når vi går inn døra hos vertskapet.

Anonymkode: 008ef...720

• Liker 29
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier alltid å spørre om når maten serveres, hvis det ikke blir sagt når vi blir invitert. Alle skjønner at man vil unngå å komme med sultne og sure unger :)

Anonymkode: 146ab...3d4

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke jeg heller. Det er ikke vanlig i vår omgangskrets. Jeg tror jeg faktisk ville syntes det var litt stresset om man skulle spise så snart man kom inn døra. Gjerne 1-2 timer med snacks eller meze, og være sosial, før middag. 

Endret av Jdz
Skriveleif
  • Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er å servere middag 30-60 minutter etter tiden man er invitert til. Av tre grunner; ikke alltid gjestene kommer på minuttet, det kan være vanskelig å time, og; det er vanlig å småprate litt før man går til bords. 

Har man små barn er det vanlig å spørre om 1) hva som blir servert, og 2) når det blir servert. Så kan man planlegge rundt det :)

Anonymkode: e5cd2...909

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommer litt an på hvor gamle barna er?

Har vi ikke bare godt av å kjenne på skikkelig sult av og til? 

Men utenom det med sult, så synes jeg også det er irriterende å bli bedt i middag, og så skal man spise så mye senere. Så liker jeg godt å bli bedt i selskap og pynte meg og bli servert, ikke skal delta i matlagingen. 

Jeg inviterer selv ofte, og kunne ikke falle meg inn å sette gjestene igang  med å lage maten. 

Har man en felles plan om det på forhånd, er det jo selvsagt noe annet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan ringe verten 10 min før dere drar og si "Oda og Henrik" er så sultne, skal jeg gi dem en brødskive på veien eller skal vi spise med en gang?

Anonymkode: 8c191...942

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jeg heller aldri opplevd. Pleier å få servert en velkomstdrink og noe snacks eller småretter, så er det middag etter en time eller to. Har aldri opplevd at gjester, barn eller voksne, kommer helt utsultet på besøk.

Anonymkode: d99f7...3b1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Enig med ts, dette er kjempeirriterende!

Anonymkode: 4bae3...e2a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det vanlige er 30 minutter til maks en time etter tidspunktet man er invitert til. Når det er små barn involvert, er det nok som oftest kortere tid enn når det bare er voksne. Og en søndagsmiddag blir ofte servert «raskere» enn fredag eller lørdag kveld.

• Liker 6
Skrevet

Hvis det skjer hver gang, er det vel ikke noe problem å planlegge rundt det, så man ikke et skrubbsulten ved ankomst og forberede barna på at dere ikke skal gå rett til bords?

Jeg sliter litt med folk som skal lage problemer ut av at andre har litt andre vaner og gjør ting annerledes enn de selv anser som ideelt. Er dere så lite tilpasningsdyktige?

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvor formelt selskapet er da om når maten er servert. Når det kun er en vanlig middag midt i uka så er maten ferdig så gjestene går rett til bords. Når det er mer formelt får de sette seg i salongen litt så vi får en liten prat. 

Eldre folk har andre vaner og bedre tid og når man vet om at det blir litt å vente så kan en innrette seg deretter med et kjapt måltid i passe tid før en drar. 

Anonymkode: 5e61c...5f6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at det går en stund før maten serveres når man er invitert i selskap, gjerne opp mot en time. 30-40 minutter er iallfall helt vanlig til typ søndagsmiddag. I andre selskaper/anledninger kan det også ta lengre enn en time (men da er det i så fall vanlig å servere noe lettspiselig og drikke, og drikke kan man jo servere gjestene uansett før middag).

Jeg har aldri tenkt på det som noe problem, og jeg beregner det før jeg drar. Det vil si at jeg tilpasser tidligere måltider, slik at hverken jeg eller barna er så sultne at vi blir grinete før middagen. Det vil jeg si er veldig dårlig planlegging av dere voksne. 

Anonymkode: e9dcb...eb8

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd maten alt står på bordet når vi kommet. Går altif 30-60 min.

Dere får gi ungene et lite mellommåltid større problem er det ikke. Dere hadde sikkert vært greiene og over at maten alt var på bordet, for da var maten begynt å bli kaldt 

Anonymkode: 45564...d63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn (og voksne) har gått av å lære seg å vente litt på maten. Kanskje vertene er vant med forsentkommere (mange av dem dessverre) og av den grunn ikke ønsker å starte matlagingen før gjestene har kommet. 

Anonymkode: 4958f...8e2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man blir bedt bort så er det jo vanlig at man får servert noe når man kommer, enten det er middag eller kaker/kaffe.

Her er det også noen som kommer lenge etter tiden, men de kommer bare på kaffebesøk, så da går det an. Heldigvis sier de ifra, så vi slipper å vente og kan gjøre andre ting imens 😅

Anonymkode: dbe91...9c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...